برنامه بدنسازی

موزیک بدنسازی

کلیپ بدنسازی

معرفی کارخانه بدنسازی

آموزش مربیان

کاتالوگ

مقالات

مشاوره تجهیز باشگاه

اخبار بدنسازی

لیست مربیان بدنسازی

لیست باشگاه بدنسازی

تبلیغات

برنامه بدنسازی

موزیک بدنسازی

کلیپ بدنسازی

معرفی کارخانه بدنسازی

آموزش مربیان

مقالات

اخبار بدنسازی

کاتالوگ

مشاوره تجهیز باشگاه

تبلیغات

لیست باشگاه بدنسازی

لیست مربیان بدنسازی

logo
منو
برنامه بدنسازی

موزیک بدنسازی

کلیپ بدنسازی

معرفی کارخانه بدنسازی

آموزش مربیان

کاتالوگ

مقالات

مشاوره تجهیز باشگاه

اخبار بدنسازی

لیست مربیان بدنسازی

لیست باشگاه بدنسازی

تبلیغات

برنامه بدنسازی

موزیک بدنسازی

کلیپ بدنسازی

معرفی کارخانه بدنسازی

آموزش مربیان

مقالات

اخبار بدنسازی

کاتالوگ

مشاوره تجهیز باشگاه

تبلیغات

لیست باشگاه بدنسازی

لیست مربیان بدنسازی

آگاهی از خواص مهمترین نتایج پروتئین گیاهی

پروتئین گیاهی

در این مقاله شما را با چند منبع برجسته گیاهی به جهت تهیه پروتئین آشنا می کنیم. حتی اگر شما فردی گیاه خوار نیستید، می توانید در رژیم غذایی تان از مصرف گیاهانی سود ببرید که حاوی میزان قابل توجهی پروتئین هستند.

گیاهان دریایی

در شروع باید بگوییم گیاهان دریایی به جهت مصرف پزشکی و خواص التیام دهندگی بسیار معروف هستند. آن ها شامل مواد مغذی بسیار زیادی هستند. از ویتامین ها و مواد معدنی لبریز و دارای میزان کالری پایینی هستند ممکن است رغبتی به صرف آن ها نداشته باشید اما استفاده از آن ها را به جهت منافع بسیاری که دارند به شما توصیه می کنیم. آن ها را به سالاد، سوپ و غلات اضافه کنید. این گیاهان شامل کلسیم، آهن، ید، ویتامین A، پتاسیم و پروتئین قابل توجهی می باشند.

k دانه ها (مغزهای) روغنی

مغزهای روغنی معمولاً بسیار مغذی هستند و حاوی پروتئین، های ضروری نظیر A و E، مواد معدنی نظیر فسفر و پتاسیم، اسیدهای چرب ضروری و فیبر می باشند. این مغزها شامل چربی فراوانی می باشند بنابراین باید به صورت متعادل خورده شوند.

چربی موجود در این مغزها دوست قلب به شمار می آید این چربی شامل انواع اشباع نشده تک و چند اتصالی می باشد که در جلوگیری از بیماری قلبی و پایین آوردن کلسترول شناخته شده می باشند. همچنین این چربی ها سبب کاهش کلسترول بد LDL می شوند ضمن این که از سطوح کلسترول خوب HDL حمایت می کنند. اگر به دنبال کسب حداکثر منافع غذایی از این مغزهای روغنی هستید آن ها را به صورت خام مصرف کنید و از بو دادن آن ها بخصوص با نمک حتی المقدور خودداری کنید.

افراد بسیاری هستند که در هضم این دانه ها مشکلی دارند. بنابراین سعی کنید قبل از مصرف آن ها را خیس یا آسیاب کنید. با انجام این امور به کاهش اسید فیتیک و بازدارنده های آنزیمی موجود در این دامنه ها کمک می کنید و فرآیند هضم را آسان تر می سازید.

  • بادام:

بادام پادشاه دانه های روغنی شناخته می شود. یک قسم مغز که کمی شیرین است و شامل میزان قابل توجهی کلسیم، پتاسیم، منیزیم، و فسفر می باشد همچنین ۲۱ گرم پروتئین می باشد. این دانه روغنی، قلیایی ترین دانه روغنی موجود می باشد.

  • بلادر:

بلادرها اکثراً در هند و برزیل رشد می کنند و شامل میزان فراوانی پتاسیم، منیزیم، و ویتامین A می باشند. بلادر حاوی ۱۸ گرم پروتئین است.

  • شاه بلوط:

شاه بلوط ها پایین ترین میزان چربی را در مقایسه با سایر مغزهای روغنی دارند. همچنین حاوی پروتئین بسیار پایینی هم می باشند اما به لحاظ محتوی فیبر، مواد معدنی و ویتامین های B بسیار غنی هستند.

  • فندق:

این مغز مزه ملایمی دارد. دارای میزان قابل توجهی پتاسیم، سولفور و کلسیم می باشد. همچنین فندق ها حاوی ۱۵ گرم پروتئین می باشند.

  • بادام زمینی:

از آن جایی که این دانه روغنی شامل ۲۶ گرم پروتئین می باشد در مقایسه با سایر مغزها، منبع پروتئینی کامل محسوب می شود همچنین این دانه بالاترین میزان چربی را در مقایسه با سایر دانه ها داراست.

  • گردوی آمریکایی:

مزه مشابهی با گردوهای معمولی دارد. این نوع گردو به لحاظ محتوای اسیدهای چرب ضروری ،پتاسیم و ویتامینA غنی می باشد و با ۹ گرم پروتئینی پایین ترین میزان پروتئین را در مقایسه با سایر مغزهای روغنی داراست.

  • دانه درخت کاج:

دانه ای شیرین و جویدنی می باشد که در خاورمیانه از محبوبیت خاصی برخوردار نیست. این دانه سرشار از تیامین، فسفر، آهن و نیاسین می باشد. از میزان قابل توجهی پروتئین برخوردار است که گاهی اوقات به ۲۴ گرم هم می رسد.

  • پسته:

این دانه روغنی حاوی ۲۰ گرم پروتئین می باشد. مزه این دانه معمولا شیرین گاهی اوقات هم تلخ و ترش می باشد. این مغز شامل منبعی عالی از آهن می باشد.

  • گردو:

گردوها از لحاظ محتوای پتاسیم، منیزیم، ویتامین A، و اسیدهای چرب ضروری امگا – ۳ غنی هستند. گردو حاوی ۱۵ گرم پروتئین می باشد.

دانه ها (تخم ها)

مقداری از خواصی که در مورد دانه های روغنی گفته شد در این بخش معم منیت دارد. دانه ها(تخم ها) کوچکتر از دانه های روغنی هستند بنابراین هضم و تجزیه و تحلیل آن ها در بدن دشوار است. برای کسب حداکثر فایده از این دانه ها به شما توصیه می کنیم که قبل از مصرف آن ها را به صورت پودر در بیاورید.

  • تخم گل آفتاب گردان:

این تخم ها با پتاسیم بارگیری شده اند و به پایین آوردن سدیم در بدن کمک می کنند. آن ها به لحاظ محتوای  منیزیم، فسفرو کلسیم غنی هستند و حاوی ۲۳ گرم پروتئین می باشند. همچنین منبع خوبی از اسیدهای چرب ضروری امگا- ۶ می باشند.

  • تخم کتان:

یک سوم تخم کتان شامل روغن امگا – ۳ می باشد. باقی شامل فیبر و ۵/۱۹ گرم پروتئین می باشد. استفاده از این دانه ها باعث افزایش سلامتی دستگاه هاضمه بخصوص روده ها می شود و به روی فرم نگهداشت ما کمک مؤثری می کند.

  • تخم کدو تنبل:

این دانه ها حاوی میزان بالایی ویتامین A، کلسیم و آهن می باشند.

شامل ۲۴ گرم پروتئینی و ویتامین های۱B،۲B، و ۳B هستند. تخم کدو همچنین حاوی هر دو روغن امگا -۳ و امگا -۶ می باشد.

  • تخم کنجد:

این دانه ها یکی از غنی ترین منابع کلسیم می باشند. حاوی ۱۸ گرم پروتئین و یک منبع عالی از ویتامینهای B و مواد معدنی هستند.

لوبیاها

اگر منصف باشیم متوجه خواهیم شد که لوبیاها در زمینه تهیه پروتئین گیاهی دارای اعتبار خوبی می باشند. لوبیاها در واقع منابع غذایی جادویی هستند. در سراسر کره زمین بیشتر از ۵۰۰۰ سال است که از آن ها به صورت گسترده ای استفاده می شود. این گروه بسیار ارزان قیمت و نسبت به دیگر حبوب دارای پروتئین بیشتر ی می باشند. به هر حال باید توجه داشت که تنها ۷۰ درصد پروتئین لوبیا و به وسیله بدن جذب می شود و ۳۰ % باقیمانده به خاطر محتوای فیبر موجود در این ماده غذایی دفع می شود.

  • لوبیا سیاه:

این نوع لوبیا بیضی شکل و دارای سایزی متوسط و پوستی سیاه می باشد. مزه ای شیرین دارد و حاوی ۹ گرم پروتئین می باشد.

  • لوبیا قرمز:

این نوع لوبیای مکزیکی هم شناخته می شود. شکل آن شبیه به کلیه و مزه ای مطلوب و ملایم دارد و حاوی ۹ گرم پروتئین می باشد.

  • لوبیا کاربانزو یا نخود فرنگی:

دانه های این نوع لوبیا دارای شکلی گرد با سایزی متوسط می باشد. مزه این نوع لوبیا مطلوب و حاوی ۹ گرم پروتئین می باشد. این نوع لوبیا در خاورمیانه در غذاهای مختلف به کار برده می شود و محبوبیت فراوانی دارد.

  • لوبیا سفید:

این نوع لوبیا در مقایسه با سایر لوبیاها کوچک تر است. بیضی شکل و دارای رنگ سفید می باشد. مزه ای ملایم دارد و حاوی ۹ گرم پروتئین می باشد.

  • لوبیا چیتی:

این نوع لوبیا دارای سایزی متوسط است. بیضی شکل و پژ رنگ با دانه های رنگی و کرم قهوه ای می باشد. مزه این نوع از لوبیا بسیار مطلوب است.

  • دانه های سویا:

دانه های سویا با ۱۷ گرم پروتئین بالاترین میزان پروتئین را نسبت به سایر لوبیاها دارا می باشد. این نوع لوبیا پایین ترین میزان کربوهیدرات را دارا می باشد. این دانه ها شامل مواد مغذی متنوعی می باشند که در تهیه بسیاری از محصولات پروتئینی استفاده می شوند.

آیا این مقاله مفید بود؟ امتیاز دهید

اولین امتیاز را بدهید
مقالات تصادفی

اگر سوال جدیدی دارید در زیر این مطلب مطرح کنید تا به سوال و جواب ها اضافه شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درج آگهی بدنسازی