امتیاز دهید
اولین امتیاز را بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در pinterest
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در email

فهرست مطالب

سیترولین

کدامیک از این ماه ها می توانند در زمینه افزایش نیتریک اکسید بهتر عمل کنند؟

مولکول پیام رسان نیتریک اکسید(NO)، که از یک اتم اکسیژن و یک اتم نیتروژن تشکیل شده، جایگاه ثابتی را به عنوان یک ماده برای افزایش عملکرد ورزشی در مجموعه مکمل های مصرفی بدنسازان پیدا کرده است. نیتریک اکسید نقش های فراوانی دارد، ولی ورزشکاران بیشتر از همه به دنبال افزایش جریان خونی که به خاطر گشاد سازی رگ ها ایجاد می کند، هستند.

در اینجا NO چندین زنجیره پیام رسانی سلولی را فعال می­ کند که شل شدن عضله های صاف موجود در دیواره رگ ها را در پی دارد و در نتیجه، رگ ها بازتر  یا گشادتر می شوند. گشاد سازی بیشتر در دیواره رگ ها، افزایش جریان خون را در پی دارد که مواد مغذی ضروری و اکسیژن بیشتری را به عضله های فعال می رساند و در همین حال، مواد زائد سوخت و سازی را هم خارج می کند، که اینها در کل باعث بهبود عملکرد عضلانی می شوند.

از آنجایی که نیتریک اکسید در بدن ما از اسید آمینه آرژنین تولید می شود، افزایش مصرف آرژنین باید سطح آرژنین در خون را به میزان قابل توجهی بالا ببرد و منجر به تولید نیتریک اکسید بیشتری شود. با این حال،آرژنین به خوبی توسط روده جذب نمی شود و به سرعت توسط کبد مورد تجزیه قرار می گیرد، که فراهمی زیستی آن و ظرفیتش برای افزایش تولید NO را به شکل چشمگیری کاهش می دهد. از طرفی دیگر، اسید آمینه سیترولین که در داخل بدن به سرعت  به آرژنین تبدیل می شود، به خوبی توسط روده ها جذب می گردد و توسط کبد هم تجزیه نمی شود. در نتیجه، مصرف سیترولین می­تواند راه منحصر به فردی را برای افزایش شدید سطح آرژنین درون بدن و همچنین تولید NO ارائه کند تا شما به استقامت و قدرت عضلانی بهبود یافته ای برسید.

سیترولین تولید NO را بیشتر افزایش می دهد.

با وجود اینکه برای افزایش سطح آرژنین درون بدن، مصرف خود آرژنین راه منطقی تری به نظر می آید، ولی فراهمی زیستی بسیار کم آن باعث می شود تا نسبت به سیترولین که جذب بسیار بهتری را دارد، از اثر کمتری برخوردار باشد. جذب بیشتر سیترولین به درون بدن، در واقع از تولید آرژنین بیشتری در داخل بدن حمایت می کند این نتیجه نسبتا بر خلاف انتظار، به صورت واضحی در یک تحقیق نشان داده شد. آن ها متوجه شدند که مصرف سیترولین نسبت به آرژنین و یا یک دارونما، میزان بسیار بیشتری از آرژنین را در جریان خون و بافت عضله ایجاد می کند. علاوه بر این، تحقیق دیگری نشان داد که ظرفیت سیترولین برای تولید آرژنین درون بدنی بیشتر، همچنین باعث افزایش تولید نیتریک اکسید و بهبود پیام رسانی های وابسته به آن هم می شود. با وجود اینکه تولید بیشتر NO و بهبود پیام رسانی به خاطر مصرف سیترولین به تنهایی فواید قابل توجهی به حساب می آیند، ولی همچنین باید به این هم اشاره کنیم که نشان داده شده مصرف سیترولین در کودکانی که بخاطر نقص قلبی مادرزادی مورد عمل جراحی قرار می گرفتند، توانسته تا سطح آرژنین خون و تولید NO را به صورت یکپارچه ای افزایش دهد، که خطر فشار خون بالای پس از عمل جراحی را کاهش داده و در نتیجه گشاد سازی عروقی که به خاطر تولید NO ایجاد می شود هم، عملکرد قلبی عروقی را بهبود می دهد. در مجموع، این تحقیقات تایید می کنند که مصرف سیترولین برای افزایش سطح آرژنین درون بدن، از خود آرژنین هم موثرتر است. به علاوه که، این افزایش تولید آرژنین درون بدن، پیام رسانی NO را فعال می کند که منجر به بهبود عملکرد قلبی عروقی هم می شود.

سیترولین در کاهش اسیدلاکتیک و بهبود عملکرد ورزشی موثرتر است.

خستگی عضلانی ایجاد شده توسط تمرین به خاطر عامل های بسیار مختلفی رخ می دهد، که شامل انباشته شدن بعضی از متابولیت ها مثل آمونیاک در داخل سلول عضله می شوند. در طول فعالیت ورزشی پر شدت، تبدیل آدنوزین تری فسفات(ATP) به آدنوزین مونوفسفات(AMP) انرژی لازم برای انقباض عضلانی را فراهم می کند و در همین حال سطح AMP را هم افزایش می دهد. این میزان بیشتر AMP به خاطر انقباض های عضلانی، منجر به بالا رفتن سطح آمونیاک می شود، چون بدن ما این AMP اضافی را به آمونیاک تجزیه می­ کند و سطح آن را افزایش می دهد. در نتیجه، انباشته شدن آمونیاک از سوخت و ساز پیروات در داخل سلول عضله جلوگیری می کند، که باعث کاهش تولید انرژی و همچنین تولید اسیدلاکتیک می شود و هر دوی اینها هم نقشی منفی را بر روی عملکرد ورزشی دارند.

هر دوی سیترولین و آرژنین نقش هایی کلیدی را در یک مسیر زیست شیمیایی به نام«چرخه اوره» دارند، که سطح آمونیاک را با تبدیل کردن آن به اوره، کاهش می دهد. در نتیجه، مصرف سیترولین و آرژنین باید تولید آمونیاک و اسیدلاکتیک در عضله در حین تمرین را کاهش دهد و باعث بهبود عملکرد ورزشی بشود. با این حال، یک تحقیق نشان داد که با وجود اینکه مصرف آرژنین باعث کاهش آمونیاک می شود، ولی عملکرد ورزشی را بهبود نمی دهد. همچنین یک تحقیق دیگر نشان داد که مصرف سیترولین توانست تولید آمونیاک در طول یک فعالیت ورزشی پر شدت را کاهش دهد. مهم تر اینکه، محققان متوجه شدند که سیترولین علاوه بر کاهش تولید اسیدلاکتیک، عملکرد ورزشی را هم به شکل قابل توجهی بیشتر از آرژنین بهبود داد.این تحقیقات بر روی هم نشان می دهند که سیترولین می تواند سطح عملکرد افراد را در طول فعالیت های ورزشی پر شدت بهبود بدهد و آرژنین چنین توانایی را ندارد.

سیترولین آنابولیک تر است

با وجود اینکه بیشتر تحقیقات علمی نشان داده اند که اسید آمینه لوسین جزو مهم ترین محرک های آنزیم m TOR است که تولید پروتئین عضلانی و رشد عضله را به جلو می برد، تحقیقات جدیدتر نشان داده اند که آرژنین هم توانایی فعال سازی تولید پروتئین عضلانی ایجاد شده توسط m TOR را دارد. از آنجایی که مصرف سیترولین می تواند سطح آرژنین در خون را بیشتر از مصرف خود آرژنین افزایش دهد، سیترولین همچنین باید بتواند در تولید پروتئین عضلانی هم تحریک بیشتری را نسبت به آرژنین ایجاد کند.

چندین تحقیق مستقل توانایی سیترولین در افزایش قدرت و رشد عضله را بررسی کرده اند تا ببینند که آیا سیترولین از آرژنین آنابولیک تر است یا نه. در اولین تحقیق، مشخص شد که مصرف سیترولین می تواند باعث تولید پروتئین عضلانی بشود. یک تحقیق دیگر تایید کرد که سیترولین تولید پروتئین عضلانی را از راه m TOR تنظیم می کند، چون وقتی که عضله های دریافت کننده سیترولین، یک مهار کننده قوی m TOR به نام راپامایسین را هم دریافت کردند، این اثر از بین رفت.

با وجود اینکه این تحقیقات به وضوح نشان می دهند که سیترولین می تواند باعث بهبود رشد عضلانی شود، یک تحقیق دیگر نیز نشان داد که سیترولین مالات می تواند قدرت عضلانی را هم افزایش بدهد. با وجود اینکه هر دوی سیترولین و آرژنین تولید NO را تحریک می کنند تا شاهد استقامت عضلانی بالاتر و رشد عضلانی ایجاد شده توسط m TOR بیشتری باشیم، به صورت واضحی نشان داده شده که سیترولین می تواند بخاطر فراهمی زیستی بالاتری که دارد، در تحریک هر دوی این عملکردها بسیار بهتر از آرژنین عمل کند. علاوه بر این، فعالیت بیشتر سیترولین باعث بهبودهای اضافه ای برای افزایش قدرت هم می شود، که یعنی این ماده برای هر بدنسازی که می خواهد عضله های کم چربی و خشکی را بسازد، یک انتخاب عالی به حساب می آید.

*

آیا این مقاله مفید بود؟ امتیاز دهید

اولین امتیاز را بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در pinterest
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در email
آخرین مقالات
پاسخ به پر تکرار ترین سوالات شما

1- چطور یک برنامه بدنسازی یا فیتنس دریافت کنم؟

برنامه بدنسازی، تغذیه و مکمل برای هر فرد با شرایط بدنی او، قد، وزن و سابقه ورزشی اش متفاوت است باید یک مربی با در نظر گرفتن تمامی این شرایط برای شما برنامه طراحی کند.

دریافت برنامه آنلاین

2- چطور برای مربیگری بدنسازی و فیتنس اقدام کنم؟ 

برای مربی شدن نیاز است شما آموزش های اولیه را طی کنید سپس با آماده کردن مدارک و شرایط ثبت نام  جهت شرکت در کلاس های آن اقدام نمایید. بیشتر بخوانید…

3- برای چربی سوزی و کاهش وزن بهترین روش ها کدام است؟

بهترین، جدیدترین و کارآمد ترین روش آموزش، نکات ورزشی و تغذیه مناسب با هدف شماست به طوری که تغذیه ورودی خود را کنترول و تمرینات متناسب با توانایی بدنی خود را دنبال کنید.

4- چطور بفهمم چه مکمل و تغذیه ای برای من مفید است؟

افراد متخصصی که در مورد مکمل و تغذیه دوره دیده اند بهترین مرجع راهنمایی شما جهت تغذیه مناسب و مکمل متناسب هستند. 

سوالات متداول مصرف مکمل ها

5- چطور در خانه، بدنسازی و فیتنس کار کنم؟

وقتی شما یک برنامه راهنما برای تمرین در منزل داشته باشید می توانید با حداقل وسایل ورزشی و حتی با استفاده از لوازم منزل مناسب با زمان و توانایی بدن خود را تمرین بدهید.

اگر سوال جدیدی دارید در زیر این مطلب مطرح کنید تا به سوال و جواب ها اضافه شود.

ارسال دیدگاه