موازنه آنابولیک در دنیای ویتامین ها

موازنه آنابولیک در دنیای ویتامین ها

موازنه آنابولیک در دنیای ویتامین ها ویتامین A وC از جمله پر مصرف ترین ویتامین های آنابولیک هستند.

موازنه آنابولیک در دنیای ویتامین ها
ویتامین A وC از جمله پر مصرف ترین ویتامین های آنابولیک هستند. نه تنها در بدن کمک می کنند بلکه همچنین کمک می کنند به ایجاد و حفظ چندین ماده فیزیولوژیکی مورد نیاز برای آنچه که به آن موازنه آنابولیک یا قدرت آنابولیک می گویند.
ویتامین A و ارتباط آن با کورتیزول خیلی مهم است. ویتامین C به عنوان ماده خاص شناخته می شود که محلول در آب است و در بدن ذخیره نمی شود. تحقیقات نشان می دهد که ویتامین C می تواند درد عضله را کاهش دهد و زمان ریکاوری بعد از تمرین را ارتقاء بخشد آن هم با دوزهای ۱ گرمی.

 

ویتامین و بدنسازی

ویتامین C همچنین نقشی کلیدی در خنثی سازی اثرات منفی هورمون استرس کورتیزول دارد که نشان داده تخریب عضله را تسهیل می نماید. در شرایط استرسی کورتیزول بدن را وادار می کند عضله را تخریب نماید تا سوخت اضافی بدهد.
حتی استرس ناشی از تمرین می تواند سطح کورتیزول را افزایش دهد و بافت عضله را تخریب کند. در طول تمرینات شدید شما مقدار زیادی کورتیزول در بدن تان ترشح می شود بنابراین کنترل کردن آن یا به حداقل رساندن اثرات آن باید یکی از اولویت های اصلی شما باشد. برای اضافه کردن لیست آسیب ها باید گفت که بالا رفتن سطح کورتیزول می تواند منجر به این رخداد ها شود:
-کاهش سطح تستوسترون
-مقاومت انسولین
-افزایش قند خون
-افزایش چربی بدن
-خراب شدن تاندون و لیگامنت ها
– تسهیل پوکی استخوان
– کوچک شدن سلول های مغز

خیلی ساده است خسارت بالا رفتن کورتیزول در حد یک تصادف ساده نیست، بلکه یک تصادف سنگین بین چند ماشین است که در سیستم کاتابولیگ رخ می دهد. نتیجه این که ویتامین C را هر روز بخورید.
یکی دیگر از فواید آنابولیک ویتامین C این است که نقشی کلیدی در ساخت کولاژن دارد. کولاژن فراوان ترین بافت ارتباطی بدن است و کمک می کند به التیام مفاصل و دیگر آسیب دیدگی ها و دلیل دیگری است برای نقش حیاتی ویتامین C در تسهیل ریکاوری.
علاوه بر این ویتامین C یک توانایی بزرگ آنتی اکسیدانی دارد که می تواند عضلات را از  تخریب محافظت کند. همانطور که می دانید تخریب عضله مانع از رسیدن عضله به اوج پتانسیل رشدش می شود. این ویتامین همچنین در تولید و توزیع هورمون های استروتئیدی در بدن نقش دارد این حقیقتی است که زیاد عمومی نشده است.
توصیه می شود روزی بین ۱ الی ۳ گرم در چندین وعده ویتامین C مصرف شود.

ویتامین A و تستوسترون
دانشمندان در حال حاضر می دانند که ویتامین A در افزایش ترشح تستوسترون نقش افزایشی دارد و همچنین روی برخی دیگر از فاکتورهای رشد از جمله پروتئینی که به نام پروتئین Steroidogenic acute regulatory شناخته می شود.
این پروتئین کمک می کند به نقل و انتقال کلسترول به داخل میتوکندری(مرکز انرژی سلول) جایی که چربی ها سوخته می شوند.
ویتامین A همچنین به عنوان عامل آرومانایز در بیضه ها(کاهش دهنده و شکل دهنده استروژن) عمل می کند و در نتیجه میزان تستوسترون در گردش خون را بالا می برد. 

بادی فول

درباره اصغر مرادی

قهرمان هشت دوره پرورش اندام ومربی بین المللی فدراسیون جهانی بدنسازی IFBB-تحصیل کرده تربیت بدنی-مدیر مجتمع ورزشی گلها-مدیر شرکت تولید دستگاههای بدنسازی بادی فول-مدیر سایت اتحادیه بدنسازی ایران-مشاور مربیگری ,مدیریت وبازاریابی باشگاههای بدنسازی

ثبت دیدگاه