برنامه بدنسازی

موزیک بدنسازی

کلیپ بدنسازی

معرفی کارخانه بدنسازی

آموزش مربیان

کاتالوگ

مقالات

مشاوره تجهیز باشگاه

اخبار بدنسازی

لیست مربیان بدنسازی

لیست باشگاه بدنسازی

تبلیغات

برنامه بدنسازی

موزیک بدنسازی

کلیپ بدنسازی

معرفی کارخانه بدنسازی

آموزش مربیان

مقالات

اخبار بدنسازی

کاتالوگ

مشاوره تجهیز باشگاه

تبلیغات

لیست باشگاه بدنسازی

لیست مربیان بدنسازی

logo
منو
برنامه بدنسازی

موزیک بدنسازی

کلیپ بدنسازی

معرفی کارخانه بدنسازی

آموزش مربیان

کاتالوگ

مقالات

مشاوره تجهیز باشگاه

اخبار بدنسازی

لیست مربیان بدنسازی

لیست باشگاه بدنسازی

تبلیغات

برنامه بدنسازی

موزیک بدنسازی

کلیپ بدنسازی

معرفی کارخانه بدنسازی

آموزش مربیان

مقالات

اخبار بدنسازی

کاتالوگ

مشاوره تجهیز باشگاه

تبلیغات

لیست باشگاه بدنسازی

لیست مربیان بدنسازی

۵ روش کاهش وزن و رژیم لاغری

قبل از گفتن روش های کاهش وزن و رژیم لاغری یکی از سخت ترین رژیم‌ها ،رژیم لاغری است. که برای مدت کوتاهی وزن زیادی را به واسه آن کم خواهد شد. در صورتی که آن را رعایت کنیم که نتجه بسیار زیادی دارد، در رژیم لاغری بالا بردن متابولیسم بدن و در نتیجه افزایش چربی سوزی است که باعث لاغری می‌شود. پس نباید فراموش کرد که رژیم غذایی درست و مناسب اگه رعایت شود باعث ضعیف شدن بدن و از بین رفتن آب بدن نمی‌شود. و باید گفت روش‌های مختلفی برای کاهش وزن و رژیم لاغری وجود دارد، که افراد می‌توانند از آن‌ها برای رسیدن به اهداف خود استفاده کنند.

۵ روش‌ کاهش وزن و رژیم لاغری :

  1. کنترل سطح کالری
  2. تحریک فعالیت بدنی
  3. مصرف مکمل‌های غذایی
  4. محدود کردن مواد غذایی آسیب زا
  5. پرهیز از مصرف غذاهای آماده و نیمه‌فراوری

۱. کنترل سطح کالری:

برای کاهش وزن، می‌توانید میزان کالری مصرفی خود را کنترل کنید و سعی کنید بصورت کلی کمتر از نیاز روزانه خود مصرف کنید. روش کنترل سطح کالری برای کاهش وزن شامل موارد زیر می‌شود:

  • محاسبه نیاز کالری: برای کاهش وزن، ابتدا باید نیاز کالری روزانه بدن خود را محاسبه کنید. این مقدار بستگی به جنسیت، سن، وزن، فعالیت فیزیکی و هدف وزن شما دارد.
  • کم کردن کالری مصرفی: پس از محاسبه نیاز کالری روزانه، باید سعی کنید کالری مصرفی خود را کاهش دهید. به عنوان مثال، می‌توانید مقدار غذایی کمتری از مواد غذایی با کالری بالا مصرف کنید.
  • انتخاب مواد غذایی کم کالری: هنگام انتخاب غذاها، بهتر است به مواد غذایی کم کالری و با ارزش غذایی بالا توجه کنید. میوه‌ها و سبزیجات، ماهی و گوشت سفید، انواع دانه‌های کامل از جمله مواد غذایی کم کالری هستند که می‌توانند به کاهش وزن کمک کنند.
  •  توجه به سایز و انواع وعده‌های غذایی: اندازه و نوع وعده‌های غذایی نیز مهم است. از وعده‌های کوچک و مکمل وعده‌های خوراکی سالمی استفاده کنید.
  • ردیابی کالری: برای راحتی کنترل کالری‌ها، می‌توانید از برنامه‌های ردیابی کالری موجود در اسمارتفون یا دفترچه غذا استفاده کنید تا مقدار کالری‌های مصرفی خود را رصد کنید.

۲. تحریک فعالیت بدنی:

ورزش و فعالیت‌های ورزشی می‌تواند به شما کمک کند تا وزن خود را کاهش دهید. انتخاب ورزش‌هایی که از انرژی بیشتری استفاده می‌کنند می‌تواند به شما کمک کند.روش تحریک فعالیت بدنی برای کاهش وزن شامل موارد زیر می‌شود:

  •  انتخاب ورزش‌های مناسب: برای کاهش وزن، انتخاب ورزش‌هایی که انرژی زیادی مصرف می‌کنند و فعالیت بدنی شما را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهند، می‌تواند مفید باشد. به عنوان مثال، دویدن، شنا، ورزش‌های تناسلی، ورزش‌های هوازی و ورزش‌های مقاومتی می‌توانند کمک کنند.
  • ورزش‌های هوازی: ورزش‌های هوازی مانند دویدن، شنا، پیاده روی، دوچرخه سواری و … از ورزش‌هایی است که منجر به افزایش ضربان قلب و سوزاندن چربی‌های اضافی می‌شود.
  • ورزش‌های مقاومتی: ورزش‌های مقاومتی مانند وزنه‌ها، ماشین‌های وزنه، بناهای تمرین و ورزش‌های مشابه، به عضلات شما کمک می‌کنند تا قوی‌تر شوند و سرعت متابولیسمتان افزایش یابد.
  • تنظیم برنامه ورزشی: برای داشتن نتایج مطلوب، باید برنامه‌ی ورزشی منظم داشته باشید. بهتر است برنامه‌ی هفتگی ورزشی‌تان را تنظیم کنید و بر اساس وقت خود، به انجام ورزش‌ها عمل کنید.
  • انعطاف پذیری: اگر برای انجام یک ورزش خاص وقت ندارید یا از انجام آن خسته شده‌اید، می‌توانید به ورزش‌های دیگری مانند پیاده‌روی، دوچرخه سواری یا شنا پرداخته و همچنین فعالیت‌های روزمره‌تان را هم به عنوان فعالیت فیزیکی محاسبه کنید.

 

۳. مصرف مکمل‌های غذایی:

مصرف مکمل‌هایی که به کاهش وزن کمک می‌کنند مثل فیبر، پروتئین و اسیدهای چرب امگا ۳ می‌تواند شما را در رژیم لاغری کمک کند. مکمل‌های غذایی می‌توانند به عنوان یک ابزار کمکی برای کاهش وزن مورد استفاده قرار بگیرند، اما مهم است که به درستی و با دقت از آنها استفاده کنید. مکمل‌های غذایی باید همیشه به عنوان تکمیلی به رژیم غذایی و ورزش‌های شما در نظر گرفته شوند و نباید به خودی خود به عنوان یک راه حل جادویی برای کاهش وزن اعتماد کنید. تعدادی از مکمل‌های غذایی معمول برای کاهش وزن شامل:

  • پروتئین‌های ورزشی: مصرف پروتئین‌های ورزشی ممکن است به افزایش سوزاندن چربی‌ها و حفظ عضلات کمک کند. این مکمل‌ها معمولاً در قالب پودر، نوشیدنی یا قرص موجود هستند.
  • مکمل‌های فیبر: فیبرها ممکن است به رفع احساس گرسنگی و کاهش جذب کالری‌ها کمک کنند. می‌توانید از مکمل‌های فیبری مانند گلوتامین، پروبیوتیک و … استفاده کنید.
  • مکمل‌های چای سبز: چای سبز محتوای بالایی از آنتی‌اکسیدان‌ها دارد که به سوزاندن چربی‌ها و افزایش متابولیسم کمک می‌کنند.
  • مکمل‌های کلسیم و ویتامین D: تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف کلسیم و ویتامین D ممکن است در کمک به کاهش وزن و حفظ جرم بدنی موثر باشد.
  • مکمل‌های قهوه: قهوه و مکمل‌های قهوه ممکن است به افزایش سوزاندن چربی‌ها و افزایش انرژی در طول روز کمک کند.

 

۴. محدود کردن مواد غذایی آسیب زا:

مصرف مواد غذایی با انرژی بالا، چربی و قند را محدود کرده و به جای آن‌ها می‌توانید مواد غذایی سالم و خوشمزه را جایگزین کنید. و باید گفت محدود کردن مواد غذایی آسیب زا می‌تواند به کاهش وزن کمک زیادی کند، اما باید به دقت به رژیم غذایی خود نگاه کنید تا از تعادل لازم بین مختلف گروه‌های غذایی اطمینان حاصل کنید. مصرف کمتر مواد شیرین، چربی، و مواد پر پروتئین بدون رعایت نیازهای بدن شما ممکن است منجر به مشکلات سلامتی شود.

۵. پرهیز از مصرف غذاهای آماده و نیمه‌فراوری:

غذاهای آماده و نیمه‌فراوری معمولاً حاوی مواد شیرین، چربی و نمک زیادی هستند که می‌تواند باعث افزایش وزن و چاقی شود. مصرف غذاهای آماده و نیمه‌فراوری می‌تواند مانع از کاهش وزن شما شود زیرا این نوع غذاها معمولاً حاوی مواد افزوده، چربی‌های اضافی، نمک بیش از حد و قند پردرصد هستند. این غذاها حاوی کالری بالا و ارزش غذایی پایینی هستند که می‌تواند منجر به افزایش وزن و مشکلات سلامتی شود. بهتر است از مواد خام و غذاهای طبیعی مانند میوه‌ها، سبزیجات، مواد غذایی با ارزش غذایی بالا، و غلات کامل استفاده کنید. آشپزی خانگی و پخت غذاهای سالم با کمترین میزان روغن و نمک می‌تواند به کاهش وزن شما کمک کند.


نکته :

به طور کلی، پرهیز از مصرف غذاهای آماده و نیمه‌فراوری و تمرکز بر مواد غذایی طبیعی و کم‌چرب می‌تواند به کاهش وزن و بهبود سلامتی شما کمک کند. همیشه بهتر است بر روی مواد غذایی سالم و تازه تمرکز کنید و از مصرف غذاهای آماده به حداقل برسید.

سوال اینجاست چرا بعد از رژیم وزن دوباره برمیگردد؟

چون باید حواست به خوردن باشه که اگه کالری بیشتری از نیازت بخوری بدنت به صورت چربی ذخیرشون میکنه و چون یکبار کاهش وزن داشتی سلولهای چربی آماده ی پر شدن هستن .
متابولیسم بدن پایینه ،پروتئین کم میخوری و ورزش مقاومتی انجام نمیدی و درصد عضلات قابل قبول نداری.
تحرک روزمره نداری ،هر آدم سالم و بالغی بهتره روزانه ۶ الی ۱۰ هزار قدم برداره یا حداقل ۸ ساعت در ۲۴ ساعت رو نشسته یا خوابیده سپری نکنه .
کیفیت رژیم پایین باشه و از مواد غیر سالم استفاده بشه .
استرس حال روحی نامناسب و خواب نا کافی داشته باشی.

۲ گزینه مهم برای لاغر شدن :

  • رژیم غذایی مناسب
  • برنامه ورزشی

این دو گزینه نه تنها به لاغری کمک می‌کند بلکه از بسیاری بیمارها نجات می‌دهد. ابتدا باید از تغییرات کوچکی که در سبک زندگی و رژیم غذایی وجود دارد شروع کرد.


۶ نکته های مهم برای لاغر شدن:

  1. انگیزه کافی در تغییرات
  2. میان وعده رژیمی سالم
  3. صبحانه به اندازه خوردن
  4. مصرف آب زیاد در طول روز
  5. روشهای اصلی کاهش وزن
  6. کاهش و یا حذف قند

در مورد گزینه آخر میتوان گفت حذف قند مصنوعی است. تو این مرحله هر خوراکی که قند افزودنی دارد مثل انواع شکلات ها ،کیکها،دسرها،شیرینی ها،نوشابه و دلستر و بستنی را حذف کنیم و به جاش از قندهای طبیعی مثل میوه‌ های تازه و خشک ،انواع شیره ،خرما، عسل استفاده کنیم .

تاثیرات مزایای حذف قند در کاهش وزن :

  • کاهش سایز شکم و پهلو
  • بهبود ارگانهای بدن مثل قلب،کبد،کلیه
  • بهبود و ثبات روحی و افسردگی و استرس کمتر
  • افزایش کیفیت خواب

۹ نکته کاهش وزن و لاغری:

  1. برای پیشگیری از چاقی توصیه می‌شود هنگام خوردن از بشقاب کوچکتر استفاده شود، که مغز خود را فریب داده تا از حجم زیاد غذا در یک وعده خودداری کنید.
  2. هیدراته ماندن (مصرف آب در طول روز )
  3. نوشیدن آب در کاهش وزن و افزایش متابولیسم بدن بسیار موثر است. جوری که مدیریت وزن را برای کاهش آسان می‌کند.
  4. کنترل استرس و افزایش خواب با کیفیت
  5. کمبود خواب و استرس در بدن باعث میشود که کاهش وزن به کندی انجام شود . به همین دلیل استراحت کافی و دور از استرس یکی از پایه های مهم کاهش وزن است .
  6. مواد خوراکی سرشار از فیبر بخورید
  7. غذاهای فیبر دار نقش بسیار مهمی در لاغری و کاهش قند خون و درمان یبوست دارند.غذاهای فیبر دار مانند.:میوه‌ ها ،سبزیجات، حبوبات و مغزها میتوان یافت.
  8. کم کردن مصرف کربوهیدرات ها
  9. ویتامین ها خیلی در کاهش وزن موثرن حتی بعضی از کمبود ویتامین ها در بدن باعث میشود که کاهش وزن انجام نشود و یا متابولیسم بدن رو کاهش دهد پس تا جایی که میشود ویتامین‌ها را از غذا تامین کرد در غیر این صورت از مکمل ها استفاده کنید .

۶ تمرین ورزشی در کنار رژیم غذایی مناسب که باعث کاهش وزن می‌شود:

تعداد ست

نام حرکت
۳ست ۱۲ تایی شنا نیمه
۳ست ۱۵ ثانیه ای پلانک
۴ست ۲۰ ثانیه ای (درجا زدن)
۳ست ۱۲ ثانیه ای کرانچ شکم
۴ست ۲۰ تایی پروانه
در حد توان (طناب زدن)

کلام آخر:

به هر حال قبل از انجام هرگونه تغییرات بر روی رژیم غذایی و فعالیت بدنی خود، بهتر است با یک مربی با تجربه تغذیه و حرکات ورزشی مشاوره کنید تا برنامه تمرین و تغذیه مناسب خود برای شما نوشته شود.

آیا این مقاله مفید بود؟ امتیاز دهید

اولین امتیاز را بدهید
مقالات تصادفی

اگر سوال جدیدی دارید در زیر این مطلب مطرح کنید تا به سوال و جواب ها اضافه شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درج آگهی بدنسازی