آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

گرفتگی یا اسپاسم عضله که گاهی به آن کرمپ Muscle cramp هم میگویند در واقع انقباض شدید و غیر ارادی یک عضله است. این گرفتگی همراه با درد شدیدی است که در محل عضله احساس میشود.

انقباض دردناک عضله ممکن است چند ثانیه طول کشیده و مرتفع شود و یا ممکن است حتی ۱۵ دقیقه هم طول بکشد. انقباض و حرکات غیر ارادی عضله در بسیاری اوقات در زیر پوست قابل مشاهده هستند. گرفتگی در هر عضله ای بخصوص عضلاتی که در طول مسیرشان از روی دو مفصل عبور میکنند میتواند اتفاق بیفتد.
آیا این مقاله برای شما مفید بود؟
اعلام برنامه های مسابقاتی فدراسیون تا پایان سال ۹۰
برنامه های مسابقاتی فدراسیون بدنسازی و پرورش اندام تا پایان سال ۱۳۹۰ به شرح ذیل جهت برنامه ریزی هر چه بهتر مربیان و ورزشکاران این چنین اعلام شد.
 
۱- مسابقات پرورش اندام و بادی کلاسیک قهرمانی باشگاه های کشور گرامیداشت دهه مبارک فجر     ۲۶ لغایت ۲۸ بهمن ماه – اصفهان
۲- مسابقات پرس سینه بدون لوازم قهرمانی باشگاه های کشور گرامیداشت زنده یاد روح اله داداشی    ۸ لغایت ۱۴ دی ماه – زنجان
۳- مسابقات پرس سینه با لوازم قهرمانی باشگاه های کشور گرامیداشت ایام دهه فجر ۲۳ تا ۳۰ بهمن ماه کرج
۴- مسابقات پاورلیفتینگ با لوازم قهرمانی باشگاه های کشور
۱۶ تا ۲۴ اسفند ماه                  میزبان متعاقباً اعلام می شود.
۵- مسابقات قویترین مردان باشگاه های کشور و انتخابی مردان آهنین
۲۷ لغایت ۳۰ دی ماه              میزبان متعاقباً اعلام می شود
۶- مسابقات مچ اندازی قهرمانی باشگاه های کشور ۱ تا ۵ اسفند ماه اصفهان
 
آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

فعالیت مناسب و سالم کبد برای زنده ماندن انسان امری حیاتی است چون کبد یکی از مهمترین وظایف یعنی خارج کردن سموم از بدن را بر عهده دارد.

کبد علاوه بر دفع سموم، همچنین به بدن ما امکان می‌دهد که مواد مغذی و حیاتی را از غذاهایی که می‌خوریم، جذب کند. با توجه به این وظایف مهم، مراقبت از کبد ضروری و بسیار حائز اهمیت است.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

صبحانه یک وعده غذایی بسیار مهم تلقی می شود چون روزه شبانه را می شکند، ذخیره گلوکز بدن را مجدداً پر کرده و مواد مغذی لازم برای بالا نگه داشتن سطح انرژی بدن در طول روز را تامین می کند.

  • گلوکز

گلوکز که منبع انرژی بدن است، با مصرف کربوهیدرات شکسته شده و جذب می شود. در اول صبح، که حداقل ۱۰ الی ۱۲ ساعت از آخرین خوراک شما می گذرد، سطح گلوکز بدن پایین است. وقتی این اتفاق می افتد، بدن با آزاد کردن گلوکزی که در بافت های عضلانی و کبد ذخیره شده است، و گلیکوژن نامیده می شود، کمبود گلوکز را جبران میکند. وقتی همه انرژی گلیکوژن نیز تمام شد، بدن اسیدهای چرب را برای تولید انرژی تجزیه میکند. بدون کربوهیدرات، اسیدهای چرب نیمه کاره اکسید می شوند، که ممکن است موجب پایین آمدن سطح انرژی بدن شود. از این رو، صبحانه می تواند میزان انرژی بدن و همچنین متابولیسم را در طول روز تقویت کند.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

یافته‌های جدید دانشمندان در واقع تأییدی بر این باور قدیمی است که هر چیزی طبیعی‌اش بهتر است. بر اساس مطالعه‌ای ۱۰ ساله که گوجه‌فرنگی‌های ارگانیک و انواع معمولی را مقایسه کرده، محققان دریافته‌اند که میزان مواد مغذی و آنتی اکسیدان‌هایی مثل فلانوئیدها در انواع ارگانیک، دو برابر بیشتر از انواع معمولی است. اما این محصولات غذایی ارگانیک چه هستند که در سال‌های اخیر این همه درباره آنها جار و جنجال شده؟
به طور کلی، غذای ارگانیک یا طبیعی، به غذایی گفته می‌شود که بدون دخالت یا بدون مصرف آفت‌کش‌ها، کودهای شیمیایی و ترکیبات اصلاح شده ژنتیکی تولید شده باشد. در واقع کشاورزی ارگانیک، شیوه‌ای از کشاورزی است که در تمامی مراحل کاشت تا برداشت، جمع آوری و بسته‌بندی محصولات کشاورزی از کود شیمیایی استفاده نمی‌کند.
البته، در ابتدا این محصولات، تنها در فروشگاه‌های کوچک و یا در بازارهای محلی کشاورزان قابل دسترس بود، ولی در سال‌های اخیر، به طور وسیعی در اکثر فروشگاه‌ها در کشورهای اروپایی و آمریکایی فراهم و قابل دسترس شد؛ چنانکه مصرف غذاهای ارگانیک در بین مردم آمریکا در طی چند سال اخیر دارای رشد ۱۷ تا ۲۰ درصدی بوده است.
در حالی که محصولاتی که پیش از این در بازار مرسوم بوده‌اند و از نظر شکل ظاهری بهتر و بزرگتر هم بودند، تنها رشد ۲ تا ۳ درصدی داشته‌اند. به همین دلیل هم بسیاری از شرکت‌های تولید مواد غذایی به سمت مصرف این مواد برای تولید فرآورده‌های خود سوق داده شده‌اند.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

برای اکثر بدانسازان آب رسانی مناسب مبحث مهمی است بواقع استفاده مقدار مناسبی از مایعات قبل بعد و حین تمرین کمک می کند تا بدن در آرامش و آمادگی بماند و عملکرد خوبی ارائه دهد.
مقدار مناسب مصرف مایعات بستگی به متغیرهای فراوانی از جمله شرایط فیزیولوژی فرد سطح کارایی بدن شرایط سازگاری با آب و هوا و نوع فعالیت و مدت فعالیت دارد.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

صرف نظر کرد که پرورش اندام به معنی و مفهوم افزودن بر حجم عضلانی بوده و حجم در این ورزش از اولویت اول برخوردار است اما این واقعیت را نیز نمی توان انکار کرد که برای شرکت در مسابقات و همچنین برای رسیدن به بدنی قابل عرضه در اماکن ورزشی علاوه بر داشتن حجم عضلانی، فرد نیاز به داشتن تناسب و زیبایی عضلانی نیز دارد.
افزایش حجم عضلانی همواره با تجمع چربی زاید در لابلای عضلات و در زیر پوست همراه بوده است و در صورتی که حجم عضلانی توام با چربی های زاید را مقدس دانسته و درصدد آب کردن چربی های زاید انباشته شده در بدن بر نیامده و یا از تجمع چربی زاید در حد افراط جلوگیری نکنیم در نهایت با حجمی زنانه و غیر قابل عرضه در مسابقات و نازیبا مواجه خواهیم شد که کمترین ارزشی از نظر داروی و زیبایی شناختی نداشته و فقط و فقط به درد فیگور گرفتن از روی لباس و کاپشن می خورد.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

افرادی‌ که با شیوه HIT تمرین می‌کنند می‌دانند که تمرین با هدف افزایش قدرت و حجم باید مختصر، کم تعداد و شدید باشد. اما چطور باید کم تعداد بودن جلسات تمرین را مشخص کرد؟
افرادی‌ که با شیوه HIT تمرین می‌کنند می‌دانند که تمرین با هدف افزایش قدرت و حجم باید مختصر، کم تعداد و شدید باشد. اما چطور باید کم تعداد بودن جلسات تمرین را مشخص کرد؟ هر چند روز یا ساعت یک‌بار می‌توان تمرین کرد و در عین‌حال پیشرفت‌های بزرگی هم به‌ دست آورد؟ پاسخ در چگونگی دست‌کاری برنامه‌ها به‌طوری‌که بتوان خیلی مختصر اما شدید تمرین کرد و در عین‌ حال ۳ الی ۴ نوبت هم در هفته بدون تمرین‌ زدگی به باشگاه رفت نهفته می‌باشد.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

بدون شک تمرینات سوپرست به عنوان شوک دهنده شماره یک به حساب می آیند. مزایایی که این تکنیک برای بدنسازان دارا می باشد بیشمار است. برای مثال، در قیاس با تمرینات معمولی فیبرهای عضلانی بیشتری در طول تمرین وارد عمل میشوند. هورمون رشد بیشتری ترشح میشود. افزایش دانسیته (چگالی) و میتوکندری (اتاقک سوخت ساز) که منجر به تولید بیشتر انرژی میشود، رخ خواهد داد.
این سوالی است که هر بدنساز واقعی می بایست قبل از ورود به باشگاه از خود بپرسد. این بدین معنی میباشد که هر بار که پا به باشگاه میگذارید تا تمرین کنید می بایست تمریناتتان از جلسه قبل مثمرثمرتر و با شدت بیشتر اجراء شود. در این مقاله سعی شده تا راهکارهایی که باعث میشود به این هدف نائل شوید برایتان توضیح داده شود.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

عضلات فراتر از حد معمول تحت فشار قرار گیرند و از همین رو به رشد جدیدی دست یابند. از این سیستم‌ها در برنامه تمرینی خود بهره بگیرید. حتی می‌توانید چند نوع از این سیستم را در یک ست اجرا کنید فقط به این نکته توجه داشته باشید که در استفاده از آنها زیاده‌روی نکنید و به بدن اجازه دهید که ریکاوری لازم را انجام دهد.

* سیستم ست‌های کم‌کردنی و ارتجاعی
این سیستم گونه‌ای از ست‌های کم‌کردنی است. در ست‌های کم‌کردنی فرد با یک وزنه سنگین شروع می‌کند و آن را تا نقطه خستگی نهایی عضله اجرا کرده و سپس بلافاصله از مقدار وزنه می‌کاهد و دوباره آن را برای حداکثر تکرار ممکن اجرا می‌کند و باز یکبار دیگر از مقدار وزنه کاسته و آن را تا حداکثر تکرار ممکن اجرا می‌کند. در این سیستم همین کار را انجام می‌دهید یعنی ۲ بار وزنه را کم و سپس بدون استراحت دوباره سراغ وزنه ست اول یا همان سنگین‌ترین وزنه می‌روید و آن را برای هر چند تکرار ممکن اجرا می‌کنید. معمولاً فرد قادر است حدود یک یا دو تکرار این وزنه را بلند کند. هدف از اجرای این نوع سیستم بکارگیری فیبرهای بیشتر عضلانی می‌باشد.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

شاید راه حل این مشکل حاد و آزار دهنده که بسیاری از پرورش اندام کاران ایرانی نیز امروزه با آن دست به گریبان بوده و از آن رنج می برند تغییر برنامه و تغییر شیوه های تمرین و یا حتی فاصله گرفتن از سیستم های تمرینی سنتی و گرایش به سمت استفاده از سیستم های تمرینی متفاوت و به روز باشد.
همانگونه که از تیتر این مبحث نیز استنباط می شود در این مقاله و در ادامه تشریح سیستم تمرینی پیشرفته ای موسوم به سیستم تمرینی HIT قصد بازگو کردن نکاتی دیگر در مورد این سیستم را داشته و قصد تکمیل بحث در این زمینه را داریم.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

حرکت اسکوات روی جعبه (که در انجام آن باید در بخش پائین حرکت نشیمن‌گاه با یک جعبه یا میز پرس فقط تماس پیدا کند) حرکتی مؤثر برای افزایش دادن قدرت بدنی در اسکوات استاندارد است.
محققان در ایالت کارولینای شمالی توان عضلات و نیروی تولید شده توسط آنها را در مردان وزنه‌بردار در حال اجرای اسکوات استاندارد و اسکوات روی جعبه اندازه‌گیری و مقایسه کردند. آنها گزارش دادند که وقتی مردها اسکوات روی جعبه را انجام دادند نیرو و توان عضلانی بیشتری نسبت به اسکوات استاندارد تولید کردند.
بعضی از پاورلیفترها از حرکت اسکوات روی جعبه برای افزایش قدرت اسکوات استفاده می‌کنند. اسکوات روی جعبه به تجربه هم نشان داده که در افزایش قدرت اسکوات تأثیر دارد و حالا دلیل علمی‌اش مشخص شده که به افزایش تولید نیرو توسط عضلات کمک می‌کند.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

در این‌جا چند مواد غذایی به شما معرفی می‌کنیم که نیمی از مشکل اضافه وزن شما را حل می‌کند البته برای حل نصفه دیگر باید زحمت بکشید و کمی هم ورزش کنید!

برای وزن کم کردن و سوزاندن کیلوهای اضافی ۲ راه بیشتر وجود ندارد؛ سوزاندن کالری بیشتر یا کمتر خوردن.
هیچ‌کس هم خوشش نمی‌آید که به او بگویند کمتر بخور! خوشبختانه کنترل وزن فرمول‌هایی دارد که با کمک آن‌ها کار ساده‌تر می‌شود. حجم غذای موجود در دهان، شکم و دستگاه گوارش پیام‌هایی به مغز ارسال می‌کند. غذاهایی هستند که این پیام‌ها را تحت‌ تاثیر قرار داده و به ما کمک می‌کند تا کمتر غذا بخوریم یا کالری بیشتری بسوزانیم اما چربی سوزی درازمدت نیاز به چیزی فرا‌تر از چند روز رعایت و مراعات دارد.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

آمینو اسیدهای زنجیره دار یا شاخه ای شامل لوسین، ایزولوسین، و والین هستند. در بسیاری از باشگاه ها به نظر میرسه که اکثر افراد به دلیل توجه زیادی به کراتین، از آمینو اسیدهای زنجیره در جهت رشد عضله غافل شده اند.

 دقت کنید که کراتین درسته که یک محصول عالی هست ولی هیچ اثری در تولید پروتئین بعد از تمرین نداره. این در حالیست که تاثیرات آمینو اسیدهای زنجیره در روی رشد عضله، سنتز پروتئین و ریکاوری غیر قابل انکار هست.

در تحقیقی نشان داده شد که مصرف این آمینو اسیدها قبل از اجرای یک ساعت دویدن موجب ریکاوری بصورت افزایش سطح هورمون رشد و تستوسترون شد. میزان تستوسترون در طول تمرین تغییری نکرد ولی در طول مرحله ریکاوری بعد از مصرف آمینو اسیدهای زنجیره دار افزایش یافت.

این آمینو اسیدها جهت نگهداری بافت عضلانی مورد نیاز هستند و همینطور موجب حفاظت از ذخیره گلیکوژنی عضلات میشوند. همچنین این آمینو اسیدها در طول تمرین از تجزیه پروتئین های عضلات جلوگیری میکنند.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

تحقیقات اخیر در مورد نیازهای تغذیه ای ورزشکارانی که در انجام تمرینات پر شدت شرکت داشته اند نشان می دهد که استفاده از آمینو اسید ها بطور چشمگیری در افزایش سنتز پروتئین در عضله موثراست.

از هشت آمینو اسید بسیار ضروری و حیاتی که وجود دارند ساختار زنجیری شاخه دار آمینو اسید های لوسین، ایزولوسین و والین اهمیت آنابولیکی (عملکرد هورمون ها در ساخت توده عضلانی در بدن) ویژه ای دارند. در واقع مطالعات نشان می دهد که لوسین می تواند مکانیزم های گوناگونی که منجر به افزایش سنتز پروتئین در بدن می شوند را فعال کند.