فهرست مطالب

گلیکوژن موجود در عضلات

تمرین با وزنه های سنگین آنچنان که در پرورش اندام نیز معمول است نیازمند رسیدن عضلات به انقباضات شدید بوده و ایجاد این انقباضات در بافت های عضلانی نیز معمولا فرآیندی انرژی بر بوده و انرژی فراوانی را طلب می کند.
بدن انرژی مورد نیاز برای پرداختن به تمرینات شدید و سنگین را از طریق شکستن قندها به دست می آورد و زمانی که دقایق طولانی را به تمرین با وزنه های سنگین می پردازید ذخایر گلیکوژن موجود در بافت های عضلانی نیز تخلیه شده و عضلات به اصطلاح با کمبود انرژی مواجه می شوند.

در این مقاطع زمانی است که بافت های پروتئینی عضلات که این بافت ها سهم عمده ای از حجم عضلانی را نیز به خود اختصاص می دهند شکسته شده و به مصرف تامین انرژی مورد نیاز بدن می رسند. حال آنکه این بافت ها برای کسانی که به پرورش اندام پرداخته و در صدد افزایش حجم مطلوب عضلانی خود هستند از اهمیت بسیار زیادی برخوردارند و به هر قیمتی که شده باشد باید از آنها محافظت نمود.

احیای ذخایر گلیکوژن

برای به حداقل رساندن امکان و احتمال شکسته شدن پروتئین در عضلات که معمولا پس از جلسات تمرینی سنگین و در بدن ورزشکاران رشته های قدرتی رخ می دهد و عموم نیز از آن به نام پدیده مخرب کاتابولیسم یاد می کنند باید بلافاصله پس از تمرین و در مقطعی که عضلات از انرژی و از قند که منبع اصلی تامین انرژی مورد نیاز بدن است تهی می شوند عضلات را دوباره از قند و انرژی اشباع کنید.

به همین دلیل نیز گفته می شود که وعده غذایی پس از تمرین و همچنین مصرف مکمل های مناسب و قابل اطمینان در این وعده برای کسانی که تمرین شان از شدت کافی و حتی از شدت بالایی برخوردار است حکم ضرورت را داشته ضامن رشد عضلانی خواهد بود.
در صورتی که بلافاصله پس از اتمام برنامه تمرینی، بدن و عضلات را با مصرف منابع غذایی مقوی و سرشار از قند و پروتئین حمایت و تقویت نکنید گذشته از اینکه امیدی به تکمیل فرآیند ریکاوری نخواهد بود بلکه از کارایی بدن و عضلات در جلسات بعدی تمرین نیز به شدت کاسته خواهد شد.

توجه داشته باشید که با تامین نشدن نیاز بدن به مواد غذایی مخصوصا در مقطع زمانی پر التهاب پس از تمرین که از حساس ترین مقاطع زمانی در پرورش اندام محسوب می شود شدت گرفتن پدیده مخرب کاتابولیسم نیز دور از انتظار نخواهد بود و با شدت گرفتن این پدیده مخرب در بدن، به جای افزایش حجم عضلانی که آرزوی تمامی ورزشکاران رشته های قدرتی است در طولانی مدت با کاهش محسوس حجم عضلانی نیز مواجه خواهید شد.

در مورد لزوم مصرف مواد غذایی در وعده پس از تمرین شکی نیست اما به این مهم نیز توجه داشته باشید که وجود پروتئین و قند کافی در وعده غذایی پس از تمرین که به معنی پاسخ دادن به نیاز بدن نیز خواهد بود تضمین کننده احیای ذخایر گلیکوژن موجود در بدن و عضلات بوده و بدن را از حمله کردن به بافت های پروتئینی موجود در عضلات منصرف خواهد کرد.

حتما از این موضوع نیز اطلاع کافی دارید که مصرف قند ساده فراوران در وعده غذایی پس از تمرین موجب تحریک بدن به ترشح انسولین بیشتر شده و منجر به تشدید هدایت قند و حتی اسید آمینه ها به درون بافت های عضلانی خواهد شد.

تشدید ورود قند و اسید آمینه ها به درون سلول های عضلانی مخصوصا در موقعیت زمانی پس از تمرین و در شرایطی که عضلات در نتیجه پرداختن به تمرینات شدید و سنگینی که پشت سر گذشته اند از انرژی و از مواد غذایی تهی شده اند مهم ترین وظیفه ای است که در این مقع زمانی بر دوش شما حس می شود و پاسخ این انجام وظیفه را نیز به صورت افزایش سریع تر و بهتر حجم عضلانی دریافت خواهید کرد.

 

آیا این مقاله مفید بود؟ امتیاز دهید

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در pinterest
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در email
آخرین مقالات
پاسخ به پر تکرار ترین سوالات شما

1- چطور یک برنامه بدنسازی یا فیتنس دریافت کنم؟

برنامه بدنسازی، تغذیه و مکمل برای هر فرد با شرایط بدنی او، قد، وزن و سابقه ورزشی اش متفاوت است باید یک مربی با در نظر گرفتن تمامی این شرایط برای شما برنامه طراحی کند.

دریافت برنامه آنلاین

2- چطور برای مربیگری بدنسازی و فیتنس اقدام کنم؟ 

برای مربی شدن نیاز است شما آموزش های اولیه را طی کنید سپس با آماده کردن مدارک و شرایط ثبت نام  جهت شرکت در کلاس های آن اقدام نمایید. بیشتر بخوانید…

3- برای چربی سوزی و کاهش وزن بهترین روش ها کدام است؟

بهترین، جدیدترین و کارآمد ترین روش آموزش، نکات ورزشی و تغذیه مناسب با هدف شماست به طوری که تغذیه ورودی خود را کنترول و تمرینات متناسب با توانایی بدنی خود را دنبال کنید.

4- چطور بفهمم چه مکمل و تغذیه ای برای من مفید است؟

افراد متخصصی که در مورد مکمل و تغذیه دوره دیده اند بهترین مرجع راهنمایی شما جهت تغذیه مناسب و مکمل متناسب هستند. 

سوالات متداول مصرف مکمل ها

5- چطور در خانه، بدنسازی و فیتنس کار کنم؟

وقتی شما یک برنامه راهنما برای تمرین در منزل داشته باشید می توانید با حداقل وسایل ورزشی و حتی با استفاده از لوازم منزل مناسب با زمان و توانایی بدن خود را تمرین بدهید.

اگر سوال جدیدی دارید در زیر این مطلب مطرح کنید تا به سوال و جواب ها اضافه شود.

ارسال دیدگاه