فهرست مطالب

غذاهای چرب چاقتان می‌کند: به همین سادگی؟ همه چیز به همین سادگی نیست. بعضی از مواد غذایی قادرند کالریشان را به بعضی قسمت‌های خاص بدن شما بفرستند. دوست دارید بدانید موادغذایی که چاقتان میکند کدامند؟

در مصرف برخی مواد غذایی دقت کنید

به ‌نظرتان چیزی عذاب ‌آورتر از رفتن روی ترازو و نگاه کردن به وزنی که نشان می‌دهد وجود دارد؟ شاید هم چون شکم تان جلوی دیدتان را گرفته نتوانید صفحه نمایشگر ترازو را ببینید. اشکالی ندارد، زندگی همین است. باید قیمت هر چیز را بپردازید حتی برای چیزی اینقدر پاک و لذت‌ بخش مثل خوردن! زندگی هیچ غذایی را بدون کالری‌ های ناخواسته، بدریخت شدن اندام، بیماری، احساس گناه و پایین آمدن اعتمادبه‌ نفس از آن شما نمی‌کند.

بعضی از مواد غذایی هستند که کارشان فقط چاق کردن ماست! درست در همان قسمت‌هایی که بیشترین استرس و خجالت را نصیبمان می‌کند: یعنی ران‌ها، بازوها، غبغب و از همه اینها بدتر، شکم!

لیست مواد غذایی که موجب چربی آوردن شکم می‌شوند

اگر به دنبال لیست مواد غذایی هستید که باعث بزرگ شدن شکمتان می‌شود باید بدانید که نمک، کربوهیدرات‌ها و چربی‌ها بزرگترین متهمان پرونده هستند. وقتی می‌گوییم کربوهیدرات و چربی، منظورمان فقط بعضی از انوع کربوهیدرات و چربی است. کربوهیدرات‌های ساده که هضم آنها آسان است (مثل قندهای تصفیه‌ شده، گلوکز، فراکتوز و ساکاروز) و چربی‌های اشباع و ترانس که متهمان ردیف اول هستند. اما اجازه بدهید ببینیم این مواد غذایی چطور دور کمر و شکمتان را بزرگتر می‌کنند.

چربی‌های اشباع و ترانس

چربی‌ ها مهمترین منبع انرژی بدن هستند اما چربی اضافه ‌ای که بعد از سوختن مقدار نیاز بدن باقی می‌ماند است که ما را دچار مشکل می‌کند. از آنجا که این چربی‌ها وقتی در دمای اتاق نگهداری شوند میل به جامد شدن دارند، می‌توانیم تصور کنیم که وقتی در جایی از بدن ذخیره شوند، دسترسی به آنها و سوزاندن آنها بعنوان سوخت بدن کار سختی خواهد بود. بیشتر منابع غذایی غیر گیاهی حاوی میزان بالایی چربی اشباع است و البته برخی چربی‌های گیاهی و روغن‌ها هم شامل آن می‌شوند. این چربی‌ها کلسترول زیادی را وارد بدن می‌کنند و این کلسترول‌ های زیان‌ بار بر کلسترول مفید در بدن غلبه می‌کنند. هر چه مقدار این کلسترول زیان‌ بار بیشتر باشد، احتمال ابتلا به بیماری‌ های قلبی هم در فرد بیشتر می‌شود. جای تعجب نیست که چاقی و حمله‌ قلبی با هم ارتباط مستقیم دارند. موادغذایی حاوی چربی ترانس عبارتند از:

  1. فست ‌فود
  2. اسنک‌ های سرخ‌ شده غیرخانگی
  3. شیرینی‌ ها
  4. مافین‌ ها
  5. پاپکرن غیر خانگی کره‌ ای
  6. چیپس
  7. برگرها
  8. پیتزا
  9. موادغذایی کنسرو شده مثل سیریال، پاستا، سوپ
  10. سس‌ های بسته‌ بندی شده
  11. غذاهای پخته شده در رستوران
  12. مواد غذایی فریزشده
  13. لبنیات پرچرب
  14. کره
  15. گوشت گاو/خوک/مرغ
    اکثر مواقع وجود روغن‌ های هیدروژنه در آماده‌ سازی این غذاهاست که مشکل‌ ساز می‌شود. این روغن‌ ها مدت نگهداری این محصولات را بالا برده و در نتیجه تولید کننده‌ ها به وفور از آن ها در محصولاتشان استفاده می‌کنند. چربی‌ های ترانس نوعی از چربی‌ های اشباع هستند.

کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده

هضم این کربوهیدرات‌ ها آسان است به همین دلیل منبع بسیار خوبی از انرژی فوری به حساب می‌آیند. اما اگر این کربوهیدرات‌ ها زیاد استفاده شوند، به چربی تبدیل شده و در بدن ذخیره می‌شود، مخصوصاً در ناحیه میان‌ تنه. مواد غذایی که سرشار از کربوهیدرات‌های ساده هستند مثل شیرینی‌ها، دسرها، شکلات و از این قبیل از جمله مهمترین مواد غذایی هستند که موجب چربی آوردن ناحیه شکم در خانم‌ ها می‌شوند چون خانم‌ ها بسیار بیشتر از آقایان از این تنقلات استفاده می‌کنند. مواد غذایی اصلی که تحت این دسته نامگذاری می‌شوند عبارتند از:

  1. شکلات
  2. شیرینی
  3. بیسکویت
  4. کیک
  5. مافین
  6. برنج سفید
  7. آرد تصفیه ‌شده
  8. بستنی
  9. قهوه یا چای (در صورت استفاده از قند یا شکر تصفیه‌ شده)
  10. نوشیدنی‌ های قنددار و نوشابه
  11. قند و شکر
  12. سیریال‌ های قند دار

نمک

متعجبید که چطور نمک باعث چاق شدنتان می‌شود؟ مولکول‌ های سدیم موجب می‌شوند که آب دور سلول‌ های چربی ذخیره در بدن را احاطه کرده و از این طریق آن ها را مستحکم‌تر و البته متورم‌تر می‌کنند. این انباشتگی آب حالت باد کردگی به بدن داده و به سایز کلی بدن اضافه می‌کند. بیشتر مواد غذایی کنسرو شده و غذاهای نمک‌ دار حاوی نمک یا سدیم هستند. در کنار اینها، مواد غذایی دیگری که نمک فراوان دارند عبارتند از:

  1. پنیر
  2. گوشت
  3. آرد ذرت
  4. نخود
  5. سس‌ ها
  6. چاشنی‌ ها
  7. ترشیجات
  8. صدف
    همانطور که می‌بینید، فقط غذاهای قند دار و چربی‌ دار نیستند که قطر دور شکمتان را اضافه می‌کنند. نمک هم یک متهم اصلی است. درنتیجه، دفعه بعدی که خواستید ظرف نمکدان را برداشته و روی غذایتان نمک اضافی بپاشید یادتان باشد که این دانه‌های سفیدرنگ تا چه حد موجب چاق شدنتان می‌شود.

آیا این مقاله مفید بود؟ امتیاز دهید

اولین امتیاز را بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در pinterest
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در email
آخرین مقالات
پاسخ به پر تکرار ترین سوالات شما

1- چطور یک برنامه بدنسازی یا فیتنس دریافت کنم؟

برنامه بدنسازی، تغذیه و مکمل برای هر فرد با شرایط بدنی او، قد، وزن و سابقه ورزشی اش متفاوت است باید یک مربی با در نظر گرفتن تمامی این شرایط برای شما برنامه طراحی کند.

دریافت برنامه آنلاین

2- چطور برای مربیگری بدنسازی و فیتنس اقدام کنم؟ 

برای مربی شدن نیاز است شما آموزش های اولیه را طی کنید سپس با آماده کردن مدارک و شرایط ثبت نام  جهت شرکت در کلاس های آن اقدام نمایید. بیشتر بخوانید…

3- برای چربی سوزی و کاهش وزن بهترین روش ها کدام است؟

بهترین، جدیدترین و کارآمد ترین روش آموزش، نکات ورزشی و تغذیه مناسب با هدف شماست به طوری که تغذیه ورودی خود را کنترول و تمرینات متناسب با توانایی بدنی خود را دنبال کنید.

4- چطور بفهمم چه مکمل و تغذیه ای برای من مفید است؟

افراد متخصصی که در مورد مکمل و تغذیه دوره دیده اند بهترین مرجع راهنمایی شما جهت تغذیه مناسب و مکمل متناسب هستند. 

سوالات متداول مصرف مکمل ها

5- چطور در خانه، بدنسازی و فیتنس کار کنم؟

وقتی شما یک برنامه راهنما برای تمرین در منزل داشته باشید می توانید با حداقل وسایل ورزشی و حتی با استفاده از لوازم منزل مناسب با زمان و توانایی بدن خود را تمرین بدهید.

اگر سوال جدیدی دارید در زیر این مطلب مطرح کنید تا به سوال و جواب ها اضافه شود.

ارسال دیدگاه