برنامه بدنسازی

موزیک بدنسازی

کلیپ بدنسازی

معرفی کارخانه بدنسازی

آموزش مربیان

کاتالوگ

مقالات

مشاوره تجهیز باشگاه

اخبار بدنسازی

لیست مربیان بدنسازی

لیست باشگاه بدنسازی

تبلیغات

برنامه بدنسازی

موزیک بدنسازی

کلیپ بدنسازی

معرفی کارخانه بدنسازی

آموزش مربیان

مقالات

اخبار بدنسازی

کاتالوگ

مشاوره تجهیز باشگاه

تبلیغات

لیست باشگاه بدنسازی

لیست مربیان بدنسازی

logo
منو
برنامه بدنسازی

موزیک بدنسازی

کلیپ بدنسازی

معرفی کارخانه بدنسازی

آموزش مربیان

کاتالوگ

مقالات

مشاوره تجهیز باشگاه

اخبار بدنسازی

لیست مربیان بدنسازی

لیست باشگاه بدنسازی

تبلیغات

برنامه بدنسازی

موزیک بدنسازی

کلیپ بدنسازی

معرفی کارخانه بدنسازی

آموزش مربیان

مقالات

اخبار بدنسازی

کاتالوگ

مشاوره تجهیز باشگاه

تبلیغات

لیست باشگاه بدنسازی

لیست مربیان بدنسازی

کتل بل kettlebell

کتل بل (kettlebell) یک ابزار ورزشی گوی مانند با دسته ای ثابت و گرد مانند یک کتری می باشد که به واسطه فرمی که دارد قابلیت انجام حرکات بسیار گوناگونی را ایجاد می کند که با ابزار ورزشی دیگر امکان پزیر نمی باشد. این به واسطه طرح دستگیره آن که از محور خارج است می باشد. تمرین با کتل بل (KB) به آسانی قابل دسترس و سودمند برای همه می باشد. از ورزشکاران نخبه که به دنبال یک برتری می گردند گرفته تا اشخاص غیر فعال که فیتنس یا آمادگی جسمانی را برای اولین بار کشف کرده اند. همینطور تمام اشخاص دیگر در بین این دو حد همه می توانند از این وسیله سود ببرند.

  • علت این قابلیت این می باشد که تمرین با کِتل بِل بر می گردد به تمرینات پایه ای و اساسی واین یک شیوه عالی برای تمرین دادن تمامی بدن در زمانی نسبتاً کوتاه می باشد.
  • تمرین با kettlebell می تواند به شما کمک کند که وزن بدن خود را کاهش دهید, عضله بسازید, عملکرد ورزشی خود را افزایش دهید یا آمادگی جسمانی خوبی را نگهدارید, و همینطور کیفیت زندگی خود را در با افزایش سنتان بهبود بخشید. تمام اینها فقط با یک وسیله ساده.
  • اشخاصی که سن بیشتری دارند و عاقلتر هستند می توانند از درمان کردن دردهایشان سود ببرند, قدرت و انرژی و کارکرد بدنی از دست رفته خود را دوباره بازیابند. از تاثیرات استثنایی آن افزایش نیروی مرکزی (Core) بدن, افزایش قدرت و وسیع شدن دامنه تحرک و برگرداندن آن به حالت گذشته یا حتی بهتر از گذشته می باشد. تمرین با کتل بل آسان و انعطاف پذیر بوده و می تواند با برنامه های فیزیوتراپی ترکیب شود.
  • بسیاری می توانند درد پائین کمر خود را با kettlebell درمان کنند. در تمرین با کِتل بِل به تمامی عضلات باسن تاکید می شود. نه تنها آنها قویتر می شوند, بلکه این عضلات بیدار شده و شروع به شرکت کردن در حرکات شما می کنند. بطور مکانیکی اگر شما از عضلات باسنتان برای بلند کردن و خم شدن استفاده نکنید, عضلات بشت شما با انجام کار بیش از حد این وظیفه را به عهده می گیرد. عضلات پائین کمر ساخته نشده اند که کار عضلات باسن را انجام دهند که یکی از بزرگترین عضلات در بدن می باشند. به عبارت دیگر بدن شما یاد می گیرد که با الگوی صحیح تر و پر قدرتر حرکت کند که در تمامی کارها به شما کمک کرده و پائین کمر شما از شکایت کردن دست برمی دارد.
  • kettlebell مشهور است برای درمان کردن شانه های بد, این وسیله دوباره سه چیزی که شانه احتیاج دارد احیا می کند: تحرک, توازن و قدرت. ورزشکارانی مانند خود من و کسانی که سال ها در هنرهای رزمی فعالیت داشته اند و شانه هایشان مدام مورد ضربه و مجازات قرار گرفته است با تمرینات کتل بل متوجه عمری دوباره می شوند. شانه هایشان از تازگی قبل هم بهتر می شود.
  •  KB تمامی زنجیره عقبی بدن را تقویت می کند که یک مورد کلیدی نه تنها در عملکرد ورزشی, بلکه برای بدون زحمت صاف ایستادن می باشد.
  • اگر با کسانی که kettlebell استفاده کرده اند صحبت کنید به شما در مورد بهتر شدن شانه و مفاصل زانو, ناپدید شدن درد پائین کمر, برطرف شدن خشکی, و افزایش تحرک میگویند. تمرین با KB نابسامانی های اسکلت بدن را آشکار می کند و همینطور استفاده نامیزان از یک طرف بدن به علت ضعف طرف دیگر و شروع به تصحیح کردن آن می کند. وقتی بدن توازن خود را بدست می اورد, درد اسکلت عضلانی بهبود می یابد.
  • تکرارهای فشار پرتابی (ballistic) کِتل بِل و بلند کردن های سریع دیگر بسیار سودمند برای مفاصل به نظر می ایند. تجربه پزشکان ورزشی نشان داده است که مفصلهایی در معرض ضربات سنگین قرار می گیرند نسبتاً عاری از ارتروز (Osteoarthritis) در سنین بالا بوده و آنهایی که مواجه با فشارهای پائین بوده اند موارد ارتروز بیشتری را تجربه می کنند. داشتن عضلات قوی با مفصل های ضعیف مانند ساختمانی با یک نمای سنگی محکم و زیربنایی ضعیف می باشد یا گذاشتن یک موتور مسابقه در بدنه یک خودرو معمولی – که این حالت مطلوبی نیست.
  • حرکات پرشتاب/کاهش شتاب kettlebell بافتهای اتصالی (تاندون, رباط, غضروف) را قوی کرده و سهولت حرکت, قدرت و انعطاف پذیری را افزایش داده و بنابر این امکان مصدومیت را کاهش می دهد. حرکات دینامیکی تمرین با KB حالت ارتجاعیت بیشتری برای بدن ایجاد می کند و فشار اصابت آن کمتر از حتی حرکاتی با دینامیک کمتر مانند دویدن بسیار آهسته می باشد.
  • آموزش صحیح تمرین با KB طریقه صحیح محکم نگاه داشتن عضلات شکم را به شما یاد می دهد. بجای اینکه شکم خود را به داخل فشار دهید که به شما معمولأ برای محافظت از کمر آموزش داده می شود, شما یاد می گیرید که شکم خود را محکم نگه دارید مانند کسی که خود را برای مشت خوردن به شکم آماده می کند. به عبارت دیگر بدن شما الگوهای بهتر حرکتی را یاد می گیرد. شما به طور طبیعی یاد می گیرید که کارها را به نحوی انجام دهید که کمر و مرکز بدن خود را محافظت کنید.
  • تمرین با KB هیچ وقت حوصله شما را سر نمی برد. با فقط یک وسیله ساده و تغییر دادن جای دست خود می توانید حرکات بیشماری را انجام داده یا با هم ترکیب کنید.
  • این وسیله بدن شما را همسان می کند. چاره ایست که به شما آموزش می دهد که به بدنتان به عنوان کلکسیونی از عضلات گروهی فکر کنید که ایزوله شده اند. هر حرکت کتل بل تمامی بدن را درگیر می کند. هر تاب دادن, بلند کردن, یا پرس کردن تعداد زیادی از مفصل ها و عضلات گروهی را درگیر کرده و بدن را مجبور می کند که همیشه به عنوان یک واحد همبسته عمل کند.
  • نظر به اینکه مغز انسان حرکت را می شناسد و نه عضلات, شما هماهنگی بهتری با استفاده از KB پیدا می کنید. تمرینات با KB بدن شما را آموزش می دهد که به عنوان یک واحد عمل کند.
  • تمرکز فکری شما را افزایش می دهد. شما نمی توانید آن را با زور و بی فکر بلند کرده و به اطراف بیاندازید. در هر لحظه شخص باید تمرکز کامل به حرکت داشته باشد. در نتیجه تمرکز و هماهنگی فکری بهتر می شود.
  • تمرینات هوازی و قدرتی را با هم ترکیب می کند. تصور کنید که دارید می دوید که به یک قطاری که شروع به حرکت کردن کرده است برسید در حالی که بسته ای در یک دست دارید و با دست دیگر یک چرخ دستی را هل می دهید. آیا تمام تمریناتی که در کلاسهای استپ, یا دچرخه ثابت انجام داده اید به شما در این حالت انقدر کمک می کند؟
  • چربی سوزی بیشتری ایجاد می کند. در درجه اول پرتاب کردن KB به اطراف تأثیرات سوخت و ساخت (metabolism) بسیار بالایی دارد. دوم کالری و چربیهای شما را در تمام روز می سوزاند در حالی که متابولیزم شما را در حالت استراحت افزایش می دهد. در پایان آنها را ترکیب کنید با تأثیرات چربی سوزی هورمون رشتی که به واسطه این نوع حرکات تمرینی پیچیده تمام بدنی تحریک می شود, راه بهتری برای چربی سوزی وجود ندارد.
  • مدت زمان لازم برای بهبود پیدا کردن یک بخش مهم شیوه تمرینات ورزشی می باشد, اما تمرین تا مرز از کار افتادن یک بار در هفته کافی نیست و نتیجه آن کوفتگی بیش از حدی است که شخص را از کار می اندازد. حرکات تمرینی KB بهبود در حالت فعال را آسان می کند و وضعیت جسمانی استثنای بوجود می اورد.
  • بسیار با دمبل و هالتر متفاوت است. هر کسی که یک کتل بل بلند کرده است فرق آن را احساس کرده. وزن خارج از مرکز آن عضله های توازنی بیشتری را اجیر می کند و عضله های مورد هدفمان را در دامنه حرکتی بیشتری کار می کند. حرکات ایزوله ای مانند نوعی که با دمبل و هالتر انجام می شود عضلات توازنی را به همان اندازه به کار نمی گیرند.
  • اگر رو راست باشیم بیشتر کارهای ورزشی حوصله اشخاص را سر می برند. تمرین با kettlebell سریع و لذت بخش است که این یکی از دلایلی می باشد که به کار کردن با آن ادامه می دهید. حرکات تمرینی کتل بل ساده, مفرح, بی مانند و شما می توانید آن را با تمرینات ورزشی دیگر ترکیب کنید.
  • حرکت شروعی آن آسان بوده و شما فوری می توانید کار کردن با آن را آغاز کنید. فرقی نمی کند در چه سنی هستید یا از آمادگی جسمانی برخوردار نیستید, همه می توانند آن را انجام دهند.
  • اکثر ورزشکاران ما در ایران مانند کشتی گیران و فوتبالیست ها از اصول صحیح تمرینی پیروی نمی کنند. به همین علت اگرچه در شروع مسابقه قوی و پر تحرک هستند ولی نزدیک به انتهای مسابقه کاملا خسته و از نفس افتاده اند, در حالی که برخی از رقبای آنها حتی احتیاج ندارند که نفس خود را گرفته یا تازه کنند. این یکی از مواردی است که تمرین با کتل بل می تواند مفید واقع شود.
  • ورزشکاران و رزمی کاران میت وانند یاد بگیرند که نیروها را مؤثر تر جذب کنند. حرکات پرتابی kettlebell به شما آموزش می دهد که شوک ها را بهتر جذب کنید که این یک امر ضروری برای ورزش هایی مانند کشتی, فوتبال و رقابت های رزمی می باشد. این به همین اندازه برای همه ما مهم می باشد. برخورد و اصابت موقعی که کمترین انتظارش را دارید اتفاق می افتد. باید برای تمامی غافلگیری های زندگی آماده باشید.

تالیف مانی خسروی

آیا این مقاله مفید بود؟ امتیاز دهید

اولین امتیاز را بدهید
مقالات تصادفی

اگر سوال جدیدی دارید در زیر این مطلب مطرح کنید تا به سوال و جواب ها اضافه شود.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درج آگهی بدنسازی