تأثیر خواب بر بدن و سلامتی

تأثیر خواب بر بدن و سلامتی

در واقع خوابی با کیفیت و کمیت مناسب برای ریکاوری بهینه عضلات و فعالیت مغز ضروری است. ولی
آیا این مقاله برای شما مفید بود؟
1+
زمان مطالعه: کمتر از 2 دقیقه

تأثیر خواب : حتماً همه شما بخوبی می دانید که استراحت و خواب کافی برای ریکاوری بدن و عضلات در پی تمرینات سخت ضروریست. و عدم خواب کافی باعث آسیب به بدن و سلامت شما خواهد شد. با این حال بسیاری از شما از این مسئله غافل می شوید.

در واقع خوابی با کیفیت و کمیت مناسب برای ریکاوری بهینه عضلات و فعالیت مغز ضروری است. ولی موضوع به همین ختم نمی شود. تحقیقات بیشماری ارتباط عدم خواب کافی با بیماری های فشارخون و دیابت نوع دوم را به اثبات رسانده. ولی تحقیق تازه ای پا را فراتر از این گذاشته و نشان داده که چطور عدم خواب کافی می تواند بر چاقی افراد اثر داشته باشد.

اخیراً نتایج مطالعه معتبری که در آمریکا بر روی ۶۸۰۰۰ نفر آمریکایی به مدت ۱۶ سال انجام شده، نشان می دهد کسانی که پنج ساعت یا کمتر خواب شب دارند، ۳۰ درصد بیشتر تحت ریسک افزایش بیش از ۱۵ کیلوگرم وزن در طول سال های مطالعه بوده اند، نسبت به افرادی که هفت ساعت یا بیشتر خواب شب داشتند.

بنظر می رسد افزایش وزن در این افراد بدلیل عدم تعادل هورمون های لپتین و گرلین بوجود آمده. لپتین بطور عمده توسط سلولهای چربی تولید می شود و باعث کاهش گرسنگی و افزایش سرعت سوخت و ساز می شود. در مقابل گرلین توسط سیستم گوارش تولید شده و افزایش احساس گرسنگی را در پی دارد.

عوارض کم خوابی

مطالعه ای که توسط محققان در دانشگاه شیکاگو انجام شد نشان داد مردانی که دو روز تحت بی خوابی قرار می گیرند، افزایش سطوح گرلین را تجربه کردند بعلاوه کاهش سطوح لپتین، به همراه افزایش اشتها. مطالعه ای در دانشگاه استنفورد (کالیفرنیا) گزارش کرد، افرادی که خواب کمتری دارند دارای سطوح پایین تری از لپتین هستند، و سطوح بالاتری از گرلین و چربی بدن در مقایسه با کسانی که هشت ساعت می خوابند.

با توجه به این یافته ها توصیه اکید ما این است که هر شب بین ۷ تا ۹ ساعت بخوابید. این نه تنها ریکاوری عضلات را تقویت می کند، بلکه کمک می کند به حفظ سلامتی و جلوگیری از افزایش ذخایر چربی.

اگر سوال جدیدی دارید در زیر این مطلب مطرح کنید تا به سوال و جواب ها اضافه شود.
به اشتراک بگذارید:
داغترین مطالب سایت
تاثیر بدنسازی و پرورش اندام در رشد قد
تاثیر بدنسازی و پرورش اندام در...
 
۷۹۶دیدگاه
مکمل ارژنین
آشنایی با مکمل ال-آرژنین و سوا...
 
۷۵۹دیدگاه
روش دریافت کارت مربیگری بدنسازی
روش دریافت کارت مربیگری بدنساز...
 
۶۱۴دیدگاه
برنامه بدنسازی
مشاوره و دریافت آنلاین برنامه ...
 
۶۰۰دیدگاه
نوجوانان ، بدنسازی، تهدیدها وفرصتها
نوجوانان – بدنسازی، تهدی...
 
۵۳۹دیدگاه
سوال جواب های متداول و رایج در بدنسازی و فیتنس
سوال جواب های متداول و رایج در...
 
۴۴۵دیدگاه

ارسال دیدگاه