فهرست مطالب

مزیت های ورزش هوازی (ایروبیک)

تحقیقی جدید نشان داده که ورزش ایروبیک پایدار برای مغز بسیار مفید است.

تحقیقات زیادی نشان داده اند که فعالیت فیزیکی می تواند حجم مغز را بالا ببرد و زوال عقل مرتبط با بالا رفتن سن را کاهش دهد. تحقیقی روی موش ها انجام شد که به طور ویژه نوروژنز هیپوکامپ (AHN) بزرگسالان را بررسی کرد این هورمون سلول های مغزی جدید در مغز بزرگسالان را تولید می کند. رشد سلول در هیپوکامپ موجب تقویت حافظه و یادگیری می شود. تحقیقات گذشته نشان داده اند تعداد سلول های مغز در موش ها در پاسخ به راه رفتن مداوم روی تردمیل یا دوچرخه دوبرابر یا سه برابر می شود. هدف این تحقیق جدید بررسی خلاف این نتیجه برای دو ورزش غیرهوازی می باشد یعنی ورزش مقاومتی و تمرین اینتروال شدید (HIIT) . اکثر تحقیقات به دنبال این هستند که ببینند ایروبیک چگونه AHN را تحت تاثیر قرار می دهد.

انواع ورزش

برای تست تفاوت بین این نوع ورزش ها، ۸۸ موش به ۴ گروه برای انجام ورزش های مختلف تقسیم شدند. یک گروه چرخی برای دویدن در قفس خود دارند که به آنها اجازه میدهد روی آن بدوند. گروه دیگر اجازه دویدن ندارند در عوض درگیر تمرینات استقامت مثل بالا رفتن از دیوار با وزنه های کوچک که به دم آنها متصل است می باشد. گروه HIIT روی تردمیل قرار گرفتند که به طور متناوب سه دقیقه تند راه می روند و سپس ۲ دقیقه راه رفتن معمولی تا به ۱۵ دقیقه تمرین برسد. گروه کنترل بدون ورزش و غیر فعال هستند.

پس از ۷ هفته آزمایش، موش ها برای نوروژنز هیپوکامپ مورد بررسی قرار گرفتند و سطح های بسیار متفاوتی بین انها کشف شد. گروه دو سطح بسیار بالایی از نورون نسبت به سطح غیر فعال داشتند. جالب توجه است محققان سطح بسیار پایینی از نورون در گروه HIIT نسبت به گروه دو پیدا کردند.

طبق نتایج اخیر، ورزش ایروبیک پایدار و داوطلبانه برای مغز بسیار مفدتر می باشد حداقل از لحاظ نوروژنز هیپوکامپ. جای تعجب بود که تاثیر HIIT و تمرین استقامتی بر روی AHN بسیار متوسط بود.

تاثیرات آن بر انسان

خوب نتایج این تحقیقات در مورد اثرات ورزش بر روی مغز انسان به ما چه می گوید؟

تایید شده نوروژنز بزرگسالان در هیپوکامپ انسان رخ می هد. بعلاوه نشان داده شده که در پاسخ به ورزش ایروبیک تغییرات مشابه ای در جریان خون جوندگان و انسان ها رخ می دهد. بنابراین احتمال دارد ورزش ایروبیک برای نوروژنز هیپوکامپ افراد بزرگسال نیز مفید باشد.

منبع : www.healthclubmanagement

 

آیا این مقاله مفید بود؟ امتیاز دهید

اولین امتیاز را بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در pinterest
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در email
آخرین مقالات
پاسخ به پر تکرار ترین سوالات شما

1- چطور یک برنامه بدنسازی یا فیتنس دریافت کنم؟

برنامه بدنسازی، تغذیه و مکمل برای هر فرد با شرایط بدنی او، قد، وزن و سابقه ورزشی اش متفاوت است باید یک مربی با در نظر گرفتن تمامی این شرایط برای شما برنامه طراحی کند.

دریافت برنامه آنلاین

2- چطور برای مربیگری بدنسازی و فیتنس اقدام کنم؟ 

برای مربی شدن نیاز است شما آموزش های اولیه را طی کنید سپس با آماده کردن مدارک و شرایط ثبت نام  جهت شرکت در کلاس های آن اقدام نمایید. بیشتر بخوانید…

3- برای چربی سوزی و کاهش وزن بهترین روش ها کدام است؟

بهترین، جدیدترین و کارآمد ترین روش آموزش، نکات ورزشی و تغذیه مناسب با هدف شماست به طوری که تغذیه ورودی خود را کنترول و تمرینات متناسب با توانایی بدنی خود را دنبال کنید.

4- چطور بفهمم چه مکمل و تغذیه ای برای من مفید است؟

افراد متخصصی که در مورد مکمل و تغذیه دوره دیده اند بهترین مرجع راهنمایی شما جهت تغذیه مناسب و مکمل متناسب هستند. 

سوالات متداول مصرف مکمل ها

5- چطور در خانه، بدنسازی و فیتنس کار کنم؟

وقتی شما یک برنامه راهنما برای تمرین در منزل داشته باشید می توانید با حداقل وسایل ورزشی و حتی با استفاده از لوازم منزل مناسب با زمان و توانایی بدن خود را تمرین بدهید.

اگر سوال جدیدی دارید در زیر این مطلب مطرح کنید تا به سوال و جواب ها اضافه شود.

ارسال دیدگاه