چگونه و چه زمان از کمربند بدنسازی استفاده کنیم؟

چگونه و چه زمان از کمربند بدنسازی استفاده کنیم؟

حتماً دیده ­اید پاورلیفترها و وزنه برادران المپیکی قبل از تلاش برای اجرای اسکوات(در پاورلیفتینگ)یا حرکت دو ضرب(در
آیا این مقاله برای شما مفید بود؟
0

کمربند بدنسازی خود را ببندید.

حتماً دیده ­اید پاورلیفترها و وزنه برادران المپیکی قبل از تلاش برای اجرای اسکوات (در پاورلیفتینگ) یا حرکت دو ضرب (در وزنه برداری) از کمربند استفاده می­کنند، و شاید این سؤال برایتان پیش آمده که آیا استفاده از کمربند برای افرادی مثل شما که شاید اصلاً قصد رقابت ندارید هم مفید است؟

پاسخ مثبت است.

وقتی از کمربند بدنسازی به درستی و در زمان مناسب استفاده کنید، می­تواند کمک کند قبل از جابه جا کردن وزنه­ های سنگین پشتیبانی بهتری برای ستون مهره ­ها فراهم کنید، و شرایط امن ­تری برای کمرتان ایجاد کنید. ولی قبل از اینکه اقدام کنید به خرید کمربند بدنسازی، نکاتی که در مورد انتخاب کمربندی با کیفیت در اختیارتان گذاشته ایم مطالعه کنید و بیاموزید که چطور باید به درستی از کمربند استفاده کنید.

تجزیه و تحلیل کمربند

چه زمانی؟

قبل از حرکت پایه ­ای که قرار است با وزنه ­ای بیش از ۷۵ درصد یک تکرار بیشینه خود انجام دهید، کمربندتان را ببندید.

چرا؟بستن کمربند به شما امکان می­دهد شرایط محکمی برای شکم و کمر ایجاد کنید. این نیروی اضافی، از ستون مهره­ های شما پشتیبانی کرده، کمک می­کند آسان تر بتوانید قوس طبیعی کمر را حفظ کنید، که وقتی مسئله کلیدی است زمانی که قصد جابه جا کردن وزنه های سنگین را دارید و در عین حال می­خواهید از خطر آسیب دوری کنید.

چطور؟

کمربند را محکم در کمر خود ببندید هوا را از ریه­ ها بیرون داده و شکم را به کمربند بفشارید این موقعیت را در طول حرکت حفظ کنید.

جنس مناسب؟

ترجیحا کمربندهایی که از جنس چرم هستند را خریداری کنید، آن ها دوام بیشتری دارند و هر چند از کمربندهایی که از جنس نایلون یا برزنت هستند گران­ترند ولی سال های زیادی می­توانید از همان کمربندی که می­خرید استفاده کنید و در عین حال به خوبی پاسخگوی نیاز شما خواهند بود.

کمربند لیفت : آری یا خیر؟


اهرم در برابر سگک:

کمربندهای اهرم دار بر خلاف کمربندهای سگک دار بلافاصله در نقطه مورد نظرتان قفل می­شوند، ولی معمولاً ناچار می­شوید زمان بیشتری صرف کنید برای اینکه سفتی و شلی کمربند را تنظیم کنید ضمن اینکه اگر اهرم کمربند کیفیت بالایی نداشته باشد احتمال زیادی وجود دارد که در میانه لیفت­ های سنگین اهرم باز شود، و می­تواند به آسیب دیدگی بیانجامد. در مقابل، شاید بستن کمربندهای سگک دار کمی سخت­ تر باشد ولی در عرض استحکام بیشتری دارند و پس از چند بار بستن متوجه می­ شوید کدام منفذ کمربند متناسب با دور کمر شماست و می­توانید هر بار به سرعت سکگ را روی همان منفذ ببندید.

و البته نوع دیگری از کمربندها هم هستند که دارای چسب­ های پارچه ­ای هستند و به هیچ وجه برای تمرین سنگین مناسب نیستند و اغلب عمر کوتاهی دارند.

فرم کمربند:

دو نوع استاندارد کمربند از جهت فرم ظاهری وجود دارد: کمربندهای تمرین و کمربندهای قدرتی آنچه بعنوان کمربندهای تمرین نامیده می­شوند در بین وزنه برادران المپیکی رواج بیشتری دارند که در جلوی کمربند پهنای کمتری دارند و تداخلی در حرکت فرد ایجاد نمی ­کنند. در مقابل، کمربندهای قدرتی، معمولاً در تمام طول کمربند دارای پهنای بین ۵، ۷ تا ۸ سانتی­متری هستند. برای تمرین معمولی، بهتر است از کمربند قدرتی استفاده کنید که پشتیبانی کاملی برای کل دور شکم و کمرتان فراهم می کند ولی اگر حرکات وزنه برداری را در تمرین خود اجرا می کیند، کمربندهای تمرین، گزینه بهتری است.

نکته: بستن کمربند قبل از انجام حرکات سنگین برای اجتناب از آسیب کافی نیست. لازم است علاوه بر آن، عضلات ناحیه کمر و شکم را در حالت انقباض حفظ کنید و شکم را در حالت انقباض حفظ کنید و شکم را به کمربند فشار دهید.

*

اگر سوال جدیدی دارید در زیر این مطلب مطرح کنید تا به سوال و جواب ها اضافه شود.
به اشتراک بگذارید:
داغترین مطالب سایت
تاثیر بدنسازی و پرورش اندام در رشد قد
تاثیر بدنسازی و پرورش اندام در...
 
۷۹۰دیدگاه
مکمل ارژنین
آشنایی با مکمل ال-آرژنین و سوا...
 
۷۵۷دیدگاه
برنامه بدنسازی
مشاوره و دریافت آنلاین برنامه ...
 
۵۸۸دیدگاه
روش دریافت کارت مربیگری بدنسازی
روش دریافت کارت مربیگری بدنساز...
 
۵۶۴دیدگاه
نوجوانان ، بدنسازی، تهدیدها وفرصتها
نوجوانان – بدنسازی، تهدی...
 
۵۳۵دیدگاه
سوال جواب های متداول و رایج در بدنسازی و فیتنس
سوال جواب های متداول و رایج در...
 
۴۳۳دیدگاه

ارسال دیدگاه