برنامه بدنسازی

موزیک بدنسازی

کلیپ بدنسازی

معرفی کارخانه بدنسازی

آموزش مربیان

کاتالوگ

مقالات

مشاوره تجهیز باشگاه

اخبار بدنسازی

لیست مربیان بدنسازی

لیست باشگاه بدنسازی

تبلیغات

برنامه بدنسازی

موزیک بدنسازی

کلیپ بدنسازی

معرفی کارخانه بدنسازی

آموزش مربیان

مقالات

اخبار بدنسازی

کاتالوگ

مشاوره تجهیز باشگاه

تبلیغات

لیست باشگاه بدنسازی

لیست مربیان بدنسازی

logo
منو
برنامه بدنسازی

موزیک بدنسازی

کلیپ بدنسازی

معرفی کارخانه بدنسازی

آموزش مربیان

کاتالوگ

مقالات

مشاوره تجهیز باشگاه

اخبار بدنسازی

لیست مربیان بدنسازی

لیست باشگاه بدنسازی

تبلیغات

برنامه بدنسازی

موزیک بدنسازی

کلیپ بدنسازی

معرفی کارخانه بدنسازی

آموزش مربیان

مقالات

اخبار بدنسازی

کاتالوگ

مشاوره تجهیز باشگاه

تبلیغات

لیست باشگاه بدنسازی

لیست مربیان بدنسازی

ارتباط پروستوگلاندین و رشد عضله ها

پروستوگلاندین

ضد دردها در ورزش های قدرتی

در نگاه اول ظاهراً ارتباط چندان محکمی بین داروهای ضد درد و ورزش های قدرتی نمی توان یافت ولی ورزشکاران رشته های قدرتی اعم از پرورش اندام، وزنه برداری و وزنه برداری قدرتی و حتی مشت زنی به دلیل اینکه تمرینات سنگین و فشرده ای را در طول روز پشت سر گذاشته و همواره نیز از دردهای عضلانی و از کوفتگی عضلات بهره مند بوده و در برخی موارد نیز مصدومیت های ورزشی را تجربه می کنند برای تقلیل دردهایی که مخصوصا در زمان استراحت و در طول شب در بدن دارند از داروهایی موسوم به داروهای ضد درد استفاده می کنند.

همانگونه که از اسم این داروها بر می آید این دسته از داروها برای تقلیل درد در بیمارانی که به هر دلیل دچار درد شده اند کاربرد دارد و استفاده از این داروها در ورزش در صورتی که بدون تجویز پزشک صورت بگیرد در حقیقت سوء استفاده از این داروها خواهد بود.

تمرینات سنگین بدنی همواره هم در طول تمرین و هم پس از اتمام تمرین با درد و با ناراحتی هایی همراه بوده است و ورزشکاران حرفه ای برای تقلیل دادن این درد ناگریز از مصرف داروهای ضد درد می شوند و به تجربه نیز ثابت شده است که استفاده از این دسته داروها علاوه بر تقلیل دردهایی که پس از تمرین و در زمان استراحت رخ می نماید کارایی بدن در حین تمرین را نیز افزایش داده و ورزشکار را یاری می کند تا تمرینات روزانه را با شدت بهتر و با کیفیت بالاتری اجرا نماید و از این رو محبوبیت این دسته از داروها در میان ورزشکاران رشته های قدرتی کمتر از استروئیدها نبوده است!

ضد دردهای مخدر همانگونه که خود می دانید شدیداً اعتیاد آور هستند ولی بر خلاف آنچه که عموم تصور می کنند اغلب ضد دردهای غیر مخدر که این روزها بدون محدودیت و بدون ممنوعیت در داروخانه ها عرضه می شوند نیز در صورتی که افراد در طولانی مدت از این دسته از داروها استفاده کنند شدیداً اعتیاد آور ظاهر شده اند و این دقیقا همان نکته ای است که استفاده کنندگان از این دسته از داروها در اغلب موارد از آن غافل هستند و متاسفانه زمانی به این حقیقت تلخ پی می برند که بدن و حتی روحشان نسبت به دریافت دارو اعتیاد پیدا کرده است!

زمانی که شما از داروهای ضد درد مخدر و یا غیر مخدر برای تقلیل دردهای ورزشی استفاده کرده و استفاده از این دسته داروها را به عنوان عادت روزانه برای خود تعریف می کنید پس از مدت زمان کوتاهی چنان وابسته به دریافت مستمر و بی وقفه این دسته از داروها خواهید شد که بدون مصرف آن، ادامه تمرین عملاً برای شما ناممکن خواهد بود و جالب است بدانید که این روند در مورد داروهای محرک سیستم عصبی نیز صادق بوده است! کم نیستند ورزشکارانی که در بحبوحه ی قهرمانی و مسابقات برای تقلیل دردهای عضلانی خود از داروهای ضد درد اعم از مخدر و غیر مخدر استفاده کرده و پس از فروکش کردن تب و تاب مسابقات با اعتیاد سنگین دست به گربیان شده و برای فرار ازدام اعتیادی که برای رسیدن به اهداف ورزشی به آن تن در داده بودند به هر دری می زند اما در کمال ناباوری دست از پا درازتر باز به خانه اول خود بر می گردند.

NSAIDS

NSAIDs مخفف Non – Steroidal Anti – Inflammatory Drugs می باشد و به عبارت ساده تر این دسته از داروها را می توان به عنوان داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی معرفی کرد.

این دسته از داروها با کاهش تولید و ترشح پروستوگلاندین هایی که منشاء التهاب در بدن هستند موفق به کاهش التهاب و ایضاً موفق به تقلیل درد می شوند. از این نظر عملکرد این داروها را می توان تا حدود زیادی شبیه به Cortisol دانست چرا که این هورمون نیز با بلوکه کردن بیوسنتز پروستوگلاندین ها التهاب و درد را تقلیل می دهد!

شاید تنها تفاوت این دسته از داروها با Cortisol در این باشد که Cortisol ماهیتی استروئیدی دارد و این دسته از داروها ماهیتی غیر استروئیدی دارند امروزه نمونه های زیادی از این دسته از داروها را می توان یافت که در داروخانه های سراسر جهان عرضه می شوند که از آن جمله می توان به این موارد اشاره کرد:

  • Ibuprofen
  • Naproxen Sodium
  • Celebrex) Celecoxib)
  • Indocin) Indomethacin)
  • Vioxx) Rofecoxib)
  • Mobic) Meloxicam)

اگر چه داروهایی همانند آسپرین و استامینوفن در دسته داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی دسته بندی نمی شوند ولی با این وجود به خوبی موفق به مهار بیوسنتز پروستوگلاندین ها شده و اثراتی شبیه به این دسته از داروها را در بدن موجب می شوند!

داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی کارایی قابل قبولی در مهار درد و در کاهش التهاب از خود بروز داده اند ولی متخصصین عقیده دارند که این دسته از داروها برای مصرف در بدنسازی گزینه خوبی نخواهد بود. این داروها گذشته از اینکه بدن را در تسریع ریکاوری یاری نمی کنند، بلکه در روند رشد توده عضلانی نیز ایجاد اختلال می کنند. و از این رو ست که مصرف این دسته از داروها در ورزش های قدرتی ابداً توصیه نمی شود.

ارتباط پروستوگلاندین و رشد عضله

زمانی که شما تمرین سنگین و شدید را انجام می دهید همین تمرینات سنگین و فشرده باعث تولید پروستوگلاندین در تارهای عضلانی می شود و همین مسئله نیز به بروز التهاب و درد در این بافت ها ختم می شود.

از سوی دیگر همین پروستوگلاندین هایی که موجب درد و التهاب در توده های عضلانی شده اند حساسیت تارهای عضلانی در برابر هورمون های عضله ساز را افزایش می دهند و همه این عوامل دست به دست هم داده و تشدید محسوس رشد را رقم می زند. حال خود نیز می توانید نتیجه گیری بکنید در صورتی که شما با مصرف داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی که بیوستز پروستوگلاندین ها را کاهش می دهند از تولید پروستوگلاندین ها در تارهای عضلانی جلوگیری کنید. چه ماده با ارزشی را از دست خواهید داد ولو اینکه با استفاده از این داروها توانسته باشید التهاب و درد ناشی از تمرین را تقلیل بدهید!

در شرایطی که در برخی مواقع و از شدت درد ناچار به استفاده از این دارو باشید می توان حضور این داروها در ورزش را توجیه کرد ولی در صورتی که به طور مرتب و روزانه از این دسته از داروها برای تقلیل دردهای ورزشی استفاده می کنید یقین داشته باشید رشد عضلانی چندانی حاصل نخواهید کرد و تمرینات سنگین و فشرده ای که پشت سر می گذارید همه و همه در حکم مشتی خواهد بود که بر سندان می کوبید !

ضد درهای مخدر

موضوع به همینجا ختم نمی شود و در برخی موارد و خصوصا در سطوح حرفه ای ورزشکاران گاها برای تحمل دردهای ناشی از تمرین و برای افزایش کاذب قدرت بدنی و استقامت خود حتی از ضد درهای مخدر نیز استفاده می کنند و فاجعه از همینجا شروع می شود.

در علم پزشکی از این نوع دارو در کنترل دردهای خفیف تا نسبتاً شدید استفاده می شود. همچنین درخلال اعمال جراحی سنگین از این دارو برای از بین بردن درد ناشی از برش های جراحی بهره می گیرند.

استفاده از مواد مخدر به هر نوع و به هر منظوری که صورت گرفته باشد اولاً ممنوع بوده دوماً اعتیاد آور بوده و سوماً پیشرفته معمولا پس از تمرینات سنگین روزانه از این دارو برای تقلیل دردهای ناشی از تمرین استفاده می کنند که صد البته این عمل اعتیاد آور و مخرب نیز ظاهر شده است!

در برخی موارد دیده شده است که برخی از ورزشکاران رشته های قدرتی برای کاستن از شدت دردهایی که در حین تمرین بر بدن مستولی می شود قبل از تمرین نیز از این داروها نیز استفاده می کنند. پیشتر نیز ذکر کرده بودیم کم نیستند ورزشکارانی که در دوران ورزشی خود از این دسته از داروها برای تقلیل دردهای خود استفاده کرده و پس ازبه سر رسیدن تاریخ مصرف ورزشی خود متوجه این حقیقت تلخ شده اند که ای دل غافل در دام اعتیاد به این دسته از مواد مخدر افتاده و به طرز اسف باری زمین گیر شده اند!

توصیه

ورزش صرفا برای سلامتی جسم و روح است. استفاده از دارو در ورزش و خصوصاً در ورزش های قدرتی شاید امروزه شایع شده باشد و استفاده های بسیار سخاوتمندانه از دزهای بسیار بالای انواع و اقسام داروها در بدنسازی نیز شاید امروزه شیوع داشته و حتی به مرز نگران کننده ای رسیده باشد ولی شما که سلامتی برای تان از حجم و کات مدال و قهرمانی مهم تر است از دارو به دور باشید. دارو شاید در کوتاه مدت در جهت نیل به اهداف ورزشی، شما را یاری کند ولی تردید نداشته باشید که اعتیاد و انواع و اقسام تبعات منفی آن در آینده ای نه چندان دور گریبان شما را خواهد گرفت و …!

*

آیا این مقاله مفید بود؟ امتیاز دهید

اولین امتیاز را بدهید
مقالات تصادفی

اگر سوال جدیدی دارید در زیر این مطلب مطرح کنید تا به سوال و جواب ها اضافه شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درج آگهی بدنسازی