10 دروغ کربوهیدراتی که گفته میشود

۱۰ دروغ کربوهیدراتی که گفته میشود (قسمت۱)

دروغ های بسیاری در رابطه با کربوهیدرات ها در رسانه ها گفته می شود، در اینجا 5 دروغی

دروغ های بسیاری در رابطه با کربوهیدرات ها در رسانه ها گفته می شود، در اینجا ۵ دروغی که در مورد کربوهیدرات ها گفته شده است آورده یم. اما تشخیص صحیح و غلط آن ها به عهده ی خودتان است. اگر بتوانید این کار را به بهترین نحو انجام دهید، از آسیب های وارده به بدن خود جلوگیری می کنید.

  1. کربوهیدرات های خوب و بد وجود دارند.

در حالی که انواع مختلف کربوهیدرات وجود دارد و به روش های مختلف بر روی بدن ما تاثیر می گذارند، ادعا می شود که کربوهیدرات ها می توانند “خوب” یا “بد” باشند. به این معنی است که برخی از آن ها ذاتا سودمند هستند و برخی ذاتا مضر هستند. اما این مساله به این سادگی نیست. به عنوان مثال، سیب (کلم یا نان) رژیم غذایی شما را سالم یا ناسالم نمی کند. کل الگوی تغذیه ای شما و مصرف کالری، تمام چیزی است که می تواند “خوب” یا “بد” باشد.

  1. کربوهیدرات ها باعث چاقی فرد می شوند.

یک ماده مغذی نمی تواند باعث افزایش وزن شود، مگر اینکه کالری وارده به بدن بیشتر از کالری مصرفی باشد. به این معنا که، کربوهیدرات، پروتئین و چربی می تواند هر یک به لحاظ فنی “باعث افزایش چربی” شود، مگر اینکه کالری اضافی را مصرف کنند.

  1. سبزیجات جز کربوهیدرات ها نمی باشند.

سبزیجات حاوی کالری هستند و شامل کربوهیدرات، پروتئین، چربی، ویتامین ها، مواد معدنی و سایر ترکیبات مفید هستند. آنچه که در مورد سبزیجات ممکن است گیج کننده باشد، این است که بسیاری از آنها دارای محتوای آب و فیبر بالا هستند. محتوای بالای آب موجود در سبزیجات، سبب کاهش تراکم مواد مغذی آنها می شود. به عنوان مثال، ۳ فنجان کلم بروکلی خام، پس از پختن به اندازه کوچکتر کاهش می یابد و ممکن است به اندازه ی نان هایی با مارک های معروف کربوهیدرات داشته باشند. بروکلی خام، به دلیل وجود آب زیاد در آن، حجم بسیار زیادی از معده را پر می کند. سبزیجات، با وجود تراکم بالای مواد مغذی، کالری، کربوهیدرات، پروتئین و حتی برخی از چربی ها را نیز، دارا می باشند. پرخوری در سبزیجات، مانند پرخوری در دیگر مواد غذایی می باشد.

  1. کربوهیدرات های خالص، مهمتر از بقیه ی کربوهیدرات ها می باشند.

“کربوهیدرات خالص” با مصرف کل کربوهیدرات در یک غذا محاسبه می شود و شامل تمام قندها و شکرهای موجود در آن می باشد. منظور این است که تنها کربوهیدرات های باقی مانده به طور قابل توجهی در سطح گلوکز خون تاثیر خواهد گذاشت. متاسفانه، بسیاری از شرکت های مواد غذایی “کربوهیدرات های خالص” را تبلیغ می کنند تا به نظر برسد که غذای آنها کم کربوهیدرات است، در صورتی که واقعیت غیر از آن است. این امر باعث می شود که بسیاری از مردم فکر کنند که کربوهیدرات مصرفی آن ها خیلی کمتر از آن است که از طریق غذاها به بدن خود می رسانند و موجب ایجاد اختلال در چربی سوزی آن ها می شود و در نهایت رژیم غذایی را از بین می برند! به یاد داشته باشید که انواع مختلفی از کربوهیدرات ها وجود دارد که می توانند اثرات کوتاه مدت بر روی بدن داشته باشند، اما در نهایت، تمام کربوهیدرات ها انرژی ما را تامیین می کنند.

  1. میوه ها دارای قند فراوانی هستند.

بسیاری از افراد، فکر می کنند که قند موجود در میوه ها -به ویژه فروکتوز- در رژیم غذایی آن ها به مقدار زیادی وجود دارد. اگر چه فروکتوز دارای اثرات متابولیکی مختلفی بر بدن است، هیچ دلیلی برای تغییر فروکتوز به گلوکز وجود ندارد. علاوه بر این، بین مصرف فروکتوز خالص و میوه تفاوت هایی وجود دارد. میوه همچنین حاوی فیبر، ویتامین ها، مواد معدنی و سایر ترکیبات مفید است. یک اشتباه رایج هنگام رژیم غذایی، حذف میوه و کمبود مصرف سبزیجات کافی و عدم استفاده کافی از منابع کربوهیدرات مانند برنج، است. این کار موجب می شود که مواد مغذی مهم به بدن نرسد و حتی فرد دچار کمبود مواد مغذی شود. هنگامی که رژیم غذایی دارای کالری کمی است، باید سبزیجات و میوه جات فراوانی را در آن رژیم گنجاند، تا کمبود کالری آن را جبران کند و مواد مغذی کافی به بدن برساند.

منبع: مجله بدنسازی بادی فول – شماره ۲۴

به اشتراک بگذارید:
داغترین مطالب سایت
تاثیر پرورش اندام در رشد قدی
تاثیر بدنسازی و پرورش اندام در...
 
۷۷۵دیدگاه
مکمل ارژنین
آشنایی با مکمل ال-آرژنین و سوا...
 
۷۴۳دیدگاه
برنامه بدنسازی
مشاوره و دریافت آنلاین برنامه ...
 
۵۴۹دیدگاه
نوجوانان ، بدنسازی، تهدیدها وفرصتها
نوجوانان – بدنسازی، تهدی...
 
۵۰۵دیدگاه
روش دریافت کارت مربیگری بدنسازی
روش دریافت کارت مربیگری بدنساز...
 
۳۷۷دیدگاه
سوال جواب های متداول و رایج در بدنسازی و فیتنس
سوال جواب های متداول و رایج در...
 
۳۶۸دیدگاه

ارسال دیدگاه