فهرست مطالب

توصیه های ارنولد برای بدنسازانی که رویای قهرمانی در سر دارند.

همه تخم­ مرغ ­ها را در یک سبد نگذارید.

«آیا شما پتانسیل لازم برای تبدیل به قهرمان شدن دارید؟» این پرسشی است که میلیون­ ها مرد جوان در طول سال­ ها از خود پرسیده ­­اند و ارائه پاسخی روشن برای آن آسان نیست. آرنولد در پر فروش ترین کتابش با عنوان «بدنسازی آرنولد برای مردان»، که توسط آرنولد شوارتزنگر و بیل دابینز در سال ۱۹۸۱ منتشر شد، تلاش کرد تا کمک کند به افراد مبتدی برای اینکه پتانسیل خود را برای موفقیت در این ورزش ارزیابی کنند و در بخشی از کتاب، شوارتزنگر شرح داده که هر کسی پتانسیل کافی ندارد برای اینکه به بدنی فوق ­العاده دست یابد و توصیه های ارنولد برای بدنی زیبا در این کتاب نوشته شده. با هم بخشی از این کتاب را مرور می­کنیم…

یکی از دلایلی که افراد خاصی به سمت بدنسازی جذب می­شوند به این دلیل ساده است که در آن پیشرفت خوبی دارند. آن ها شروع می­کنند به تمرین با وزنه و بلافاصله متوجه می­شوند که بدنشان پاسخ خوبی می­دهد و شروع به رشد می­کند. هر کسی چنین قابلیت بدنی ندارد، چنانچه هر کسی هم قابلیت دویدن ۱۰۰ متر در کمتر از ۱۰ ثانیه را ندارد یا دویدن ۱۵۰۰ متر در کمتر از چهار دقیقه را، مهم هم نیست که چقدر زیاد یا چقدر سخت تمرین کند. اگر تمام کسانی که می­خواستند قهرمان بدنسازی شود، به این هدف دست یابند، آن وقت از در و دیوار قهرمان می­بارید! و اگر شاهد این مسئله در بدنسازی رقابتی را ندارد.

توصیه های ارنولد : پتانسیل موفقیت در بدنسازی در برخی افراد نمایان نیست. فقط زمانی که تمرین با وزنه شروع شود می­توان نشانه­ های پیشرفت سریع را در چنین افرادی دید که متمایز از پیشرفت افراد دیگری است که در سراسر دنیا در باشگاه­ ها پرسه می­زنند: « دوست من فرانکو کلمبو، که هم قهرمانی مستر یونیورس و هم مسترالمپیا را در کارنامه خود دارد، مثال خوبی است از این مورد وقتی اولین بار وارد باشگاه شد یک بوکسور ۶۰ کیلویی بود که علاقه خاصی هم به پرورش ­اندام نداشت. ولی در عرض  چند هفته متوجه شد استعداد خوبی برای جابه جا کردن وزنه­ های بسیار سنگین دارد و شروع کرد به تمرین سخت­ تر. در عرض چند سال، فرانکو، کیلوگرم به کیلوگرم رشد کرد، به عنوان یکی از قوی ترین مردان جهان مطرح شد و بدن او تا حدی توسعه یافت که جایگاهی را به عنوان یکی از بدنسازان برتر تاریخ برای خود ثبت کرد.» در سال­ های جوانی، افراد زیادی را دیدم که ژنتیک بسیار خوبی به لحاظ ساختار بدنی، فرم عضلات و توانایی غیر عادی برای رشد و رسیدن به نهایت سایز داشتند، ولی فاقد دیگر خصوصیت کلیدی بودند یعنی جرأت و اشتیاق تبدیل شدن به یک قهرمان.

 توصیه های ارنولد: ۱ نیاز به تعهد

شما نیاز به تعهد دارید و باید برای فداکاری و صرف هزینه آماده باشید. من حتی کسانی را دیده ­ام که هر چند می­ دانستند استعداد بدنی خوبی دارند، ولی برای تبدیل شدن به یک بدنساز، فاقد شخصیت لازم بودند برای اینکه به آن ها امکان دهد در این عرصه پشتکار کافی به خرج دهند. برخی از بزرگ­ترین بدنسازان طول  تاریخ زمانی به نظر نمی ­آمد شخصیت و نظم کافی داشته باشند برای اینکه در این حرفه موفق شوند. شما باید ژنتیک خدادادی خوبی داشته باشید و همزمان باید کسی باشید که اشتیاق لازم را دارد برای اینکه به سختی تمرین کند و باهوش ­تر از افراد عادی باشید.

دستیابی به حداکثر پتانسیل فردی در بدنسازی دشوارتر از هر ورزش دیگری است. برای مثال، وقتی اولین بار، سال­ های قبل، تصاویر فرانک زین را دیدم، هرگز نمی­توانستم تصور کنم که روزی بدنی در این سطح از قهرمانی را به نمایش بگذارد. وقتی هم که فرانکو کلمبو برای اولین بار به باشگاه آمد، هیچ کس تصور نمی­کرد او شانس موفقیت در بدنسازی را داشته باشد بازوهای او، پاهای او و تنه او بسیار کوتاه بود؛ به نظر می­ رسید تناسب کلی بدنی او نامناسب ­تر از آن است که بتواند به بدنی قابل توجه بدل شود. واقعیت این است که برخی از ما از نظر بدنی استعداد ذاتی بهتری داریم که در این صورت تنها فاکتور دیگری که مورد نیاز است، ذهنیت لازم برای موفقیت است. برای بقیه ما، ساختن بدنی حیرت ­انگیز قطعیتی ندارد و مثل نوعی ریسک است. اگر در آینه به خودتان نگاه می­کنید و شانه­ هایی پهن، کمری باریک، دست ­ها و پاهای بلند می­بینید و جدیت و انگیزه کافی دارید برای اینکه سخت تر از هر کسی تمرین کنید، آن وقت می­توانید در جهت کسب موفقیت­ های بزرگ قدم بردارید. ولی اگر شخصی هستید مثل کلمبو، با دست ­ها، پاها و تنه کوتاه، ریسک این وجود دارد که پنج سال و حتی بیشتر را صرف کنید برای اینکه در رقابت به موفقیت دست یابید در این صورت باید تصمیم بگیرید که آیا برای­تان ارزشش را دارد یا نه.

 توصیه های ارنولد: ۲ تخم­ مرع ­ها در چند سبد

خردمندانه­ ترین توصیه های ارنولد این است که فارغ از پتانسیل بدنتان برای بدنسازی، احمقانه است که تمام تخم­ مرغ­ های خود را در یک سبد بگذارید و تمام رؤیاها و آرزوهای خود را در گرو موفقیت در رقابت­ های بزرگ بدانید و اینکه تنها به واسطه بدن عضلانی خود بتوانید زندگی­تان را بسازید.

حتی آرنولد هم با بدنی که هنوز هم بسیاری آن را بدنی کامل به شمار می­ آورند و برای سال­ ها حکمرانی بدنسازی در اختیار داشت، اجازه نداد زندگی ­اش تنها به بدنسازی محدود شود.«توصیه می­کنم، همزمان به توسعه دیگر جنبه­ های زندگی خودتان هم ادامه دهید برای مثال، از ادامه درس و تحصیلات چشم­ پوشی نکنید. در تمام طول حرفه ­ام، حتی وقتی شش قهرمانی المپیا را به دست آوردم، همزمان تحصیلم را هم ادامه دادم، تا اینکه مدرک دانشگاهی ­ام را کسب کردم باور کنید این تلاش به من امکان داد تا فواید بسیار بزرگتری را نسبت به موقعیت­ هایی که قهرمانی در اختیارم گذاشته بود، به دست آورم.» برخی از شما با ژنتیک فوق ­العاده ­ای برای بدنسازی به دنیا آمده ­اید. اگر از این دسته افراد باشید، شاید همین حالا هم به خوبی از آن مطلع هستید چون باید توانسته باشید در مدت زمانی تقریباً کوتاه، بدنی قابل توجه بسازید اگر نه، باز هم دلیلی برای ناامیدی نیست. اگر به تلاش سخت خود در باشگاه ادامه دهید و برای سال­ های زیادی به تغذیه مناسبی پایبند باشید، می­توانید به تدریج بدنی را بسازید که اغلب افراد عادی آن را تحسین کنند و شادی هم آنقدر خوب که در رقابت­ های کوچک و منطقه­ ای به موفقیت دست یابید. اما چنانچه آرنولد هم در طول سال ­ها ثابت کرد، زندگی بسیار فراتر از موفقیت در صحنه رقابت­ های بدنسازی است و مسیرهای متعدد دیگری وجود دارد که می­توانید در آن ها موفقیت­ های بزرگی کسب کنید.

آیا این مقاله مفید بود؟ امتیاز دهید

اولین امتیاز را بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در pinterest
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در email
آخرین مقالات
پاسخ به پر تکرار ترین سوالات شما

1- چطور یک برنامه بدنسازی یا فیتنس دریافت کنم؟

برنامه بدنسازی، تغذیه و مکمل برای هر فرد با شرایط بدنی او، قد، وزن و سابقه ورزشی اش متفاوت است باید یک مربی با در نظر گرفتن تمامی این شرایط برای شما برنامه طراحی کند.

دریافت برنامه آنلاین

2- چطور برای مربیگری بدنسازی و فیتنس اقدام کنم؟ 

برای مربی شدن نیاز است شما آموزش های اولیه را طی کنید سپس با آماده کردن مدارک و شرایط ثبت نام  جهت شرکت در کلاس های آن اقدام نمایید. بیشتر بخوانید…

3- برای چربی سوزی و کاهش وزن بهترین روش ها کدام است؟

بهترین، جدیدترین و کارآمد ترین روش آموزش، نکات ورزشی و تغذیه مناسب با هدف شماست به طوری که تغذیه ورودی خود را کنترول و تمرینات متناسب با توانایی بدنی خود را دنبال کنید.

4- چطور بفهمم چه مکمل و تغذیه ای برای من مفید است؟

افراد متخصصی که در مورد مکمل و تغذیه دوره دیده اند بهترین مرجع راهنمایی شما جهت تغذیه مناسب و مکمل متناسب هستند. 

سوالات متداول مصرف مکمل ها

5- چطور در خانه، بدنسازی و فیتنس کار کنم؟

وقتی شما یک برنامه راهنما برای تمرین در منزل داشته باشید می توانید با حداقل وسایل ورزشی و حتی با استفاده از لوازم منزل مناسب با زمان و توانایی بدن خود را تمرین بدهید.

اگر سوال جدیدی دارید در زیر این مطلب مطرح کنید تا به سوال و جواب ها اضافه شود.

ارسال دیدگاه