انتخاب مکمل

چگونه مکمل مناسب خود را انتخاب کنیم؟

مصرف مکمل ها برای رشد حداکثری عضلات امری اجتناب ناپذیر است. این بدان معنی نیست که رشد ماهیچه
آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

دریافت آنلاین برنامه بدنسازی و تغذیه

مصرف مکمل ها برای رشد حداکثری عضلات امری اجتناب ناپذیر است. این بدان معنی نیست که رشد ماهیچه های بدن بدون مصرف مکمل غیر ممکن است بلکه به این معنی است که افزودن به حجم عضلات بدن بدون مکمل تا اندازه محدودی میسر است و پس از مدتی روند پیشرفت در اضافه کردن سایز عضله و یا سوزاندن چربیها رفته رفته کند شده و نهایتا پس از مدتی متوقف میشود ضمن اینکه حتی برای ورزشکاران مبتدی که از پیشرفت خوبی برخوردارند مصرف مکمل باعث نتیجه گیری بهتر میگردد. به همین علت است که شما تقریبا هیچ بدنسازی با اندام شکیل و زیبا نمیتوانید بیابید که مکمل مصرف نکرده باشد. در واقع مصرف یا عدم مصرف مکمل فاصله بین نتیجه گیری” خوب”و “عالی” است.


اما در این میان نکته قابل توجه اینکه چه نوع مکملی باید مصرف کنیم که نتیجه دلخواه را گرفته و با در نظر گرفتن هزینه خرید مکمل چه نوعی از آن برای ما مناسب است؟
در میان انواع مکمل ، مکملهائی هستند که” اساسی” محسوب میشوند و مصرف آنها برای هر بدنسازی که حداکثر پیشرفت مطلوب اوست ضروری است. به غیر از مکملهائی که ما آنها را در اینجا “ضروری” مینامیم ، مصرف سایر مکملها با نظر مربی و با در نظر گرفتن شرایط بدنی و اهداف هر شخص بطور جداگانه تجویز میشود.

اکنون به ذکر مکملهای ضروری میپردازیم:
۱-پروتئین وی
تأمین مقدار پروتئین لازم برای افراد غیر ورزشکار کار دشواری نیست و حتی اگر حداقل مقدار پروتئین لازم برای افراد عادی هم از طریق غذا تأمین نشود در کوتاه مدت آسیب جدی به آنها نمیرسد ولی در مورد افراد ورزشکار و بویژه بدنسازان که روزی ۳ الی ۵ گرم پروتئین به ازاء هر کیلوگرم وزن بدن نیاز دارند، رساندن این مقدار پروتئین بوسیله غذا تقریبا غیر ممکن است و حتی اگر کسی بتواند این مقذار پروتئین را در غذای روزانه خود بگنجاند مسلما به خود آسیب میرساند چون همراه با مواد غذائی پروتئینی ، مواد ناخواسته و مضر دیگری نظیر چربیهای اشباع شده حیوانی وارد بدن شده که باعث فشار زیاد به دستگاه گوارش و انباشت این مواد مضر در بدن میشود که آسیبهای جدی را به همراه دارد.

ضمن اینکه امکان رعایت نسبت آمینواسیدها در غذای عادی وجود ندارد که باعث عدم جذب بسیاری از این اسیدهای آمینه میشود که از نظر اقتصادی هم مقرون به صرفه نخواهد بود.بنابراین وجود مکمل غذائی وی پروتئین در برنامه روزانه بدنسازان اکیدا توصیه میشود.
۲گلوتامین
گلوتامین نوعی اسید آمینه است که بیشترین درصد را در تشکیل ساختار عضلات اسکلتی دارا میباشد.زمانیکه بدن تحت فشار تمرین با وزنه است گلوتامین موجود درفیبرهای عضلانی آزاد شده و همین امر موجب از دست رفتن آب عضله یا (دی هیدراسیون) میشود که دراین صورت پروتئینهای موجود در ماهیچه کاتالیزه یا تجزیه میشوند. با مصرف گلوتامین جذب آب و سنتز پروتئین توسط عضلات افزایش یافته که نهایتا منجر به افزایش حجم سلولهای عضلانی میگردد.

گلوتامین همچنین موجب تقویت سیستم ایمنی بدن شده که با قرار گرفتن بدن در شرایط سخت تمرین با وزنه بسیار حیاتی میباشد.بعلاوه این اسید آمینه غده هیپوفیز را در مغز تحریک به ترشح بیشتر هورمون رشد میکند. دیگر اینکه مقدار ناقل عصبی “گاما آمینو بوتریک اسید” بوسیله گلوتامین افزایش می یابد و این امر موجب بازتوانی سریع بدن پس از تمرین با وزنه میشود.
۳- کراتین
کراتین از متداول ترین و محبوب ترین مکملهای ورزشی-غذائی میباشد. انرژی مصرفی عضلات در تمرین با وزنه و بسیاری از ورزشهای دیگر بوسیله سیستم فسفو کراتین تأمین میشود. تحقیق بر روی ورزشکاران قدرتی نظیر پرورش اندام نشان داده است که مصرف روزانه ۱۰ گرم کراتین مونوهیدرات باعث افزایش قابل توجه حجم عضلات میشود. هنگامیکه این مکمل همراه با روزانه ۱۰ گرم گلوتامین و ۴۰ تا ۶۰ گرم وی پروتئین مصرف شود اثر آنابولیک آن بر روی رشد ماهیچه مضاعف میشود.

۴-مولتی ویتامین
علاوه بر مکملهائی که ذکر شد مصرف یک مولتی ویتامین خوب نیز توصیه میشود. خوشبختانه امروزه در داروخانه های سراسر ایران مولتی ویتامینهای مرغوب و اصل در دسترس همگان قرار دارد ولی نکته ای که باید در مصرف اینگونه مکملها در نظر گرفته شود اینکه بدن شما نسبت به هیچ یک از ترکیبات آن حساسیت نداشته باشد چون مولتی ویتامینها علاوه بر انواع ویتامین حاوی عناصر و املاحی هستند که بعضی از افراد ممکن است به آنها واکنش حساسیتی نشان دهند.

بنابراین بهتر است در موقع خرید مولتی ویتامینها دقت کنید به هیچ یک از ترکیبات آنها حساسیت نداشته باشید یا حداقل در هنگام مصرف، بدن خود را به دقت رصد کرده تا هرگونه تغییر غیر طبیعی مثل ناراحتی دستگاه گوارش و دردهای احتمالی در نقاط مختلف بدن فورا تشخیص داده شوند. به علاوه اگر شما سابقه بیماری خاصی دارید باید قبل از مصرف مولتی ویتامین با پزشک خود مشورت کنید .

بعنوان مثال اگر کسی سابقه بیماری بزرگی پروستات داشته باشد در مصرف مولتی ویتامینهای حاوی عنصر”روی” باید دقت کند مقدار روی موجود در آن بیشتر از ۱۵ میلی گرم مصرف روزانه نباشد.
برنامه صحیح مصرف مکمل یکی از عوامل مهم پیشرفت بدنسازان است که در کنار تغذیه مناسب و ورزش منظم موجب حصول نتایج مطلوب میگردد. مصرف همزمان بعضی از مکملها باعث میشود اثر مثبت آنها بر رشد عضلات بیشتر شود و همچنین مصرف همزمان بعضی از آنها ممکن است تنها موجب اتلاف پول شود.

همانطور که گفته شد مکملهائی که در بالا ذکر شد نمونه هائی هستند که تقریبا برای همه بدنسازان لازم اند (مگر آن دسته از افرادی که مشکلات پزشکی خاصی داشته باشند که در این صورت باید با پزشک خود مشورت کنند) و باعث پیشرفت هر چه سریعتر آنها میشوند. اگر قصد مصرف مکمل دارید بهتر است با یک مربی مجرب مشورت کنید 

دریافت آنلاین برنامه بدنسازی و تغذیه

اگر سوال جدیدی دارید در زیر این مطلب مطرح کنید تا به سوال و جواب ها اضافه شود.
به اشتراک بگذارید:
داغترین مطالب سایت
تاثیر بدنسازی و پرورش اندام در رشد قد
تاثیر بدنسازی و پرورش اندام در...
 
۷۹۸دیدگاه
مکمل ارژنین
آشنایی با مکمل ال-آرژنین و سوا...
 
۷۵۹دیدگاه
روش دریافت کارت مربیگری بدنسازی
روش دریافت کارت مربیگری بدنساز...
 
۶۴۲دیدگاه
برنامه بدنسازی
مشاوره و دریافت آنلاین برنامه ...
 
۶۰۰دیدگاه
نوجوانان ، بدنسازی، تهدیدها وفرصتها
نوجوانان – بدنسازی، تهدی...
 
۵۴۳دیدگاه
سوال جواب های متداول و رایج در بدنسازی و فیتنس
سوال جواب های متداول و رایج در...
 
۴۶۹دیدگاه

ارسال دیدگاه

83 دیدگاه در “چگونه مکمل مناسب خود را انتخاب کنیم؟

    1. نویسنده
    1. نویسنده
    1. نویسنده
    1. نویسنده
    1. نویسنده
    1. نویسنده
    1. نویسنده
    1. نویسنده
    1. نویسنده
    1. نویسنده
    1. نویسنده
    1. نویسنده
    1. نویسنده
    1. نویسنده
  1. نویسنده
    1. نویسنده
    1. نویسنده
    1. نویسنده
    1. نویسنده
    1. نویسنده
    1. نویسنده
    1. نویسنده
    1. نویسنده
    1. نویسنده
      1. نویسنده
    1. نویسنده
    1. نویسنده
    1. نویسنده
    1. نویسنده
    1. نویسنده
    1. نویسنده
    1. نویسنده
    1. نویسنده

ارسال دیدگاه