فهرست مطالب

دروغ های بسیاری در رابطه با کربوهیدرات ها در رسانه ها گفته می شود، در اینجا ۵ دروغی که در مورد کربوهیدرات ها گفته شده است آورده یم. اما تشخیص صحیح و غلط آن ها به عهده ی خودتان است. اگر بتوانید این کار را به بهترین نحو انجام دهید، از آسیب های وارده به بدن خود جلوگیری می کنید.

  1. کربوهیدرات های خوب و بد وجود دارند.

در حالی که انواع مختلف کربوهیدرات وجود دارد و به روش های مختلف بر روی بدن ما تاثیر می گذارند، ادعا می شود که کربوهیدرات ها می توانند “خوب” یا “بد” باشند. به این معنی است که برخی از آن ها ذاتا سودمند هستند و برخی ذاتا مضر هستند. اما این مساله به این سادگی نیست. به عنوان مثال، سیب (کلم یا نان) رژیم غذایی شما را سالم یا ناسالم نمی کند. کل الگوی تغذیه ای شما و مصرف کالری، تمام چیزی است که می تواند “خوب” یا “بد” باشد.

  1. کربوهیدرات ها باعث چاقی فرد می شوند.

یک ماده مغذی نمی تواند باعث افزایش وزن شود، مگر اینکه کالری وارده به بدن بیشتر از کالری مصرفی باشد. به این معنا که، کربوهیدرات، پروتئین و چربی می تواند هر یک به لحاظ فنی “باعث افزایش چربی” شود، مگر اینکه کالری اضافی را مصرف کنند.

  1. سبزیجات جز کربوهیدرات ها نمی باشند.

سبزیجات حاوی کالری هستند و شامل کربوهیدرات، پروتئین، چربی، ویتامین ها، مواد معدنی و سایر ترکیبات مفید هستند. آنچه که در مورد سبزیجات ممکن است گیج کننده باشد، این است که بسیاری از آنها دارای محتوای آب و فیبر بالا هستند. محتوای بالای آب موجود در سبزیجات، سبب کاهش تراکم مواد مغذی آنها می شود. به عنوان مثال، ۳ فنجان کلم بروکلی خام، پس از پختن به اندازه کوچکتر کاهش می یابد و ممکن است به اندازه ی نان هایی با مارک های معروف کربوهیدرات داشته باشند. بروکلی خام، به دلیل وجود آب زیاد در آن، حجم بسیار زیادی از معده را پر می کند. سبزیجات، با وجود تراکم بالای مواد مغذی، کالری، کربوهیدرات، پروتئین و حتی برخی از چربی ها را نیز، دارا می باشند. پرخوری در سبزیجات، مانند پرخوری در دیگر مواد غذایی می باشد.

  1. کربوهیدرات های خالص، مهمتر از بقیه ی کربوهیدرات ها می باشند.

“کربوهیدرات خالص” با مصرف کل کربوهیدرات در یک غذا محاسبه می شود و شامل تمام قندها و شکرهای موجود در آن می باشد. منظور این است که تنها کربوهیدرات های باقی مانده به طور قابل توجهی در سطح گلوکز خون تاثیر خواهد گذاشت. متاسفانه، بسیاری از شرکت های مواد غذایی “کربوهیدرات های خالص” را تبلیغ می کنند تا به نظر برسد که غذای آنها کم کربوهیدرات است، در صورتی که واقعیت غیر از آن است. این امر باعث می شود که بسیاری از مردم فکر کنند که کربوهیدرات مصرفی آن ها خیلی کمتر از آن است که از طریق غذاها به بدن خود می رسانند و موجب ایجاد اختلال در چربی سوزی آن ها می شود و در نهایت رژیم غذایی را از بین می برند! به یاد داشته باشید که انواع مختلفی از کربوهیدرات ها وجود دارد که می توانند اثرات کوتاه مدت بر روی بدن داشته باشند، اما در نهایت، تمام کربوهیدرات ها انرژی ما را تامیین می کنند.

  1. میوه ها دارای قند فراوانی هستند.

بسیاری از افراد، فکر می کنند که قند موجود در میوه ها -به ویژه فروکتوز- در رژیم غذایی آن ها به مقدار زیادی وجود دارد. اگر چه فروکتوز دارای اثرات متابولیکی مختلفی بر بدن است، هیچ دلیلی برای تغییر فروکتوز به گلوکز وجود ندارد. علاوه بر این، بین مصرف فروکتوز خالص و میوه تفاوت هایی وجود دارد. میوه همچنین حاوی فیبر، ویتامین ها، مواد معدنی و سایر ترکیبات مفید است. یک اشتباه رایج هنگام رژیم غذایی، حذف میوه و کمبود مصرف سبزیجات کافی و عدم استفاده کافی از منابع کربوهیدرات مانند برنج، است. این کار موجب می شود که مواد مغذی مهم به بدن نرسد و حتی فرد دچار کمبود مواد مغذی شود. هنگامی که رژیم غذایی دارای کالری کمی است، باید سبزیجات و میوه جات فراوانی را در آن رژیم گنجاند، تا کمبود کالری آن را جبران کند و مواد مغذی کافی به بدن برساند.

منبع: مجله بدنسازی بادی فول – شماره ۲۴

آیا این مقاله مفید بود؟ امتیاز دهید

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در pinterest
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در email
آخرین مقالات
پاسخ به پر تکرار ترین سوالات شما

1- چطور یک برنامه بدنسازی یا فیتنس دریافت کنم؟

برنامه بدنسازی، تغذیه و مکمل برای هر فرد با شرایط بدنی او، قد، وزن و سابقه ورزشی اش متفاوت است باید یک مربی با در نظر گرفتن تمامی این شرایط برای شما برنامه طراحی کند.

دریافت برنامه آنلاین

2- چطور برای مربیگری بدنسازی و فیتنس اقدام کنم؟ 

برای مربی شدن نیاز است شما آموزش های اولیه را طی کنید سپس با آماده کردن مدارک و شرایط ثبت نام  جهت شرکت در کلاس های آن اقدام نمایید. بیشتر بخوانید…

3- برای چربی سوزی و کاهش وزن بهترین روش ها کدام است؟

بهترین، جدیدترین و کارآمد ترین روش آموزش، نکات ورزشی و تغذیه مناسب با هدف شماست به طوری که تغذیه ورودی خود را کنترول و تمرینات متناسب با توانایی بدنی خود را دنبال کنید.

4- چطور بفهمم چه مکمل و تغذیه ای برای من مفید است؟

افراد متخصصی که در مورد مکمل و تغذیه دوره دیده اند بهترین مرجع راهنمایی شما جهت تغذیه مناسب و مکمل متناسب هستند. 

سوالات متداول مصرف مکمل ها

5- چطور در خانه، بدنسازی و فیتنس کار کنم؟

وقتی شما یک برنامه راهنما برای تمرین در منزل داشته باشید می توانید با حداقل وسایل ورزشی و حتی با استفاده از لوازم منزل مناسب با زمان و توانایی بدن خود را تمرین بدهید.

اگر سوال جدیدی دارید در زیر این مطلب مطرح کنید تا به سوال و جواب ها اضافه شود.

ارسال دیدگاه