برنامه بدنسازی

موزیک بدنسازی

کلیپ بدنسازی

معرفی کارخانه بدنسازی

آموزش مربیان

کاتالوگ

مقالات

مشاوره تجهیز باشگاه

اخبار بدنسازی

لیست مربیان بدنسازی

لیست باشگاه بدنسازی

تبلیغات

برنامه بدنسازی

موزیک بدنسازی

کلیپ بدنسازی

معرفی کارخانه بدنسازی

آموزش مربیان

مقالات

اخبار بدنسازی

کاتالوگ

مشاوره تجهیز باشگاه

تبلیغات

لیست باشگاه بدنسازی

لیست مربیان بدنسازی

logo
منو
برنامه بدنسازی

موزیک بدنسازی

کلیپ بدنسازی

معرفی کارخانه بدنسازی

آموزش مربیان

کاتالوگ

مقالات

مشاوره تجهیز باشگاه

اخبار بدنسازی

لیست مربیان بدنسازی

لیست باشگاه بدنسازی

تبلیغات

برنامه بدنسازی

موزیک بدنسازی

کلیپ بدنسازی

معرفی کارخانه بدنسازی

آموزش مربیان

مقالات

اخبار بدنسازی

کاتالوگ

مشاوره تجهیز باشگاه

تبلیغات

لیست باشگاه بدنسازی

لیست مربیان بدنسازی

مصاحبه ­ای جدید با فلکس لوئیس رکوردار مستر المپیا

فلکس لوئیس رکوردار فعلی تاریخ

در بدنسازی افراد اندکی بوده­ اند که بتوانند برای مدت طولانی شکست ناپذیر باقی بمانند. سردمدار این افراد تا سال ۲۰۱۵، رونی کلمن بود که رکورد ۱۲ پیروزی متوالی بین سال های ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۲ برای او ثبت شده (قبل از اینکه در رقابت نمایش قدرت در برابر شیلر کمپ پذیرای شکست شود)، و آیریس کایل (قهرمان رقابت های بانوان) با کسب ۱۱ پیروزی پی در پی در طول ۶ سال (بین سال های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۴)، در جایگاه دوم قرار داشت. ولی موفقیت­ های فلکس لوئیس در سال ۲۰۱۵ باعث شد تا به جایگاه برابری با کلمن دست یابد، ولی حالا رکورد قبلی را هم شکسته و با قهرمانی اخیر خود در دسته ۲۱۲ پوند مسترالمپیا توانست سریال پیروزی های مداومی را که از ۲۹ سپتامبر ۲۰۱۲ شروع شده، به عدد ۱۳ برساند و در صدر این لیست قرار گیرد. در ادامه شاهد لیست پیروزی های پی در پی فلکس لوئیس در طول چهار سال اخیر هستند:

قهرمان دسته ۲۱۲ پوند المپیای ۲۰۱۲ / قهرمان دسته ۲۱۲ پوند جایزه بزرگ انگلیس ۲۰۱۲ / قهرمان دسته۲۱۲ پوند حرفه ­ای پراگ ۲۰۱۲ / قهرمان دسته ۲۱۲ پوند المپیای ۲۰۱۳ / قهرمان دسته ۲۱۲ پوند حرفه ­ای پراگ ۲۰۱۳ / قهرمان دسته ۲۱۲ پوند آرنولد کلاسیک ۲۰۱۴ / قهرمان دسته ۲۱۲ پوند جایزه بزرگ کره ۲۰۱۴ / قهرمان دسته ۲۱۲ پوند المپیای ۲۰۱۴ / قهرمان دسته ۲۱۲ پوند حرفه ­ای پراگ ۲۰۱۴ / قهرمان دسته ۲۱۲ پوند حرفه­ ای سن مارینو ۲۰۱۴ / قهرمان دسته ۲۱۲ پوند المپیای ۲۰۱۵ / قهرمان نمایش حرفه­ ای ۲۱۲ پوند ۲۰۱۵ / قهرمان دسته ۲۱۲ پوند المپیای ۲۰۱۶

لذت پادشاهی از زبان فلکس لوئیس قهرمان ۵ دوره مسترالمپیا

مصاحبه­ ای جدید با رکوردار فعلی تاریخ پرورش اندام حرفه ­ای

نام: جیمز لوئیس /القاب: فلکس- اژدهای ولز / تاریخ تولد: ۱۵ نوامبر ۱۹۸۳ / سن: ۳۲ سال /محل تولد: سوانزی، ولز، انگلستان / محل اقامت فعلی: پارکلند، ایالت فلوریدا، آمریکا / قد: ۱۶۵ سانتیمتر / وزن در دوران رژیم: حدود ۹۵ کیلوگرم / وزن در دوران حجم: حدود ۱۰۹ کیلوگرم / اسپانسرها: کمپانی ویدو/AMI، کمپانی گاسپاری نوتریشن/ کمپانی GASP / نام مربی: نیل هیل / دریافت کارت حرفه­ ای: سال ۲۰۰۷ / از بهترین عناوین: قهرمان ۵ دوره مسترالمپیا در دسته ۲۱۲ پوند طی سال های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۶

این گفت­ و­ گو پیش از کسب کاپ قهرمانی ۲۱۲ پوند مسترالمپیای ۲۰۱۶ با جیمز فلکس لوئیس انجام شده است.

طرفدارانش به طور مداوم رؤیا پردازی می­ کنند در این مورد که تمرین با قهرمان دسته ۲۱۲ پوند مستر المپیا – فلکس لوئیس – چه حسی دارد و چه مقدار خستگی را باعث می­ شود. ولی لزوماً نیازی نیست با مقدار آهنی که اطراف او در باشگاه است، دست و پنجه نرم کنید تا خستگی را حس کنید. تمام آنچه نیاز دارید این که به صحبت­ های او در مورد برنامه معمول روزانه­ اش گوش دهید در حالی که همزمان دوران آماده ­سازی برای مستر المپیای اخیر را پشت سر می­ گذاشت.

برنامه روزانه من شامل بیدار شدن از خواب، کمی صرف وقت با دخترم، سپس کمی انجام تمرین هوازی، در پی آن مدت زمان کوتاهی برای صرف صبحانه، رفتن به باشگاه و تمرین، کار در دفتر تا حدود ۴ عصر، بازگشت به خانه، سپس اقدامات درمانی – از جمله ماساژ و هر مورد دیگری که نیاز باشد پس از آن صرف وقت با دخترم یا خواباندن او، تمرین هوازی هنگام شب، و سپس بیدار ماندن تا ۲ بامداد و کار.

حدود شش یا هفت صبح بیدار می­ شوم، و بنابراین تنها چهار یا پنج ساعت خواب شبانه دارم و بس. و این روند فعالیت­ های روزانه من است، بدون هیچ چرتی یا استراحتی در طول روز. من خواب خیلی کمی دارم و همواره هم همینطور بوده. اگر شش ساعت بخوابم، یعنی شب بسیار خوبی داشته ­ام!

در واقع او بدن خود را به استراحت کمتر وفق داده، که شاید یک حقیقت نا امید کننده باشد برای هر کدام از رقبای او که این مطلب را می­ خوانند می ­گوید: “زمانی که در دوران آماده سازی هستم و سوخت و سازم سر به فلک می­ کشد، خواب ابزاری نیست که کاربردی برایم داشته باشد.” و ادامه میدهد: ” مردم می­ گویند: اوه، شما به خواب نیاز دارید، شما به خواب نیاز دارید، ولی من می­ گویم نه! نه وقتی که در حال آماده شدن برای رقابت هستم. می­ دانم باید بیدار شوم و روزم را شروع کنم.” و در حالی که این صحبت های او شاید این سؤال را در ذهن شما شکل دهد که آیا او واقعاً انسان است، هر کاری که انجام می­ دهد به طور کامل در جهت موفقیتش روی صحنه و خارج از صحنه بوده. حالا این مرد خانواده که نزدیک به ۳۳ سال سن دارد، هنوز هم جاه طلبی یک بدنساز تازه کار را دارد. و البته او سزاوار احترام بیشتری است وقتی به این مسئله دقت کنیم که از کجا به این سطح رسیده و برای ورزشی که عاشقش است چه موفقیت هایی کسب کرده.

این مصاحبه، شش هفته قبل از برگزاری مسترالمپیا ۲۰۱۶ انجام شده، و ما از اژدهای ولز خواستیم تا در مورد مسیری که برای رسیدن به بالاترین سطح پرورش اندام و ماندن در آن سطح طی کرده، صحبت کند.

  • حالا برای چند سال است که بهترین بدنساز ۲۱۲ پوند دنیا بشمار می­ آیی. چطور توانسته­ ای انگیزه خود را حفظ کنی؟

فلکس لوئیس می گوید: من تواضعم را حفظ کرده ­ام، ولی بی اندازه با انگیزه. با وجود تمام مخالفت هایی که علیه من وجود داشت به اینجا آمدم {از ولز به آمریکا}. به دنبال رؤیای خودم بودم. برای اینکه بهترین بدنساز روی زمین باشم، تمرین کردم، و حالا چهار قهرمانی مسترالمپیا را در کارنامه­ ام دارم و هنوز هم همان اشتیاق و جاه طلبی را دارم که وقتی می­ خواستم اولین قهرمانی را بدست آوردم. از شکست نگرانم. از بازگشت به عقب می­ ترسم. و فکر می­ کنم این بر می­ گردد به نقطه ­ای که از آن شروع کردم. من شروع بسیار سختی داشتم. فکر می ­کردم اگر چیزی را می­ خواهید باید موقعیت ها را برای خودتان خلق کنید. نمی­ توانستم انتظار داشته باشم پدر و مادرم برای من ماشینی را که دوست دارم بخرند. می ­شد به حداقل­ ها رضایت داد و زندگی را آسان گرفت. ولی خوشبختانه، از همان بچگی آرزوهای بزرگی داشتم. المپیا برای من عنوان بسیار خاصی است و بیشترین تلاش را انجام دادم برای اینکه به این نقطه برسم. اگر کسی بخواهد مرا شکست دهد و رؤیای مرا از من بگیرد، باید ورزشکار بسیار خوبی باشد.

  • خب در رقابت پیش رو، فکر می­ کنی آن ورزشکار چه کسی می­ تواند باشد؟ چه کسی را واقعاً به عنوان تهدید بشمار می ­آوری؟

به عنوان طرفدار این ورزش، و حتی وقتی یک فرد مبتدی بودم، عادت داشتم مدام به صفحات اینترنت و شبکه­ های اجتماعی رجوع کنم و این به یک رسم بدل شد. حتی مقدار بیش از اندازه از چیزی که عاشقش هستید هم می­ تواند برای شما مضر باشد. بنابراین اگر روی آنچه دیگران انجام دهند تمرکز کنم، تمرکز را روی کار خودم از دست می­ دهم، بنابراین تنها تمرکز من روی این است که از خودم بدنساز بهتری بسازم. حالا در موقعیتی هستم که کارهای خیلی متفاوتی را انجام می ­دهم نسبت به سال های ابتدایی ورودم به بدنسازی؛ که از من بدنساز بهتری ساخته. آیا ورزشکاری هست که نگران باشم عنوانم را از من بگیرد؟ نه. ولی در عین حال می­ دانم که در دسته ۲۱۲ پوند اگر کسی در آمادگی کامل نباشد. هرکسی می­ تواند جایگاه او را تصاحب کند. بنابراین تمام تلاشم را می ­کنم که با حداکثر آمادگی وارد رقابت شوم.

  • هر بار که قهرمان شدی از نظر زیبایی بدن هم فاصله زیادی با رقابت داشته­ ای؛ نگاه تو به خارج فصل رقابت چطور است؟

فلکس لوئیس می گوید: هدف من پیشرفت است، تغییر بدنم برای اینکه طرفدارانم ببینند من همان فلکس لوئیس نیستم که سال قبل بودم. شما با نیم کیلوگرم کمتر و بیشتر مواجهید. تمرین من همواره در جهت بهبود بخش های مختلف بدنم انجام می­ شود. سینه­ های من همواره ضعیف­ ترین بخش بدنم بوده، بنابراین هر چهار روز یک بار روی آن ها تمرین می­ کنم. پشتم را پنج روز یک بار تمرین می­ دهم. پاهایم همواره نقطه قوت من بوده. خارج فصل رقابت روی بازوهایم تمرین نمی ­کنم، در نتیجه این موقعیت فراهم می­ شود که تمرین سینه یا پشت را با فواصل زمانی کمتری انجام دهم. بنابراین امکان مانور بیشتری روی آن بخش ها دارم و دوران آماده سازی برای رقابت را به آرامی شروع می­ کنم، با این امید که پیشرفت واقعی را در بدنم به نمایش بگذارم. ذهن واقعاً قدرتمندی دارم؛ برای کسب پنجمین عنوان قهرمانی به همان سختی تمرین می­ کنم که برای اولین عنوانم تمرین می ­کردم.

  • آیا هیچ کار غیر معمولی انجام می­ دهی برای اطمینان یافتن از اینکه در زمان رقابت آمادگی بیشتری داشته باشی؟

یکی از دلایلی که در طول این مصاحبه در حال انجام تمرین هوازی در ساعت ۱۰ شب هستم همین است. برای اینکه دو هفته قبل از رقابت به آمادگی مورد نظرم برسم. و مجبورم نباشم در روزهای منتهی به رقابت کار احمقانه ­ای انجام دهم مثل بارگیری بیش از اندازه کربوهیدرات و امثال آن. تمام این شیوه ­های افراطی در رژیم برای کاهش وزن در دقایق آخر یا بارگیری­ های غیر معمول اشتباه است و رژیم برای کاهش وزن در دقایق آخر یا بارگیری­ های غیر معمول اشتباه است و هرگز نیازی به هیچ یک از آن ها نداشته ­ام. من وزنم را بتدریج کاهش می­ دهم. دو هفته قبل از رقابت زمانی است که خودم و مربی­ ام – نیل هیل – اطمینان حاصل می­ کنیم که به اندازه کافی آماده باشیم. از آن نقطه به بعد تنها وزنم را در سطح ثابتی حفظ می­ کنم. در واقع آماده ­ام برای قدم گذاشتن روی صحنه. سپس نیل تنها وعده­ ها را با هدف ممانعت از کاهش وزن خیلی زیاد، برایم تنظیم می­ کند. من مثل یک اسب مسابقه هستم که آماده ­ام برای تاختن، و نیل هیل مثل سوارکاری که افسار مرا می ­کشد و مرا کنترل می­ کند.

  • بنابراین دو هفته قبل از آغاز رقابت­ های مسترالمپیای ۲۰۱۶ چقدر به وزن رقابت نزدیک هستی؟

دو هفته قبل از رقابت حدود ۵، ۹۷ تا ۹۸ کیلوگرم هستم. تمام آنچه در آن نقطه نیاز دارم مدیریت بر وعده­ ها و مصرف آب است، و تنها در عرض چند روز آماده خواهم بود. در باشگاه، هنوز به سختی تمرین می­ کنم مثل اینکه ۱۰ هفته با رقابت فاصله دارم. تمرین را با هدف حفظ عضلاتم انجام می ­دهم ولی تلاش نمی ­کنم هیچ یک از رکوردهای شخصی­ ام را بشکنم. وارد باشگاه می ­شوم و همه چیز را زیر و رو می­کنم. ماشین آماده شده. تنها نیاز دارید موتور روشن نگه دارید و مطمئن شوید همه پیستون­ ها به درستی کار می­ کنند، و وقتی روز رقابت فرا برسد، همه چیز آماده است برای تاختن و انفجار صحنه رقابت!

  • آیا هیچ قصدی داری برای اینکه از دسته ۲۱۲ پوند فراتر روی و به زودی وارد دسته آزاد شوی؟

فلکس لوئیس می گوید: بدن من می­ خواست سه سال پیش از این رده فراتر رود. سه سال طول کشیده تا اینکه این مسئله برای خودم ثابت شود. زمانی می­ گفتند نمی­ توانم به قهرمانی این دسته برسم. من طرفداران وفادرای دارم که عاشق این هستند رقابت مرا در دسته آزاد ببینند، ولی طرفداران دیگری هم هستند که می­ گویند در این دسته بمانم و به رقابت ادامه دهم و کاری را انجام دهم که هیچکس دیگری قبل از این انجام نداده. ذهنیت من هنوز روی ساختن یک میراث ماندگار متمرکز است، و قهرمانی در رقابت پیش رو می­­ تواند این هدف را محقق کند، با ثبت عدد تاریخی ۵ قهرمانی. اگر خدا بخواهد.

  • از سال ۲۰۱۲ به این سو در هیچ رقابتی شکست نخوردی. فکر می ­کنی پس از اینکه قهرمانی امسال را هم بدست آوردی چه هدفی وجود خواهد داشت که همچنان برای ماندن در دسته ۲۱۲ به تو انگیزه دهد؟ آیا چیزی وجود دارد؟

رکوردها ثبت می ­شوند برای شکسته شدن. اگر بدنساز دیگری بیاید و از عددی که من در دسته ۲۱۲ پوند ثبت کرده­ ام فراتر رود، در ستایش او می ­ایستم و دست او را خواهم فشرد چون می ­دانم چقدر این کار سخت است. اگر رکورد مرا بشکند، به این معنی است که بدنساز بسیار خوبی است و می­ دانم برای پیروزی در این دسته چقدر تلاش نیاز است. بدن شما می­ خواهد در دسته ۲۱۲ پوند رشد کند. بنابراین آن فرد تقریباً باید هر سال تحت رژیم زدگی خودکشی کند برای اینکه وزنش را کنترل کند و به همین دلیل ورزشکاری قابل ستایش خواهد شد.

  • در چند سال اخیر، به نظر می­ آید تمایلی در طرفداران و داوران دیده شود به سمت بدن های تفکیک شده ­تر و دارای خطوط عمیق­ تر، مثل آنچه در دسته ۲۱۲ پوند شاهدیم. در این مورد چه نظری داری؟

فلکس لوئیس می گوید: خب، سلیقه طرفداران و داوران است که در نهایت تعیین کننده است. مثل هر رویداد دیگری، در مورد نتایج شاید اختلاف نظرها و مخالفت هایی وجود داشته باشد، ولی دوست ندارم در کار داوران دخالت کنم. تنها موردی که آرزویش را دارم، این است که در کنار قهرمان دسته آزاد بایستم و مورد قضاوت قرار بگیرم. و طرفداران بدنسازی هم عاشق دیدن چنین اتفاقی هستند. البته آن را به عنوان یک رقابت رسمی بشمار نمی­ آورم. می­ دانم که هدف اصلی من رقابت با مردانی است که در دسته ۲۱۲ پوند حضور دارند. می­ دانم که برای رسیدن به وزن مورد نیاز برای حضور در این دسته مجبورم رژیم خیلی سختی داشته باشم. می­ دانم که از نظر وزن و سایز قابل رقابت با ورزشکاران دسته آزاد نیستم. ولی خصوصیاتی هم بدن من دارد که فرد قهرمان در دسته آزاد ندارد. به دلایل شخصی آرزو دارم روزی به نوه­ هایم نشان دهم که پدر بزرگشان در حالی که تنها ۲۱۱ پوند داشته کنار بهترین بدنسازان دنیا ایستاده. طرفداران از من می­پرسند چرا برگزار کنندگان چنین کاری نمی­ کنند. این می­تواند رویداد جالبی از نگاه تماشاچیان باشد. و البته اگر طرفداران تقاضای آن را داشته باشند می­تواند در آینده نزدیک تحقق یابد.

*

آیا این مقاله مفید بود؟ امتیاز دهید

4/5 – (1 امتیاز)
مقالات تصادفی

اگر سوال جدیدی دارید در زیر این مطلب مطرح کنید تا به سوال و جواب ها اضافه شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درج آگهی بدنسازی