5 توصیه غذایی برای ورزشکاران

۵ توصیه غذایی برای ورزشکاران

بدن در نتیجه رژیم های طولانی وارد فاز حفاظتی می شود. در واقع در پی تحمل گرسنگی، نرخ
آیا این مقاله برای شما مفید بود؟
0

چند توصیه غذایی برای افرادی که به تناسب اندام خود توجه دارند:

کافئین مانعی برای بازگشت وزن پس از رژیم

بدن در نتیجه رژیم های طولانی وارد فاز حفاظتی می شود. در واقع در پی تحمل گرسنگی، نرخ سوخت و ساز کاهش و اشتها افزایش می یابد که باعث می شود پایبندی طولانی مدت به رژیم های کم کالری بسیار دشوار شود. رژیم های انتقالی تکنیکی برای کاهش وزن است که شامل بازه هایی از رژیم کم کالری و سپس چند روز الگوی تغذیه نرمال است.

تئوری پشت این شیوه این است که از طریق مکانیزم های کنترلی سوخت و ساز هرگز وارد فاز گرسنگی نمی شوند. مطالعه ای توسط محققان ایرانی نشان داد استفاده از کافئین می تواند باعث تقویت کاهش وزن و اجتناب از بازگشت وزن در طول رژیم های انتقالی شود. کافئین مانع کاهش سوخت و ساز زمان استراحت می شود و به سرکوب اشتها هم کمک می کند.

اکسیری به نام آب چغندر

توصیه غذایی مروری توسط ریچارد بلومر، ویلیام کلمنت و اسنگراکلی از دانشگاه ممفیس تنسی، به این جمع بندی رسیده که آب چغندر ترکیب حیرت انگیزی است که به کاهش فشار خون، افزایش جریان خون، ارتقای اکسیژن رسانی در طول تمرین یا در مجاورت ارتفاع و ارتقای کارایی تمرین منجر می شود. آب چغندر تنها پس از یکبار مصرف، فواید خود را نشان می دهد و با مصرف منظم آثار مثبت آن محسوس تر خواهد شد.

محققان به این نتیجه رسیده اند که نوشیدن روزانه دو لیوان آب چغندر فشار خون را به میزان عمده ای کاهش می دهد. بررسی ها کاملا نشان داده که یک ساعت بعد از مصرف آب چغندر کاهش تاثیر گذاری در فشار خون دیده می شود و بعد از سه تا چهار ساعت به میزان حداکثر رسیده و حتی آثار شگفت انگیز آن بعد از ۲۴ ساعت نیز باقی می ماند. این مطالعه جدید که در نشریه علمی چاپ شده را می توان به عنوان کم هزینه ترین راه برای درمان بیماری فشار خون برشمرد.

علاوه بر کاهش فشار خون، آب چغندر در افزایش استقامت بدنی نیز موثر است. در یک تحقیق، به یک گروه از ورزشکاران دوچرخه سواری دو لیوان آب چغندر برای شش روز متوالی داده شد که در نتیجه آنها موفق شدند به نسبت قبل ۱۱.۲۵ دقیقه بیشتر دوچرخه سواری کنند. این افزایش استقامت برای نیترات خاص موجود در آب چغندر است.

اگر با مزه آب چغندر مشکل دارید، می توانید آن را با مرکبات یا همراه با آب هویج و کرفس بنوشید.

شیر کاکائو

بدنسازان به جای مصرف نوشیدنی ویژه پس از تمرین می توانند یک پاکت کوچک از شیر کاکائو کم چرب مصرف کنند. محققان در دانشگاه تگزاس به این نتیجه رسیده اند که شیر کاکائو  دارای ترکیب کاملی از پروتئین برای افزایش استقامت، عضله سازی، کاهش چربی ها و بهبود بازدهی تمرین است. شیر کاکائو به بازسازی ذخایر قندی عضلات کمک می کند و سنتز پروتئین را آغاز می کند و در نتیجه به ریکاوری و حفظ پروتئین و عضله کمک می کند.

نوشیدنی شیرین هرگز!

چند توصیه غذایی نشان داده که نوشیدن سودا برای بدن مضر است؛ بویژه مقدار قندی که در هر بطری آن وجود دارد می تواند روی عضلات ۶ تکه شکم تان پوشش محو کننده ای قرار دهد. محققان یافته اند که سودا نه تنها برای قطر کمر بد است، بلکه برای طول عمر نیز ضرر دارد. فسفاتهای موجود در کولا می تواند منجر به بیماری های قلبی و کلیوی شود. مصرف منظم آن می تواند با افزایش خطر پوکی استخوان و آتروفی (کوچک شدن) عضلات همراه باشد. هر جا که قرار است یک نوشیدنی انتخاب کنید از انتخاب انواع شیرین آن اجتناب کنید و به جای آن آب بنوشید. اگر دوست دارید که آب طعم داشته باشد چند برش از لیموی تازه داخل بطری خود بیاندازید.

روغن نارگیل فراموش نشود

 روغن نارگیل که پیش از این، توجه چندانی به آن نمیشد، هم اکنون از نظر متخصصان تغذیه یکی از بهترین نوع روغن هاست که دارای اسیدهای چرب غیر اشباع و اسید لاریک است. یک عامل ضد میکروبی و ضد قارچ محسوب شده و مقاومتش به حرارت بسیار بالاست.

وجود روغن نارگیل در همه آشپزخانه ها به خصوص آشپزخانه ورزشکاران که نباید هر مقدار و هر روغنی را مصرف کنند، ضروری است. اگر می خواهید تستوسترون بدنتان افزایش یابد، از این روغن استفاده کنید.

اگر سوال جدیدی دارید در زیر این مطلب مطرح کنید تا به سوال و جواب ها اضافه شود.
به اشتراک بگذارید:
داغترین مطالب سایت
تاثیر بدنسازی و پرورش اندام در رشد قد
تاثیر بدنسازی و پرورش اندام در...
 
۷۹۶دیدگاه
مکمل ارژنین
آشنایی با مکمل ال-آرژنین و سوا...
 
۷۵۹دیدگاه
روش دریافت کارت مربیگری بدنسازی
روش دریافت کارت مربیگری بدنساز...
 
۶۰۰دیدگاه
برنامه بدنسازی
مشاوره و دریافت آنلاین برنامه ...
 
۵۸۸دیدگاه
نوجوانان ، بدنسازی، تهدیدها وفرصتها
نوجوانان – بدنسازی، تهدی...
 
۵۳۷دیدگاه
سوال جواب های متداول و رایج در بدنسازی و فیتنس
سوال جواب های متداول و رایج در...
 
۴۳۷دیدگاه

ارسال دیدگاه