ارتباط صبحانه و چربی سوزی

بررسی دو تحقیق تازه و جنجالی این بر خلاف آن چیزیست که تا بحال به هر بدنسازی توصیه

بررسی دو تحقیق تازه و جنجالی

این بر خلاف آن چیزیست که تا بحال به هر بدنسازی توصیه شده ، ولی نتایج دو مطالعه تازه توصیه کرده که غافل شدن از صبحانه می تواند به کاهش کالری دریافتی در طول روز منجر شود، و شاید این استراتژی بهتری برای چربی سوزی باشد. تحقیق تازه ای نشان داده که فواصل زمانی طولانی بی غذایی( مثلا صرف نظر کردن از صبحانه) می تواند شیوه تازه ای برای افزایش طول عمر و کاهش ریسک بیماری های متابولیک باشد. این شیوه ای است که بسیاری از متخصصان سلامتی با موفقیت از آن استفاده کرده اند ، و مزایایی را که در طول رژیم های کم کالری در جهت افزایش طول عمر دیده می شود، به آن نسبت داده اند، ولی بدون قربانی کردن کارایی بدنی یا حجم عضلانی. وقتی با محدودیت کالری مقایسه شده ، افرادی که تحت ساعات مشخص بی غذایی قرار گرفته اند ، حجم عضلانی بیشتر را نسبت به کسانی که تحت رژیم های کم کالری رایج بوده اند، حفظ کرده اند.

ارتباط صبحانه و چربی سوزی
در اینجا دو مطالعه را در اختیارتان گذاشته ایم که نشان میدهند حذف صبحانه می تواند جایگزینی برای کاهش کالری دریافتی باشد.

مطالعه اول

در مجموع ۲۴ نفر با وزن نرمال بین سنین ۱۸ تا ۲۳ سال در این تحقیق تحت بررسی قرار گرفتند، و به طور تصادفی به دو گروه تقسیم شدند. مطالعه از نوع کراس اور بوده یعنی تمام افراد دو گروه تمام مراحل تحقیق را پشت سر گذاشته اند.در هر بار بررسی ، به گروه ها یا صبحانه داده نمی شد ، یا صبحانه ای با مقدار کربوهیدرات بالا و یا صبحانه ای حاوی فیبر زیاد داده می شد. صبحانه شامل کربوهیدرات زیاد ۳۳۵ کالری بود،و صبحانه شامل فیبر بالا حاوی۳۳۸ کالری.

نتایج:

چنانچه انتظار می رفت ،افرادی که صبحانه دریافت نکرده بودند وقتی نوبت به ناهار رسید ، احساس گرسنگی بیشتری داشتند . ولی این گرسنگی بیشتر به معنای مصرف کالری بیشتر در وعده ناهار نبود . تلاشی در افراد برای جبران عدم مصرف صبحانه ، در ناهار دیده نشد، و نشان داد که این می تواند به دریافت مجموع کالری کمتر و چربی سوزی بیشتر در دراز مدت منجر می شود.

ارتباط صبحانه و چربی سوزی
مطالعه دوم

در مجموع ۱۸ نفر با متوسط سن ۲۴ سال در این تحقیق شرکت داشتند .این آزمایش هم به شیوه کراس اور انجام شد. در یک جلسه بررسی ، افراد مجاز بودند صبحانه ای به دلخواه شان به هر اندازه که می خواهند میل کنند.در جلسه دیگر به افراد صبحانه ای داده نمی شد.

نتایج:

افرادی که صبحانه ای دریافت نکرده بودند ، در هنگام ناهار گرسنگی بیشتری داشتند ، ولی در هنگام عصر تفاوتی از نظر میزان گرسنگی در دو گروه مشاهده نشد . کسانی که از صبحانه محروم بودند در وعده ناهار کمی غذای بیشتری خوردند. ولی فارق از این اندک غذای بیشتر ، کل کالری دریافتی آنها بطور چشمگیری کمتر بود- حدود ۴۵۰ کالری- در مقایسه با افرادی که صبحانه خورده بودند.
مدیر این مطالعه – دکتر دیوید لویتسکی(پرفسور در علوم تغذیه و روانشناسی) – می گوید: این یک باور بنیادی این است که اگر صبحانه نخورید ، در وعده ناهار یا ساعات بعدی روز تلاش خواهید کردآنرا جبران کنید.ولی ما در یک گروه از افراد عادی نشانه ای برای جبران کالری ندیدیم. اگر از صبحانه صرف نظر کنید ، شاید بیشتر گرسنه شوید ، ولی بازهم آنقدر کالری اضافی نخواهید خورد که صبحانه از دست رفته را جبران کنید.البته این مطالعات در واقع تنها در زمینه مجموع کالری دریافتی افراد، نتایجی را بدست می دهد، ولی اینکه عدم مصرف صبحانه چه مضراتی می تواند داشته باشد ( از جهت ایجاد شرایط کاتابولیک یا کاهش سوخت و ساز بخصوص در ورزشکاران) را مشخص نکرده و برای مشخص شدن این مسائل به تحقیقات بیشتری نیاز است.پس حد اقل تا روشن شدن کامل این ابهامات ، بعنوان یک ورزشکار و بدنساز همچنان صبحانه کاملی را در برنامه تغذیه خود جای دهید.

 

درباره اصغر مرادی

قهرمان هشت دوره پرورش اندام ومربی بین المللی فدراسیون جهانی بدنسازی IFBB-تحصیل کرده تربیت بدنی-مدیر مجتمع ورزشی گلها-مدیر شرکت تولید دستگاههای بدنسازی بادی فول-مدیر سایت اتحادیه بدنسازی ایران-مشاور مربیگری ,مدیریت وبازاریابی باشگاههای بدنسازی

ثبت دیدگاه