چرا بدن افراد چاق در برابر رژیم لاغری مقاومت می کند؟

چرا بدن افراد چاق در برابر رژیم لاغری مقاومت می کند؟

خیلی از افراد چاق تاكید می‌كنند، بدن آن ها پس از سال‌ها نسبت به رژیم غذایی مقاوم شده
آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

مقاومت بدن افراد چاق در برابر رژیم غذایی

خیلی از افراد چاق تاکید می‌کنند، بدن آن ها پس از سال‌ها نسبت به رژیم غذایی مقاوم شده است. مطالعات گذشته نشان می‌دهد رژیم‌های یویو (رژیمی که فرد مدتی آن را اجرا می کند و بعد رها می کند و مجددا آن را اجرا می کند و به همین ترتیب) که با کاهش و افزایش متناوب وزن همراه است، سوخت و ساز بدن را کاهش می‌دهند و همین نکته را دلیل مقاومت بدن در برابر کاهش وزن پس از رژیم‌های پی در پی می‌دانند. 

چرا رژیم‌های مکرر باعث کاهش سوخت و ساز می‌شوند؟

تحقیقات نشان داده است، اگر شما وزن کم کنید و مجددا آن وزن کاهش یافته را کسب کنید، از میزان بافت ماهیچه‌ ای شما کاسته شده و در مقابل بر تجمع چربی در بدن تان افزوده می‌شود.

هنگام گرفتن رژیم غذایی، زمانی که شما وزن کم می‌کنید، هم بافت ماهیچه‌ ای و هم چربی را از دست می‌دهید، ولی آنچه مسلم است هنگامی‌ که وزن کم شده برمی‌گردد، بیشتر بافت چربی است که اضافه می‌شود.

چربی از نظر متابولیکی، از بافت ماهیچه‌ای کمتر فعال است، بنابراین کاهش وزن‌ های پیاپی و متعاقب آن افزایش وزن، باعث می‌شود میزان متابولیسم پایه یا سوخت ‌و ‌ساز بدن کاهش یابد و در نتیجه کاهش وزن در دفعات بعد دشوارتر می‌شود.

همراه بودن ورزش با رژیم لاغری، از افزایش وزن مجدد جلوگیری می‌ کند.

با این وجود، مطالعات نشان می ‌دهد اگر شما جزء کسانی نباشید که در رژیم‌ های لاغری سریع و معجزه‌ آسا شرکت می‌نمایند، این تغییر در بافت ماهیچه ای زیاد نیست و میزان متابولیسم کاهش یافته نیز زیاد نخواهد بود.
بررسی علمی‌ که در مرکز تغذیه بالینی دانشگاه کمبریج انجام شد، نشان داد میزان متابولیسم افراد بعد از چندین‌ بار رژیم گرفتن، به طور قابل توجهی کاهش نیافته است.

اگرچه رژیم‌های غذایی یویو جواب به درمان را سخت‌تر می‌کند، ولی این فقط به دلیل کاهش سوخت‌ و‌ ساز یا متابولیسم بدن نیست، بلکه به نظر می‌آید عوامل روحی و روانی ناشی از عدم وجود انگیزه برای رژیم غذایی مجدد در این زمینه نقش اساسی‌ تری را ایفا نماید.

علاوه بر این، توجه به این نکته حائز اهمیت است که کاهش وزن شما، چه یک بار رژیم گرفته باشید و چه رژیم‌ های مکرر داشته باشید، به دلیل کاهش بافت بدن و به ویژه بافت عضلانی، میزان متابولیسم پایه را به طور طبیعی کاهش می‌دهد، لذا برای حفظ وزن کاهش یافته، افزایش فعالیت بدنی برای افزایش سوخت‌ و‌ ساز بدن ضروری است، زیرا فعالیت بدنی علاوه بر تقویت بافت عضلانی، کاهش متابولیسم پایه را جبران می‌کند.

اگر چه در صورت افزایش وزن مجدد پس از رژیم غذایی، این وزن برگشته بیشتر چربی خواهد بود و بدن در برابر کاهش وزن مجدد مقاوم می‌شود، اما با اجرای برنامه ورزشی منظم می‌توانید بخشی از وزن برگشتی خود را به ماهیچه تبدیل نمایید که این مسئله باعث افزایش سوخت‌ و‌ ساز بدن و کاهش مقاومت آن در برابر رژیم لاغری می‌گردد.
علاوه بر این، همراه بودن ورزش با رژیم لاغری، از افزایش وزن مجدد جلوگیری می‌نماید.

به اشتراک بگذارید:
داغترین مطالب سایت
تاثیر بدنسازی و پرورش اندام در رشد قد
تاثیر بدنسازی و پرورش اندام در...
 
۷۸۲دیدگاه
مکمل ارژنین
آشنایی با مکمل ال-آرژنین و سوا...
 
۷۵۵دیدگاه
برنامه بدنسازی
مشاوره و دریافت آنلاین برنامه ...
 
۵۷۴دیدگاه
نوجوانان ، بدنسازی، تهدیدها وفرصتها
نوجوانان – بدنسازی، تهدی...
 
۵۱۵دیدگاه
روش دریافت کارت مربیگری بدنسازی
روش دریافت کارت مربیگری بدنساز...
 
۴۷۲دیدگاه
سوال جواب های متداول و رایج در بدنسازی و فیتنس
سوال جواب های متداول و رایج در...
 
۴۰۳دیدگاه

ارسال دیدگاه