آیا می دانید چه موادی هورمونهای لاغری شما را تحریک می کنند؟

آیا می دانید چه موادی هورمونهای لاغری شما را تحریک می کنند؟

"نتایج پژوهش‌های مربوط به کنترل وزن نشان می‌دهند که تغذیه و محیط زیست نقش مهمی در افزایش وزن
آیا این مقاله برای شما مفید بود؟
3+

مواد غذایی که هورمونهای لاغری را تحریک می کنند.

هر چه میزان مقاومت به لپتین افزایش پیدا کند، سلول‌های بدن چربی‌های بیشتری را ذخیره می‌کنند و به این ترتیب بافت‌ های چربی بدن بیشتر و وزن زیاد می‌شود. ولی می‌توان این وضعیت را تغییر داد.
“نتایج پژوهش‌های مربوط به کنترل وزن نشان می‌دهند که تغذیه و محیط زیست نقش مهمی در افزایش وزن و چاقی برخی افراد دارد. این تأثیر، بیشتر خود را در رسیدن به وزن ایده‌ آل و نرمال نشان می‌دهد. تجمع و تراکم آلودگی‌های محیط زیست در خون و سلول‌های بدن مسئول اصلی مشکلی است که متخصصان التهاب سلولی می‌نامند.”

به گزارش تبیان، محققان از مدت‌ها قبل بر این عقیده‌ اند که این التهاب سلولی باعث بروز خطرات ابتلا به بیماری‌ های قلبی می‌شود اما مدتی است که همین متخصصان به این نتیجه رسیده‌ اند که التهاب سلولی نقش مهمی در اضافه وزن و ابتلا به چاقی مفرط نیز دارد. در این مقاله قصد داریم ارتباط بین التهاب سلولی و چاقی را مورد بررسی قرار داده و بگوییم چگونه می‌شود این التهاب‌ها را به کمک مواد مغذی از بین برد. با ما همراه باشید.

مقاومت به سیگنال‌های هورمون لپتین، ارتباط بین التهاب سلولی و چاقی را توجیه می‌کند. هورمون لپتین برای نخستین بار در سال ۱۹۹۴ توسط محققی به نام Jeffrey friedman کشف شد. لپتین یک هورمون پروتئینی است که نقش مهمی در متابولیسم یا همان سوخت و ساز چربی‌ ها دارد و اشتها را کنترل می‌کند. برای همین در تنظیم وزن بدن نیز موثر است.

به گفته‌ ی دکتر لئو گلاند، رئیس سازمان پزشکی شهر نیویورک، التهاب سلولی باعث می‌شود که مغز قادر نباشد به درستی به سیگنال‌های هورمون لپتین عکس‌ العمل نشان دهد. وظیفه‌ ی این هورمون این است که سیگنال‌ هایی به مغز مخابره کند تا بدن متابولیسم چربی‌ ها را با سرعت بیشتری انجام دهد و احساس گرسنگی را که در بین وعده‌ های غذایی به وجود می‌آیند رفع کند.
هر چه میزان مقاومت به لپتین افزایش پیدا کند، سلول‌های بدن چربی‌ های بیشتری را ذخیره می‌کنند و به این ترتیب بافت‌ های چربی بدن بیشتر و وزن زیاد می‌شود. با این حال دکتر گلاند بر این عقیده است که می‌توان این وضعیت را تغییر داد. وی راز این تغییر را در برخی از خوراکی‌ هایی می‌داند که سرشار از مواد مغذی ضد التهاب هستند.

واقعیت این است که برای از بین بردن این وضعیت یعنی برای از بین بردن حالت مقاومت به لپتین باید سلول‌ های التهابی از بین بروند. برای از بین بردن این التهاب‌ ها نیز باید به سراغ مواد مغذی رفت مثل کاروتنوئیدها، امگا ۳ ها و فلاوونوئیدها.

به عقیده‌ ی متخصصان مصرف مواد غذاییِ حاوی این مواد مغذی التهاب سلولی را کاهش می‌دهد و برقراری ارتباط عادیِ بین مغز و هورمون لپتین را ممکن می‌سازد. در پژوهشی که زیر نظر دکتر پلاند انجام شد شرکت کننده‌ ها با مصرف مواد غذایی مناسب توانستند به میزان ۸۶ درصد التهاب سلولی را کاهش داده و زن‌ ها به میزان حدود ۷ کیلو گرم وزن کم کردند. به عقیده‌ این متخصصان سه شاه کلید وجود دارد که می‌تواند التهاب سلولی را کاهش دهد و شما را آماده‌ی لاغری بکند. این سه شاه کلید عبارتند از هویج، تخم کتان و چای.

هویج

مصرف روزانه نصف فنجان هویج خام میزان زیادی کاروتنوئید به بدن می‌ رساند. این آنتی‌ اکسیدان‌ های طبیعی همچنین ضد التهاب‌ های بسیار قوی هستند که به کاهش این التهاب‌ های سلولی کمک زیادی می‌کنند. برای افزایش تأثیر مثبت کاروتنوئیدها، هویج را با یک تا دو قاشق چای‌ خوری روغن زیتون و یا روغن گردو میل کنید.

تخم کتان

محققان به این نتیجه رسیده‌اند که تخم کتان یکی از منابع غذایی مهم امگا ۳ محسوب می‌شود و خواص ضدالتهابی دارد. توجه داشته باشید که تخم کتان همچنین منبع غذایی فوق‌ العاده و طبیعی لیگنان‌هاست. لیگنان‌ها حاوی خواص زیادی هستند و می‌توانند سرعت متابولیسم کبد را دو برابر کنند، توکسین‌ ‎ها یا همان سموم بدن و چربی‌ها را از بین ببرند. توصیه می‌کنیم روزانه یک تا دو قاشق چای‌ خوری تخم کتان آسیاب شده مصرف کنید. می‌توانید تخم کتان آسیاب شده را به سوپ‌ها یا سالادهای تان اضافه کنید و از خواص آن بهره‌مند شوید.

چای

مصرف روزانه سه فنجان چای باعث کاهش حالت مقاومت به سیگنال‌ های لپتین می‌شود و سوخت و ساز چربی‌ها را به طور قابل ملاحظه‌ ای افزایش می‌دهد و همچنین اشتها را کنترل می‌کند. چای سرشار از کاتچین، پولیفنول‌ها و فلاوونوئیدهاست که تمام این مواد حاوی خواص ضدالتهابی هستند. تأثیری که چای روی کنترل وزن دارد کاملاً شناخته شده است. این نوشیدنی پرخاصیت باعث می‌شود که هورمون لپتین بتواند کنترل وزن را در اختیار بگیرد و وظیفه‌ ی خود را به خوبی انجام دهد.

اگر سوال جدیدی دارید در زیر این مطلب مطرح کنید تا به سوال و جواب ها اضافه شود.
به اشتراک بگذارید:
داغترین مطالب سایت
تاثیر بدنسازی و پرورش اندام در رشد قد
تاثیر بدنسازی و پرورش اندام در...
 
۷۹۶دیدگاه
مکمل ارژنین
آشنایی با مکمل ال-آرژنین و سوا...
 
۷۵۹دیدگاه
روش دریافت کارت مربیگری بدنسازی
روش دریافت کارت مربیگری بدنساز...
 
۵۹۲دیدگاه
برنامه بدنسازی
مشاوره و دریافت آنلاین برنامه ...
 
۵۸۸دیدگاه
نوجوانان ، بدنسازی، تهدیدها وفرصتها
نوجوانان – بدنسازی، تهدی...
 
۵۳۷دیدگاه
سوال جواب های متداول و رایج در بدنسازی و فیتنس
سوال جواب های متداول و رایج در...
 
۴۳۵دیدگاه

ارسال دیدگاه