برنامه بدنسازی

موزیک بدنسازی

کلیپ بدنسازی

معرفی کارخانه بدنسازی

آموزش مربیان

کاتالوگ

مقالات

مشاوره تجهیز باشگاه

اخبار بدنسازی

لیست مربیان بدنسازی

لیست باشگاه بدنسازی

تبلیغات

برنامه بدنسازی

موزیک بدنسازی

کلیپ بدنسازی

معرفی کارخانه بدنسازی

آموزش مربیان

مقالات

اخبار بدنسازی

کاتالوگ

مشاوره تجهیز باشگاه

تبلیغات

لیست باشگاه بدنسازی

لیست مربیان بدنسازی

logo
منو
برنامه بدنسازی

موزیک بدنسازی

کلیپ بدنسازی

معرفی کارخانه بدنسازی

آموزش مربیان

کاتالوگ

مقالات

مشاوره تجهیز باشگاه

اخبار بدنسازی

لیست مربیان بدنسازی

لیست باشگاه بدنسازی

تبلیغات

برنامه بدنسازی

موزیک بدنسازی

کلیپ بدنسازی

معرفی کارخانه بدنسازی

آموزش مربیان

مقالات

اخبار بدنسازی

کاتالوگ

مشاوره تجهیز باشگاه

تبلیغات

لیست باشگاه بدنسازی

لیست مربیان بدنسازی

کدام مکمل پروتینی را انتخاب کنم؟

بدنسازی، راهنمای شما در انتخاب مکمل پروتینی

چیدمان برنامه غذایی هر بدنساز به درستی بیانگر ظاهر و درصد موفقیت­ هایی است. هر کس برای ایجاد تغییر در دنیای بدنسازی و کسب نتایج مثبت می­ بایست نگاه عمیقی به مبحث غذاها داشته باشد. انتخاب مکمل پروتینی صحیح یکی از عملکردهای هوشمندانه یک بدنساز به حساب می آید. اما هیچ کس جز شما نمی تواند سؤالات مهمی را پیرامون نیاز به مکمل ­های مختلف از خودتان بپرسد. در ادامه متوجه می شوید چطور این رشته ورزشی مورد علاقه­ شما می تواند راهنمای مسیرتان نیز باشد.

بی شک محبوب­ ترین مکمل­ بدنسازی مکمل پروتینی است. این دسته از مکمل­ ها بهترین مواد برای دستیابی به آمینواسیدها بوده و از آنجایی که سریعاً جذب بدن می­شوند، قبل و بعد از تمرین هم می­توانند برای رشد عضلات­تان مفید باشند. سرعت جذب پروتئین در عضلات می­تواند تغییر اساسی در بدن­تان ایجاد کند.

بررسی محبوبترین مکمل های ورزش بدنسازی

نوشیدنی­ های پروتئینی یکی از سهل الوصول­ ترین مکمل­ های بدنسازی نیز می ­باشند، چرا که با حداقل امکانات و در کمترین زمان ممکن می توان تنها با چندقطره آب و یک ظرف همزمن آن ها را تولید کرد. اگر بتوانید بهترین مکمل پروتینی را برای این زمان در نظر بگیرید، بی تردید بدن­تان را یک سطح به بالا برده و تفاوت­ های بسیاری را شاهد خواهید بود.

به یاد داشته باشید که همه ی مکمل های پروتئینی یک نوع اثر مشترک روی عضلات ندارند. هر نوعی از آن ها در مدت زمان خاصی می تواند بدن­تان را وارد مرحله تازه ­ای کند و سودمندی آن وابسته به فاکتورهای بسیاری است. شناخت این تفاوت­ ها بهترین ابزار برای رسیدن به مطلوب مکملی­ تان خواهد بود. در ادامه سؤالات اساسی را مطرح کرده و باید جواب آن ها را از خودتان بپرسید.

مهم­ترین زمانی که دست به مصرف پودرهای پروتئینی می­زنید، چه موقع است؟

قبل از هر چیز می ­بایست به درستی تشخیص دهید کدام یک از برنامه های زمانی روز برایتان از دیگر مواقع مهم تر است. آیا درست بعد از تمرین شوق فراوانی برای مصرف این دسته از مکمل­ ها دارید یا تنها در میانه ­های یک روز تمرینی به سراغ نوشیدنی ­های پروتئینی می­روید؟ آیا گاهی اوقات که دسترسی به غذاهای جامد ندارید آن ها را به عنوان جایگزین انتخاب خواهید کرد؟

هر کدام از این موقعیت­ ها، نیاز شما به این ماده را تغییر می دهد. اگر بعد از یک جلسه سخت تمرینی علاقه خاصی به مصرف مکمل­ های پروتئینی دارید، باید آن دسته ­ای را انتخاب کنید که سریعاً وارد جریان خون شده و راهی عضلات بشوند. پودر وی ایزوله برای این زمان بهترین منبع آمینواسیدی بوده و مخلوط کردن آن با کربوهیدرات ­ها (مثل دکسترو) ترکیب خوبی را به شما عرضه خواهد کرد.

اما اگر دیدگاهتان نسبت به پودرهای پروتئینی متفاوت از این بوده و آن ها را به عنوان جایگزین غذا مصرف می کنید، بهترین محصول پروتئین مازئین خواهد بود، جرا که هضم و جذب آن بسیار آهسته بوده و آرام آرام آمینواسیدها را به جریان خون­تان سرازیر می کند. این دسته از پروتئین­ ها می توانند برای مدت طولانی اشتهای شما را کنترل کرده و از کتابولیسم بین داده ها جلوگیری کنند.

آیا پودرهای پروتئین را با چیزی جز آب مخلوط می کنید؟

سؤال دومی که اینجا باید از خود بپرسید این است که آیا به مخلوط کردن پروتئین­ ها با دیگر مواد اعتقادی دارید یا خیر. شاید این همراه بتواند روی بهترین مکمل پروتینی  ممکن هم تأثیرگذار باشد بعضی ­ها آب و شیر را به عنوان حلال خود انتخاب می کنند، اما آیا می توان از دستورات جداگانه ای نیز برای این منظور استفاده کرد؟ مواد طعم دهنده بسیاری نیز در این میان وجود داشته و هر کدام می توانند طعم نوشیدنی شما را دگرگون کند. برخی از  مکمل های پروتینی با آب به مراتب بهتر از شیر ترکیب شده و از این جهت همیشه روی بسته بندی مواد پروتئینی را قبل از مصرف آن ها مطالعه کنید.

مزه، اگر چه مهم ترین فاکتور در اهداف بدنسازی شما نیست، اما می­تواند روی نظم دریافت نوشیدنی­ هایتان مؤثر باشد، اگر بوی بدی از آن احساس کنید و یا مزه آن را دوست نداشته باشید، بی ­تردید از مصرف آن دست کشیده و فواید آمینو اسیدی آن را از دست می دهید. امروزه پودرهای پروتئینی با مزه های خوبی در بازار یافت می شوند بازم نیست خود را برای آن­ها شکنجه دهید.

بودجه شما برای خرید پودرهای پروتئینی چقدر است؟

نکته سوم، مقدار هزینه شما روی محصولات پروتئینی است. اگر چه عشق به بدنسازی چشم شما را روی این چند فاکتور می­بندد، اما فضای اقتصادی امروزی دنیا موجب می شود هر کسی روی مسائل اقتصادی بسیار حساس شود. بی شک قیمت محصولات پروتئین تا حدی یکسان می­باشد، اما بهترین انتخاب، خرید کلی این محصولات است، برای مثال بسته­ های سنگین پودرها می توانند از نظر اقتصادی برایتان به صرفه­ تر باشد. این کار در صورت پر فایده بودن محصول در بلند مدت برایتان مفیدتر خواهد بود.

گاهی اوقات پروتئین وی معمولی ارزان­تر از انواع ایزوله یا کازئین می­باشد، از آن رو خود را خیلی وارد جزئیات نکرده و سعی کنید با آزمون و خطا به واقعیت مکمل­ ها پی ببرید. در کنار موضوع زمان­بندی، همین دریافت آمینواسیدها مهمترین موضوع موجود به حساب می آید. به مواد افزودنی پودرهای پروتئینی نیز دقت کنید، گاهی اوقات آن­ ها می­توانند موجب افزایش قیمت محصولات شوند.

هدف اصلی شما عضله سازی است یا چربی سوزی؟

هدف شما مهم­ترین اثر را روی نحوه استفاده از مکمل پروتینی ­تان خواهد گذاشت. اگر هدف فعلی شما از تمرین نابودی چربی­ های زائد است، پس باید به سراغ محصولی با کالری اندک و پروتئین بیشتر بروید. تقریباً هر یک قاشق از این پودرها بین ۲۲ تا ۲۶ گرم پروتئین داشته و مقداری کالری در خود گنجانده ­اند. در صورت انتخاب مواد کم کالری، بی­ تردید می­توانید روی کربوهیدات­ هایتان هم مانور بیشتری داشته باشید. در بازی چربی ­سوزی، حتی یک کالری موجب خلق تفاوت­ ها خواهد شد.

حال اگر تمام هدف­تان از حضور در باشگاه ساختن بافت­ های عضلانی است، بهتر است در کنار پروتئین، نیم نگاهی به کالری­ های حاضر در این محصولات هم انداخته و کلاً از محصولات افزایش وزن بهره ببرید.

با هر کدام از این اهداف، زمان مصرف پودرهای پروتئینی نیز تغییر خواهد کرد، برای مثال در وعده نوشیدنی­ های میان وعده مصرف روغن­ های طبیعی و سالم می­تواند مفید واقع شود. اگر بعد و قبل از تمرین را با مصرف آن­ ها اختصاص داده ­اید پس بهتر است به سراغ پروتئین و کربوهیدرات خالص بروید و چربی ­ها را کاملاً کنار بگذارید، چرا که آن ها مانع هجوم سریع آمینو اسیدها به عضلات می­شوند.

آیا این مقاله مفید بود؟ امتیاز دهید

اولین امتیاز را بدهید
مقالات تصادفی

اگر سوال جدیدی دارید در زیر این مطلب مطرح کنید تا به سوال و جواب ها اضافه شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درج آگهی بدنسازی