برنامه بدنسازی

موزیک بدنسازی

کلیپ بدنسازی

معرفی کارخانه بدنسازی

آموزش مربیان

کاتالوگ

مقالات

مشاوره تجهیز باشگاه

اخبار بدنسازی

لیست مربیان بدنسازی

لیست باشگاه بدنسازی

تبلیغات

برنامه بدنسازی

موزیک بدنسازی

کلیپ بدنسازی

معرفی کارخانه بدنسازی

آموزش مربیان

مقالات

اخبار بدنسازی

کاتالوگ

مشاوره تجهیز باشگاه

تبلیغات

لیست باشگاه بدنسازی

لیست مربیان بدنسازی

logo
منو
برنامه بدنسازی

موزیک بدنسازی

کلیپ بدنسازی

معرفی کارخانه بدنسازی

آموزش مربیان

کاتالوگ

مقالات

مشاوره تجهیز باشگاه

اخبار بدنسازی

لیست مربیان بدنسازی

لیست باشگاه بدنسازی

تبلیغات

برنامه بدنسازی

موزیک بدنسازی

کلیپ بدنسازی

معرفی کارخانه بدنسازی

آموزش مربیان

مقالات

اخبار بدنسازی

کاتالوگ

مشاوره تجهیز باشگاه

تبلیغات

لیست باشگاه بدنسازی

لیست مربیان بدنسازی

فرار از یک مصیبت بزرگ غذایی

مصیبت غذایی

کاهش بیش از اندازه غذای دریافتی در زمان کاهش وزن

چنانچه پاورلیفترها تلاش می کنند در اغلب مواقع بیش از حد مناسب کالری در اختیار بدن بگذارند زمان هایی هم هست که کمتر از آنچه نیاز دارند غذا می خورند. می دانم که باور این مسئله برایتان دشوار است به خصوص وقتی صحبت از واژه پاورلیفتر در میان است ولی این چیزیست که در مورد بسیاری از لیفترها که در تلاش برای کاهش وزن و رسیدن به رده وزنی مورد نظرشان هستند مشاهده می شود.

اولین اشتباهی که این قبیل پاورلیفترها مرتکب می شوند این است که تلاش می کنند وعده های خود را حذف کنند و تعداد آنها را در طول روز کاهش دهند. برای رسیدن به هدفی که در ذهن دارید این کاملاً شیوه اشتباهی است. باعث کاهش سوخت و سازتان می شود و دقیقاً همان چیزیست که به سود شما نخواهد بود. این بدترین کاری است که می توان انجام داد، به خصوص وقتی در تلاش هستید برای اینکه سرعت متابولیسم خود را در بالاترین حد ممکن حفظ کنید. این عملکرد باعث می شود تا وزنی هم که از دست می دهید بهینه نباشد.

بسیاری از لیفترها در مسیر دستیابی به رده وزنی پایین تر، همین که کاهش وزن خود را مشاهده می کنند خوشحال و راضی اند. ولی از هر ۱۰ لیفتر ۹ تای آنها کاهش وزن نامناسبی دارند. آنچه در ادامه برایتان شرح می دهم شاید برای بسیاری از شما ناخوشایند باشد. بسیاری از مواقع پیش آمده که پاورلیفتری نزد من می آید و با خوشحالی می گوید در دو هفته اخیر پنج کیلوگرم از دست داده. او واقعاً هیجان زده است ولی اگر واقعیت را بداند در اصل باید ناراحت باشد نه خوشحال.

وقتی او شرح می دهد که با استفاده از چه برنامه غذایی توانسته این مقدار وزن را از دست بدهد. بلافاصله می توانم بگویم چه چیزی از دست داده. در واقع به این دلیل که رژیم غلطی را دنبال کرده ۴ کیلو از ۵ کیلو گرم وزنی که از دست داده شامل عضله و آب است یک کیلوگرم دیگر هم سهم چربی.
آیا به نظرتان این شیوه مناسبی است برای یک ورزشکار قدرتی؟ آیا تصور می کنید روز رقابت فرا برسد فقدان ۴ کیلوگرم عضله و آب می تواند اثر مثبتی بر کارایی شما داشته باشد؟ البته که نه در واقع بدون شک در چنین شرایطی شاهد افت کارایی بدنی خود خواهید بود.

اگر برنامه غذایی شما به درستی طراحی شده باشد تنها چیزی که از دست می دهید باید ذخایر چربی باشد. بافت بدون چربی باید حفظ شود یا حتی افزایش یابد همینطور مقدار آب بدن. به همین دلیل است که لیفترهایی که به من رجوع می کنند به طور مداوم درصد چربی بافت بدون چربی و مقدار آب بدنشان را تحت نظر دارم برای اطمینان بافت از اینکه در مسیر پیشرفت حرکت کنند نه پسرفت. نمی توانم به اندازه کافی تاکید کنم که تا چه حد تحت نظر داشتن ترکیب بدنی اهمیت دارد. فقط قصد کاهش وزن برای حضور در یک رده وزنی مشخص را دارید هدف از دست دادن بیشترین مقدار چربی و حفظ بیشترین مقدار توده بدون چربی بدن است در نتیجه قدرت شما تا بیشترین حد ممکن حفظ خواهد شد و این یعنی موفقیت در رده وزنی مورد نظر.

تنها وقتی وزن شما به حد مورد نظر رسید می توانید در یک روز آخر قبل از وزن کشی کمی سطح آب بدن را مدیریت کنید. همانطور که می بینید حضور موفق در رده وزنی پایین تر نیاز به تنظیمات علمی و پیچیده تری دارد نسبت به اینکه تنها در دو یا سه هفته مانده به رقابت یک یا چند وعده خود را حذف کنید و انتظار هم داشته باشید قهرمانی رقابت را از آن خود کنید.

خوردن کربوهیدارت به تنهایی

این هم یکی دیگر از بی فکرهایی است که نه تنها از لیفتر های تازه کار بلکه از سوی قهرمانان پاورلیفتینگ هم دیده می شود. بدون شک کربوهیدرات ها از جمله درشت مغذی های ارزشمند و مهم به شمار می آیند ولی وقتی انواع نامناسبی از کربوهیدرات را در زمان نامناسبی به همراه غذاهای نامناسب مصرف کنید می توانند به یک مصیبت غذایی بدل شوند این را برایتان تضمین می کنم. اگر از جمله پاورلیفترهایی هستید که کربوهیدرات را در یکی از وعده های روز به تنهایی مصرف می کنید توصیه می کنم به دلایلی که در ادامه خواهید دید این کار را از همین امروز متوقف کنید.

این یکی از بدترین اشتباهات غذایی است که می توانید مرتکب شوید و باید از آن اجتناب کنید. خوردن کربوهیدرات ها به تنهایی نه فقط می تواند ظاهر بدنی شما را به بدترین وجه تغییر دهد بلکه باعث کاهش کارایی شما شده و عوارض منفی برای سلامت تان هم در پی خواهد داشت. اول از اینکه بدانید مصرف کربوهیدرات ها به تنهایی باعث افزایش ذخایر چربی تان خواهد شد. بنابراین اگر به افزایش ذخایر چربی اطراف شکم و پهلو هایتان علاقه دارید به مصرف کربوهیدرات ها به تنهایی ادامه دهید! ولی مطمئن باشید که این مسیر به موفقیت شما در پاورلیفتینگ منتهی نمی شود. به یاد بسپارید کربوهیدرات هایی که می خورید ابتدا در سلول های عضلات شما و سپس در کبد به شکل گلیکوژن ذخیره می شوند. ولی گنجایش کبد و عضلات برای ذخیره سازی گلیکوژن محدود است و وقتی این ذخایر پر باشند کربوهیدرات های اضافی مستقیماً به سلول های چربی هدایت می شوند. این زمانی است که مشکلات شما شروع میشود و به زودی باید سایز بالاتری را در شکم و پهلوی خود پذیرا باشید. پس آنطور که می بینید مصرف محض کربوهیدرات ها نتایج خوشایندی نخواهند داشت و در نهایت به یک فرد چاق بدل خواهید شد تا یک ورزشکار قدرتی موفق.

غفلت از میوه ها و سبزیجات

اجتناب از میوه ها و سبزیجات یکی دیگر از اشتباهاتی است که بسیاری از پاورلیفترها مرتکب می شوند. هر دو اینها باید بخش بزرگی از رژیم غذایی شما را تشکیل دهند. مشکل بسیاری از پاورلیفترها این است که به جای اینکه سبزیجات و میوه ها عضو ثابت روزانه شان باشند نوشابه و بستنی جای آنرا گرفته.

میوه ها و سبزیجات زیادی مصرف کنید

بررسی میوه ها و سبزیجات خود مبحث مفصلی است که می توان صفحات متعددی را به آن اختصاص داد. بنابراین تنها سعی می کنم به تعدادی از فواید ارزشمند آنها اشاره کنم.

یکی از مواد بسیار مهمی که در سبزیجات و میوه ها وجود دارد: مواد فیتوشیمیایی هستند. البته اشتباه نکنید منظور مواد شیمیایی نیست که به واسطه پرورش غلط محصولات گیاهی از طریق سموم و کودهای شیمیایی ممکن است به گیاهان منتقل شود. مواد فیتوشیمیایی ترکیباتی هستند که توسط گیاهان تولید می شوند رشد سلول های سرطانی را در انسان ها محدود می کنند و مزایای زیادی برای سلامتی دارند.

مواد فتو شیمیایی می تواند به اجتناب و درمان دیابت، بیماری های قلبی عروقی و فشار خون بالا کمک کند. عقیده بر این است که میوه ها و سبزیجات مختلف میتوانند با انواع متفاوتی از سرطان مقابله کنند. در واقع انواع مختلفی از دسته بندی های مواد فیتو شیمیایی وجود دارد که خود بحث مجزایی را می طلبد و در آینده ای نزدیک به آنها خواهیم پرداخت.

یکی دیگر از خصوصیات بسیار مهم میوه ها و سبزیجات ترکیبات آنتی اکسیدانی است که در آنها وجود دارد. بنابراین اطمینان یابید که روزانه مقدار کافی از سبزیجات و میوه ها را از طریق رژیم غذایی خود دریافت کنید.

منبع: بشیر

آیا این مقاله مفید بود؟ امتیاز دهید

اولین امتیاز را بدهید
مقالات تصادفی

اگر سوال جدیدی دارید در زیر این مطلب مطرح کنید تا به سوال و جواب ها اضافه شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درج آگهی بدنسازی