نقشه اورنیدین و آرژنین در رشد عضله

نقشه اورنیدین و آرژنین در رشد عضله ها

در آغاز دهه ۸۰ در زمینه بدنسازی گرایشات جدید به وجود آمد این گرایشات خصوصاً به سمت مصرف
آیا این مقاله برای شما مفید بود؟
1+
زمان مطالعه: کمتر از 6 دقیقه

اورنیدین و آرژنین در رشد عضله

در آغاز دهه ۸۰ در زمینه بدنسازی گرایشات جدید به وجود آمد این گرایشات خصوصاً به سمت مصرف آمینو اسیدهای بود که در بدن باعث ترشح هورمون‌ های رشد می‌ شوند تمایل ورزشکاران به مصرف این گونه مواد باعث ایجاد یک گروه تجاری بر تولید و توزیع اینگونه داروها شود مجله‌ها و کتب تخصصی آن زمان سراسر حاوی مطالب و گزارشات مختلف از تاثیرات این گونه مواد در رشد عضلات و سوخت چربی ها و توصیه مصرف اینگونه هورمون‌ ها رشد بودپس از مدتی که علاقه ورزشگاه به شدت به اینگونه آمینو اسیدها بالا رفت و بر همین اساس مجموعه بدنسازان، نوعی ترکیب جدید آمینو اسید متشکل از arginin و omithin را به بازار ارائه داد و اعلام داشت که این ترکیب در مقایسه با هورمون های رشد hgh بسیار مؤثر می‌باشد.

یک نظریه

البته جالب است بدانیم اکنون که حدوداً دو دهه از آن زمان می‌ گذرد تقریباً همه ورزشکاران می‌دانند که این ترکیب باعث رشد چندانی در عضله می‌ شود و باعث سوختن قابل ملاحظه‌ ای از چربی می‌گردد در حال حاضر این ترکیب دیگر توسط هیچ ورزشکاری مورد استفاده قرار نمی‌ گیرد و تو هیچ یک از تولید کنندگان این گونه محصولات نیز تولید و توزیع نمی‌ گردد.

تامل در مصرف این مواد

ولی آیا واقعاً هیچ کس از این ماده استفاده نمی‌ کند؟ آیا تبلیغات تلویزیونی که در آن ها افرادی با عضلات بسیار جلب توجه کننده و متخصصینی که این ماده را برای از بین بردن چربی‌ ها حتی در خواب تجویز می‌کنند در مصرف آن بی تأثیر می‌ باشد پس چرا اگر این موارد تأثیر خاصی بر رشد و پیشرفت عضلانی ورزشکاران ندارند بسیاری از تحقیقات علمی نشان می‌دهد که ترکیب این آمینو اسیدها باعث ترشح قابل توجه هورمون های رشد نشان می‌کرد بر همین اساس می‌ بایست نتایج و اثرات این دارو به دقت بررسی شود.

آرژنین(arginin)

arginin یک آمینواسید نیمه لازم است که بیشتر در مواد غذایی که حاوی پروتئین می‌ باشد یافت می‌ شوند آرژنین در پرورش اندام از اهمیت قابل توجهی برخوردار می‌ باشد چرا که بدن را از یک ماده سمی به نام آمونیاک پاکسازی می‌کنند آمونیاک نیز در هنگام ساخت و ساز پروتئین در بدن ایجاد می‌ شود آمونیاک توسط ارگانیسم بدن تبدیل به اسید اوریک می‌ شود. اسید اوریک نیز ماده‌ ای است که در بسیاری از موارد باعث ایجاد دردهای مزمن در مفاصل و تاندون ها می‌گردد تاثیرات آرژنین در خصوص تحریک و ترشح هورمون‌ های رشد از نظر ادبیات پزشکی و دارویی به اثبات رسیده و ثبت گردیده است.

مقایسه آرژنین با l-dopa

آرژنین در مقایسه با l-dopa قادر به ترشح مقادیر بسیار زیاد تری از هورمون رشد می‌ باشد l-dopa نیز دارویی که مصرف آن نیاز به تجویز پزشک دارد و این دارو در عین حال که قادر به ترشح مقادیر قابل‌ توجهی hgh هورمون رشد بوده ولی دارای عوارض جانبی بسیار زیادی نیز می‌ باشد.

ترش آرژنین در سنین مختلف

عملکرد دیگر آرژنین به عنوان پارامتر ای برای سنجش کارایی غده هیپوفیز در کودکانی که دچار کندی رشد می‌ باشند است علاوه بر این در تحقیقات علمی به اثبات رسیده که آرژنین هم در کودکان و هم در بزرگسالان بین ۲۰ تا ۳۰ ساله و هم در افراد مسن و پیر افزایش چشمگیر در میزان هورمون رشد موجود در جریان خون می‌گردد.

اما مشکل کجاست؟

با توجه به مطالب بالا در می یابیم که arginin بدون شک دارای کارایی بالای است در کلیه تحقیقات و مطالعاتی که روی اثر انگلیسی صورت گرفته و نتایج قابل قبولی به دست آمده افراد مورد آزمایش از طریق تزریق مورد آزمایش قرار گرفته بود و این افراد arginin را از طریق وریدی دریافت نموده‌اند در که دوزد پیشنهادی اعلام شده در تبلیغات و بازار تجاری بدنسازان یعنی ۱۰ تا ۳۰ گرم نمی‌ توانند از طریق خوراکی تأمین گردد و از آنجایی که نوع تزریقی آن نیز نیاز به مجوز پزشک دارد تولید کنندگان نمی‌توانند ریسک بالای تولید و توزیع این ماده را با توجه به قیمت هنگفت گفته‌ اند بپذیرند و آنچه که باقی می‌ مانند روش‌ های خوراکی از طریق کپسول‌ ها قرص‌ها و پودر بود.

نگاهی به مصرف خوراکی آرژنین

ولی آیا این نوع مصرف اساساً تاثیری دارد یا خیر و اگر هم فرض کنیم که مؤثر باشد میزان دوز مصرفی آن باید چقدر باشد؟

در این خصوص دکتر مایکل کولگن که Michael coigan معتقد است در صورتی که بخواهیم به تأثیر تزریقی ۳۰ گرم نین از طریق خوراکی دستیابی نباید حدود حدود ۴۰ تا ۶۰ گرم از آن مصرف نمایید تا شاهد تأثیر آن باشیم البته علاوه بر این باید مواردی چون بدی مزه پودر خوراکی arginin و همچنین میزان مصرف ۱۰۰ عددی از قرص‌ های آن و اثرات مخربی که بر روی معده می‌ گذارد را نیز در نظر بگیریم.

بنابراین به این نتیجه می‌ رسیم که این ماده از طریق خوراکی برای ورزشکاران نامناسب خواهد بود چرا که مصرف این مقدار زیاد از آرژنین در طی زمان طولانی کاملاً غیر واقعی و غیر ممکن به نظر می‌ رسد علاوه بر این تا به حال هیچ گونه آمار و اطلاعات آتی مبنی بر مؤثر بودن مصرف arginin به صورت خوراکی در دسترس نمی‌ باشد.

اگر چه در بسیاری مجلات تخصصی و علمی می‌خوانیم که آرژنین و مصرف ۳۰ تا ۶۰ گرمی آن در روز به اثرات سمی داشته و نه عوارض جانبی و ناخوشایند اما لازم است بدانیم که این مطالب صحت ندارند خصوصاً برای انواع خوراکی مصرف این مقدار از arginin در بسیاری از ورزشکاران منجر به بروز اختلالات و ناراحتی‌ های روده و معده و ایجاد اسهال و سردرد می‌ گردد.

جدا از نوع مصرف این ماده می‌ تواند باعث ایجاد عفونت‌ های پوستی بروز تاول‌ های غیر قابل درمان و عفونی بر روی لب‌ ها شود.

برای جلوگیری از بروز عفونت‌ های پوستی آرژنین را همراه با ترکیبی از آمینو اسید به نام l- ysin عرضه می‌ کنند که البته استفاده از این ترکیب نیز توصیه نمی‌ شود چرا که هر دو آرژنین و لیسین آمینو اسید هستند و برای عبور از جریان خون و مغز نیاز به مواد انتقال دهنده دارند در نتیجه قسمت اعظم آرژنین بدون مصرف غیر مؤثر می‌ ماند بنابراین مصرف آن توسط ورزشکار به امید این که باعث ترشح هورمون رشد در بدن شود بی نتیجه خواهد بود مطلبی که در اینجا باقی می‌ماند. آن است که آیا این بر خلاف آرژنین مؤثر بوده و آیا ترکیب این دو ماده می‌ توانند باعث موفقیت در رسیدن به ترشح هورمون‌ های hgh گردد یا خیر؟

اورنیدین ornithin

اورنیدین برخلاف آرژنین در مواد غذایی مصرفی روزمره یافت نمی‌ شود بلکه باید توسط خود بدن تولید شود جالب است بدانید که آرژنین و امید این قابل تبدیل به یکدیگر می باشد این مطلب به این بدین معنی است که در بدن هر یک از این دو ماده می‌ توانند توسط دیگری تولید شوند.

یکی از وظایف برند این قابلیت سم زدایی آن می‌ باشد و می‌ تواند به وسیله این قابلیت آمونیاک اضافی را در بدن از بین ببرد به همین ترتیب توانایی تحریک و ترشح هورمون‌ های رشد در اورنیدین دقیقاً همانند آرژنین می‌ باشد.

اورنیدین این خوراکی و تزریقی

اورنیدین خوراکی بی اثر می‌ باشد و باعث ترشح هورمون‌های رشد در بدن نخواهد شد. بر همین اساس دکتر مایکل بود که در یک مجله آمریکایی می‌ نویسد اورنیدین همانند آرژنین هیچ تأثیر خاصی بر افزایش ترشح هورمون‌ های رشد و ساخت عضلات در افراد سالم ندارد و تنها از طریق تزریق می‌توان به نتایج قابل مشاهده‌ای دست پیدا نمود البته از آنجایی که میدین باعث افزایش میزان انسولین خون می‌ شود نمی‌ توان نتیجه گیری کرد که تزریق آن باعث ایجاد نتایج آنابولیک ساخت عضله نیز می‌ شود و بیشتر از ساخت عضله به ساخت چربی مایل است .

بر این اساس باور این مطلب مشکل است که ترکیبی از این دو ماده نیز بتوانند نتایج بهتری را نسبت به مصرف تک تک که هر کدام از آن ها به دست دهد البته همین مطلب هم درست است چرا که مصرف ترکیب این دو ماده این arginin ,omithin خواهند شد.

به جهت ترشح بیشتر هورمون رشد بی تأثیر و بی فایده می‌باشد و ورزشکاران از این طریق می‌توانند عضلات بزرگ‌ تری به دست آورند و نمی‌ توانند چربی بیشتری بسوزانند صدها هزار ورزشکار بدنساز نیز می‌توانند این مطلب را تصدیق نمایند جدایی از این مطلب ممکن است که به اورنیدین و اورنیدین خوراکی توسط سیستم متابولیسم بدن در مقادیر بالایی یا به عنوان منبع انرژی مصرف شوند و یا به شکل چربی تبدیل شده و ذخیره کردن زمان مصرف آرژنین و امید این ترکیب خوراکی arginin باید در فاصله زمانی سه ساعت قبل از هر وعده غذایی و با معده خالی مصرف شود مصرف این ماده همزمان با وعده غذایی بی فایده است چرا که مواد انتقال دهنده آمینو اسیدها توسط دیگر آمینو اسیدهای ناشی از مصرف مواد غذایی اشغال شده‌اند و باعث اختلال در جذب arginin و omithin خواهند شد نکته اصلی اینجاست که ورزشکاران بدنساز به طور معمول مصرف غذا را در بین ۴ الی ۶ وعده غذایی در طول روز به طور متناسب تقسیم شده است انجام می‌ دهند بنابراین پیدا کردن زمان مناسبی برای مصرف این ترکیب کاری بسیار مشکل می‌ باشد به همین علت بدنسازان به ناچار باید در نیمه شب به طور ایده آل ساعت ۳ صبح بیدار شوند و چندین عدد قرص نه چندان کوچک از ترکیب آرژنین و امید این را می‌ کنند و ۳۰ الی ۴۰ گرم از پودر بسیار بد مزه را در همان زمان بخورند که این کار نیز ترانه بند دور از عمل به نظر می‌ رسد.

نتیجه:

بر اساس تمامی مطالبی که تاکنون گفته شد می‌ توان به راحتی به این نتیجه رسید که ترکیب آرژنین و امید این به هیچ وجه آمینو اسیدی نیست که تأثیر مثبتی بر افزایش توانایی ورزشی و یا افزایش حجم عضلات و کاهش چربی در بدن داشته باشد و به همین علت مصرف آن توصیه نمی‌شود.

اگر سوال جدیدی دارید در زیر این مطلب مطرح کنید تا به سوال و جواب ها اضافه شود.
به اشتراک بگذارید:
داغترین مطالب سایت
تاثیر بدنسازی و پرورش اندام در رشد قد
تاثیر بدنسازی و پرورش اندام در...
 
۷۹۶دیدگاه
مکمل ارژنین
آشنایی با مکمل ال-آرژنین و سوا...
 
۷۵۹دیدگاه
روش دریافت کارت مربیگری بدنسازی
روش دریافت کارت مربیگری بدنساز...
 
۶۰۶دیدگاه
برنامه بدنسازی
مشاوره و دریافت آنلاین برنامه ...
 
۵۹۶دیدگاه
نوجوانان ، بدنسازی، تهدیدها وفرصتها
نوجوانان – بدنسازی، تهدی...
 
۵۳۹دیدگاه
سوال جواب های متداول و رایج در بدنسازی و فیتنس
سوال جواب های متداول و رایج در...
 
۴۴۵دیدگاه

ارسال دیدگاه