فهرست مطالب

مصرف این ادویه ها باعث افزایش ایمنی بدن در مقابل عفونت‌ ها شود.

یک متخصص تغذیه گفت: مصرف زنجبیل به مقدار کم، زردچوبه، اورگانو و آویشن می‌تواند باعث افزایش ایمنی بدن در مقابل عفونت‌ها شود.

داروهای گیاهی برای ورزشکاران

دکتر محمد جواد حسین زاده افزود: بهتر است میوه‌ها و سبزیجات نیز به صورت مخلوط و به شکل سالاد مصرف شوند چرا که هر کدام از میوه‌ها و سبزیجات حاوی مواد غذایی خاصی هستند و زمانی که با یکدیگر مصرف می‌شوند، تاثیرگذاری همدیگر را بر بدن افزایش می‌دهند.

وی با بیان این که سیستم ایمنی بدن بویژه در فصول سرد سال باید تقویت شود، تاکید کرد: در این اوقات، خطر ابتلای افراد به ‌ویژه کودکان و سالمندان به بیماری ها افزایش می‌یابد. کمبود دریافت هر ماده مغذی می‌تواند بدن را در مقابله با عفونت ها از جمله عفونت های سرماخوردگی دچار مشکل کند. سوء تغذیه نیز باعث کاهش قدرت دفاعی بدن در مقابل عوامل بیماری‌ زا می‌شود.

این متخصص تغذیه در ادامه تاکید کرد: افراد مبتلا به سوء تغذیه به منظور پیشگیری از ابتلا به عفونت‌ها باید مواد غذایی مختلف را به مقدار کافی مصرف کنند. اشخاصی که از سوء تغذیه رنج نمی‌برند نیزلازم است سیستم دفاعی بدن خود را با مصرف برخی مواد غذایی تقویت کنند.

حسین زاده افزود: بر اساس نتایج برخی مطالعات، در صورت مصرف مواد غذایی موثر بر افزایش ایمنی بدن قبل از قرار گرفتن در معرض عفونت ها یا ۲۴ ساعت قبل از بروز علایم بیماری، بدن در مقابل بیماری‌ها مقاوم‌تر می‌شود.

وی با اشاره به مطالعات صورت گرفته درباره نقش مواد غذایی برای مقابله با عوامل بیماری‌ زا، گفت: بر اساس نتایج به دست آمده، در صورت گنجاندن گروه‌های مختلف مواد غذایی در رژیم غذایی روزانه احتمال ابتلا به عفونت‌ها کاهش می‌یابد. بر اساس نتایج برخی از مطالعات، مصرف آنتی اکسیدان ها مانند ویتامین‌های A و C و E مقاومت بدن افراد را در مقابل عفونت ها افزایش می‌دهد.

این متخصص تغذیه افزود: آنتی اکسیدانها در بسیاری از میوه‌ها و سبزیجات وجود دارند. به عنوان نمونه کیوی و مرکبات حاوی ویتامین C هستند. علاوه برآن، فلفل دلمه‌ای قرمز منبع خوبی از این ویتامین C است. مواد غذایی و سبزیجاتی مانند خرمالو، کدو و هویج که رنگ سبز تیره یا نارنجی دارند، منبع خوبی از بتاکاروتن محسوب می‌شوند و در مقابل عفونتها می‌توانند بدن را حفاظت کنند.

وی با اشاره به مطالعات انجام شده درباره سبزیجات گفت:‌ بر اساس نتایج برخی از مطالعات، مصرف کلم بروکلی باعث افزایش قدرت ایمنی بدن می‌شود و اگر به طور خام استفاده شود بیشترین اثر را دارد البته می‌توان آن را بخارپز کرد. شلغم نیز حاوی ویتامین A، کلسیم، اسید فولیک و مقداری ویتامین C است. سیر هم باعث افزایش مقاومت سیستم ایمنی بدن می‌شود.

این متخصص با بیان اینکه اثر مصرف مواد غذایی مانند ویتامین C زمانی افزایش می‌یابد که استفاده از آن با ویتامین‌ها و مواد معدنی دیگر همراه شود، توصیه کرد: سالاد را در رژیم غذایی خود بگنجانیم علاوه بر آن میوه‌ها را به همراه سبزیجات ۴ تا ۷ بار در طول شبانه روز به عنوان میان وعده، دسر و پیش از خواب مصرف کنیم. از سوی دیگر اگر تمایل به مصرف میوه‌ها داریم، انواع مختلف آن‌ها را بخوریم.

این متخصص تغذیه با اشاره به نقش روی در افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن اظهار کرد: روی هم در منابع حیوانی و هم منابع گیاهی یافت می‌شود. روی موجود در منابع گیاهی کمتر جذب بدن می‌شود. نتایج مطالعات جدید اثر کمتری از «روی» بر افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن نشان داده‌اند هرچند که در کشورهایی مانند ایران مردم کمتر از حد نیاز روی دریافت می‌کنند این در حالیست که روی در منابع حیوانی مانند گوشت و مرغ و منابع گیاهی مانند حبوبات یافت می شود.

وی با اشاره به نقش آلودگی هوا بر قدرت سیستم ایمنی بدن گفت: آلودگی هوا یکی از عوامل اکسیدان است که می‌تواند بر سیستم ایمنی بدن اثر منفی بگذارد بنابراین در مناطق آلوده‌ تر خطر ابتلا به عفونت هایی مانند عفونت‌ های سرماخوردگی بویژه در کودکان بیشتر است. البته می‌توان با مصرف میوه و سبزیجات تا حدودی از اثرات آلودگی هوا بر سیستم ایمنی بدن کاست.

حسین‌ زاده در پایان اظهار کرد: مبتلایان به عفونت های سرماخوردگی باید مایعات بیشتری مصرف کنند البته چای سبز هم باعث تحریک سیستم ایمنی بدن در مقابل عفونت‌ ها می‌شود علاوه بر آن چای معمولی کمرنگ نیز مفید است.

آیا این مقاله مفید بود؟ امتیاز دهید

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در pinterest
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در email
آخرین مقالات
پاسخ به پر تکرار ترین سوالات شما

1- چطور یک برنامه بدنسازی یا فیتنس دریافت کنم؟

برنامه بدنسازی، تغذیه و مکمل برای هر فرد با شرایط بدنی او، قد، وزن و سابقه ورزشی اش متفاوت است باید یک مربی با در نظر گرفتن تمامی این شرایط برای شما برنامه طراحی کند.

دریافت برنامه آنلاین

2- چطور برای مربیگری بدنسازی و فیتنس اقدام کنم؟ 

برای مربی شدن نیاز است شما آموزش های اولیه را طی کنید سپس با آماده کردن مدارک و شرایط ثبت نام  جهت شرکت در کلاس های آن اقدام نمایید. بیشتر بخوانید…

3- برای چربی سوزی و کاهش وزن بهترین روش ها کدام است؟

بهترین، جدیدترین و کارآمد ترین روش آموزش، نکات ورزشی و تغذیه مناسب با هدف شماست به طوری که تغذیه ورودی خود را کنترول و تمرینات متناسب با توانایی بدنی خود را دنبال کنید.

4- چطور بفهمم چه مکمل و تغذیه ای برای من مفید است؟

افراد متخصصی که در مورد مکمل و تغذیه دوره دیده اند بهترین مرجع راهنمایی شما جهت تغذیه مناسب و مکمل متناسب هستند. 

سوالات متداول مصرف مکمل ها

5- چطور در خانه، بدنسازی و فیتنس کار کنم؟

وقتی شما یک برنامه راهنما برای تمرین در منزل داشته باشید می توانید با حداقل وسایل ورزشی و حتی با استفاده از لوازم منزل مناسب با زمان و توانایی بدن خود را تمرین بدهید.

اگر سوال جدیدی دارید در زیر این مطلب مطرح کنید تا به سوال و جواب ها اضافه شود.

ارسال دیدگاه