برنامه بدنسازی

موزیک بدنسازی

کلیپ بدنسازی

معرفی کارخانه بدنسازی

آموزش مربیان

کاتالوگ

مقالات

مشاوره تجهیز باشگاه

اخبار بدنسازی

لیست مربیان بدنسازی

لیست باشگاه بدنسازی

تبلیغات

برنامه بدنسازی

موزیک بدنسازی

کلیپ بدنسازی

معرفی کارخانه بدنسازی

آموزش مربیان

مقالات

اخبار بدنسازی

کاتالوگ

مشاوره تجهیز باشگاه

تبلیغات

لیست باشگاه بدنسازی

لیست مربیان بدنسازی

logo
منو
برنامه بدنسازی

موزیک بدنسازی

کلیپ بدنسازی

معرفی کارخانه بدنسازی

آموزش مربیان

کاتالوگ

مقالات

مشاوره تجهیز باشگاه

اخبار بدنسازی

لیست مربیان بدنسازی

لیست باشگاه بدنسازی

تبلیغات

برنامه بدنسازی

موزیک بدنسازی

کلیپ بدنسازی

معرفی کارخانه بدنسازی

آموزش مربیان

مقالات

اخبار بدنسازی

کاتالوگ

مشاوره تجهیز باشگاه

تبلیغات

لیست باشگاه بدنسازی

لیست مربیان بدنسازی

بدنسازان سطح مسابقه ­ای از چه مکمل­ هایی استفاده می­کنند؟

مکمل­ های محبوب بدنسازان سطح مسابقه ­ای

بی ­شک با تغذیه درست و تمرین منظم می­شود عضله ساخت و پیشرفت کرد. اما وقتی یک بدنساز سطح مسابقه­ ای باشید و سودای قهرمانی در رقابت­ های مختلف را در سر داشته باشید. برای به اوج رساندن پتانسیل رشد مکمل­ های غذایی باید در برنامه شما جای داشته باشند. ۹ مکمل مهم برای ساختن عضله در این مقاله معرفی شده است. لیست دارای و اولویت بندی است که از مهم ترین مکمل ­ها شروع می­شود و به کم ضرورت ­ترین آن ها ختم می­شود، اما نکته مهم این است که حتی آخرین مکمل­ های این لیست همچنان از مکمل ­های مهم برای بدنسازی هستند. به یاد داشته باشید که این مطلب به معنای استفاده از همگی آن ­ها نیست و  این پزشک ورزشی است که تشخیص می­دهد شما به کدام یک از آن­ها احتیاج دارید

۱- پروتئین وی

پروتئین وی، در صدر لیست افزایش حجم است چون مهم­ترین مکمل برای بهبود قرآیند سنتز پروتئین است. «وی» پروتئین به دست آمده از شیر است که میزان آمینواسیدهای شاخه ­ای آن بالاست. این پروتئین بالاترین جایگاه را دارد چون به سرعت هضم می­شود و سریعاً به عضلات می­رسد و عضله سازی را شروع می­کند. همچنین حاوی پپتایدهای است (پپتاید به پروتئین­ های کوچک می­گویند) که افزایش دهنده جریان خون در عضلات است. بهترین کار این است که پودری انتخاب کنید که شامل پروتئین وی هیدرولیزه باشد ( هیدرولیزه شدن یک نوع فیلتر است که در اثر آن به بخش­ هایی کوچک­تر تقسیم می­شود تا هضم سریع­تری داشته باشد) یا می­توانید مدل ایزوله شده را انتخاب و مصرف کنید.

پروتئین وی موجب رشد همه چیز می شود

۲- پروتئین کازئین

پروتئین دیگری که از شیر گرفته می­شود و درست بعد از «وی» قرار دارد. کازئین سرعت هضم پائینی دارد اما این خاصیت برای میان وعده قبل از خواب عالی است چون از کاتابولیسم یا همان تخریب عضلات در هنگام خواب جلوگیری می­کند. کازئین خیلی پیوسته و آرام معده خارج می­شود. کازئین همچنین باعث می­شود که بیشتر حس سیری کنید و از این جهت برای کسانی که می­خواهند حجم عضلانی بسازند یک میان وعده عالی به حساب می ­آید.

تحقیقات جدید نشان می­دهد که کازئین رقابت شدیدی در وعده بعد از تمرین با پروتئین وی دارد چرا که کازئین وقتی بعد از تمرین مصرف می­شود نشان داده که به اندازه وی در سنتز عضلات نقش دارد. حتی توصیه می­شود که مصرف ترکیبی از وی و کازئین بعد از تمرین می­تواند سنتز پروتئین بیشتری را در مقایسه با مصرف انفرادی هر کدام باعث شود.

۳- کراتین

کراتین از آمینواسیدهای آرژنین، گلیسن و متیونین تشکیل شده است. شواهد تجربی و علمی حاکی از آن است که مصرف کننده ­های این مکمل، در دوره مصرف اضافه وزن پیدا می­کنند و همچنین افزایش قدرت را نیز تجربه می­کنند.

کراتین به چند طریق تأثیر گذار است، یکی از آن ها افزایش مقدار انرژی سریع در عضلات است که برای انجام تکرارهای تمرین در باشگاه نیاز دارید. هر چه این انرژی سریع ­تر در دسترس باشد تکرارهای بیشتری را می­توانید با وزنه ­ای ثابت اجرا کنید و این در بلند مدت منجر به قوی ­تر و حجیم­تر شدن خواهد شد. کراتین همچنین آب بیشتری داخل سلول ­های عضله می­کشد و کششی را روی سلول ایجاد می­کند که به رشد بلند مدت کمک می­کند.

اخیراً ثابت شده کراتین، افزایش دهنده سطح IGF-1 در عضلات است که برای تحریک رشد حیاتی است.

۴- آمینواسیدهای شاخه ­ای

واژه آمینواسیدهای شاخه ­ای اشاره به لیوسین، والین و ایزولیوسین دارد که مهم ترین اسیدهای آمینه برای ترمیم و ساخت بافت عضله هستند لیوسین حیاتی ­ترین در بین این ۳ آمینو اسید است.

تحقیقات نشان داده ­اند که این اسید آمینه می­تواند به تنهایی سنتز پروتئین عضلات را تحریک کند، اما با این حال بهترین اقدام مصرف همه آن ها در کنار یکدیگر است که باعث می­شود اثرات مثبت از جمله رشد عضله، افزایش انرژی در تمرین، سرکوب شدن کورتیزول و کاهش درد تأخیری عضلانی و… چند گانه شود.

۵- مکمل بتاآلاتین

در بدن آمینو اسید بتاآلاتین با آمینوی دیگری به نام هیستدین ترکیب می­شود تا کارنوزین را شکل دهد. کارنوزین نشان داده که افزایش دهنده توانایی فیبرهای عضلانی برای انقباض با نیروی بیشتر است و اجازه می­دهد مدت طولانی ­تری بدون خستگی ادامه دهید. چندین بررسی نشان داده ­اند که این مکمل افزایش دهنده قدرت و توان در ورزشکارانی است که آن را مصرف می­کنند.

یکی از تحقیقات جدید یافته است کسانی که بتاآلاتین را همراه با کراتین مصرف می­کنند حجم عضلانی بیشتری اضافه کرده و چربی بیشتری نسبت به مصرف کراتین تنها از دست داده ­اند.

۶- مکمل افزایش دهنده NO

اکسید نیتریک یا همان NO مکملی است که در بدن یافت می­شود و در چنین فرآیندی نقش دارد. یکی از موارد آن که بدنسازان دنبالش هستند توانایی ­اش در اتساع عروق خونی است که منجر می­شود جریان خون بیشتری در عضلات اتفاق بیافتد و ارتقا دهنده انتقال اکسیژن، موادمغذی، هورمون­ های آنابولیک و آب (بخش عمده خون از آب تشکیل شده) در عضلات است.

این اتفاق در طول تمرین باعث انرژی بیشتر می­شود، دم عضلانی را بیشتر می­کند و ریکاوری عضلانی و رشد بهتری بعد از تمرین به بارمی­آورد. تحقیقات یافته ­اند مصرف کردن آرژنین روی قدرت و رشد عضلانی و همچنین کاهش چربی­ ها اثر افزایشی داشته است.

۷- مکمل گلوتامین

این آمینو اسید چندین سال است که مورد علاقه بدنسازان است چون در عملکرد عضله نقش اصلی دارد و یکی از فراوان­ ترین آمینوها برای انسان به شمار می ­آید. گلوتامین برای بدنسازان فواید زیادی همراه دارد از جمله کمک به رشد عضله توسط بالا بردن سطح لیوسین در فیبرهای عضلانی، کمک به کاهش تخریب عضله و حمایت از سیستم ایمنی بدن که می­تواند مانع از دست رفتن جلسات تمرین شود.

گلوتامین اگر قبل از تمرین دریافت شود به کاهش خستگی عضله و افزایش سطح هورمون رشد کمک می­کند. علاوه بر این تحقیقات اخیر نشان داده که گلوتامین می­تواند در کاهش چربی نقش داشته باشد چون به کالری و چربی سوزی در استراحت و زمان تمرین کمک می­کند.

۸- ZMA

ترکیبی از روی، منیزیم و ویتامین ۶B است. مکمل مهمی به حساب می­ آید چرا که ورزشکاران سخت کوش مثل بدنسازان اغلب در این مواد معدنی دچار کمبود هستند و این مواد معدنی برای حفظ سطح هورمون­ های آنابولیک در حد بهینه و کمک به خواب و در نتیجه ریکاوری ضروری هستند. تمرینات شدید می­توانند سطح تستوسترون و IGF-1 را کم کنند. در یک بررسی یافت شده که مصرف کننده های ZMA به میزان قابل توجهی با افزایش سطح IGF-1 و تستوسترون طی ۸ هفته تمرین مواجه شده ­اند در حالی که گروه دیگر که این مکمل را مصرف نکرده بودند، کاهش در تستوسترون و IGF-1 را شاهد بودند. به صورت طبیعی افزایش دادن سطح این ۲ هورمون می­تواند اثرات بزرگی روی رشد عضله داشته باشد.

۹- کارنیتین

جدا از اینکه به عنوان چربی سوز شهرت یافته، حالا به عنوان بهبود دهنده رشد عضلات شناخته می­شود چرا که در چندین فرآیند نقش دارد.

کارنیتین می تواند جریان خون در عضلات را افزایش دهد که این یعنی فوایدی مشابه با افزایش دهنده ­های NO دارد. همچنین افزاینده تستوسترون بعد از تمرین است و مقدار گیرنده­ های این هورمون داخل عضلات را زیاد می­کند که اجازه می­دهد تستوسترون بیشتری رشد تحریک کند. علاوه بر این، مکمل کارنیتین یافته شده که افزایش دهنده سطح هورمون IGF-1 است. تمام این فواید را در نظر بگیرید تا متوجه شوید چه پتانسیلی به رشد عضله اضافه می­کند.

*

آیا این مقاله مفید بود؟ امتیاز دهید

3/5 – (1 امتیاز)
مقالات تصادفی

اگر سوال جدیدی دارید در زیر این مطلب مطرح کنید تا به سوال و جواب ها اضافه شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درج آگهی بدنسازی