برنامه بدنسازی

موزیک بدنسازی

کلیپ بدنسازی

معرفی کارخانه بدنسازی

آموزش مربیان

کاتالوگ

مقالات

مشاوره تجهیز باشگاه

اخبار بدنسازی

لیست مربیان بدنسازی

لیست باشگاه بدنسازی

تبلیغات

برنامه بدنسازی

موزیک بدنسازی

کلیپ بدنسازی

معرفی کارخانه بدنسازی

آموزش مربیان

مقالات

اخبار بدنسازی

کاتالوگ

مشاوره تجهیز باشگاه

تبلیغات

لیست باشگاه بدنسازی

لیست مربیان بدنسازی

logo
منو
برنامه بدنسازی

موزیک بدنسازی

کلیپ بدنسازی

معرفی کارخانه بدنسازی

آموزش مربیان

کاتالوگ

مقالات

مشاوره تجهیز باشگاه

اخبار بدنسازی

لیست مربیان بدنسازی

لیست باشگاه بدنسازی

تبلیغات

برنامه بدنسازی

موزیک بدنسازی

کلیپ بدنسازی

معرفی کارخانه بدنسازی

آموزش مربیان

مقالات

اخبار بدنسازی

کاتالوگ

مشاوره تجهیز باشگاه

تبلیغات

لیست باشگاه بدنسازی

لیست مربیان بدنسازی

پیلاتس به یکبار امتحانش می ارزد!

پیلاتس یکی دیگر از رشته های تقریبا نوپا در ایران است که طرفدارن خاص خود را دارد؛ رشته ای که بر مبنای ۶ اصل اساسی و با روشی منحصر به فرد باعث تقویت عضلات بدن، کاهش سایز و البته بهبود مفاصل می شود.

تاریخچه پیلاتس:

ژوزف هوبر توس پیلاتس موسس این روش تمرینی در سال ۱۸۸۰ میلادی در دوسلدورف آلمان دیده به جهان گشود. از کودکی دچار ضعف و مبتلا به بیماری هایی مانند آسم، آلرژی و تب روماتیسمی بود. او تصمیم گرفت بدن خود را در برابر این بیماری ها مقاوم کند، بنابراین یک روش علمی از تمرین های ورزشی ابداع کرد تا به وسیله آن توانایی های بدنی خود را افزایش دهد. او با ورزش هایی از قبیل یوگا، ژیمناستیک، اسکی، دفاع شخصی، باله، بندبازی و وزنه برداری آشنایی داشت. سپس با انتخاب بهترین شیوه های ورزشی با استفاده از سه اصل قدرت، تعادل و انعطاف تعدادی تمرین طراحی کرد. در سال ۱۹۳۰ وی نام این روش را «علم کنترل بدن» یا «کنترلوژی»نامید. پس از مرگ وی به دلیل احترام و حفظ یاد و خاطره او توسط بازماندگانش این ورزش به نام پیلاتس متداول شد.

پیلاتس چیست؟

به مجموعه ای از تمرینات ورزشی تخصصی که بر بدن و ذهن فرد تاثیر گذاشته و ضمن بالا بردن قدرت و استقامت تمام اعضای بدن، عمقی ترین عضلات را مورد هدف قرار می دهد، پیلاتس گفته می شود. به بیان ساده تر پیلاتس تمرینی است برای کشیدن عضلات، تقویت و بازگرداندن تعادل بدن.

روش تمرینی

روش تمرینی پیلاتس متشکل از ورزش هایی است که تمرکز ویژه ای روی پیشرفت انعطاف و قدرت در تمام اندام های بدن بدون اینکه عضلات حجیم شوند یا از بین بروند را دارند. این روش تمرینی از حرکات کنترل شده ای تشکیل شده که بین بدن و مغز هارمونی فیزیکی ایجاد کرده و توانایی بدن افراد را در هر سن بالا می برد. امروزه پزشکان ورزشی و فیزیوتراپیست ها پیلاتس را به عنوان یکی از ایمن ترین فرم های ورزش پیشنهاد می کنند. بدون توجه به سن و سال و میزان فعالیت افراد، پیلاتس می تواند برای هر شخصی مفید باشد.

تمرینات پیلاتس چگونه است؟

تمرینات پیلاتس عبارت است از تلاش برای تمرکز فکر یک فرد روی عضلات بدن. به مرور زمان و با اجرای مکرر حرکات، ذهن انسان، بدن را بهتر درک کرده و آن را توانمند تر و متعادل تر می سازد. حرکات پیلاتس عضلات و مفاصلی را مورد هدف قرار می دهد که در فعالیت های روزانه درگیر هستند. به طور مثال نشستن، راه رفتن، حمل کردن بار، خم و راست شدن.

پیلاتس و طرز صحیح انجام حرکات

پیلاتس حرکات ورزشی را به شکلی آموزش می دهد که مانع بروز صدمات ورزشی شود. با پیلاتس کنترل کامل جسم خود را در دست میگیرید و سپس از راه تکرار حرکات یک هماهنگی طبیعی در بدن ایجاد می شود. این رشته ورزشی باعث ایجاد هماهنگی دقیق اجزای بدن می شود و حالت ها و حرکات نادرست بدن را اصلاح می کند.

  • ۶ رکن اصلی:

پیلاتس بر مبنای شش اصل تمرکز، کنترل، تحرک، ایجاد نیروی دفاعی، دقت و تنفس بنا شده است. این ۶ اصل مهم پیلاتس برای کیفیت عملکرد و نتیجه موفقیت آمیز این ورزش حیاتی هستند. تکیه اصلی پیلاتس بر کیفیت است نه کمیت.

بر خلاف تمام رشته ها

بر عکس سیستم های ورزشی دیگر که شامل تکرار بیش از حد هر حرکت ورزشی است، در پیلاتس انجام هر کدام از حرکات به طور کامل و با دقت صورت می گیرد. این امر باعث می شود که ورزشکار در کوتاه ترین زمان ممکن به نتایج دلخواه دست یابد.

یک ورزش منحصر بفرد

پیلاتس یک روش منحصر بفرد ورزشی است که در آن، قوای بدنی و پایداری ستون فقرات تا زمانی که ۶ اصل اولیه رعایت شود، حفظ می شوند. در تمام مدت انجام حرکات پیلاتس فرد کاملا بر روی تنفس و انقباض و کشش های عضلانی خود کنترل دارد. روش تمرینی پیلاتس شامل حرکات کششی و قدرتی است که باعث ایجاد انعطاف و قدرت در عضلات و برقراری ارتباط مستقیم بین ذهن و اندام می شود. با انجام تمرین های پیلاتس، تمام عضلات بدن تقویت می شوند، دردهای مفصلی کاهش می یابد و در ورزشکاران حرفه ای باعث کاهش آسیب دیدگی آنها می شود.

پیلاتس برای چه کسانی مفید است؟

افراد در هر وضعیتی که باشند، ورزشکار حرفه ای یا تازه کار، خانم های خانه دار یا آقایان کارمند و پر مشغله و … اگر ورزش پیلاتس را آغاز کنند، مطمئنا نتایج مثبت آن را به زودی خواهند دید. با شروع پیلاتس می توان قدم به قدم تغییر ظاهری را مشاهده کرد. بطور کلی این تمرینات برای تمامی مردان و زنان در هر سنی که علاقه مند به پرورش اندام و وضعیت عمومی جسمانی خود هستند، مفید است. ورزشکاران حرفه ای خصوصا کسانی که به علت داشتن حرکات یک جانبه صدمه دیده اند. هنرمندان نمایشی، ورزشکاران، هنرپیشگان و موسیقی دانان. تمام کسانی که داشتن حالت ظاهری خوب برایشان مهم است. کسانی که به طور مزمن دچار درد پشت هستند. تمام کسانی که پس از یک دوره نقاهت می خواهند دوباره یک زندگی با نشاط را آغاز کنند. سالخوردگانی که می خواهند بدون قید و شرط دوباره فعال و مستقل باشند. زنان و مردانی که می خواهند از پوکی استخوان جلوگیری کنند. در یک کلمه پیلاتس برای همه مفید است.

بدون شک پیلاتس ارزش یکبار امتحان کردن را دارد و شاید بتوان پیش بینی کرد این ورزش افق روشنی پیش رو داشته باشد. البته با توجه به اینکه درصد بالایی از افراد جامعه ایران دچار کمر و زانو درد هستند، می توان آینده مناسبی را برای این رشته متصور بود.

تاثیر پیلاتس بر فیتنس

اصلاح فرم بدن، بهبود قابلیت های حرکتی و انعطافی، تقویت قسمت شانه و لگن، بهبود سلامت مفاصل، تمرین مکمل برای ورزشکاران حرفه ای، تاثیر بر سلامتی بدن، تسریع در سپری شدن دوران نقاهت، توانبخشی فیزیکی بدن، بهبود تعادل و هماهنگی اجزای بدن در افراد مسن، تمرینی ایمن و عالی برای قبل و بعد از زایمان، آرام کردن دردها، حفظ و افزایش تراکم استخوان، بهتر شدن گردش خون، کارایی شش ها و سیستم تنفس، تمرینی مفید و مناسب برای اهداف درمانی

تاثیر بر سلامتی روان

پیلاتس باعث می شود احساس بهتری داشته باشید، استرس و فشار را از بین می برد، هشیاری کلی بدن را افزایش و جسم و ذهن و روح شما را ارتقا می دهد.

آیا این مقاله مفید بود؟ امتیاز دهید

اولین امتیاز را بدهید
مقالات تصادفی

اگر سوال جدیدی دارید در زیر این مطلب مطرح کنید تا به سوال و جواب ها اضافه شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درج آگهی بدنسازی