فهرست مطالب

آشنایی با خواص پسته

پسته میوه‌ای کاملا ایرانی است که درخت آن به شکل جنگل‌های انبوه در شمال شرقی ایران دیده می‌شود. درخت پسته از ایران به سایر نقاط مخصوصا به سواحل دریای مدیترانه (جنوب اروپا و شمال آفریقا) رفته است.

پسته درختی است که ارتفاع آن به حدود ۵ متر می‌رسد، برگ‌های این درخت متناوب و مرکب از ۲ تا ۳ برگچه نوک تیز با برگه انتهایی است که رنگ آن سبز روشن است و برگ‌های آن خوشه‌ای است. درخت پسته به سرمای شدید زمستان و گرمای زیاد تابستان مقاوم است اما با هوا و زمین مرطوب سازگاری ندارد. مهم‌ترین ارقام پسته در ایران عبارت است از: اکبری، کله‌ قوچی، احمد‌ آقایی، اوحدی، بادامی زرند، ممتاز خنجری دامغان، ‌شاهپسند سفید پسته نوق و قزوینی.

پسته مقوی

پسته دارای مواد غذایی فراوانی است و برای تقویت بیماران و اشخاص ضعیف مناسب است. در واقع این میوه یک بسته مقوی محسوب می‌شود. پسته مواد مختلفی دارد که شامل پروتئین، آهن، مواد چرب، کلسیم، فسفر، ویتامین B 1 B3 A و پتاسیم است.
پسته اگرچه میوه کوچکی است ولی ارزش غذایی بسیار بالایی دارد و نیروزاست.در ۳۰ گرم پسته بو داده شده بدون پوست استخوانی۱۷۰ کالری انرژی، ۶ گرم کربوهیدرات، ۹ گرم فیبر خوراکی، ۳ گرم قند،۲ گرم چربی، ۳۱۰ میکروگرم پتاسیم، ۳۲‌میکروگرم کلسیم، ۱۴۵ میکروگرم فسفر، ۳۶ میکروگرم منیزیم، یک میکروگرم آهن، ۱۹۰ میکروگرم سدیم، ۱۶۰ واحد ویتامین A و یک میکروگرم ویتامین ث وجود دارد.

روغن پسته

روغن پسته از جمله محصولاتی است که چندان در کشور ما شناخته شده نیست. این روغن مقوی حاوی مقادیر بالایی ویتامین‌ها)K, E, D, A (و مواد معدنی مثل آهن، فسفر، مس، روی و منیزیم است. روغن پسته به‌ طور وسیعی در صنایع آرایشی و طب به کار می‌رود. این روغن بسرعت جذب پوست می‌شود و مناسب جهت ماساژ بدن است. روغن پسته به‌ عنوان یک روغن طعم‌ دهنده (چاشنی) مورد استفاده است. بنابراین اکثرا در تهیه سالادها به عنوان یک چاشنی مطلوب به کار گرفته می‌شود. تاثیر این روغن در افزایش حافظه و افزایش اشتها ثابت شده است.

۱۰ خاصیت پسته

۱.‌ مغز پسته به علت داشتن آهن خون‌ ساز است. به کسانی که مبتلا به کم‌خونی هستند، توصیه می‌شود روزانه مقداری پسته بخورند.

۲.‌ پتاسیم موجود در پسته برای تنظیم مایعات و الکترولیت‌های بدن و بهبود عملکرد اعصاب و عضلات مفید است.

۳.‌ فیبر موجود در پسته بسیار بالا بوده و امروزه اهمیت فیبر و الیاف در علم پزشکی و برای سلامتی انسان کاملا مشخص شده است. فیبر موجود در پسته علاوه بر این‌ که حرکات غذا را در دستگاه گوارش زیاد می‌کند، در جلوگیری از بیماری‌ های سرطانی نیز موثر است. علاوه بر این فیبر بالای موجود در پسته، آب بیشتر جذب و پرخوری را کمتر می‌کند.

۴.‌ پسته همچنین حاوی اسیدهای چربی ضروری مانند لینولیک اسید و لینولنیک اسید است، ضمنا دارای برخی از عناصر غذایی و ویتامین E و نیز حاوی در صد بالایی از پروتئین و عناصر معدنی مانند کلسیم، آهن و روی است. یک مزیت دیگر پسته این است که چربی موجود در پسته عمدتا از چربی‌های مفید غیر اشباع تک‌ زنجیره‌ ای و چندزنجیره‌ ای با درصد پایین چربی‌ های اشباع شده است.

۵.‌ مغز پسته به علت داشتن ویتامین‌ های گروه ب برای آرامش اعصاب مفید است.

۶.‌ ویتامین E پسته سبب حفظ سلامت و ترمیم بافت‌ها شده و به عنوان یک ماده آنتی‌ اکسیدان مانع از بروز سرطان‌ و بیماری‌های قلبی می‌شود.

۷.‌ اسید فولیک موجود در پسته برای تشکیل سلول‌های عصبی لازم است و مصرف آن از ناهنجاری‌ های دوران جنینی جلوگیری می‌کند.

۸.‌ ویتامین A موجود در پسته به کارکرد طبیعی چشم و حفظ قدرت بینایی کمک زیادی می‌کند.

۹.‌ اسیدهای چرب امگا ‌۳ موجود در پسته باعث کاهش میزان بروز حمله‌های قلبی می‌شود.

۱۰.‌ مقادیر بالای مس موجود در پسته موجب تقویت سیستم ایمنی بدن و بهبود اسهال در کودکان است.

آیا این مقاله مفید بود؟ امتیاز دهید

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در pinterest
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در email
آخرین مقالات
پاسخ به پر تکرار ترین سوالات شما

1- چطور یک برنامه بدنسازی یا فیتنس دریافت کنم؟

برنامه بدنسازی، تغذیه و مکمل برای هر فرد با شرایط بدنی او، قد، وزن و سابقه ورزشی اش متفاوت است باید یک مربی با در نظر گرفتن تمامی این شرایط برای شما برنامه طراحی کند.

دریافت برنامه آنلاین

2- چطور برای مربیگری بدنسازی و فیتنس اقدام کنم؟ 

برای مربی شدن نیاز است شما آموزش های اولیه را طی کنید سپس با آماده کردن مدارک و شرایط ثبت نام  جهت شرکت در کلاس های آن اقدام نمایید. بیشتر بخوانید…

3- برای چربی سوزی و کاهش وزن بهترین روش ها کدام است؟

بهترین، جدیدترین و کارآمد ترین روش آموزش، نکات ورزشی و تغذیه مناسب با هدف شماست به طوری که تغذیه ورودی خود را کنترول و تمرینات متناسب با توانایی بدنی خود را دنبال کنید.

4- چطور بفهمم چه مکمل و تغذیه ای برای من مفید است؟

افراد متخصصی که در مورد مکمل و تغذیه دوره دیده اند بهترین مرجع راهنمایی شما جهت تغذیه مناسب و مکمل متناسب هستند. 

سوالات متداول مصرف مکمل ها

5- چطور در خانه، بدنسازی و فیتنس کار کنم؟

وقتی شما یک برنامه راهنما برای تمرین در منزل داشته باشید می توانید با حداقل وسایل ورزشی و حتی با استفاده از لوازم منزل مناسب با زمان و توانایی بدن خود را تمرین بدهید.

اگر سوال جدیدی دارید در زیر این مطلب مطرح کنید تا به سوال و جواب ها اضافه شود.

ارسال دیدگاه