برنامه بدنسازی

موزیک بدنسازی

کلیپ بدنسازی

معرفی کارخانه بدنسازی

آموزش مربیان

کاتالوگ

مقالات

مشاوره تجهیز باشگاه

اخبار بدنسازی

لیست مربیان بدنسازی

لیست باشگاه بدنسازی

تبلیغات

برنامه بدنسازی

موزیک بدنسازی

کلیپ بدنسازی

معرفی کارخانه بدنسازی

آموزش مربیان

مقالات

اخبار بدنسازی

کاتالوگ

مشاوره تجهیز باشگاه

تبلیغات

لیست باشگاه بدنسازی

لیست مربیان بدنسازی

logo
منو
برنامه بدنسازی

موزیک بدنسازی

کلیپ بدنسازی

معرفی کارخانه بدنسازی

آموزش مربیان

کاتالوگ

مقالات

مشاوره تجهیز باشگاه

اخبار بدنسازی

لیست مربیان بدنسازی

لیست باشگاه بدنسازی

تبلیغات

برنامه بدنسازی

موزیک بدنسازی

کلیپ بدنسازی

معرفی کارخانه بدنسازی

آموزش مربیان

مقالات

اخبار بدنسازی

کاتالوگ

مشاوره تجهیز باشگاه

تبلیغات

لیست باشگاه بدنسازی

لیست مربیان بدنسازی

شش استراتژی مؤثر برای کاهش وزن

تغییر در شیوه زندگی برای کاهش وزن

به نظر می رسد که در میان کارهای روزانه فرصت برای پرداختن به ورزش به ندرت دست می دهد، کارهایی مثل رسانیدن بچه ها به مدرسه، پرداختن به کار طی ساعت طولانی، صرف شام با اعضای خانواده و شستن لباس ها، اما جای ورزش در این میان کجاست؟ آیا تا حالا وقت کافی برای ورزش کردن نداشته اید؟

اگر مانند اکثر مردم زندگی می کنید. حتماً بدین موضوع فکر کرده اید که چگونه می توانید در حین کار، ورزش کنید. شما واقعاً می خواهید که از شر وزن اضافی راحت شوید، اما باید راهی پیدا کنید که مناسب حال شما باشد. در غیر این صورت دوباره به وزن اولیه باز خواهید گشت و هر چقدر که وزن کم کرده باشید، به محض دست کشیدن از رژیم دوباره به جای اولتان برمی گردید.

احتمالاً دوباره صدها رژیم غذایی وسوسه انگیزه برنامه های کاهش وزن و ادعاهای غلوآمیز درباره کاهش سریع و آسان وزن، زیاد شنیده و خوانده اید. اما زیر بنای یک برنامه موفق کاهش وزن را رژیم غذایی سالم همراه با ورزش تشکیل می دهد. برای کاهش وزن به میزان قابل توجه و حفظ آن می بایست تغییرات دائمی در شیوه زندگی و عادات سالم ایجاد شود. در اینجا شش استراتژی مؤثر برای کاهش وزن معرفی می شوند.

  • متعهد باشید

رسیدن به وزن مطلوب و ماندن در آن حد نیاز به تعهد مادام العمر دارد. این کار تمرکز، زمان و تلاش شما را می طلبد. اطمینان پیدا کنید که برای ایجاد تغییرات لازم دائمی آماده هستید و این کار را با دلایل درستی انجام می دهید، هیچ کس نمی تواند شما را وادار به کاهش وزن کند. در واقع فشار بیرونی که اغلب از سوی نزدیکان اعمال می شود، می تواند وضع را بدتر کند. تغییر رژیم غذایی و انجام ورزش باید برای شما لذت بخش باشد. اگر برای تغییر شیوه زندگی به منظور کاهش وزن برنامه ریزی می کنید، سعی کنید هر گونه مشکل دیگری را در زندگی تان حل کنید، تغییر عادات روزمره، انرژی ذهنی و فیزیکی زیادی را طلب می کند. بنابراین باید از سایر مشکلات اساسی مانند مشکلات زناشویی و مالی فارغ باشید. برنامه ریزی و زمان بندی کلید موفقیت است.

برای کاهش وزن به طور جدی لازم است که کاملاً آماده باشید، به خاطر داشته باشید که هر چقدر برای کاهش وزن آماده باشید، باز هم در موقعیت هایی در خوردن زیاده روی خواهید کرد و یا غذاهایی را خواهید خورد که نباید بخورید. به جای اینکه اجازه دهید این اتفاق همه تلاش های شما را خراب کند، بپذیرید که اتفاقی است که افتاده و حالا باید جبرانش کنید. انتظار نداشته باشید که کامل باشید و هرگز از تلاش خود دست نکشید. با فکر کردن به فواید کاهش وزن، مانند کسب انرژی بیشتر و بهبود سلامتی، سعی کنید در خودتان انگیزه ایجاد کنید، سپس به جنبه های منفی بپردازید. مثلاً به مسئله کمبود وقت برای پرداختن به ورزش و به راه حل های خلاقانه برای رفع این مشکل فکر کنید.

  • حمایت و همکاری دیگران را جلب کنید

در نهایت این فقط شما هستید که می توانید به خودتان کمک کنید، پس باید مسئولیت رفتارهایتان را به عهده بگیرید. اما این بدان معنی نیست که باید همه کارها را خودتان به تنهایی انجام دهید. سعی کنید که حمایت همسر، خانواده و دوستانتان را جلب کنید. از میان کسانی که می شناسید آنهایی را انتخاب کنید که تنها بهترین را برای شما می خواهند و مشوق شما هستند. فرد یا افراد حامی شما باید برای گوش دادن به افکار و احساسات و تشویق شما آماده باشند و احتمالاً با شما ورزش کنند و در اولویت هایی که برای رسیدن به شیوه سالم تر زندگی در نظر دارید، شرکت کنند. یک حامی ایده ال ممکن است کسی باشد که در برنامه کاهش وزن هم شرکت می کند.

در مورد برخی موارد کمک گرفتن از متخصصین تغذیه و مربیان سودمند خواهد بود. برخی دیگر حمایت های گروهی اعمال شده از سوی سازمان هایی چون سازمان ”Weight watchers “ و یا ”Overeaters Anenymous “را ترجیح می دهند

اگر به گروهی پیوسته اید، به خاطر داشته باشید که آنچه به دست می آورید متناسب با میزان مشارکت شما خواهد بود. اگر به این اکتفا کنید که در یک گوشه بنشینید و گوش بدهید، فقط چند پیشنهاد خوب خواهید شنید. اما اگر مشارکت فعال داشته باشید، از پاداش های گروهی نظیر حمایت، تشویق، احساس تنها نبودن و دریافت توصیه های سودمند بهره خواهید برد.

  • یک هدف واقع بینانه برای خودتان در نظر بگیرید

زمانی که درباره انتظار خود از برنامه جدید غذایی و ورزشی فکر می کنید، واقع بین باشید. کاهش وزن به شیوه سالم، به آرامی و پیوستگی به پیش می رود. هدف خود را کاهش یک یا دو پوند وزن در هفته قرار دهید. برای رسیدن به این هدف باید پانصد تا هزار کالری را در روز بسوزانید و باید این کار را از طریق یک رژیم غذایی کم کالری و ورزش منظم انجام دهید. سرعت بیشتر در کاهش وزن بدین معناست که به جای چربی، آب و بافت عضلانی از دست می دهید.

اهداف خود را به صورت هفتگی یا ماهانه در نظر بگیرید و به تدریج به پیش بروید. به خاطر داشته باشید که این کار را برای زمان درازی انجام خواهید داد. هر چیزی که شما را زیادی تحت فشار قرار دهد به زودی بسیار شاق و طاقت فرسا خواهد شد، پس این احتمال وجود دارد که دست از تلاش بردارید.

به علاوه اهداف خود را به صورت یک فرآیند در نظر بگیرید. برای مثال عاقلانه بخرید و به طور منظم ورزش کنید نه اینکه تصمیم بگیرید یک باره پنچاه پوند کم کنید. اطمینان پیدا کنید که اهداف فرآیند شما، واقع بینانه، اختصاصی و قابل اندازه گیری هستند. برای مثال در نظر بگیرید که در هفته پنج روز و هر روز به مدت نیم ساعت پیاده روی کنید.

یک استراتژی را به کار ببندید که به طور تدریجی عادات و نگرش های گذشته شما را که تلاش های شما را برای کاهش وزن بی ثمر کرده اند، تغییر دهد با یک تاریخ مشخصی شروع کنید. توجه کنید که در کجا، در چه فواصل زمانی و برای چه مدتی ورزش خواهید کرد، یک برنامه واقع بینانه شامل نوشیدن مقدار زیادی آب و خوردن میوه و سبزی به میزان زیادی طراحی کنید.

همه چیز را یادداشت کنید، موانع احتمالی را پیدا کنید و به راه های برداشتن آنها از پیش پا بیندیشید و برای آن برنامه ریزی کنید. از پزشکتان بپرسید که چقدر کاهش وزن برای شما مناسب است. ممکن است او شما را به یک متخصص تغذیه یا کسی که در کاهش وزن تخصص دارد معرفی کند.

  • بیاموزید که از غذاهای سالم تر لذت ببرید.

غذاهای مایع، قرص های رژیمی و ترکیبات غیر معمول غذایی در دراز مدت برای کنترل وزن و تامین سلامتی مناسب نیستند، به جای آن یاد بگیرید که چگونه انواع غذاهای سالم را مصرف کنید.

شیوه غذایی جدید برای رسیدن به وزن متعادل باید کاهش کالری دریافتی را در خود داشته باشد. اما کاهش کالری به معنای از دست رفتن غذا و عدم احساس سیری و یا دشواری در تهیه غذا نیست. یک راه برای کاهش کالری دریافتی، خوردن غذا های گیاهی، میوه ها، سبزی ها و غلات سبوس دار است. سعی کنید که تنوع غذایی خود را حفظ کنید تا بدون محروم ماندن از طعم غذا و مواد غذایی لازم به اهدافتان نزدیک شوید. اگر بر محدود کردن مصرف چربی ها متمرکز شوید، کاهش کالری آسان تر خواهد بود.

برای کاهش وزن با کمک پزشکان برنامه ای تنظیم کنید که در آن دریافت کالری روزانه به میزان زیر باشد

در طول نیاز شما به کالری با توجه به خطرات تهدید کننده سلامتی، سرعت لازم یا مطلوب برای کاهش وزن و اهداف فردی و اولویت های شما تغییر می کند. در صورتی که زیاد گرسنه می شوید و به به وزن مطلوب رسیده اید و می خواهید بیشتر از این لاغر نشوید، می توانید کالری دریافتی را تنظیم کنید.

رژیم های غذایی بسیار کم کالری در دراز مدت استراتژی سالم و مناسبی نیستند. برای زنان کمتر از کالری و برای مردان کمتر از کالری توصیه نمی شود. اگر کالری دریافتی شما خیلی کم باشد این خطر وجود دارد که مواد غذایی لازم برای حفظ سلامتی به میزان کافی به بدنتان نرسد.

معمولاً بهترین کار این است که قبل از شروع برنامه کاهش وزن با پزشکتان با یک متخصص معتبر تغذیه مشورت کنید.

یک متخصص کاهش وزن می تواند با انتخاب سالم ترین، بهداشتی ترین و موثرترین غذاها بر اساس نیازهای فردی شما راهنمای بسیار خوبی باشد.

  • شروع به فعالیت کنید و فعال بمانید

رژیم غذایی به تنهایی می تواند در کاهش وزن به شما کمک کند، کاهش کالری در روز می تواند نیم پوند کاهش وزن در هفته را به دنبال داشته باشد. کالری معادل یک پوند چربی است. اما یک راهپیمایی تند و تیز را به مدت نیم ساعت در روز و برای چهار روز در هفته بدان اضافه کنید، بدین ترتیب سرعت کاهش وزن شما دو برابر می شود.

هدف از ورزش در کاهش وزن، سوزاندن مقدار بیشتری کالری است، گر چه ورزش فواید بسیار دیگری نیز دارد. اینکه چه مقدار کالری می سوزانید بستگی به تعداد دفعات، طول مدت و شدت فعالیت های شما دارد. برای بسیاری از مردم انجام تمرینات آئروبیک به صورت روتین در مدت زمان طولانی و با شدت کم آسان تر خواهد بود. یکی از بهترین راه های از دست دادن چربی بدن تمرینات مداوم آئروبیک مانند قدم زدن برای بیش از نیم ساعت در اکثر روزهای هفته است. تمرینات کششی نیز مهم هستند چرا که با کاهش بافت عضلانی که با افزایش سن روی می دهد، مقابله می کنند و از آنجایی که بافت عضلانی کالری بیشتری می سوزاند، توده عضلانی یک عامل کلیدی در حفظ وزن در حد متعادل و سالم است. هر چقدر توده خالص عضلانی شما بیشتر باشد، موتور قوی تری برای سوزاندن کالری در اختیار خواهید داشت.

انجام تمرینات ورزشی را به نرمی و آرامی شروع کرده، به تدریج زمان و شدت آن را افزایش دهید. قدم زدن هم مانند شنا کردن، دوچرخه سواری، رقص و دوی آهسته بسیار عالی است. اگر ترجیح می دهید که به تنهایی یا با دیگران ورزش کنید، تصمیم خودتان را بگیرید. غالباً داشتن یک همراه به پشتکار شما در تعقیب برنامه ای که ریخته اید کمک می کند.

گر چه تمرین آئروبیک برنامه ریزی شده برای از دست دادن چربی اضافی بهتر است، اما هرگونه حرکت و تمرین اضافی به سوزاندن کالری کمک می کند. انجام فعالیت های روزانه برای شما آسان تر خواهد بود به راه های افزایش فعالیت فیزیکی خود در طول روز فکر کنید. برای مثال به جای استفاده از آسانسور از پلکان بالا و پایین بروید و یا اتومبیل خود را در انتهای صف پارک کنید. بالا رفتن از پله، قدم زدن باغبانی، چمن زنی و حتی کار منزل در سوزاندن کالری مؤثر هستند.

  • شیوه زندگی خود را تغییر دهید

کافی نخواهد بود که فقط برای چند و یا حتی چندین هفته غذای سالم بخورید و ورزش کنید. شما باید این کارها را برای تمام زندگی ادامه دهید. بدین منظور باید رفتارهایی را که از ابتدا موجب افزایش وزن شما شده اند کنار بگذارید، تغییر در شیوه زندگی با نگاهی صادقانه به عادات غذایی و فعالیت های روزمره آغاز می شود.

برای ارزیابی رفتارهای غذایی از خودتان بپرسید که آیا در زمان بی حوصلگی و کسالت، خشم، خستگی، اضطراب، افسردگی یا وقتی که تحت فشار هستید. تمایل به خوردن دارید یا خیر، به شیوه غذا خوردن و خرید و آشپزی کردن خودتان نگاهی بیندازید، آیا یاد گرفته اید که بشقابتان را تمیز کنید؟ آیا خیلی سریع غذا می خورید؟ آیا هنگام خوردن غذا تلویزیون تماشا می کنید؟ تمامی عواملی را که پرخوری شما را سبب می شوند، شناسایی کنید. پس از ارزیابی موانعی که بر سر راه شما قرار دارند، یک استراتژی را طراحی کنید تا به تدریج عادات و نگرش های شما که در گذشت تلاش هایتان را برای کاهش وزن نقش بر آب کرده اند، تغییر دهد. پذیرش ساده این مشکلات به تنهایی در رفع آنها کافی نخواهد بود. اما در برنامه ریزی برای غلبه بر آنها و موفقیت در کاهش وزن یک بار و برای همیشه مؤثر خواهد بود.

احتمال دارد که گهگاه به عقب برگردید، ولی به جای نا امید شدن و دست از تلاش برداشتن، روز بعد دوباره کار خود را از سر بگیرید. همه چیز به یک باره تغییر نمی کند، اما شما به راهی که در پیش گرفته اید ادامه دهید. نتایجی که بدان می رسید ارزش چنین کاری را دارد. بنابراین اگر درصدد رژیم گرفتن و دستیابی به اندام دلخواهتان هستید، توصیه می شود یک برنامه کامل و علمی تدارک ببینید، یک رژیم استاندارد که تمام نکات تغذیه ای در آن رعایت شده باشد. مطمئن باشید تنها با رعایت نکات فوق یعنی پیروی از رژیم غذایی صحیح که از تنوع غذایی فراوان برخوردار باشد و افزایش تحرک و فعالیت های بدنی می توانید چاقی را مهار کنید.

آیا این مقاله مفید بود؟ امتیاز دهید

اولین امتیاز را بدهید
مقالات تصادفی

اگر سوال جدیدی دارید در زیر این مطلب مطرح کنید تا به سوال و جواب ها اضافه شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درج آگهی بدنسازی