فهرست مطالب

روغن شاهدانه منبع خوبی است از اسیدهای چرب ضروری، که برای بدن لازمند. هر چند به اندازه روغن تخم کتان، غنی از روغن های امگا ۳ نیست، اما حاوی مواد شبه استروژن کمتری نسبت به آن است (حتی مواد شبه استروژن هم چنانچه در مقادیر زیاد و برای مدت طولانی مصرف شوند باعث احتباس آب و افزایش تمایل بدن به ذخیره سازی چربی می شوند.) علاوه بر این شاهدانه حاوی اسیدهای گاما – لینولنیک بیشتری است نسبت به روغن تخم کتان، همینطور تعادل ایده الی از اسیدهای چرب امگا ۳ و امگا ۶ .

یکی از دلایلی که دریافت امگا ۳ اضافی اهمیت بالایی دارد این است که: بعید است به طور معمول مقدار کافی از آن دریافت کنید، به خصوص نسبت به دیگر انواع چربی ها. در کنار در اختیار گذاشتن اسیدهای چرب ضروری از طریق مصرف روغن شاهدانه و دیگر منابع، اسیدهای چرب امگا ۳ می تواند به شما کمک کند برای اینکه تمرینات خود را با شدت بالایی پیش ببرید. رژیم های کم چربی می تواند باعث شوند تا سطوح انرژی شما بسرعت کاهش یابد که این مانعی خواهد بود برای انجام تمرینات مناسب دقیقاً زمانی که انجام تمرین برای چربی سوزی شما ضروریست. اما اسیدهای چرب امگا ۳ این روند را معکوس می کنند، ضمن اینکه روی شادابی و خلق و خوی شما هم اثر مثبت دارد.

اما یکی از خصوصیات منفی روغن شاهدانه این است که فاقد EPA است، این یکی از اسیدهای چرب امگا ۳ است که در روغن ماهی یافت می شود و به حفظ حجم عضلات کمک می کند. با این حال نمی توان خواص آنتی کاتابولیک روغن شاهدانه را منکر شد، به این دلیل که بدن می تواند بخشی از دیگر اسیدهای چرب امگا ۳ موجود در آن را به EPA تبدیل کند. علاوه بر این، اسیدهای چرب امگا ۳ در روغن شاهدانه تولید آنزیم های چربی سوز در کبد را تقویت می کند.

روغن شاهدانه را در جای تاریک و خنک نگهداری کنید، و از آن برای آشپزی استفاده نکنید. و برای اینکه از تازگی سلامت آن اطمینان یابید، آن را در یخچال نگهداری کنید و پس از باز کردن یک شیشه روغن، در طول شش ماه آنرا مصرف کنید. مصرف روزانه پنج گرم با یک قاشق چایخوری روغن شاهدانه را توصیه می کنیم، مگر اینکه در حال حاضر از روغن ماهی استفاده کنید که دیگر نیازی به مصرف روغن شاهدانه نخواهید داشت.

*

آیا این مقاله مفید بود؟ امتیاز دهید

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در pinterest
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در email
آخرین مقالات
پاسخ به پر تکرار ترین سوالات شما

1- چطور یک برنامه بدنسازی یا فیتنس دریافت کنم؟

برنامه بدنسازی، تغذیه و مکمل برای هر فرد با شرایط بدنی او، قد، وزن و سابقه ورزشی اش متفاوت است باید یک مربی با در نظر گرفتن تمامی این شرایط برای شما برنامه طراحی کند.

دریافت برنامه آنلاین

2- چطور برای مربیگری بدنسازی و فیتنس اقدام کنم؟ 

برای مربی شدن نیاز است شما آموزش های اولیه را طی کنید سپس با آماده کردن مدارک و شرایط ثبت نام  جهت شرکت در کلاس های آن اقدام نمایید. بیشتر بخوانید…

3- برای چربی سوزی و کاهش وزن بهترین روش ها کدام است؟

بهترین، جدیدترین و کارآمد ترین روش آموزش، نکات ورزشی و تغذیه مناسب با هدف شماست به طوری که تغذیه ورودی خود را کنترول و تمرینات متناسب با توانایی بدنی خود را دنبال کنید.

4- چطور بفهمم چه مکمل و تغذیه ای برای من مفید است؟

افراد متخصصی که در مورد مکمل و تغذیه دوره دیده اند بهترین مرجع راهنمایی شما جهت تغذیه مناسب و مکمل متناسب هستند. 

سوالات متداول مصرف مکمل ها

5- چطور در خانه، بدنسازی و فیتنس کار کنم؟

وقتی شما یک برنامه راهنما برای تمرین در منزل داشته باشید می توانید با حداقل وسایل ورزشی و حتی با استفاده از لوازم منزل مناسب با زمان و توانایی بدن خود را تمرین بدهید.

اگر سوال جدیدی دارید در زیر این مطلب مطرح کنید تا به سوال و جواب ها اضافه شود.

ارسال دیدگاه