فهرست مطالب

مقاومت بدن افراد چاق در برابر رژیم غذایی

خیلی از افراد چاق تاکید می‌کنند، بدن آن ها پس از سال‌ها نسبت به رژیم غذایی مقاوم شده است. مطالعات گذشته نشان می‌دهد رژیم‌های یویو (رژیمی که فرد مدتی آن را اجرا می کند و بعد رها می کند و مجددا آن را اجرا می کند و به همین ترتیب) که با کاهش و افزایش متناوب وزن همراه است، سوخت و ساز بدن را کاهش می‌دهند و همین نکته را دلیل مقاومت بدن در برابر کاهش وزن پس از رژیم‌های پی در پی می‌دانند. 

چرا رژیم‌های مکرر باعث کاهش سوخت و ساز می‌شوند؟

تحقیقات نشان داده است، اگر شما وزن کم کنید و مجددا آن وزن کاهش یافته را کسب کنید، از میزان بافت ماهیچه‌ ای شما کاسته شده و در مقابل بر تجمع چربی در بدن تان افزوده می‌شود.

هنگام گرفتن رژیم غذایی، زمانی که شما وزن کم می‌کنید، هم بافت ماهیچه‌ ای و هم چربی را از دست می‌دهید، ولی آنچه مسلم است هنگامی‌ که وزن کم شده برمی‌گردد، بیشتر بافت چربی است که اضافه می‌شود.

چربی از نظر متابولیکی، از بافت ماهیچه‌ای کمتر فعال است، بنابراین کاهش وزن‌ های پیاپی و متعاقب آن افزایش وزن، باعث می‌شود میزان متابولیسم پایه یا سوخت ‌و ‌ساز بدن کاهش یابد و در نتیجه کاهش وزن در دفعات بعد دشوارتر می‌شود.

همراه بودن ورزش با رژیم لاغری، از افزایش وزن مجدد جلوگیری می‌ کند.

با این وجود، مطالعات نشان می ‌دهد اگر شما جزء کسانی نباشید که در رژیم‌ های لاغری سریع و معجزه‌ آسا شرکت می‌نمایند، این تغییر در بافت ماهیچه ای زیاد نیست و میزان متابولیسم کاهش یافته نیز زیاد نخواهد بود.
بررسی علمی‌ که در مرکز تغذیه بالینی دانشگاه کمبریج انجام شد، نشان داد میزان متابولیسم افراد بعد از چندین‌ بار رژیم گرفتن، به طور قابل توجهی کاهش نیافته است.

اگرچه رژیم‌های غذایی یویو جواب به درمان را سخت‌تر می‌کند، ولی این فقط به دلیل کاهش سوخت‌ و‌ ساز یا متابولیسم بدن نیست، بلکه به نظر می‌آید عوامل روحی و روانی ناشی از عدم وجود انگیزه برای رژیم غذایی مجدد در این زمینه نقش اساسی‌ تری را ایفا نماید.

علاوه بر این، توجه به این نکته حائز اهمیت است که کاهش وزن شما، چه یک بار رژیم گرفته باشید و چه رژیم‌ های مکرر داشته باشید، به دلیل کاهش بافت بدن و به ویژه بافت عضلانی، میزان متابولیسم پایه را به طور طبیعی کاهش می‌دهد، لذا برای حفظ وزن کاهش یافته، افزایش فعالیت بدنی برای افزایش سوخت‌ و‌ ساز بدن ضروری است، زیرا فعالیت بدنی علاوه بر تقویت بافت عضلانی، کاهش متابولیسم پایه را جبران می‌کند.

اگر چه در صورت افزایش وزن مجدد پس از رژیم غذایی، این وزن برگشته بیشتر چربی خواهد بود و بدن در برابر کاهش وزن مجدد مقاوم می‌شود، اما با اجرای برنامه ورزشی منظم می‌توانید بخشی از وزن برگشتی خود را به ماهیچه تبدیل نمایید که این مسئله باعث افزایش سوخت‌ و‌ ساز بدن و کاهش مقاومت آن در برابر رژیم لاغری می‌گردد.
علاوه بر این، همراه بودن ورزش با رژیم لاغری، از افزایش وزن مجدد جلوگیری می‌نماید.

آیا این مقاله مفید بود؟ امتیاز دهید

اولین امتیاز را بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در pinterest
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در email
آخرین مقالات
پاسخ به پر تکرار ترین سوالات شما

1- چطور یک برنامه بدنسازی یا فیتنس دریافت کنم؟

برنامه بدنسازی، تغذیه و مکمل برای هر فرد با شرایط بدنی او، قد، وزن و سابقه ورزشی اش متفاوت است باید یک مربی با در نظر گرفتن تمامی این شرایط برای شما برنامه طراحی کند.

دریافت برنامه آنلاین

2- چطور برای مربیگری بدنسازی و فیتنس اقدام کنم؟ 

برای مربی شدن نیاز است شما آموزش های اولیه را طی کنید سپس با آماده کردن مدارک و شرایط ثبت نام  جهت شرکت در کلاس های آن اقدام نمایید. بیشتر بخوانید…

3- برای چربی سوزی و کاهش وزن بهترین روش ها کدام است؟

بهترین، جدیدترین و کارآمد ترین روش آموزش، نکات ورزشی و تغذیه مناسب با هدف شماست به طوری که تغذیه ورودی خود را کنترول و تمرینات متناسب با توانایی بدنی خود را دنبال کنید.

4- چطور بفهمم چه مکمل و تغذیه ای برای من مفید است؟

افراد متخصصی که در مورد مکمل و تغذیه دوره دیده اند بهترین مرجع راهنمایی شما جهت تغذیه مناسب و مکمل متناسب هستند. 

سوالات متداول مصرف مکمل ها

5- چطور در خانه، بدنسازی و فیتنس کار کنم؟

وقتی شما یک برنامه راهنما برای تمرین در منزل داشته باشید می توانید با حداقل وسایل ورزشی و حتی با استفاده از لوازم منزل مناسب با زمان و توانایی بدن خود را تمرین بدهید.

اگر سوال جدیدی دارید در زیر این مطلب مطرح کنید تا به سوال و جواب ها اضافه شود.

ارسال دیدگاه