تغذیه و تمرین بدنسازی در افراد مبتلا به دیابت نوع 2

تغذیه و تمرین بدنسازی در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲

ـ برای حدود 20 سال است تمرین می­کنم. از طرفداران پر و پا قرص شما هستم. کنجکاوم بدانم
آیا این مقاله برای شما مفید بود؟
1+

چارلز گلس؛ پدر خوانده بدنسازی، به سوالات افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ پاسخ می دهد.

ـ برای حدود ۲۰ سال است تمرین می­کنم. از طرفداران پر و پا قرص شما هستم. کنجکاوم بدانم آیا بین شاگردان شما کسی هست که به دیابت نوع ۲ مبتلا باشد. ۱۸۳ سانتیمتر قد و ۸۹ کیلو گرم وزنم است. اگر بخواهم به وزن بیشتری دست یابم، مجبورم مقدار انسولین و قرص های بیشتری مصرف کنم. و در آن صورت هم چاق و پف آلود می­شوم. اگر غذای کمتری بخورم می­توانم داروی کمتری هم مصرف کنم، ولی باز هم به آن ظاهر خشک و عضلانی نمی­رسم. در حال حاضر هم بدن صافی دارم همراه با احتباس آب. رژیم غذایی سالمی دارم. شامل ۵۰ درصد پروتئین، ۳۰ درصد کربوهیدرات به خاطر دیابت، و ۲۰ درصد چربی. آیا راه بهتری برای تغذیه افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ وجود دارد؟ و اثر انسولین بر رشد عضلات من در مقایسه با افراد سالم چگونه است؟

انسولین کمک می­کند به هدایت کربوهیدرات بیشتر به عضلات شما. بدنسازان زیادی از انسولین تنها به همین دلیل استفاده می­کنند، اما واضح است به هیچ عنوان شیوه سالم و بی خطری نیست. ولی واقعیت این است که بدنسازان زیادی در حال حاضر، استروئید، هورمون رشد و انسولین را در کنار هم مصرف می­کنند و این یکی از دلایلی است که بدنسازان حال حاضر بسیار حجیم تر از سال های گذشته اند.

شاید بعنوان مشهورترین بدنساز حرفه­ ای که به دیابت مبتلا بود بتوان به تیم بلکنپ اشاره کرد، یکی از اولین غول های حجم. او در دسته سنگین وزن اولین دوره رقابت ملی NPC در سال ۱۹۸۲ به مقام سوم دست یافت، در حالی که قد او تنها ۱۶۲ سانتیمتر بود ! زمانی که لی هنی مقام قهرمانی همان رقابت را بدست آورد.

جالب اینکه تیم، خارج فصل رقابت چنان سایزی نداشت، شاید تنها ۸۰ کیلوگرم بود. وقتی شروع می­ کرد به آماده شدن برای رقابت، بلکنپ هر روز رشد بیشتری داشت. یکبار او را در حالی دیدم که بدنی خشک و رگدار داشت با وزن ۱۰۵ کیلوگرم. نمی­توانم با اطمینان بگویم، ولی شایعاتی بود مبنی بر اینکه در این بازه بطور چشمگیری دز انسولین خود را افزایش می­داد. باز هم باید تأکید کنم چنان کاری مورد تأیید و توصیه من نیست و زمانی که صحبت از دیابت و داروهای آن است، باید تحت نظر پزشک خود باشید. ولی از جهت تغذیه باید کربوهیدرات هایی بخورید که شامل شاخص گلایسیمک متوسط تا پایینی باشد که در نتیجه سطوح انسولین شما افزایش زیاد و سریعی نداشته باشد و همزمان نیازمند افزایش داروهای دریافتی خود هستند. گزینه های خوب عبارتند از برنج قهوه ­ای، پاستا با آرد کامل گندم، جو دوسر، نان های کامل، سیب زمینی شیرین، کوینوا و میوه ­هایی مثل سیب و توت فرنگی. از چربی های اشباع از جمله آنچه در غذاهای سرخ کردنی وجود دارند، اجتناب کنید، ولی چربی های سالم بخورید مشابه آنچه در ماهی سالمون، آجیل­ ها، دانه های روغنی و آووکادو یافت می­شود. همچنین باید بدنبال دستگاه ­های جدیدتر سنجش قند خون باشید که بتوانید در طول روز به راحتی سطح قند خون خود را تحت بررسی داشته باشید.

*

اگر سوال جدیدی دارید در زیر این مطلب مطرح کنید تا به سوال و جواب ها اضافه شود.
به اشتراک بگذارید:
داغترین مطالب سایت
تاثیر بدنسازی و پرورش اندام در رشد قد
تاثیر بدنسازی و پرورش اندام در...
 
۷۸۸دیدگاه
مکمل ارژنین
آشنایی با مکمل ال-آرژنین و سوا...
 
۷۵۷دیدگاه
برنامه بدنسازی
مشاوره و دریافت آنلاین برنامه ...
 
۵۸۶دیدگاه
روش دریافت کارت مربیگری بدنسازی
روش دریافت کارت مربیگری بدنساز...
 
۵۴۲دیدگاه
نوجوانان ، بدنسازی، تهدیدها وفرصتها
نوجوانان – بدنسازی، تهدی...
 
۵۳۵دیدگاه
سوال جواب های متداول و رایج در بدنسازی و فیتنس
سوال جواب های متداول و رایج در...
 
۴۳۱دیدگاه

ارسال دیدگاه