برنامه بدنسازی

موزیک بدنسازی

کلیپ بدنسازی

معرفی کارخانه بدنسازی

آموزش مربیان

کاتالوگ

مقالات

مشاوره تجهیز باشگاه

اخبار بدنسازی

لیست مربیان بدنسازی

لیست باشگاه بدنسازی

تبلیغات

برنامه بدنسازی

موزیک بدنسازی

کلیپ بدنسازی

معرفی کارخانه بدنسازی

آموزش مربیان

مقالات

اخبار بدنسازی

کاتالوگ

مشاوره تجهیز باشگاه

تبلیغات

لیست باشگاه بدنسازی

لیست مربیان بدنسازی

logo
منو
برنامه بدنسازی

موزیک بدنسازی

کلیپ بدنسازی

معرفی کارخانه بدنسازی

آموزش مربیان

کاتالوگ

مقالات

مشاوره تجهیز باشگاه

اخبار بدنسازی

لیست مربیان بدنسازی

لیست باشگاه بدنسازی

تبلیغات

برنامه بدنسازی

موزیک بدنسازی

کلیپ بدنسازی

معرفی کارخانه بدنسازی

آموزش مربیان

مقالات

اخبار بدنسازی

کاتالوگ

مشاوره تجهیز باشگاه

تبلیغات

لیست باشگاه بدنسازی

لیست مربیان بدنسازی

بررسی محبوب­ترین مکمل­ های ورزش بدنسازی

تاثیر مصرف انواع مکمل­ غذایی در بدن

مکمل­ های ورزش بدنسازی

یک ورزشکار حرفه­ ای هستید و یا کسی که به تازگی یک رشته ورزشی را شروع کرده اید؟ هرکدام از این موقعیت­ ها را که داشته باشید. تلاش برای افزایش عملکرد و تصمیم برای افزایش قدرت عضلات بدن، حتماً ذهن شما درگیر کرده است. بسیاری از ورزشکاران گمان می­کنند استفاده از مکمل های ورزشی می­تواند تاثیر مهمی در افزایش این قدرت داشته باشد و در مدت زمان کمی، بدون داشتن تمرین­ های خیلی سخت فرد را به خواسته خود که داشتن یک بدن عضلانی و قدرتمند است برساند. اما آیا مکمل­های ورزش واقعاً تاثیر دارند؟ جواب این سوال به موارد زیادی بستگی دارد و برای هر فرد متفاوت است. اما اگر شما بدنی سالم دارید و مشکل قلبی، کبدی و کلیوی ندارید. بیشتر مکمل­های ورزش های مختلف در صورت استفاده صحیح، برای شما ضرری ندارد. اگر در حال مصرف هرگونه مکمل حتی مکمل های طبیعی، با پزشک خود مشورت نمایید.

با این مکمل ها پر توان تر تمرین کنید

بتا آلاتین برای جلوگیری از عضله سوزی

زمانی که شما یک تمرین کوتاه را با حداکثر قدرت انجام می­دهید، عضلات شما مقدار زیادی اسیدلاکتیک تولید می­کند. این اتفاق باعث احساس سوزش در عضلات می­شود. ورزشکاران از بتاآلانین در قالب کپسول و یا پودر استفاده می کنند تا این سوززش را کمتر کرده و بتوانند به تمرین خود ادامه دهند. آیا این کار فایده دارد؟ در یکی از آزمایش­ های انجام شده؛ دونده ها و دوچرخه­ سواران به مدت ۴ هفته از بتاآلانین استفاده کردند و این کار باعث بهتر شدن نتایج مسابقات آنان شد؛ اما همه آزمایشات این تاثیر را اثبات نکرده ­اند. به گفته دکتر رانکین، نتیجه برخی آزمایش­ ها نشان دهنده بهبود نتایج و نتیجه برخی دیگر، عدم تغییر بوده است و نیاز به آزمایش­ ها و تحقیقات بیشتر برای اثبات اثرآن وجود دارد. اما مصرف بتاآلانین ضرری برای بدن ندارد.


آمینواسیدهای زنجیره­ای برای حجیم شدن

آمینواسیدها واحدهای تشکیل دهنده پروتئین هستند آمینواسیدهای زنجیره ای، ۳ نوع از آمینواسیدها هستند که عضلات برای دریافت انرژی از آن ها استفاده می­کنند. ورزشکاران بعد از ورزش از این مکمل­ های ورزشی استفاده می­کنند. آمینواسیدها در قالب قرص، ژل و یا پودرهای خوراکی برای تحریک شدن رشد عضلانی تولید شده ­اند.

عضلات بدن در طول تمرین های ورزشی آسیب­ های داخلی و جزئی می بینند و زمانی که عضله پس از آسیب دوباره بازسازی می شود، حجم آن افزایش می­یابد. بعضی از تحقیقات نشان می دهد که آمینواسیدها این آسیب­ ها را کمتر می­کنند. اگر رشد عضلات از طریق باز سازی آسیب­ های آن باشد، این محصولات نیاز به آسیب دیدن برای رشد را کمتر می کنند.


پروتئین برای رشد عضلانی

مانند آمینواسیدهای زنجیره ای، بسیاری از ورزشکاران از پروتئین­ برای کاهش تخریب بافت عضلانی و افزایش سرعت رشد آن استفاده می­کنند. طبق یک تئوری، تا ۳۰ دقیقه پس از اتمام تمرین، بهترین فرصت استفاده از پروتئین برای کمک به رشد و حجیم شدن عضلات است.

این چنین به نظر می­رسد که استفاده از پروتئین ها پس از تمرینات مقاومتی بهترین اثر را دارند. اما حتماً استفاده از مکمل واجب نیست و یک وعده غذایی که شامل پروتئین زیادی باشد، نیز تاثیر زیادی دارد. استفاده از مکمل­ می­تواند برای سرعت بخشیدن به فرآیند عضله­ سازی موثر باشد. غذاهایی که سرشار از پروتئینی هستند نظیر گوشت گاو، مرغ، شیر، پنیر، ماهی و البته محصولاتی که به صورت پودرهای پروتئین هستند منابع تامین این ماده ضروری به شمار می روند.


گلوتامین برای حفظ ایمنی بدن

گلوتامین یکی از آمینواسیدهای غیر ضروری بدن است که به طور معمول در عضلات ذخیره می­شود تا در مواقع استرس در جریان خون آزاد شود. این آمینواسید توسط سیستم ایمنی بدن در مواقع استرس ­زا و همچنین در مواقعی که فعالیت بدنی طولانی مدت و شدید انجام می­شود، آزاد می­گردد. زمانی که کمبود گلوتامین در بدن وجود دارد و یا به دلیل استرس­ های شدید میزان آن به شدت کاهش می یابد، بدن حالتی را تجربه می­کند که به آن سرکوب سیستم ایمنی می­گویند. این حالت تا زمانی که گلوتامین از طریق مواد غذایی یا مکمل ها تامین شود. ادامه دارد. به همین دلیل است که دونده­ های دو ماراتن تا چند روز پس از مسابقه در خطر سرما­خوردگی، تب و یا سایر بیماری­ ها قرار دارند. ورزشکاران عموماً از این مکمل برای پیشگیری از آسیب عضلانی و در نتیجه بهبود سیستم ایمنی بدن استفاده می­نمایند. تحقیقات پزشکی زیادی نشان داده­اند که گلوتامین­ ها می­توانند موجب کاهش بیماری و یا عفونت در ورزشکارانی که ورزش­ های طولانی و مقاومتی انجام می­دهند و یا رژیم­ های سخت و طولانی می گیرند، بشوند. تحقیقات همچنین نشان داده ­اند که گلوتامین سینتتیک و در نتیجه افزایش ذخیره گلیکوژن، باعث حفظ حجم عضلات بدن شوند. گلوتامین­ ها در طبقه مکمل­ های غذایی دسته بندی می­شوند و هیچ ممنوعیتی برای مصرف آن ­ها دوز مشخصی اعلام نشده است. اما بسیاری از مربیان بدنسازی مصرف ۳ تا ۵ گرم در روز را برای شروع توصیه کرده­ اند.


توصیه­ هایی برای ورزشکاران آماتور

 اگر به تازگی یک رشته ورزشی را آغاز کرده اید، چند توصیه برای شما داریم:

با شکم خالی ورزش نکنید: قبل از اینکه شروع به ورزش کنید، بدن شما احتیاج به مواد غذایی و انرژی برای مصرف دارد. ترجیحاً از کربوهیدرات به عنوان سوخت بدنتان استفاده کنید. ۳۰ تا ۶۰ دقیقه قبل از شروع تمرین، از مکمل­ های حاوی کربوهیدرات و یا مواد غذایی سرشار از آن استفاده کنید. بهترین نوع این مواد غذایی شامل موارد زیر است: موز، ماست کم ­چرب، یک برش نان تست همراه با مربا، یک کاسه کوچک از بلغور جو همراه با میوه.

تمام انرژی خود را مصرف نکنید: بعد از یک ساعت تمرین مداوم، خستگی یک اتفاق عادی است ولی نباید احساس کنید که بدن­تان تمام انرژی را مصرف کرده و حتی توان راه رفتن هم ندارید! برای جلوگیری از این اتفاق، شما در طول تمرین نیز باید به بدن­تان سوخت برسانید.

آب کافی بنوشید: در طول تمرین ورزشی دمای بدن بالا رفته و عرق زیادی از بدن خارج می­شود. این فرآیند احتمال کم­ آبی بدن را افزایش می­دهد. حتی کم آبی خفیف هم می­تواند باعث فشار به بدن در طول تمرین شود. بهترین راه بر ای تشحیص کم­ آبی، رنگ ادرار است. رنگ ادرار باید بعد از تمرین زرد کمرنگ باشد و بوی خیلی زیادی داشته باشد.

به بدنتان استراحت کافی بدهید: بدن شما نسبت به روز­های قبل یک فعالیت غیر عادی انجام داده و متابولیسم­ های زیادی در آن اتفاق افتاده است. بنابراین باید به آن احترام بگذارید و تا یک ساعت پس از تمرین از مواد غذایی و آب کافی استفاده کنید و به بدن استراحت دهید تا برای تمرین روز­های بعد آماده شود.

بعد از اتمام تمرین و مخصوصاً بعد از تمرین دو، بدن به شدت تلاش می­کند نا آب از دست رفته را جبران کند و به ذخیره کربوهیدرات می­پردازد تا خستگی عضلانی را کمتر کرده و ریکاوری بعد از تمرین را انجام دهد. بهترین مواد غذایی برای بعد از تمرین شامل تخم­ مرغ، نان سبوس دار، سالاد ­میوه و سیر می­باشد.

*

آیا این مقاله مفید بود؟ امتیاز دهید

اولین امتیاز را بدهید
مقالات تصادفی

اگر سوال جدیدی دارید در زیر این مطلب مطرح کنید تا به سوال و جواب ها اضافه شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درج آگهی بدنسازی