مکمل سیترولین دشمن خستگی بدنسازان

مکمل سیترولین دشمن خستگی بدنسازان

دنیای تغذیه ورزشی با مشاهده تایید شدن محصولات جدید و ارسال راحت آن ها به مرزهای دور، همچنان
آیا این مقاله برای شما مفید بود؟
3+

مکمل سیترولین: افزایش قدرت آتش زایی در باشگاه
سیترولین مبارزی بزرگ در برابر خستگی است. آیا خصوصیات این مکمل را می شناسید؟
دنیای تغذیه ورزشی با مشاهده تایید شدن محصولات جدید و ارسال راحت آن ها به مرزهای دور، همچنان هم دنیای بسیار پر رقابتی است. این یعنی میلیون ها نفر بدنساز حاضر در سرتاسر جهان که همیشه به دنبال راه هایی برای بهبود عملکرد در تمرین های باشگاهی شان هستند، همیشه چیزهای جدیدی برای امتحان کردن خواهند داشت. از آنجایی که کراتین می تواند قدرت و توان بیشتری را در اختیار ورزشکاران قرار بدهد، در سال های گذشته موفق شد که به عنوان یک مکمل انقلابی در صنعت تغذیه ورزشی خودنمایی کند و یکی دیگر از مکمل های پر طرفدار در بین بدنسازان بتاآلانین بود، که پای افزایش سطح عملکرد در تمرین های پر شدت معروف شد. در واقع، مشخص شد که افراد می توانند با استفاده ترکیبی از کراتین و بتاآلانین شاهد افزایشی در حجم عضله و کاهشی در حجم چربی بدن باشند که از مصرف کراتین به تن هایی بالاتر خواهید بود.

همچنین نشان داده شده که بتا هیدروکسی بتامتیل بوتیرات (HIMB). که یکی از متابولیت های اسید آمینه لوسین است، هم می تواند تخریب پروتئین عضلانی را کاهش و تولید آن را افرایش بدهد. علاوه بر این، بدنسازان در بین وعده های غذایی شان از اسیدهای آمینه زنجیره ای (BCAA) هم استفاده می کنند تا سطح تولید پروتئین عضلانی را بالا و سطح تخریب آن را در حد پایین نگه دارند.

مکمل بزرگ بعدی
حالا هم سیترولین مالات را به عنوان مکمل بزرگ بعدی می شناسند. این مکمل ترکیبی از اسید آمینه سیترولین غیر ضروری و نمک آلی مالات است و به عنوان یک اسید آمینه غیر ضروری معرفی می شود که به عنوان یک عامل مبارز با خستگی عمل می کند؛ ولی متخصصان پزشکی از سال های دور از این ماده برای مبارزه با ضعف عضلانی استفاده می کرده اند و حتی آن را برای درمان یک بیماری روانی به نام زوال عقل هم به کار می برده اند.
سیترولین مالات واقعاً جزء پر شتاب ترین ستاره های نمایان شده در دنیای مکمل هاست و ادعاهایی را در زمینه نگهداری سطح انرژی و قدرت و همچنین ریکاوری سریع تر دارد. بخاطر همین فواید هم اگر شما به جدول ارزش غذایی مکملی که در حال مصرف آن هستید نگاهی بیندازید، به احتمال زیاد می بینید که حاوی سیترولین مالات است. سیترولین همچنین می تواند از راه تبدیل شدن به آرژنین، فوایدی را در زمینه بهبود جریان خون در کل بدن داشته باشد. سوزان اسمیت از دانشگاه کالیفرنیا می گوید:« این ماده به حذف آمونیاک از بدن کمک می کند تا شروع ایجاد خستگی به تأخیر بیفتد. ورزشکاران با استفاده از این مکمل می توانند به مدت بیشتری تمرین کنند، ظرفیت استقامت شان را افزایش بدهند و در زمان کمتر و با گرفتگی های خفیف تری شاهد باز پروری باشند.» داده های که اخیراً در سیزدهمین کنفرانس سالانه جامعه بین المللی تغذیه ورزشی (ISSN) ارائه شد، نشان داد که از آنجایی که افزایش سطح یک گاز گشاد کننده رگ ها به نام نیتریک اکسید(NO) می تواند باعث بهبود توزیع اکسیژن و مواد مغذی به عضله های فعال بشود، که اثر مثبتی را بر روی فرآیند تمرین ریکاوری خواهد داشت، این افزایش می تواند در نهایت فواید زیادی را برای ورزشکاران سخت کوش به همراه داشته باشد. از آنجایی که NO از اسید آمینه آرژنین تولید می شود، افراد زیادی در قبل از جلسه تمرینی شان این اسید آمینه را مصرف می کنند تا با افزایش جیان خون به درون عضله، باعث بهبود تولید پروتئین عضلانی و همچنین عملکرد ورزشی بشوند. NO یک پیام رسان مولکولی و سلولی کلیدی در بدن ما است که از راه گشاد سازی رگ ها، نقش افزایش جریان خون را ایفا می کند. همانطور هم که گفتیم، آرژنین پیش سازNO است و برای تحریک در افزایش تولید NO است و برای تحریک در افزایش تولید NO استفاده می شود. ولی از آنجایی که آرژنین خوراکی قابلیت هضم خوبی را ندارد و به سرعت توسط کبد تجزیه می شود، فراهمی زیستی آن و ظرفیتش برای تولید NO به شکل چشمگیری کاهش پیدا می کند. در اینجاست که سیترولین وارد میدان می شود: از آنجایی که نوع خوراکی سیترولین از قابلیت هضم و فراهمی زیستی خوبی برخوردار است، می تواند بعد از مصرف، به خوبی در کلیه ها تبدیل به آرژنین شود. به این صورت، مصرف سیترولین برای افزایش سطح آرزنین بدن، از مصرف خود آرژنین هم بهتر عمل می کند.

ساخت عضله، کاهش خستگی و افزایش انرژی
لارن وتینگتون، از محققان دانشگاه آرکنسا که نقش های نیروزای سیترولین مالات را در بانوان وزنه بردار بررسی کرده بود، گفت« سیترولین نقشی را در مسیر نیتریک اکسید بر عهده دارد و می تواند غلظت آن را در خون افزایش بدهد.» وتینگتون متوجه شد که افرادی که در طول تمرین های مقاومتی از مکمل سیترولین مالات استفاده می کردند، نسبت به گروه دارونما شاهد افزایش سطح عملکرد بالاتری بودند.
وتینگتون به این اشاره کرد که افراد گروه سیترولین مالات در نیمه دوم حرکت ها، تکرارهای بیشتری را نسبت به افراد گروه دارونما اجرا می کردند و این تفاوت هم از لحاظ آماری معنی دار بود. چنین نتایجی در حرکت های پایین تنه هم مشاهده شد. دکتر دارین ویلوگبی، استاد بیوشیمی ورزش و تغذیه در همایشی که توسط جامعه بین المللی تغذیه ورزشی برپا شده بود، درباره اهمیت سیترولین به این موارد اشاره کرد:« اهمیت اسید آمینه سیترولین در زمینه مواد نیروزا این است که این اسید آمینه ( بر خلاف آرژنین) قبل از جذب شدن، توسط دستگاه های بدن دفع نمی شود و می تواند راه کار آمدتری برای افزایش سطح برون سلولی آرژنین به حساب بیاید تحقیقات اولیه بر روی سیترولین خوراکی نشان داده اند که این ماده می تواند غلظت آرژنین در خون را افزایش بدهد و به بهبود پیام رسانی وابسته به NO هم کمک کند.»
به گفته ویلوگبی، یافته های تحقیقات به این اشاره دارند که مصرف کوتاه مدت سیترولین می تواند با شل تر شدن رگ ها و افزایش جریان خون درون بدن، تنگی و خشکی رگ ها را بهبود بدهد. ویلوگبی همچنین به این اشاره کرد که سیترولین مالات هم بخاطر رابطه ای که با تولید NO، کاهش خستگی و بهبود عملکرد ورزشی دارد، می تواند در زمینه عضله سازی هم مفید باشد. او گفت:« مصرف سیترولین خوراکی می تواند(نسبت به آرژنین خوراکی) راه بهتری برای افزایش جریان خون ایجاد شده توسط NO باشد، که همچنین سازگاری های بافت سازی بدن در واکنش به تمرین را هم بهبود می دهد.»

آزمایشگاه در برابر باشگاه
گفته می شود که مصرف سیترولین همچنین می تواند به حفظ عملکرد دستگاه ایمنی بدن در بعد از یک تمرین پر شدت هم کمک کند. وقتی که محققان اسپانیایی اثر این ماده بر روی عملکرد سلول های سفید دوچرخه سوارانی که در قبل و بعد از مسابقه شان ۶ گرم سیترولین مالات مصرف کرده بودند، را بررسی کردند، این ادعا هم جان تازه ای به خود گرفت. این یافته بزرگی است، چون عملکرد کاهش یافته دستگاه ایمنی بدن در بعد از تمرین، با ضعیف شدن عملکرد سلول های سفید نیز همراه است، که اولین خط دفاع بدن در بابر عفونت ها را تشکیل می دهند.

*

اگر سوال جدیدی دارید در زیر این مطلب مطرح کنید تا به سوال و جواب ها اضافه شود.
به اشتراک بگذارید:
داغترین مطالب سایت
تاثیر بدنسازی و پرورش اندام در رشد قد
تاثیر بدنسازی و پرورش اندام در...
 
۷۸۸دیدگاه
مکمل ارژنین
آشنایی با مکمل ال-آرژنین و سوا...
 
۷۵۷دیدگاه
برنامه بدنسازی
مشاوره و دریافت آنلاین برنامه ...
 
۵۸۶دیدگاه
روش دریافت کارت مربیگری بدنسازی
روش دریافت کارت مربیگری بدنساز...
 
۵۴۲دیدگاه
نوجوانان ، بدنسازی، تهدیدها وفرصتها
نوجوانان – بدنسازی، تهدی...
 
۵۳۵دیدگاه
سوال جواب های متداول و رایج در بدنسازی و فیتنس
سوال جواب های متداول و رایج در...
 
۴۳۱دیدگاه

ارسال دیدگاه