فهرست مطالب

کراتین بی رقیب

کراتین به عنوان پر فروش ترین مکمل از سال ۱۹۹۳ در بسیاری از باشگاه های بدنسازی جایگاه ویژه ای بدست آورد. برغم این حضور ۲۲ ساله، تحقیقات چندانی در خصوص شفاف سازی این مکمل محبوب صورت نگرفته است. کراتین منوهیدرات یک ترکیب نیتروژنی موثر در ساختار بدن است که به طور طبیعی در بدن ساخته و در عضلات نگهداری می شود. با مصرف ماهی و گوشت (به ویژه گوشت گاو) می توانید کراتین مورد نیاز ب‍دن را دریافت کنید. به عنوان مکمل ورزشی کراتین معمولا به صورت پودر سفید رنگ استفاده می شود.

چگونگی عملکرد کراتین در بدن

سوختی که بدن با مصرف کربوهیدرات ها، پروتئین و چربی به دست می آورد آدنوزین تری فسفات یا ای تی پی نامیده می شود. وقتی ورزش می کنید آدنوزین تری فسفات با تغییر وضعیت به آدنوزین دی فسفات تبدیل شده که سوختی بی مصرف برای عضلات است.

در این مقطع، کراتین با ورود به چرخه با در برداشتن فسفات، آدنوزین دی فسفات را بار دیگر به تری فسفات تبدیل کرده و به عنوان سوخت به عضلات می رساند. طی این فرایند، عضلات دوباره سوخت رسانی شده و بدن توانایی تمرین در مدت زمان طولانی و با قدرت بیشتر را پیدا می کند.

  • مزایا کراتین بی رقیب

کراتین عمدتا به عنوان ماده ای موثر در بهبود عملکرد انجام فعالیت های ورزشی پر فشار مانند بدنسازی و دوی سرعت یاد می شود. لازم است بدانید این ماده مفید در بدن باعث افزایش وزن و قدرت است. از دیگر تاثیرات فوق العاده کراتین تاثیر بربیماری های مختلف است. تحقیقات متعددی کراتین را به عنوان عاملی موثر بر سلامتی عنوان کرده اند.

کاهش سرعت عوامل ایجاد پارکینسون و از دست دادن بینایی یکی از تاثیرات استفاده از کراتین بوده که هنوز کاملا به اثبات نرسیده است. در سال ۲۰۱۲ طی مطالعه انجام شده توسط محققان استرالیایی کراتین را عامل بهبود هوش و حافظه در گیاهخواران دانسته اند که افزایش سرعت پردازش اطلاعات نتیجه استفاده از این ماده مفید در این گروه افراد عنوان شده است.

به طور کلی کراتین توان، قدرت و سرعت شما را افزایش می دهد. در گذشته گفته ها مبنی بر افزایش انرژی کوتاه مدت ناشی از مصرف کراتین در بدن بود، اما تحقیقات جدید حاکی از بهبود عملکرد کلی بدن بواسطه بالا بردن فشار خون، افزایش ذخیره گلیکوژن و بهبود تنفس است.

هایپرتروفی و رشد عضلات از مهم ترین مزایای استفاده از این مکمل است که همراه با تمرین مناسب به این امر کمک می کند.

  • عوارض

کراتین به دلیل ایجاد بعضی مشکلات در کلیه و همچنین گرفتگی عضلات مورد انتقاد قرار گرفته که این ادعا هنوز به اثبات نرسیده است.

مهمترین تاثیر جانبی کراتین افزایش وزن ناشی از نگهداری آب در بدن است که با اهداف بعضی ورزشکاران سازگاری ندارد.

چگونه از کراتین استفاده کنیم؟

نوع معمول استفاده از کراتین بارگیری آن در ۵ روز به میزان ۲۰ گرم روزانه است که می توانید از آن در دزهای ۳ تا ۵ گرمی استفاده کنید. بعد از آن می توانید با مصرف ۳ تا ۵ گرم روزانه کراتین عضلات را بالا نگه دارید. بعضی از کارشناسان معتقدند بارگذاری کراتین ضروری نیست و از ابتدا می توانید با مصرف ۵ گرم روزانه از فواید آن بهره مند شوید.

نسبت به تبلیغات اغراق آمیز در مورد تاثیرات خارق العاده کراتین در بعضی موارد احتیاط کنید. گرچه انواع دیگری از محصولات حاوی کراتین با حفظ دیگر مزایا جایگاه خود را در بازار حفظ کرده اند، اما تحقیق ثبت شده ای مبنی بر برتری تاثیر محصولات حاوی کراتین نسبت به پودر خالص آن وجود ندارد.

آیا این مقاله مفید بود؟ امتیاز دهید

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در pinterest
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در email
آخرین مقالات
پاسخ به پر تکرار ترین سوالات شما

1- چطور یک برنامه بدنسازی یا فیتنس دریافت کنم؟

برنامه بدنسازی، تغذیه و مکمل برای هر فرد با شرایط بدنی او، قد، وزن و سابقه ورزشی اش متفاوت است باید یک مربی با در نظر گرفتن تمامی این شرایط برای شما برنامه طراحی کند.

دریافت برنامه آنلاین

2- چطور برای مربیگری بدنسازی و فیتنس اقدام کنم؟ 

برای مربی شدن نیاز است شما آموزش های اولیه را طی کنید سپس با آماده کردن مدارک و شرایط ثبت نام  جهت شرکت در کلاس های آن اقدام نمایید. بیشتر بخوانید…

3- برای چربی سوزی و کاهش وزن بهترین روش ها کدام است؟

بهترین، جدیدترین و کارآمد ترین روش آموزش، نکات ورزشی و تغذیه مناسب با هدف شماست به طوری که تغذیه ورودی خود را کنترول و تمرینات متناسب با توانایی بدنی خود را دنبال کنید.

4- چطور بفهمم چه مکمل و تغذیه ای برای من مفید است؟

افراد متخصصی که در مورد مکمل و تغذیه دوره دیده اند بهترین مرجع راهنمایی شما جهت تغذیه مناسب و مکمل متناسب هستند. 

سوالات متداول مصرف مکمل ها

5- چطور در خانه، بدنسازی و فیتنس کار کنم؟

وقتی شما یک برنامه راهنما برای تمرین در منزل داشته باشید می توانید با حداقل وسایل ورزشی و حتی با استفاده از لوازم منزل مناسب با زمان و توانایی بدن خود را تمرین بدهید.

اگر سوال جدیدی دارید در زیر این مطلب مطرح کنید تا به سوال و جواب ها اضافه شود.

ارسال دیدگاه