برنامه بدنسازی

موزیک بدنسازی

کلیپ بدنسازی

معرفی کارخانه بدنسازی

آموزش مربیان

کاتالوگ

مقالات

مشاوره تجهیز باشگاه

اخبار بدنسازی

لیست مربیان بدنسازی

لیست باشگاه بدنسازی

تبلیغات

برنامه بدنسازی

موزیک بدنسازی

کلیپ بدنسازی

معرفی کارخانه بدنسازی

آموزش مربیان

مقالات

اخبار بدنسازی

کاتالوگ

مشاوره تجهیز باشگاه

تبلیغات

لیست باشگاه بدنسازی

لیست مربیان بدنسازی

logo
منو
برنامه بدنسازی

موزیک بدنسازی

کلیپ بدنسازی

معرفی کارخانه بدنسازی

آموزش مربیان

کاتالوگ

مقالات

مشاوره تجهیز باشگاه

اخبار بدنسازی

لیست مربیان بدنسازی

لیست باشگاه بدنسازی

تبلیغات

برنامه بدنسازی

موزیک بدنسازی

کلیپ بدنسازی

معرفی کارخانه بدنسازی

آموزش مربیان

مقالات

اخبار بدنسازی

کاتالوگ

مشاوره تجهیز باشگاه

تبلیغات

لیست باشگاه بدنسازی

لیست مربیان بدنسازی

دوره های ضروری و کارآمد

دوره های ضروری

در گذشته، بعضی از مردم برنامه های تمرین خود را بر اساس شم درونی، بی اطلاعی و جهل طراحی می کردند. اکثر ورزشکاران هم برای خود یک طرح تمرینی منطقی نداشتند که دارای پشتوانه علمی باشد. آن ها هر هفته یک برنامه جدیدی را انتخاب می کردند و معمولاً برنامه ها را از مجلات بدنسازی و تناسب اندام بر می داشتند. این عدم تداوم یک برنامه تمرین منجر می شد به سرخوردگی و نهایتاً جستجوی سرسختانه و شدید تر آن ها برای یافتن یک قانون طلایی، یک برنامه سری، حرکت معجزه آسای رژیم غذایی فوق العاده و طرح هایی از این قبیل که بتواند بی درنگ مشکلات آن ها را حل کند.

هیچ برنامه تمرین با رژیم غذایی  جادویی وجود ندارد. در دنیای علم و تکنولوژی امروز نیازی به استفاده از اصول های غیر معقول برای برنامه های تمرینی نیست. به اندازه کافی تحقیقات موثق در مورد هر نوع تمرین صورت گرفته ای که هر کس بتواند با استناد به یافته های آن ها برنامه تمرینی بسیار موثری برای خود طراحی کند.

در ادامه این مقاله بعضی از اصول تمرینی برای تمرینات با وزنه به صورت مختصر تقدیم تان می شود. این قوانین تمرینی برای شما حکم رهنمودهایی دارند به جهت تنظیم برنامه های تمرینی موثر و علمی.

کلید: تمرینات دوره ای _ دوره های ضروری

در گذشته ورزشکاران فقط در فصل مسابقه و فصل پیش از آن تمرین می کردند یعنی آن ها در فصل بعد از مسابقات هیچ برنامه تمرینی برای خود نداشتند. اکنون با وجود بالا رفتن سطح تقاضا برای رسیدن به کارایی بهتر و نیازمندی هایی که هر رشته ورزشی روی فرد ورزشکار  به وجود می آورد، ورزشکاران و مربیان مشتاق آن ها نیاز به تمرینات در طول سال دارند. دیگر ورزشکار نمی تواند در فصل خارج از مسابقات از فرم بدنی خارج شود و صرفاً در دقیقه نود قبل از شروع فصل مسابقه دوباره آمادگی باز گردد.

برخی از رشته های ورزشی چندین اردوی کوچک در طول سال برگزار می کند تا ورزشکار بتواند آمادگی خود را اثبات کند یا این که در خطر از دست دادن شغل و موقعیت تیمی خود قرار می گیرند.

علاوه بر این نیازهای رقابتی که بالاتر در مورد آن ها بحث شد، ثابت شده که با داشتن تمرینات دوره ای در طول سال (با مقدار و شدت های متغیر) پیشرفت بیشتری در سطح کارایی بدن به وجود می آورد.

این فرضیه هم وجود دارد که داشتن تمرین در طول سال نه تنها کارایی بدن را بهبود می بخشد بلکه به صورت اساسی احتمال بروز آسیب دیدگی را کاهش داده و در عین حال به میزان قابل ملاحظه ای عمر ورزشی فرد را افزایش می دهد.

دوره های ضروری هر سال تمرینی برای یک ورزشکار می تواند به  بخش اصلی تقسیم شود:

۱- فصل بعد از مسابقات

۲- فصل قبل از مسابقات

۳- فصل مسابقات

هر یک از این فصل ها نقش بسیار مهمی در دوره های سالانه دارند. زنان و مردان عادی هم باید در طول سال به صورت روزانه درگیر اجرای یک برنامه تمرینی فیزیکی باشند.

مشکلی که با عمده مردم وجود دارد این است که آن ها تمرینات دوره ای و فصلی ندارند و به همین علت دچار خستگی، عدم پیشرفت و بی اشتیاقی در تمرین می شوند و در نتیجه تمرین را کنار می گذارند. مردم عادی (یعنی عموم مردم یک جامعه که حرفه ورزشی ندارند) درست مثل ورزشکاران لازم است که برنامه های تمرینی دوره ای داشته باشند آن هم به دلیل مشابه، موثر شدن تمرینات؛ ایجاد انگیزه و دسترسی به نتایج بهتر و با ثبات تر.

یک روش عقلانی برای داشتن تناسب عضلانی در بدن این طور پنداشته می شود که باید در طول سال تمرین با وزنه داشت. ۳ هدف عمومی که مربوط به تمرینات با وزنه هستند عبارتند از: تمرینات برای آمادگی جسمانی کلی، تمرین برای ورزش خاص و بدنسازی.

اصول طراحی سیستم  تمرینات دوره ای

اصول تمرین های سالانه در هر ۳ دسته ای که ذکر شد کاربرد دارند اما از لحاظ شدت و مقدار تمرین وابسته به هر یک از اهداف ۳ گانه برنامه ها با هم تفاوت دارند. وقتی یک برنامه تمرین با وزنه رو به رشد آغاز می کنید باید شدت تمرین کم و مقدار آن متوسط رو به زیاد باشد تا یک حداقلی در بدن به وجود بیاید. پس از اندکی سابقه در تمرین، شدت و مقدار تمرین افزایش یافته و سپس بنا بر اهداف تمرینی مختلف نسبت های متفاوتی پیدا می کنند تا فرد زودتر به هدف اختصاصی اش برسد. این وجه از تمرین به عنوان تمرینات دوره ای یا فصلی شناخته شده است و همواره تحت عنوان تمرینات دوره ای مورد بحث قرار می گیرد.

محققان روسی و آمریکایی در تمرینات با وزنه اخیراً گزارش داده اند که تنوع در مقدار و شدت در برنامه های تمرین با وزنه (یعنی همان تمرینات دوره ای) نتایج بهتری در مقایسه با برنامه هایی که در طول سال شدت و مقدار ثابت دارند به بار می آورند.

این وجه فصلی تمرین های دوره ای، به خوبی در فلسفه تمرینی سالیانه می گنجد. فصل های تمرینات دوره ای بنا بر اهداف تمرینی مشخص می شوند.

*

آیا این مقاله مفید بود؟ امتیاز دهید

اولین امتیاز را بدهید
مقالات تصادفی

اگر سوال جدیدی دارید در زیر این مطلب مطرح کنید تا به سوال و جواب ها اضافه شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درج آگهی بدنسازی