برنامه بدنسازی

موزیک بدنسازی

کلیپ بدنسازی

معرفی کارخانه بدنسازی

آموزش مربیان

کاتالوگ

مقالات

مشاوره تجهیز باشگاه

اخبار بدنسازی

لیست مربیان بدنسازی

لیست باشگاه بدنسازی

تبلیغات

برنامه بدنسازی

موزیک بدنسازی

کلیپ بدنسازی

معرفی کارخانه بدنسازی

آموزش مربیان

مقالات

اخبار بدنسازی

کاتالوگ

مشاوره تجهیز باشگاه

تبلیغات

لیست باشگاه بدنسازی

لیست مربیان بدنسازی

logo
منو
برنامه بدنسازی

موزیک بدنسازی

کلیپ بدنسازی

معرفی کارخانه بدنسازی

آموزش مربیان

کاتالوگ

مقالات

مشاوره تجهیز باشگاه

اخبار بدنسازی

لیست مربیان بدنسازی

لیست باشگاه بدنسازی

تبلیغات

برنامه بدنسازی

موزیک بدنسازی

کلیپ بدنسازی

معرفی کارخانه بدنسازی

آموزش مربیان

مقالات

اخبار بدنسازی

کاتالوگ

مشاوره تجهیز باشگاه

تبلیغات

لیست باشگاه بدنسازی

لیست مربیان بدنسازی

انسولین و مکمل ها!

 انسولین و مکمل ها: (انسولین چیست؟)

انسولین آنابولیک ترین (سازنده ترین) هورمون موجود در بدن است و عمل آن بر روی گلوکز (قند خون) و سوخت و ساز آن در سه بافت از بافت های بدن شکل می گیرد

  • بافت عضلانی
  • بافت چربی
  • کبد

خواص آنابولیکی انسولین وقتی اهمیت بیشتری پیدا می کند که ما بخواهیم بافت عضلانی خود را افزایش دهیم.

ترشح انسولین به دنبال مصرف و هضم غذاهایی که کربوهیدرات زیادی دارند توسط غده ای برگی شکل در بدن که به آن پانکراس می گویند، انجام می شود. در واقع ترشح این ماده عکس العمل و رفلکس طبیعی بدن در قبال کربوهیدرات ها است.

آمینو اسیدها هم می توانند تا حدی سطح انسولین را افزایش دهند. اگر چه گلوکز (کربوهیدرات ها) بیشترین اثر تحریک کنندگی روی ترشح انسولین را دارند. اساساً وقتی شما غذایی را مصرف می کنید. سطح قند خون بالا می رود و انسولین در بدن ترشح می شود تا قند خون را کنترل کرده و مواد غذایی لازم سلول ها را وارد سلول کند.

بهترین راه برای ثبات و پایدار نگه داشتن انسولین در یک سطح ایمنی و مطمئن مصرف غذاهای گوناگون و مداوم می باشد (مثلاً هر ۳ ساعت یکبار می توانید غذا مصرف کنید)

غذاها می تواند شامل غلات کامل (غلات با سبوس)، پروتئین کامل (بدن چربی یا حداقل با چربی پایین)، چربی های مفید، میوه و سبزیجات باشد. در واقع تنها زمانی که شما می توانید و باید سطح انسولین را بالا نگه دارید، بعد از تمرین است.

با توجه به گفته های بالا، مکمل های فراوانی هستند که می توانند کنترل قند خون و به دنبال آن کنترل انسولین مترشحه بدن را افزایش دهند. البته این گفته به این معنا نیست که حتماً باید از این مکمل ها استفاده کرد تا بتوان قند خون را کنترل کرد: در ضمن به یاد داشته باشید که مصرف بیش از حد این مکمل ها می تواند نتیجه معکوس براش شما داشته باشد (یعنی قند خون پایین یا عارضه هیپوگلیسمی که این وضعیت برای بدن بسیار خطرناک است).

آلفا لیپوئیک اسید: (Lipoic – Acid-Alpho)

اولین مکمل از سری مکمل های گفنه شده در بالا آلفا –لیپوئیک- اسید است که به اختصار ALA نامیده می شود. تولید ALA در بدن به صورت طبیعی انجام می شود که در واقع در متابولیسم (هضم و جذب) کربوهیدرات ها و همچنین تولید منبع انرژی در بدن (ALA) نقش بسیار مهمی را بازی می کند.

ALA هم محلول در آب است و هم محلول در چربی (بر خلاف بیشتر ویتامین ها و مینرال ها که یا فقط در آب محلول هستند یا در چربی)، به همین خاطر ALA یکی از پر پتانسیل ترین آنتی اکسیدان هاست، که قابلیت تولید آنتی اکسیدان های دیگر مثل ویتامین C و ویتامین E و گلوتائن (glutathione) را دارد. گلوتاتن می تواند مانع از آسیب دیدن آنتی اکسیدان ها شود.

ارتباط بین استرس و تنش های اکسید کننده (تنش هایی که باعث تخریب و اکسیده شده مواد در سلول ها می شوند) با مقاومت انسولینی بدن در بسیاری از مطالعات انجام شده به اثبات رسیده است.

یکی از مطالعات اخیر وجود یک رابطه مستقیم بین مقاومت انسولینی و وجود مواد اکسید کننده در بدن را ثابت کرده است، این مطالعه بر روی موش های چاق انجام شده بود و باز هم آزمایش دیگر بر روی انسان هایی که دارای دیابت نوع ۱ بودند انجام شد و همین مساله را تأیید کرد.

فکر نکنید که اگر شما چاق نیستید یا دچار دیابت نیستید، پس دچار مقاومت انسولینی نمی شوید، این بیماری یکی از شایع ترین امراض در بین افراد جامعه است. این گفته ها این قضیه را ثابت می کند که یک رابطه ای بین وجود مواد اکسید کننده و مقاومت انسولینی وجود دارد (مقاومت انسولینی بیماری است که بدن در واقع نمی تواند نسبت به انسولین واکنش نشان دهد.) به مین خاطر مصرف آنتی اکسیدان ها از طریق غذا بهترین راه حل این مشکل است و در این بین مصرف مکمل می تواند یک ایده خوب باشد و در بین این مکمل ها و درصد آن ها ALA قرار دارد. به علاوه مصرف ALA باعث جذب بهتر گلوکز توسط سلول های عضلانی می شود. از طرف دیگر ALA به روی حامل های قند در بدن تاثیر می گذارد و این کار را از طریق تأثیر مستقیم بر روی حامل ۴- Glut انجام می دهد. ۴- Glut یکی از پنج حامل مهم قند خون در بدن می باشد. برخلاف حامل های دیگر ۴- GLUR مستقیماً توسط انسولین کنترل می شود.

به زبان ساده تر و عامیانه ALA به سلول ها این توانایی را می دهد که از مواد مغذی موجود در خون (چه به صورت غذا و چه به صورت مکمل) بهینه ترین استفاده را ببرد که این در نهایت باعث تأثیر بیشتر این مواد بر روی بدن می شود. مصرف ALA بعد از تمرین به همراه وعده غذایی بعد از تمرین می تواند سرعت جذب و ذخیره مواد را بالا ببرد که این قضیه در نهایت باعث سریع تر شدن حالت ریکاوری در بدن ذخیره گلیکوژن و تولید پروتئین می شود.

حنضل (هندوانه تلخ):

هندوانه تلخ که ما آن را به اختصار (BM bitter melon) می نامیم یکی از مشهورترین محصولاتی که در سراسر دنیا برای تنظیم سطح قند خون استفاده می شود. آب و خود میوه BM یکی از اجزا اصلی رژیم در بعضی از نقاط دنیا می باشد. البته راجع به این ماده غذایی تحقیقات زیادی انجام نشده است. در مصرف این میوه حتماً باید توسط متخصص تغذیه انجام شود.

به نظر می رسد که این خاصیت BM روی متابولیسم گلوکز از این واقعیت نشأت می گیرد که BM حاوی پلی پپتیدی شبیه انسولین به نام پلی پپتید P است. (یا در واقع انسولین گیاهی) انسولین گیاهی تقریباً شبیه انسولین حیوانی است که از گاو به دست می آید. عمل می کند همان تأثیر را دارد که با توجه به اطلاعاتی که ما داریم باعث کاهش قند خون می شود.

در مطالعاتی که اخیراً برای اثبات خواص BM انجام شد محققان موش های نر و ماده را تحت رژیم پر چربی و کم چربی قرار دادند و به آن ها دوزهای مختلفی از آب هندوانه تلخ دادند که بتوانند خاصیت BM را روی سطح قند و خون، مقاومت انسولین و کارآیی انرژی و چاقی بررسی کنند. نتایج این تحقیق اثبات کرد که BM باعث کاهش وزن و همچنین کاهش چربی بدن می شود بدون اینکه در جذب چربی و تولید انرژی اختلال ایجاد کند.

به علاوه موش هایی که رژیم پر چربی و تحمل انسولین ناقصی داشتند با مصرف BM مشکلاتشان حل شد. به همین نحو موش هایی که BM مصرف کردند سطح سرم انسولین آن ها پایین آمد (البته تحت یک دوز خاص BM).

مصرف BM در واقع سطح قند خون را پایین می آورد و بر حساسیت سلول ها نسبت به انسولین می افزاید و ممکن است باعث جذب بهتر مواد مغذی توسط سلول ها شود. به خاطر داشته باشید که مصرف زیاد هندوانه تلخ باعث اسهال می شود. (قبل از مصرف حتماً با متخصص صحبت کنید).

*

آیا این مقاله مفید بود؟ امتیاز دهید

اولین امتیاز را بدهید
مقالات تصادفی

اگر سوال جدیدی دارید در زیر این مطلب مطرح کنید تا به سوال و جواب ها اضافه شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درج آگهی بدنسازی