برنامه بدنسازی

موزیک بدنسازی

کلیپ بدنسازی

معرفی کارخانه بدنسازی

آموزش مربیان

کاتالوگ

مقالات

مشاوره تجهیز باشگاه

اخبار بدنسازی

لیست مربیان بدنسازی

لیست باشگاه بدنسازی

تبلیغات

برنامه بدنسازی

موزیک بدنسازی

کلیپ بدنسازی

معرفی کارخانه بدنسازی

آموزش مربیان

مقالات

اخبار بدنسازی

کاتالوگ

مشاوره تجهیز باشگاه

تبلیغات

لیست باشگاه بدنسازی

لیست مربیان بدنسازی

logo
منو
برنامه بدنسازی

موزیک بدنسازی

کلیپ بدنسازی

معرفی کارخانه بدنسازی

آموزش مربیان

کاتالوگ

مقالات

مشاوره تجهیز باشگاه

اخبار بدنسازی

لیست مربیان بدنسازی

لیست باشگاه بدنسازی

تبلیغات

برنامه بدنسازی

موزیک بدنسازی

کلیپ بدنسازی

معرفی کارخانه بدنسازی

آموزش مربیان

مقالات

اخبار بدنسازی

کاتالوگ

مشاوره تجهیز باشگاه

تبلیغات

لیست باشگاه بدنسازی

لیست مربیان بدنسازی

زاک خان هیولای جدید حرفه ای ها

نام: زاک خان

لقب: وسواسی

تاریخ تولد: ۱ جولای ۱۹۸۰

سن: ۲۹ سال

محل تولد: شهر کشمیر از کشور پاکستان

محل اقامت: انگلستان

قد: ۱۸۳ سانتیمتر

وزن دوران حجم: بین ۱۳۵ تا ۱۴۰ کیلوگرم

وزن دوران مسابقه: ۱۱۷ تا ۱۲۷ کیلوگرم

دور بازو: ۶۱ سانتیمتر

دور سینه: ۱۵۵ سانتیمتر

دور کمر: ۸۶ سانتیمتر

دور ران: ۸۱ سانتیمتر

دور ساق پا: ۵۶ سانتیمتر

اولین رشته ورزشی: بوکس

تمرین مورد علاقه: تمرین بر روی عضله های سینه

هنرپیشه مورد علاقه: آل پاچینو

غذاهای مورد علاقه: استیک گوشت، چیپس، پیتزا، بستنی شکلاتی، کیک شکلاتی و …

نوع استراحت مورد علاقه: گفتن جوک و خاطره ای که فقط درخصوص تمرین نباشد.

پرورش کار مورد علاقه: آرنولد شوارزینگر به خاطر کامل بودن واقعی

بهترین خصوصیتی که جذب آن می شوی: صداقت و درستی

بیشترین خصوصیتی که درونت وجود دارد: راستگویی

بزرگترین آرزو: قرار گرفتن در بین ۱۰ بدنساز برتر مسترالمپیا

بهترین خاطره ورزشی: دریافت کارت حرفه ای و انعقاد قرارداد با مؤسسه ویدر

یک هیولا!

زاک خان که با نام کینگ خان نیز مورد شناس واقع شده، یکی از تازه واردهای دنیای حرفه ای می باشد که با حجم عظیم الجثه ای تحت عنوان یک هیولا به جمع بدنسازان حرفه ای حال حاضر جهان پیوسته است.

وی در سن ۴ سالگی به همراه خانواده اش، سرزمین مادری اش (پاکستان) را ترک نمود و به کشور انگلیس مهاجرت نمود. پرورش اندام را از سن ۱۷ سالگی شروع کرد؛ ولی در ابتدا قصد نداشت که در این رشته فعالیت کند و فقط به خاطر قوی تر شدن آماده بود تا در رشته ورزشی اش در آن زمان که بوکس بوده، موفق تر ظاهر شود و این در حالی بود که پس از آشنایی با مبانی پرورش اندام و تشویق دوستانش رشته پرورش اندام را ادامه داد.

با پیشرفت سریعی که داشت توانست اولین رقابت ملی خود را در سن ۱۹ سالگی در مسابقات کشوری انگلیس به معرض نمایش بگذارد و به تبع آن نیز مقام چهارم دسته سنگین وزن را از آن خود نمود. پس از آن نیز در رقابت های دیگر کشوری شرکت کرد و عناوینش در برخی از آن عبارت بود از:

نایب قهرمان مسابقات ملی انگلیس در سال های ۲۰۰۱، ۲۰۰۵، ۲۰۰۶ و ۲۰۰۷

مقام سوم مسابقات ملی انگلیس در سال ۲۰۰۲

مقام چهارم مسابقات ملی انگلیس در سال ۲۰۰۸

قهرمان رقابت های ملی انگلیس در سال ۲۰۰۹

زاک خان در سال ۲۰۰۹ ضمن این که عنوان قهرمانی دسته فوق سنگین وزن رقابت های ملی کشورش را دست یافته بود؛ عنوان اوورال (قهرمان قهرمانان) آن رقابت را نیز به نام خود به ثبت رساند و در همان جا بود که کارت حرفه ای اش از سوی فدراسیون جهانی پرورش اندام (IFBB) صادر شد و این چیزی بود که مدت ها زاک خان را در شوک فرو برده بود؛ این جمله ای بود که از زبان خودش مطرح شده است.

گفتنی است که تاریخ صدور کارت حرفه ای اش نیز در ۱۷ اکتبر سال ۲۰۰۹ رقم خورد و چند روز پس از آن نیز یک شگفتی دیگر برای او رقم خورد و آن، دعوت نامه ای بود که از سوی مؤسسه ویدر برای او صادر شد و مبنی بر انعقاد قرارداد فی مابین بود و هم اکنون «زاک خان» به عنوان یک بدنساز آینده دار با پشتوانه مالی مؤسسه ویدر به صحنه آمده و به عبارت دیگر، او در حال حاضر به عنوان یک بدنساز حرفه ای معتبر به جهان معرفی شده است که تحت اسپانسری «ویدر» شانس خود را امتحان خواهد کرد.

بدنساز پاکستانی الاصل مقیم انگلستان، چندی پیش نیز یک فیلم آموزشی درخصوص نحوه تمرین به منظور افزایش حجم بازوها تهیه و به بازار عرضه کرد. گفتنی است که عضله های بازوی او از حجم بالایی برخوردار بوده و همچنانکه در ابتدای این مطلب اشاره شد، دور بازویش ۶۱ سانتیمتر است.

رکوردهای خان

وی چند رکورد نیز از خود به ثبت رسانده که عبارت است از:

اسکوات: ۵ تکرار با وزنه ۵/۲۸۱ کیلویی

پرس سینه: ۴ تکرار با هالتر ۲۳۶ کیلویی

ددلیفت: ۴ تکرار با وزنه ۳۱۸ کیلویی

پرس سرشانه: ۸ تکرار با دمبل هایی به مجموع ۵/۶۳ کیلوگرم

برنامه تمرینی

تا چند وقت پیش برنامه تمرینی زاک خان عبارت بود از:

دوشنبه: پشت و جلوبازو

سه شنبه: سینه و پشت بازو

چهارشنبه: پشت پا، ساق و شکم

پنج شنبه: گردن و زیربغل

جمعه: جلوپا (چهارسر ران)

شنبه: استراحت

یکشنبه: استراحت

ولی هم اکنون برنامه تمرینی اش عبارت است از:

روز اول: تمرین سنگین بر عضله های پا

روز دوم: سینه

روز سوم: بازو و سرشانه

روز چهارم: استراحت

روز پنجم: تمرین های سبک و مختلف

روز ششم: پشت

روز هفتم: استراحت

مصاحبه با فلکس

زاک خان چندی پس از دریافت کارت حرفه ای و پیوستن به گروه ویدر، مصاحبه ای را با مؤسسه فلکس انجام داد که به برخی از آن اشاره می نماییم.

در ابتدا زاک خان بسیار خرسند بود از این که در گروه فلکس قرار دارد. او گفت: من هیچگاه فکر نمی کردم که روزی بتوانم با مجله ای مصاحبه کنم که آن مجله را به عنوان اولین مجله، خریداری کرده و از مطالب و تصاویر آن بهره بردم.

فلکس: پیش از آخرین عنوانی که در دوران آماتوری به دست آوردی، سیر نزولی در کارنامه رقابت هایت وجود داشت؛ چگونه بود که نا امید نشدی و ادامه دادی؟

زاک خان: پس از این که برای سومین بار شکست خورده و حتی عنوان سال قبلی آن را نیز نتوانستم دریافت کنم ابتدا نا امید شدم؛ ولی دیدادی که با فیل هیل(قهرمان اسبق پرورش اندام حرفه ای) و جیمز لوئیس (ملقب به « فلکس» و قهرمان حرفه ای حال حاضر پرورش اندام) داشتم باعث شد تا با توصیه و راهنمایی آن ها مجدداً به تلاش خود ادامه دهم؛ جیمز لوئیس به من گفت که برای هر پیروزی ای باید تلاشی دشوار را متحمل شد.

از آن پس بود که زیرنظر جیمز لوئیس تمرین کردم و نتیجه آن شد که توانستم با ترکیبی از حجم متناسب و عضلات ورزیده راهی رقابت های کشوری انگلیس شوم. این در حالی بود که در رقابت های پیشین که مغلوب می شدم. از نظر حجم مناسب بودم ولی عضله هایم سفت و سخت نبود و نمی توانستم با بدنی خشک پا به رقابت ها بگذارم.

فلکس: آیا هم اکنون زیرنظر جیمز لوئیس ملقب به « فلکس» تمرین می کنی؟

زاک خان: از او مشاوره می گیرم؛ ولی او گرفتار است و زیر نظر فیل هیل تحت آموزش هستم.

فلکس: چه چیزی باعث شد که فیل هیل را انتخاب کنی؟

زاک خان: هنگامی که با او ملاقات کردم شرایط قیزیکی مناسبی نداشتم؛ ولی او مرا پذیرفت و اظهار داشت که مرا به یک بدنساز تمام عیار تبدیل خواهد کرد.

فلکس: نحوه تمرین با او چگونه است؟

زاک خان: او به تمرینات دیوانه وارش معروف است تا جایی که برخی او را یک دیوانه زنجیری می دانند!

من تا آن زمان فکر می کردم که بسیار سنگین تمرین می کنم؛ ولی تمرینات من در مقایسه با روش او بسیار بچه گانه بود! رژیم غذایی اش نیز با آنچه که من می دانستم و رعایت می کردم بسیار متفاوت بود.

فلکس: حالا که کارت حرفه ای داری، برنامه ات برای آینده چچیست؟

زاک خان: قصد دارم تا ضعف هایم را پوشش دهم. با طراحی یک برنامه تمرینی مطلوب، عضله های پشت پا و چهار سرران را اصلاح خواهم کرد و پس از آماده شدن کامل، به حضور در رقابت ها فکر خواهم کرد.

فلکس: بعضی از آماتورها که موفق به کسب کارت حرفه ای می شوند متوقف شده و برخی دیگر نیز در ابتدای حضورشان در میادین حرفه ای ستاره می شوند؛ همانند فیل هید که به عنوان اعجوبه پرورش اندام در سال ۲۰۰۶ معرفی شد؛ نظر تو در این مورد چیست؟

زاک خان: طبیعی است که هر ورزشکاری به دنبال پیشرفت می باشد. من کار فیل هیل را می پسندم؛ ولی اگر نقص هایی که هم اکنون من دارم را او نیز داشت به حتم، به عنوان یک اعجوبه تلقی نشده و ضمن تحمل شکست، ممکن بود که ادامه راه، برایش دشوار بوده و نا امید می شد.

در دوران حرفه ای باید به دستورات و جزئیات، بیشتر توجه کرد و وضعیت بهتری را نسبت به دوران آماتوری ایجاد نمود.

فلکس: آیا به حضور در مسترالمپیا فکر می کنی؟

بله. هدف من دریافت کارت حرفه ای نبوده؛ بلکه می خواهم با یک برنامه ریزی اصولی، پس از کسب مجوز حضور در مسترالمپیا، در این رقابت مهم حاضر باشم، ضمن این که دوست ندارم که در اولین حضورم از دور رقابت ها حذف شوم؛ بلکه می خواهم یکی از عناوین ۱۰ نفر برتر را کسب کنم.

فلکس: آیا فکر می کنی که در اولین حضورت در مسترالمپیا به اینچنین عنوانی دست یابی؟

بله، به طور قطع که اینچنین است؛ چرا که دور از دسترس نخواهد بود. حتماً به خاطر دارید که بدنسازان موفق دیگری هم بوده اند که در اولین حضورشان، عناوین بسیار قابل توجهی را کسب کرده اند؛ بدنسازانی همچون «لی هنی، ریچ گاسپاری و فیلد هید» افرادی بودند که پس از دریافت کارت حرفه ای، در اولین حضورشان در رقابت های مسترالمپیا توانستند مقام سوم را کسب کنند و بدنسازان دیگری نیز همچون «دوریان یتس، فلکس ویلر و کوین لورون» با همان شرایط، در اولین حضورشان توانستند مقام نایب قهرمانی را کسب کنند.

فلکس: نظرت راجع به قهرمانی و نایب قهرمانی رقابت های مسترالمپیای ۲۰۰۹ چیست؟

در آن رقابت همه شاهد بودند که جی کاتلر و برانچ وارن، به ترتیب، عناوین اول و دوم را کسب کردند؛ ولی این مبنی بر این نیست که نفر دوم- از نظر حجم- کیفیت کمتری نسبت به نفر اول داشت؛ بلکه فقط لحظه ها بود که باعث برتری یکی از آن ها نسبت به دیگری شد؛ به عبارت دیگر، در آن صحنه، باید عضله های چهارسر برجسته، پشت بازوهای ورزیده و عضله های متقاطع ناحیه پشت را ساخته و پرداخته کرد و این در حالی بود که مواردی همچون «ژنتیک، تلاشی مضاعف، استعداد عضله، فیگور و …» در امتیاز دادن دخیل بوده و همین موارد آن ها را از هم متمایز کرد و شرایط اول و دوم رقم خورد.

آیا این مقاله مفید بود؟ امتیاز دهید

4/5 – (1 امتیاز)
مقالات تصادفی

اگر سوال جدیدی دارید در زیر این مطلب مطرح کنید تا به سوال و جواب ها اضافه شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درج آگهی بدنسازی