فهرست مطالب

کات کردن عضلات

اکثر مردم می دانند که واژه «تفکیک» در بدنسازی یعنی رسیدن به حدی از خلوص عضلانی یا کات کردن عضلات که در آن، عضلات بدن بدون آنکه زیر چربی پنهان باشند کاملاً برجسته و نمایان هستند. باور عمومی این است که کات کردن بدن نیاز به ترکیبی از رژیم غذایی سخت و اجرای حرکات با تکرار زیاد دارد. اما در حقیقت اینها فقط نیمی از ملزومات هستند. بله، شما باید با رژیم غذایی چربی بسوزانید اما باید از راه درست وارد عمل شوید. تمرینات با وزنه پرتکرار علی رغم تصور مردم چندان در کات شدن بدن تأثیری ندارد. اجازه دهید موضوع را برایتان مشخص کنم.

اینکه برای کات کردن بدن باید رژیم بگیرید شکی در آن نیست. معادله ساده است: اگر کالری کمتری نسبت به آنچه مصرف می کنید، بسوزانید بدن چربی از دست می دهد. در عین حال یک رژیم غذایی خوب برای کات کردن عضلات باید حاوی پروتئین کافی جهت حفظ عضلات و رشد آنها باشد. در این رژیم باید کربوهیدرات و چربی مصرفی کنترل و محدود شود تا بدن برای تأمین انرژی از ذخیره های خود استفاده کند.

حتی زمانی که خیلی سخت رژیم دارید شاید ۴ یا حتی ۵ هفته زمان لازم باشد تا بدن شروع به چربی سوزی کند و این یک مسئله تجربه شده است. اگر موقع این ۴ یا ۵ هفته عدم تغییر را نداشته باشید ممکن است فکر کنید با شکست مواجه شده اید.

اخیراً در بدنسازی این مد شده که حین رعایت رژیم های سخت، تمرینات هوازی بلندمدتی اجرا می کنند تا چربی بسوزانند. این می تواند اقدام ارزشمندی باشد چرا که سوختن کالری اضافی باعث می شود تا مجبور نباشید خیلی سخت رژیم بگیرید و یا اینکه رژیم تان مؤثر واقع خواهد شد. این کار هم چنین کمک می کند سرعت متابولیسم بدن همواره شوک شود که برای آنهایی که رژیم های سخت می گیرند و سرعت سوخت و ساز بدنشان کاهش می یابد، مفید است.

اما اگر می خواهید حداکثر حجم عضلانی بدن را حفظ کنید باید مراقب باشید تا بیش از حد تمرین هوازی انجام ندهید.

اجرای حرکاتی مثل جلوباز و تک دمبل خم یا نشر از جانب به اندازه کافی عضلات زیادی را درگیر نمی کند که بخواهد کالری زیادی از بدن بسوزاند.

بدنسازانی که اهل مطالعه و با دانش هستند در زمان نزدیک به مسابقات حرکات سنگین خود را حذف نمی کنند. حتی کسانی که فقط بدنی کات شده می خواهند و قصد مسابقه ندارند هم باید تمرینات سنگین را در برنامه های خود داشته باشند. کاهش دادن تمرینات سنگین بلامانع است چرا که در انتهای دوران رژیم شاید انرژی بدن خیلی کم باشد اما دلیل نمی شود که تمرینات و حرکات سنگین به طور کلی حذف شوند و جای خود را به حرکات تک مفصلی بدهند.

صرفاً با گرسنگی کشیدن یا اجرای جلسات طولانی هوازی بدن کات نمی شود.

آیا این مقاله مفید بود؟ امتیاز دهید

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در pinterest
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در email
آخرین مقالات
پاسخ به پر تکرار ترین سوالات شما

1- چطور یک برنامه بدنسازی یا فیتنس دریافت کنم؟

برنامه بدنسازی، تغذیه و مکمل برای هر فرد با شرایط بدنی او، قد، وزن و سابقه ورزشی اش متفاوت است باید یک مربی با در نظر گرفتن تمامی این شرایط برای شما برنامه طراحی کند.

دریافت برنامه آنلاین

2- چطور برای مربیگری بدنسازی و فیتنس اقدام کنم؟ 

برای مربی شدن نیاز است شما آموزش های اولیه را طی کنید سپس با آماده کردن مدارک و شرایط ثبت نام  جهت شرکت در کلاس های آن اقدام نمایید. بیشتر بخوانید…

3- برای چربی سوزی و کاهش وزن بهترین روش ها کدام است؟

بهترین، جدیدترین و کارآمد ترین روش آموزش، نکات ورزشی و تغذیه مناسب با هدف شماست به طوری که تغذیه ورودی خود را کنترول و تمرینات متناسب با توانایی بدنی خود را دنبال کنید.

4- چطور بفهمم چه مکمل و تغذیه ای برای من مفید است؟

افراد متخصصی که در مورد مکمل و تغذیه دوره دیده اند بهترین مرجع راهنمایی شما جهت تغذیه مناسب و مکمل متناسب هستند. 

سوالات متداول مصرف مکمل ها

5- چطور در خانه، بدنسازی و فیتنس کار کنم؟

وقتی شما یک برنامه راهنما برای تمرین در منزل داشته باشید می توانید با حداقل وسایل ورزشی و حتی با استفاده از لوازم منزل مناسب با زمان و توانایی بدن خود را تمرین بدهید.

اگر سوال جدیدی دارید در زیر این مطلب مطرح کنید تا به سوال و جواب ها اضافه شود.

ارسال دیدگاه

1 دیدگاه در “کات کردن با اُسلوب آرنولد

ارسال دیدگاه