آیا قند عاملی بیماری زا است؟

آیا قند عاملی بیماری زا است؟

بسیاری از ما درست از زمان کودکی، گرایش غریزی به مصرف قند و غذاهای شیرین پیدا می کنیم.
آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

بسیاری از ما درست از زمان کودکی، گرایش غریزی به مصرف قند و غذاهای شیرین پیدا می کنیم. مزه شیرین یکی از مزه های اصلی است که مطبوع طبع اغلب ما نیز هست. قند و شکر مزه و طعم غذاها را بهتر کرده و هنر آشپزی را نیز غنی تر می کند.

چرا قند مصرف می کنیم؟

قند نیز همانند تمامی هیدورکربن ها عامل انرژی زا است. هیدرات های کربن سوخت اصلی و مطلوب فعالیت های عضلانی به شمار می رود. عدم دریافت کافی این ترکیبات، با سستی و احساس بی حالی در انسان همراه بوده و قدرت انجام فعالیت های شدید بدنی را از انسان سلب می کند.

آیا شکر برای بدنسازان مفید است؟

افرادی که فعالیت های شدید بدنی دارند، نظیر ورزشکاران، مسلماً نیاز بیشتری به قند نیز خواهند داشت. در این شرایط برآورده کردن نیاز بدن به انرژی بدون دریافت قند، عملاً ناممکن است. قند بخش مهم و انکارناپذیری از رژیم روزانه انسان و مخصوصاً ورزشکاران است. همگی به خوبی می دانیم که مصرف قند برای سلامت دندان ها مضر است و مصرف افراطی آن در طولانی مدت با ایجاد مقاومت انسولین در سلول های بدن، خطر ابتلاء فرد به بیماری دیابت را افزایش می دهد.

انواع گوناگون قند

قبل از هر چیز باید بین قند ساده و قندهای پیچیده تفاوت قایل شویم. قندهای ساده به هیدرات های کربن خاصی اطلاق می شود که به راحتی و به سرعت جذب جریان بدن شده و وارد جریان خون می گردد. به این نوع از قندها قندهای سریع نیز گفته می شود. غذاهایی که حاوی این نوع از قندها می باشند گفته می شود که دارای «عدد گلیسمی» بالایی هستند. از قندهای سریع می توان به «سوکروز» و «گلوکوز» و «مالتوز»، «فروکتوز» و انواع مختلف قند طبیعی نظیر آنچه که در شکلات، نوشابه های شیرین؛ بیسکویت، بستنی و … یافت می شود، اشاره کرد.

قندهای پیچیده به قندهای اطلاق می گردد که به آرامی وارد جریان خون می گردند. این قندها در طول هفته ها و حتی ماه ها وارد جریان خون می شوند.

توصیه می شود که بیشتر از غذاهایی استفاده شود که «عددگلیسمی» پائینی دارند. غذاهای این چنین قند را به نحو مطلوبی وارد خون می کنند به طوری که بدن برای بهره گرفتن از این قند، نیازی به افزایش ترشح هورمون انسولین پیدا نمی کند. مصرف این غذاها نیاز طبیعی بدن به قند و انرژی را برطرف می کند. غذاهایی که «عددگلیسمی» پائین دارند، غالباً سرشار از پروتئین، فیبر و حتی چربی های مفید بودن و نیاز بدن به این ترکیبات را نیز به خوبی برطرف می کنند. به طور مثال مصرف سیب زمینی آب پز که «عدد گلیسمی» آن ۹۵ نیز هست، به همراه مصرف یک کاسه عدس، پیشنهاد مناسبی خواهد بود. این نوع از رژیم غذایی علاوه بر تأمین نیازهای بدن، افزایش مقاومت انسولینی را نیز در پی نخواهد داشت.

مصرف میوه ها برای تأمین قند مورد نیاز بدن انتخاب مناسبی است اما اشاره به این نکته نیز ضروری است که مصرف آب میوه ها به هیچ عنوان نمی تواند جایگزین مصرف خود میوه ها باشد. انجیر، توت فرنگی و میوه هایی نظیر این انتخاب خوبی هستند. قندهای موجود در این میوه ها از نوع دیر جذب بوده و برای مصرف در انتهای وعده غذایی مناسب به نظر می رسند. از مصرف کیک و قندهای ساده و بلافاصله پس از صرف غذا خودداری کنید چرا که این عمل باعث افزایش ترشح هورمون انسولین در بدن شده و به مرور زمان از حساسیت سلول های عضلانی نسبت به این هورمون کم می کند.

مصرف غذاهای حاوی«اسید چرب امگا ۳» باعث انعطاف بیشتر غشای سلولی و باعث کیفیت عملکرد گیرنده های انسولین خواهد شد. با مصرف بهبود این قبیل غذاها علاوه بر کمک به حفظ سلامت و همچنین تناسب اندام خود از خطر ایجاد مقاومت انسولینی نیز در امان خواهید بود. متخصصین عقیده دارند که پرداختن به تمرینات سنگین انسولین را تشویق به هدایت گلوکوز به درون سلول های عضلانی کرده و حساسیت بدن به انسولین را بالا می برد.

مصرف منابع غذایی شیرین قطعاً فواید گوناگونی را عابد بدن می کند اما افراط در مصرف آن ها نیز توصیه نمی شود با مطالعه این مقاله خود به پرسشی که در ابتدای این مبحث مطرح گردید پاسخ دهید!

*

به اشتراک بگذارید:
داغترین مطالب سایت
تاثیر بدنسازی و پرورش اندام در رشد قد
تاثیر بدنسازی و پرورش اندام در...
 
۷۸۴دیدگاه
مکمل ارژنین
آشنایی با مکمل ال-آرژنین و سوا...
 
۷۵۵دیدگاه
برنامه بدنسازی
مشاوره و دریافت آنلاین برنامه ...
 
۵۷۴دیدگاه
نوجوانان ، بدنسازی، تهدیدها وفرصتها
نوجوانان – بدنسازی، تهدی...
 
۵۲۱دیدگاه
روش دریافت کارت مربیگری بدنسازی
روش دریافت کارت مربیگری بدنساز...
 
۴۹۸دیدگاه
سوال جواب های متداول و رایج در بدنسازی و فیتنس
سوال جواب های متداول و رایج در...
 
۴۱۳دیدگاه

ارسال دیدگاه