آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

تغذیه ورزشکاران

در روز مسابقه ورزشکار متحمل فشار و استرس زیادی می شود که تمام اعضای بدن را تحت تاثیر قرار می دهد. مصرف ذخایر بدنی و فشار روحی که ورزشکار متحمل می شود موجب خستگی شده که بدن برای آن باید کم و بیش آماده باشد.
یک رژیم غذایی مناسب در چنین شرایطی ضروری است زیرا اگر حتی رژیم غذایی موجب بهبود بازده فعالیت ورزش کار نشود حداقل باید قدرت او را کم نکرده و احساس خستگی در هنگام مسابقه و بعد از آن را به حداقل برساند.

بدیهی است که نوع ورزش هر چه باشد سلامت ورزشکار باید قبل از آن در حد مطلوب قرار گیرد تا بتواند از مزایای یک رژیم غذایی نرمال استفاده کند هر ورزشی نیاز تغذیه ای خاصی دارد. ورزش کار باید برحسب نوع ورزشی که انجام می دهد. قواعد مربوط به رژیم را رعایت کند. واضح است که برای درک مفهوم رژیم غذایی برای ورزشکاران به طور ضروری باید یک طبقه بندی اولیه از ورزش های مختلف ار دیدگاه تغذیه ای داشته باشیم.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

اگرچه برخی مکملها در رده مکمل‌های مجاز قرار داشته و در داروخانه‌ها به فروش می‌رسند ولی مصرف آن ها باید تحت نظر پزشک متخصص انجام گیرد.
ترکیبات بسیار وسیعی در بین ورزشکاران در حال استفاده است که بخشی از آنها در رده مکمل‌های مجاز قرار می‌گیرند،  به افراد توصیه می‌کنیم که حتی مکمل‌هایی که مجاز بوده و در داروخانه‌ها پخش می‌شوند را بی‌رویه استفاده نکنند و حتما در این خصوص با یک پزشک یا متخصص پزشکی ورزشی مشورت کنند.

گروه بزرگی از این داروها که امروزه در باشگاه‌های بدنسازی مورد استفاده قرار می‌گیرد داروهای موسوم به آنابولیک استروئیدها یا همان هورمون‌های نیروزا، مشتقات تستسترون، اکسی متولون و ناندرولون هستند. این داروها عوارض جدی از جمله عوارض کشنده قلبی عروقی، سرطان کبد، عقیمی، ریزش مو و مشکلات شدید پوستی داشته و تمام سیستم بدن را درگیر می‌کند. دسته دیگر داروهای محرک هستند. داروهایی مانند آمفتامین‌ها که شیوع آن در بین ورزشکاران به خصوص رشته بدنسازی با این پیش فرض که جلوی خستگی را گرفته و تمرکز را بیشتر و حتی به چربی سوزی کمک می‌کند افزایش یافته است. این داروها عوارض شدیدتری مانند افزایش شدید فشار خون، مشکلات عصبی و سکته‌ های قلبی عروقی دارند.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

تمرین ورزشی در خانه

  • پله نوردی

همان فایده ای را که از انجام تمرین استپ ایروبیک در باشگاه می برید را می توانید در خانه به دست آورید. اگر در خانه تان راه پله دارید، می توانید با بالا و پایین رفتن از آنها ورزشی بسیار عالی انجام دهید. برای شروع، در پایین راه پله بایستید، و به مدت یک دقیقه در جا راه بروید تا کمی عضلات پاهایتان گرم شود. بعد، روی پله اول قدم بگذارید و برگردید. این حرکت را روی پله اول فقط ۱۰ مرتبه تکرار کنید. باز به مدت ۱۵ ثانیه درجا راه بروید.

سپس، دو پله اول را بالا رفته و برگردید، بعد یک پله بالا رفته و باز برگردید. این حرکت را نیز ۱۰ مرتبه تکرار کنید. سپس سه پله بالا رفته، برگردید، بعد دو پله بالا رفته و برگردید و دوباره یک پله بالا رفته و برگردید. این حرکت را نیز ۱۰ مرتبه تکرار کنید. این الگو را تا ۱۰ پله ادامه دهید. پس از پایان تمرین مطمئناً حس سوزش را در پاهایتان احساس خواهید کرد. بالا رفتن بیشتر از ۱۰ پله را توصیه نمی کنیم چون برگشتن و پایین آمدن از آن کمی خطرناک می شود. اگر احساس سرگیجه کردید، کمی آرامتر شروع کنید. چند مدت روی سه پله کار کنید و کم کم که استقامتتان بالاتر رفت، تعداد پله ها را افزایش دهید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

خوب است بدانید گاهی اوقات ورزش تنها درمان برخی بیماریها است، همه ما می دانیم که ورزش برای سلامتی ما مهم است ولی بیشتر افراد، انجام ورزش های کششی را فراموش میکنند. این ورزش ها خصوصا در افراد دارای کمردرد مهم هستند زیرا سبب کاهش شدت درد می شوند و احتمال عود درد را نیز کاهش می دهند. شکی نیست که تکنیک صحیح بسیار مهم است.

کشش

ستون فقرات ساختمان پیچیده ای است که از عضله، تاندون، رباط و استخوان های متعددی ساخته شده است. این ساختمان به گونه ای طراحی شده است که بتواند به جلو، عقب، چپ و راست خم شود و وزن بدن را تحمل کند.
کشش منظم سبب می شود که عضلات و رباط ها انعطاف پذیر شوند. همچنین فشار وارد بر مفاصل ستون فقرات کاهش و جریان خون آن افزایش می یابد.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

برخی از افراد اعتیاد به مواد غذایی دارند یعنی حتی بدون اینکه احساس گرسنگی کنند عادت به خوردن آن ها را وادار به خوردن چیزی می کند.
این افراد چون عادت به خوردن پیدا می کنند زود به زود گرسنه می شوند و سیستم بدن آن ها به مصرف حجم زیادی از غذا و هم چنین تعدد مصرف غذا و تنقلات عادت می کند.

این افراد اعتیاد شدیدی به مواد غذایی پیدا کرده اند و زمانی که به بررسی این افراد می پردازیم می بینیم که دارای وزن بسیار بالایی هستند.

کشوری مثل آمریکا سالانه ۵۰ ملیارد دلار صرف کاهش وزن افراد می کند اما با وجود این هنوز تعداد افراد چاق در این کشور بسیار است. سالانه تعداد زیادی از افراد به دلیل اعتیاد به مواد غذایی و در واقع پیامدهای منفی این اعتیاد جان خود را از دست می دهند.
این افراد معمولا از غذاهایی استفاده می کنند که دارای قند و چربی زیادی هستند. تنقلات مصرفی این افراد نیز بسیار زیاد است. محققان معتقدند با تغییر سیستم مغذی آن ها می توان این اعتیاد را از بین برد به این صورت که آن ها را به استفاده ی هر چه بیشتر از میوه و سالاد تشویق کرد و در واقع آن ها را عادت داد که از خوردن تنقلاتی مانند چیپس لذت نبرند و در واقع این تنقلات را با میوه جایگزین کرد و عادت غذایی ناسالم آن ها به طور کلی باید با عادت غذایی سالم جایگزین شود.
برخی محققان معتقدند که نمونه های عملی کاهش وزن افراد تنها در چند ماه را با تغییر عادت غذایی ناسالم و از بین بردن اعتیاد افراد به خوردن به ویژه خوردن تنقلات، فست فود، غذاهای پرچرب و با قند بالا مشاهده نموده اند.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میل و احساس نیاز به کاهش وزن

با داشتن وزن مناسب می توانیم خود را از شر بسیاری از بیماری ها نظیر بیماری قلبی، فشار خون بالا، سکته های قلبی و مغزی، استئوآرتریت، برخی از سرطان ها، تنگی نفس (آپنه) هنگام خواب و افزایش میزان کلسترول خون و… ایمن کرده و سلامت خود را تا حدودی تضمین کنیم.

بسیاری از افرادی که دچار اضافه وزن یا چاقی بوده اند بعد از کاهش وزن نه تنها احساس سلامتی عمومی بیشتری داشته اند، بلکه حتی بهبود در خلق و خو و اعتماد به نفس هم از طرف آنها گزارش شده است. پس می بینید که انگیزه ی کافی برای قرار گرفتن در این مسیر وجود دارد.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

افرادی که می خواهند رانهای لاغری داشته باشند، علاوه بر تغذیه ای متعادل، تمرین های لاغری نیز می توانند به آنها در زیباتر کردن این موضوع کمک کند.
برای به دست آوردن نتیجه ای ثابت و همیشگی، این حرکات را تا جایی که می توانید انجام دهید : حداقل ۳ بار در هفته، خصوصاً در اول کار.