آشنایی با عادات غلط غذایی

آشنایی با عادات غلط غذایی ۱) نخوردن صبحانه صبحانه باعث افزایش انرژی و افزایش توجه انسان می شود

آشنایی با عادات غلط غذایی

۱) نخوردن صبحانه

صبحانه باعث افزایش انرژی و افزایش توجه انسان می شود و نخوردن صبحانه علاوه بر نداشتن تمرکز، موجب انتخاب و مصرف مناسب وعده های غذایی دیگر در ادامه روز می شود و دریافت کالری در ابتدای روز باعث می شود تا کالری کمتری در ادامه روز دریافت نمائید.

۲)خوردن ناهار مفصل

وقتی صبحانه کمتر بخورید یا اصلا نخورید این باعث می شود تا در وعده ناهار جبران کنید و این یک روش غلط می باشد.
در روایتی از ائمه معصومین (ع) آمده است اگر شام را ترک کنید، رگهای بدن بر شما لعن خواهند کرد و این به دلیل آن است که فاصله ناهار تا صبحانه خیلی زیاد است و حتما شام بخورید.

۳)پر خوری

پر خوری موجب چاقی و اضافه وزن می شود و چاقی نیز منشاء بیماریهایی مانند ( دیابت، سکته های قلبی عروقی، … ) است از پر خوری بویژه در وعده ناهار بپرهیزید غذاهای کم حجم و سالم که حاوی کربوهیدرات کمپلکس و پروتئین باشد مصرف کنید تا در طول روز اشتهای شما کنترل شود. تعداد وعده های غذایی کم حجم به علت افزایش متابولیسم بدن باعث سوختن بیشتر کالری می شود. امام صادق (ع) فرمودند ریشه همه بیماریها و درد ها پر خوری است و پیامبر اکرم (ص) نیز فرمودند از پر خوری بپرهیزید زیرا مادر همه بیماریها است.

۴)غذا خوردن قبل از خواب

از خوردن غذا قبل از خواب خوداری کنید دیر شام خوردن یک عادت غلط غذایی است خوردن غذاهای چرب و ادویه دار یک ساعت قبل از خواب موجب کسالت، خستگی، بدخوابی و کوفتگی بدن در روز می شود. و همچنین خوردن غذاهای چرب سبب کند شدن تخلیه معده و تشدید سوءهاضمه و مصرف ادویه جات باعث برگشت غذا به مری شده و سوزش های معده و ناراحتی گوارشی ایجاد می کند. حداقل ۳-۴ ساعت پیش از خواب اقدام به خوردن شام نمائید و در صورتی که قبل از خواب احساس گرسنگی کردید از میوه ها استفاده کنید.

۵)انجام کارهای دیگر در هنگام غذا خوردن

پرداختن به کار دیگر هنگام غذا خوردن موجب پر خوری و در نتیجه چاقی می شود هنگام صرف غذا از صحبت کردن، تماشای تلویزیون، صحبت با تلفن، بازی کامپیوتری و غیره اجتناب کنید. اگر هنگام تماشای تلویزیون، صحبت کردن با تلفن و یا بازی ویدیوئی مشغول غذا خوردن شوید این عوامل خارجی باعث حواس پرتی شده و شما توجه کمتری به علائم و نشانه های سیر شدن که بیان کننده کافی بودن مقدار غذا و احساس سیری است، می کنید و بطور نا خود آگاه به خوردن ادامه می دهید زیرا در این شرایط عمل خوردن تبدیل به حرکتی غیر هوشیارانه و مکانیکی می گردد. در دستورات دینی ما آمده است که قبل از صرف غذا، لحظه ای به غذای خود توجه نمائید. با ذکر نام خداوند و تمرکز، غذا خوردن را آغاز نمائید و در حین صرف غذا از صحبت کردن و کارهای دیگر اجتناب نمائید.

۶)گرسنه ماندن

وقتی به مدت طولانی غذا نخورید بدن شما به علت محروم ماندن از مواد غذایی، دچار آشفتگی شده و وقتی مجددا شروع به غذا خوردن می کنید بدنتان به طور فیزیولوژیک کالری مصرفی را به چربی تبدیل می کند. بهترین روش کاهش وزن تمرین مرتب ورزشی و رژیم غذایی مناسب است نه اینکه بدنتان را از مواد مغذی مورد نیاز محروم نمائید . توجه داشته باشید گرسنگی طولانی موجب ترشح آنزیمی در مغز می شود که به شما دستور می دهد تا می توانی غذا بخور! که این موضوع بیماریهای مختلفی را به دنبال دارد.

۷)غذا خوردن سریع و خوب نجویدن غذا

از زمان خوردن غذا ۲۰ دقیقه طول می کشد تا علایم سیری به مغز برسد در صورتی که غذای خود را تند مصرف نمائید به علت اینکه مغز هنوز علائم سیری را دریافت نکرده لذا شما پر خوری کرده و چاق می شوید. چنانچه غذا خوب جویده و خرد نشود غذا با آنزیم پتیالین موجود در بزاق آغشته نشده و اولین مرحله هضم غذا بخوبی انجام نشده و موجب سنگینی، احساس پری در دستگاه گوارش، دل درد و ناراحتی های گوارشی می شود.

۸)مصرف تنقلات به هنگام گرسنگی

استفاده از غذاهای کم ارزش و شکم پرکن مانند ( شکلات، چیپس، پفک ) باعث به هم خوردن برنامه غذایی فرد می شود.

۹)غذا خوردن در ساعت نامعین

شکاف های طولانی بین وعده های غذایی باعث ایجاد گاز و اسیدیته درمعده شده و غذا خوردن به موقع سبب جلوگیری از پر خوری و چاق شدن می شود.

۱۰)نخوردن آب کافی در طول روز

نخوردن آب به مقدار کافی متابولیسم ( سوخت و ساز ) بدن را کند می کند. آب مهمترین ماده مغذی و ضروری ترین ماده برای فعالیت متابولیک بدن از جمله سوزاندن کالری است لذا توصیه می شود روزانه ۸ – ۱۰ لیوان آب مصرف کنید. از دوغ و آب میوه ها می توان به جای آب استفاده کرد.

۱۱)نخوردن میوه و سبزیجات به مقدار کافی

بسیاری از مواد مغزی مورد نیاز بدن بویژه ویتامین ها و مواد معدنی مانند روی، منیزیم، آهن و … در انواع میوه و سبزی وجود دارد و امتناع از خوردن آن ها باعث بروز مشکلاتی در بدن خواهد شد. یکی از مهمترین راههای تامین مواد معدنی و ویتامین های مورد نیاز بدن، مصرف میوه و سبزیجات تازه و خالص است. لذا سعی کنید این مواد را جزء رژیم غذایی خود قرار دهید مخصوصا در کودکان و نوجوانان و جوانان در حال رشد از اهمیت بیشتری بر خوردار است.

۱۲)نوشیدن آب و مایعات زیاد همراه با غذا

نوشیدن آب زیاد سبب رقیق شدن شیره های گوارشی می شود و هضم غذا بخوبی انجام نشده و اختلال در هضم و جذب مواد غذایی، نفخ و سنگینی در دستگاه گوارش می شود. این موضوع در کودکان به دلیل پر شدن معده با آب و نرسیدن مواد غذایی کافی به بدن کودک باعث سوء تغذیه، اختلال در رشد و کاهش مقاومت در برابر بیماریها می شود.

۱۳)رژیم های سخت

رژیم های سخت آسیب های جبران ناپذیری مانند ( سوء تغذیه، کمبود ویتامین و املاح، اختلال در رشد … ) به بدن وارد می کند.

۱۴)گرفتن رژیم غذایی در سن بلوغ و رشد

گرفتن رژیم غذایی در سن بلوغ و رشد مناسب نیست زیرا موجب کمبود مواد مورد نیاز بدن می شود.

۱۵)میان وعده ها

میان وعده ها را فراموش نکنید و قسمتی از رژیم غذایی را باید با میان وعده ها تامین کرد.

درباره اصغر مرادی

قهرمان هشت دوره پرورش اندام ومربی بین المللی فدراسیون جهانی بدنسازی IFBB-تحصیل کرده تربیت بدنی-مدیر مجتمع ورزشی گلها-مدیر شرکت تولید دستگاههای بدنسازی بادی فول-مدیر سایت اتحادیه بدنسازی ایران-مشاور مربیگری ,مدیریت وبازاریابی باشگاههای بدنسازی

ثبت دیدگاه