فهرست مطالب

روز تمرین پا

پاسخ به این پرسش ها سرنوشت ورزشی شما را مشخص خواهد کرد.

شما هم از آن دسته بدنسازانی هستید که از تمرین پا فراری هستند؟ آیا در تمرین، به اندازه کافی با شدت تمرین نمی کنید؟ مدت هاست که به یک برنامه تمرینی چسبیده اید و از آن دل نمی کنید؟ اگر از این دسته هستید، خواندن این مطلب را از دست ندهید.

آیا بین عضلات تبعیض قائل می شوید؟

یکی از اشتباهات رایج که بین بدنسازان رواج دارد این است که برخی گروه های عضلانی خود را بیشتر از دیگر گروه ها دوست دارند و این علاقه در شیوه تمرینات شان تاثیر می گذارد.

طبیعی است که پس از مدتی، عضلانی که کمتر مورد توجه بوده اند، از بقیه عقب می مانند و شما صاحب بدنی ناهمگون و بدون بالانس خواهید شد. در میان اغلب بدنسازان، بیشترین کم توجهی به عضلات پا می شود.

روز تمرین پا جلسه آسانی نیست و بعضی ها، خیلی راحت، جلسه تمرین پا را تعطیل می کنند و به جای آن عضلات سینه و بازو را تمرین می دهند. به همین خاطر در باشگاه افرادی را می بینید که سینه هایی باد کرده دارند ولی روی ۲ چوب کبریت راه می روند!

تمرین روی پاها تاثیر آنابولیکی دارد که رشد کلی بدن را تحریک می کند. عضلات شکم دیگر گروه عضلانی بدن هستند که معمولا به اندازه کافی مورد توجه قرار نمی گیرند. اجرای چند ست تشریفاتی برای ساخته شدن عضلات شکم کافی نیست. سعی کنید همه گروه های عضلانی بدن از جمله عضلات شکم را با مقدار و شدتی برابر تمرین دهید.

آیا از اضطراب و بی خوابی رنج می برید؟

استرس بزرگترین مانع برای رشد عضلات است. استرس باعث ترشح هورمون کورتیزول می شود که هورمونی مخرب برای عضلات است. بزرگی می گوید: «مثل شاخه ای در باد خم شوید. شاخه ای که مقاومت می کند و می شکند»

حالا می توان این گفته را هم اضافه کرد: «شاحه ای که امیدوار است بادی نوزد یک احمق است» استرس بخشی از زندگی است. شما نمی توانید از وقوع آن جلوگیری کنید اما می توانید تاثیرات آن را کنترل کنید. کمبود خواب نیز یک فرآیند کاتابولیک است. اگر عضلات بیشتری می خواهید باید بدن بازسازی شود، پس به بدن وقت کافی برای رشد بدهید.

آیا اولویت های خود را مشخص کرده اید؟

اگر به دنبال توسعه دادن بدن خود هستید باید متوجه باشید که رشد در تمام طول روز صورت می گیرد نه صرفاً در ساعاتی که در باشگاه هستید اگر در همان روز تمرین با وزنه، ورزش دیگری مثل تمرینات هوازی انجام دهید شاید فشار زیادی را به بدن وارد کنید. اگر به این جریان دیر خوابیدن، از دست دادن وعده های غذایی، سیگار کشیدن و خوردن غذاهای بی ارزش را اضافه کنید، دیگر راهی برای رشد باقی نمی ماند. بنابراین اولویت های خود را مشخص کنید.

آیا با شدت کافی تمرین می کنید؟

به روشنی باید گفت که عضله برای اینکه تطابق یافتن را شروع کند. نیاز به فشار دارد. تطابق یافتن همان رشد عضلات و قدرت است. می توانید از روش های مختلفی به شدت مورد نظر برسید: افزایش وزنه های کاربردی، تعداد ست ها یا تکرارها اما هیچ کدام از این ها معنای نمی دهد مگر اینکه هر ست را تا مرز ناتوانی به پایان ببرید. شما باید بدن را تحت فشار بگذارید. نباید در هر ست تفریح کنید بلکه باید وارد مرحله درد شوید تا عضلات را وادار به رشد کنید.

آیا برنامه های خود را تغییر می دهید؟

بدن یک مکانیسم باور نکردنی دارد که به سرعت خودش را با شرایط جدید تطبیق می دهد. اگر چه در مورد قدرت و سلامتی این واژه جلوه مثبت دارد. اما وقتی بحث عضلات در میان باشد، این موضوع منفی خواهد بود.

هر برنامه تمرینی بعد از مدتی، تکراری و یکنواخت می شود و آن درست زمانی است که نیاز به تغییر احساس می شود. اگر تا به حال سنگین تمرین کرده اید، مدتی تغییر رویه دهید و به وزنه های سبک تر و تکرارهای بالاتر روی بیاورید. حرکات را تغییر دهید. در زمان استراحت بین ست ها تغییر ایجاد کنید. همیشه با بدن کاری کنید که توقع آن را ندارد و غافلگیر شود. از قوه تجسم خود برای برنامه های تمرینی جدید استفاده کنید.

آیا به حد کافی پروتئین مصرف می کنید؟

چنانچه بدن در وضعیت بالانس نیتروژن نباشد، عضلات رشد نخواهند کرد. تعیین این که چقدر پروتئین برای ایجاد بالانس نیاز است. غیر ممکن است. بدن در تمام روز در وضعیت آنابولیک و کاتابولیک است. شما هرگز نمی دانید که بدن چه وقت برای بازسازی عضلات نیاز به آمینو اسیدها دارد. اگر آمینواسیدها در دسترس نباشند، نه بازسازی رخ می دهد و نه رشدی اتفاق می افتد.

آیا ذهن هماهنگ با تمرین دارید؟

وقتی که وارد باشگاه می شوید باید باور داشته باشید که بعد از تمرین، رشد خواهید کرد شما به همین دلیل در باشگاه هستید. بنابراین همه استفاده را ببرید. با روحیه ای انتقام جویانه به باشگاه بروید. اینجا زمانی است که در ارتباط ذهن و عضله لازم است تکرار کردن عضلات خود را نگاه کنید تصور کنید که آن ها توسعه می یابند و رشد می کنند. به عضلات خود بگویید رشد کنند. رشد را طلب کنید. برخی ها نیروی ذهنی را نادیده می گیرند در حالی که ذهن قدرت بی صداست.

همانطور که گفته شده اگر فکر می کنید می توانید «می شود» از هر جلسه تمرین بهره ببرید و هر کدام را به چشم فرصتی بزرگ برای نزدیک شدن به بدن دلخواه خود نگاه کنید. باور کنید این باور را در ذهن پرورش دهید و به آن برسید.

آیا شانسی صادقانه به مکمل ها داده اید؟

با تعداد زیادی از مکمل ها که وجود دارد یک بدنساز می تواند آنها را به دید ولخرجی نگاه کند و آن ها را کنار بگذارد.

اما مکمل ها در زمانی که شما همه تلاش خود را برای ساختن بدنی بهتر به کار می گیرید می توانند کمک خوبی باشند تعداد کمی از بدنسازان هستند که با مصرف این مکمل ها موافق نیستند و دلیلش هم این است که در گذشته به درستی از آن ها استفاده نکرده اند.

افرادی که به مکمل اعتقادی ندارند در گذشته یا مقادیر کمی مصرف کرده اند یا برای مدت کوتاهی از مکمل ها استفاده کرده اند. مثل تمرین مکمل ها هم باید به شکلی ادامه دار به کار گرفته شود تا بهترین نتایج را به بار آورد.

تجربه کنید و ببینید کدام یک از آن ها برای شما مؤثرتر است. محصولاتی را انتخاب کنید که متعلق به شرکت و با کیفیت معتبری باشند.

شاید در قالب سوالاتی که مطرح شد شما نتوانسته باشید، یک یا چند دلیل از عدم رشد خود را پیدا کنید. نیازی نیست که احساس گناه کنید. انسان هرازگاهی از مسیر خارج می شود اما اگر بخواهید پیشرفت کنید باید مسائل را درک کنید و کار درست انجام دهید. این کار سختی نیست. شما یک بدنساز هستید و باید مشکلاتی که به وجود می آید تجربه کنید و از آن ها برای قوی تر و عضلانی شدن استفاده کنید.

*

آیا این مقاله مفید بود؟ امتیاز دهید

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در pinterest
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در email
آخرین مقالات
پاسخ به پر تکرار ترین سوالات شما

1- چطور یک برنامه بدنسازی یا فیتنس دریافت کنم؟

برنامه بدنسازی، تغذیه و مکمل برای هر فرد با شرایط بدنی او، قد، وزن و سابقه ورزشی اش متفاوت است باید یک مربی با در نظر گرفتن تمامی این شرایط برای شما برنامه طراحی کند.

دریافت برنامه آنلاین

2- چطور برای مربیگری بدنسازی و فیتنس اقدام کنم؟ 

برای مربی شدن نیاز است شما آموزش های اولیه را طی کنید سپس با آماده کردن مدارک و شرایط ثبت نام  جهت شرکت در کلاس های آن اقدام نمایید. بیشتر بخوانید…

3- برای چربی سوزی و کاهش وزن بهترین روش ها کدام است؟

بهترین، جدیدترین و کارآمد ترین روش آموزش، نکات ورزشی و تغذیه مناسب با هدف شماست به طوری که تغذیه ورودی خود را کنترول و تمرینات متناسب با توانایی بدنی خود را دنبال کنید.

4- چطور بفهمم چه مکمل و تغذیه ای برای من مفید است؟

افراد متخصصی که در مورد مکمل و تغذیه دوره دیده اند بهترین مرجع راهنمایی شما جهت تغذیه مناسب و مکمل متناسب هستند. 

سوالات متداول مصرف مکمل ها

5- چطور در خانه، بدنسازی و فیتنس کار کنم؟

وقتی شما یک برنامه راهنما برای تمرین در منزل داشته باشید می توانید با حداقل وسایل ورزشی و حتی با استفاده از لوازم منزل مناسب با زمان و توانایی بدن خود را تمرین بدهید.

اگر سوال جدیدی دارید در زیر این مطلب مطرح کنید تا به سوال و جواب ها اضافه شود.

ارسال دیدگاه