رابطه بین ترشح هورمون های سروتونین و دوپامین در بدنسازی

همانطور که اطلاع دارید به دست آوردن عضله کار آسانی نخواهد بود و رسیدن به بدنی ایده آل

همانطور که اطلاع دارید به دست آوردن عضله کار آسانی نخواهد بود و رسیدن به بدنی ایده آل و خوش فرم مواردی را می طلبد که عبارت است از :
۱-    تمرین سخت و اصولی
۲-    تغذیه علمی و استفاده بهینه از مکمل های غذایی
۳-    استراحت کافی و مناسب
۴-    رژیم غذایی عقلانی و منطقی
کارشناسان علوم تغذیه اظهار دارند که تمامی موارد فوق نحوه درست زندگی کردن به شمار می آید و هر فردی که حتی ورزش هم نمی کند باید تا حدی به این نکات توجه داشته باشد .
اگر به عنوان یک بدنساز نتوانستیم تغذیه مناسبی را برای بدنمان در نظر بگیریم و یا اگر استراحت مناسب را جهت ریکاوری عضلات دست کم گرفتیم مطمئن باشید در رسیدن به مرز رشد و ساخت عضلات شکست خواهیم خورد . همواره بدنسازانی اعم از زن و مرد وجود دارند که سالیان سال به باشگاه می روند و تغذیه مناسب و اصولی را هم فراموش نمی کنند اما نتایج زحمتشان آنچنان که باید وشاید آنان را راضی نمی کند بنابراین دلسرد و نا امید خواهند شد . حالا به نظر شما مشکل از کجاست ؟
بسیاری از افراد هستند که با وجود این که ۸ ساعت و یا بیشتر خواب شبانه دارند اما وقتی صبح از خواب بر می خیزند احساس خستگی و بی حالی خواهند کرد پزشکان وجود چنین عارضه ای را عدم ترشح هورمون سروتونین کافی از قشر مغز میدانند .

723

سروتونین

در واقع ۹۰درصد از سروتونین درمغز یافت و ساخته می شود. حال اگر میزان این ماده در بدن اندک باشد نه تنها عوارضی همچون افسردگی ،اظطراب، مختل کردن خواب شبانه و دردسر(میگرن) را باعث خواهد شد ،بلکه عرضه چاقی و عدم رشد و ریکاوری را برای فرد رقم خواهد زد . 

 

 

 

721دوپامین

دوپامین نیز یک انتقال دهنده عصبی محسوب شده و عمدتا در ساختار مغز یافت می شود . این هورمون مسئول دقت یادگیری رفتار و کردار فرد خواهد بود . میزان پایین دوپامین در مغز می تواند اثرات مخربی را برروی حالات و انگیزه خود بگذارد . اما بر عکس اگر ترشحات این ماده در مغز در حد نرمال باشد می تواند کار کرد مغز را بهبود ببخشد .
پزشکان اظهار دارند که نگرانی افسردگی و عارضه پارکینسون نیز از اثرات نامطلوب ترشح ناکافی این ماده در مغز محسوب خواهد شد .
حال می خواهیم اثر این هورمون را در ورزش بدنسازی مورد بررسی قرار دهیم .
دوپامین میتواند به طور غیر مستقیم ترشحات هورمون رشد را تحریک کند . همانطور که اطلاع دارید میزان مناسب GH  در بدن یک بدنساز می تواند برای رشد و پرورش عضلات بسیار سودمند واقع شود .

هورمون ها در بدنسازی

هورمونها همواره با هم در تعادل هستند اما در بعضی از جهات با هم در تضادند و از جهاتی همدیگر را کامل خواهند کرد.
برای مثال کاهش هورمون سروتونین و افزایش دوپامین می تواند شخصی را مستعد عدم کنترل در برابر خشم کند .
همانطور که می دانید برای رسیدن به بدنی عضلانی باید میزان کربوهیدرات دریافتی را محدود کنیم اما میزان این کاهش برای عضله خیلی مهم و سرنوشت ساز خواهد بود چرا که اگر بیشتر از حد نرمال بدن را از این ماده محروم کنیم توازن هورمون های عصبی بدن برهم می خورد . معمولاً رژیم کم کربوهیدرات به KETOGENIC diet  معروف است که این رژیم در قرن های گذشته برای درمان صرع در کودکان کاربرد داشته است . پزشکان اعتقاد دارند با محدود کردن زمان تکیه بر این نوع رژیم می توان از عوارض ناخوشایند میزان بسیار پایین کربوهیدرات در بدن جلوگیری کرد . برای بسیاری از افرادی که اختلال در عملکرد هورمون های مغزی شان مخصوصا هورمون سروتونین حادث شده باید این عارضه را مرتبط با کاهش شدید کربوهیدرات دریافتی شان دانست . البته این موضوع بدین معنا نیست که مقادیر فراوانی از این ماده را در جهت حفظ توازن این دسته از هورمون ها مصرف کنیم در واقع میزان و زمان دریافت این ماده باید منطقی و آگاهانه باشد .

توجه به نوع کربوهیدرات

شاید گفتن این مطلب برایتان کمی عجیب به نظر آید اما سبزیجات نیز دارای کربوهیدرات هستند . این دسته از مواد بر پایه فیبر فراوان ولی کربوهیدرات ناچیز تقسیم بندی شده و علاوه بر آن نیاز بدن را از وجود مواد مغذی و املاح فراوان تامین خواهند کرد . بسیاری از مواد نیز هستند که سرشار از کربوهیدرات مناسب هستند . مانند جوی خودروی . وقتی که این ماده در زمان مناسب یعنی هنگام صبح و یا در اوایل روز در حجم زمان مصرف شود می توانید ترشحات هورمون های آنابولیک بدن مخصوصا سروتونین را در جهت بهبود عملکرد بدنی تقویت کند .

اختلال در ترشح دوپامین

تحقیقات اخیر دانشمندان ثابت کرده است که محدود کردن شدید کربوهیدرات نیز می تواند ترشح هورمون دوپامین را مختل کند . آنان ادعا دارند اگر یک رژیم کم کربوهیدرات با اسیدهای چرب ضروری ترکیب گردد تا حدی می توان بر این عارضه غلبه کرد . پزشکان دانشگاه ناواری نیز به این موضوع پی برده اند که مصرف بیش از حد چربی های نا سالم ارتباط تنگاتنگی با کاهش ترشح هورمون دوپامین خواهد داشت .

تقویت ترشح سروتونین و دوپامین

پزشکان توصیه می کنند برای تقویت ترشح هورمون های سروتونین و دوپامین موادی که غنی از اسیدهای چرب ضروری و درصد پایین کربوهیدرات هستند همانند بادام خام آوکادو کدو تنبل و دانه کنجد را به دستور غذایی تان بگنجانید .

منبع : البرز

درباره اصغر مرادی

قهرمان هشت دوره پرورش اندام ومربی بین المللی فدراسیون جهانی بدنسازی IFBB-تحصیل کرده تربیت بدنی-مدیر مجتمع ورزشی گلها-مدیر شرکت تولید دستگاههای بدنسازی بادی فول-مدیر سایت اتحادیه بدنسازی ایران-مشاور مربیگری ,مدیریت وبازاریابی باشگاههای بدنسازی

One thought on “رابطه بین ترشح هورمون های سروتونین و دوپامین در بدنسازی

  1. shirin55@ymail.com'

ثبت دیدگاه