برنامه بدنسازی

آگهی بدنسازی

سوالات متداول

تماس با ما

درباره ما

نقشه سایت

پروفایل کاربری

logo

۷  اتفاق مهم بدنسازی در سال ۹۶

جدایی دو فدراسیون و فوران کارت حرفه ­ای

در هیاهوی مسابقات مسترالمپیا اعلام شد که فدراسیون بین المللی پرورش اندام (IFBB) به دلیل سرپیچی­ های کمیته فیزیک آمریکا (NPC)، این تشکیلات قدرتمند را محروم کرده است. بعد از آن بود که مشخص شد اختلاف میان رافائل سانتونخا رئیس اسپانیایی IFBB و جیم مانیون مرد قدرتمند NPC بیشتر از این حرف هاست و طولی نکشید که راه این دو نهاد از هم جدا شد.

در نیمه دوم امسال، تشکیلات NPC مسابقات آماتوری مختلفی برگزار کرد و در نقطه مقابل IFBB هم تلاش­ هایی برای ایجاد بخش حرفه­ ای انجام داد تا هر کدام هویتی کاملاً مستقل داشته باشند. اما یکی از اثرات این جدایی، دست و دلبازی هر دو تشکیلات در اعطای کارت حرفه­ ای به بدنسازان بود، به طوری که در مدتی کوتاه، تعداد حرفه ­ای­ ها در رشته­ های مختلف پرورش اندام، فیزیک کلاسیک و فیزیک سه چهار برابر شد.

انتخابات فدراسیون؛ پیروزی میلی متری

صبح روز ۱۴ بهمن، انتخاباتی در آکادمی کمیته ملی المپیک برگزار شد تا رئیس فدراسیون بدنسازی و پرورش اندام برای ۴ سال دیگر انتخاب شود. آن­هایی که کمی از ماجرا دورتر بودند، تصور می­کردند ناصر پورعلی فرد همچون دوره گذشته، کار سختی برای گرفتن رأی اعتماد از اعضای مجمع ندارد اما هرچه به روز مجمع نزدیک­تر می­ شدیم، می­شد دریافت که اوضاع مثل گذشته نیست!

در این انتخابات عبدالمهدی نصیرزاده، رئیس سابق کمیته آموزش جدی­ترین رقیب پورعلی­فرد بود و در نهایت ۱۹ رأی هم به دست آورد ولی پورعلی­فرد با اختلافی ناچیز و با ۲۲ رأی بار دیگر به عنوان رئیس فدراسیون انتخاب شد.

جنجال در کمیته داوران فدراسیون

اوایل دی ماه بود که عباس اسماعیلی به همراه جمع دیگری از داوران نامه­ ای اعتراضی منتشر کردند که در آن به شدت از عملکرد امید جبلی انتقاد کردند. در برنامه­ ای که منتشر شد، از وزارت ورزش خواسته شده بود که به وضع داوری در پرورش اندام رسیدگی کند. پس از آن نامه­ های دیگری از سوی رئیس کمیته داوران و همچنین داوران معترض رد و بدل شد اما فرارسیدن موعد انتخابات ریاست فدراسیون، باعث شد که موضوع اختلاف میان داوران هم کمرنگ شود و در نهایت در مسابقه قهرمانی کشور هم امید جبلی به عنوان رئیس کمیته داوران حضور داشت و هم عباس اسماعیلی به عنوان دبیر کمیته.

تکرار قهرمانی بدنسازان در آسیا و جهان

تیم­ های ملی پرورش اندام، بادی کلاسیک و فیزیک ایران امسال هم عناوین آسیایی و جهانی خود را تکرار کردند. در رقابت­ های آسیایی که به میزبانی کشور مغولستان انجام شد، تیم ۱۹ نفره ایران صاحب ۱۸ مدال شد و در رقابت اورالی هم سید امید موسوی قهرمان قهرمانان بادی کلاسیک و علی اکبر نیکبخت قهرمان قهرمانان پرورش اندام شدند. در رقابت­ های جهانی هم بار دیگر تیم ملی ایران با ۵ طلا، ۴ نقره و ۲ برنز بالاتر از همه حریفان ایستاد، اگرچه این بار از سوی کره جنوبی تهدید شد. در مسابقات جهانی اسپانیا، محسن صمدی اورال رشته پرورش اندام شد تا سریال اورالی­ های پیاپی ایرانی ­ها همچنان ادامه داشته باشد.

بازگشت مردان آهنین به تلویزیون

یکی از مهم­ترین اتفاقات سال در همین هفته گذشته رخ داد و آن هم بازگشت برنامه مردان آهنین به برنامه­ های نوروزی تلویزیون بود. مردان آهنین در سال­ های گذشته یکی از محبوب­ترین برنامه­ های تولیدی صدا و سیما در ایام نوروز بود اما ۵ سال بود که به دلیل حواشی ایجاد شده و نگاه عمدتاً منفی که ایجاد شده بود، ورزشکاران رشته قوی­ترین مردان راهی به تلویزیون نداشتند.

این روزها سری جدید مسابقه مردان آهنین در حال برگزاری است و قرار است همچون گذشته در ۱۵ قسمت از شبکه سه سیما پخش شود.

تولد دوباره مچ­ اندازی

رشته مچ ­اندازی بعد از سال ­ها رکود و رخوت، امسال دوباره جان گرفت و علاوه بر برگزاری دو دوره مسابقات منسجم داخلی، دو اعزام بین­ المللی به مسابقات آسیایی قرقیزستان و کاپ آزاد قزاقستان را نیز تجربه کرد.

نکته مهم درباره اعزام­ های تیم ملی مچ ­اندازی این بود که ورزشکاران به صورت رایگان و بدون پرداخت هیچ هزینه­ ای اعزام شدند. بخش مهمی از تحولات مچ ­اندازی مدیون زحمات عزت­اللّه رجبلو است که در سال گذشته، این رشته را متحول کرده و توانسته بار دیگر رونق را به این رشته باز گرداند.

در رشته مچ ­اندازی، امسال یک اتفاق مهم دیگر نیز رخ داد و آن هم برگزاری اولین دوره مسابقات مچ ­اندازی بانوان کشور به میزبانی کرمانشاه بود.

درخشش هادی چوپان در آسیا و اروپا

هادی چوپان که سال گذشته در مسابقه حرفه ­ای شرو کلاسیک، اولین تجربه حرفه­ ای خود را با نایب قهرمانی در دسته سنگین وزن و در رقابت با غول ­هایی مثل رولی وینکلار پشت سرگذاشته بود، امسال درخششی فوق­ العاده داشت. هادی اگر چه موفق نشد ویزای ایالات متحده را دریافت کند و رهسپار مسابقه مسترالمپیا شود اما یک هفته بعد از المپیا، در کره جنوبی و در مسابقه جایزه بزرگ آسیا ستارگانی مثل دیوید هنری و حوزه ریموند را به سادگی شکست داد و با فلکس لوئیس، قهرمان شش دوره مسترالمپیا رقابتی بسیار بسیار نزدیک داشت.

هادی چوپان که به طور تخصصی در رده ۲۱۲ پوندی­ ها مسابقه می­دهد، در مسابقه حرفه ­ای سان مارینو بار دیگر با بدنسازان سنگین وزن رقابت کرد و این بار هم با نمایشی تحسین برانگیز پس از سدریک مک میلان و بالاتر از بدنسازانی مثل براندون کری به عنوان نایب قهرمانی رسید. با نگاهی بدون تعصب باید بگوییم هادی یکی از بهترین ۲۱۲ پوندی­ های حال حاضر دنیا است و اگر مشکلاتی نظیر ویزا نباشد، او می­تواند افتخارات بیشتری هم داشته باشد.

آیا این مقاله مفید بود؟ امتیاز دهید

اولین امتیاز را بدهید
مقالات تصادفی

اگر سوال جدیدی دارید در زیر این مطلب مطرح کنید تا به سوال و جواب ها اضافه شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درج آگهی بدنسازی