فهرست مطالب

بررسی کافئین موجود در قهوه

کافئین نوعی ماده طبیعی موجود در برگ درختان، آجیل و دانه بسیاری از گیاهان است. همچنین مقادیر زیادی در (چای، شکلات، برخی نوشیدنی ها و مشروبات غیر الکلی) وجود دارد و مصرف آن قبل از تمرین مناسب است. من افرادی را می شناسم که قبل از تمرین همیشه یک یا دو فنجان قهوه مصرف می کنند.

چرا انقدر بحث و جدل بر روی نوشیدن قهوه قبل از تمرین و ورزش وجود دارد؟

سازمان استرالیایی تیم های ورزشی دریافته اند که کافئین به عنوان یک منبع انرژی، بسیار بیشتر از کربوهیدرات، باعث حجیم شدن عضلات می شود. کافئین به عنوان راهی برای ذخیره انرژی مازاد در بدن در طول مسابقات توسط ورزشکاران مصرف می شود و یک فنجان قهوه کافی است تا تمام اثرات مفید آن جذب شود.

یافته های دیگری وجود دارد که نشان می دهد مصرف کافئین پیش از تمرین، بسیار مناسب است و اثرات آن به عنوان یک محرک انرژی زا در تمرینات شناخته شده است.

ممکن است این سئوال پیش آید که پس چرا از کافئین به عنوان یک ماده ممنوعه در لیست کمیته ملی المپیک نام برده شده است؟
بله، درست است. شما نمی توانید قبل از مسابقه حتی یک ماده خنده آور مصرف کنید و این فقط قوانین مسابقه است.

بررسی ها در مورد کافئین

در مقاله ای که اخیرا از طرف یکی از سازمان های بین المللی غذایی انتشار یافته آمده است که کافئینی که در یک فنجان قهوه یافت می شود تقریباً معادل ۱۵۰ گرم است که قادر است به مقدار زیادی احساس خستگی را کاهش داده و باعث تقویت فعالیت های بدنی شود.
جدیدترین مطالعات جمع آوری شده در سال ۲۰۰۴ توسط یکی از نشریه های تخصصی، شامل ۳۹مقاله انتشار یافته در مورد افرادی است که به مدت کم فعالیت بدنی داشته اند و تبدیل شده بودند به افرادی که مدت زیاد و به مقدار ورزش می کرده اند و همچنین کسانی که به طور مداوم و منظم فعالیت بدنی داشته اند.

در همه این بررسی ها کافئین به میزان ۴۴/۱۲درصد عملکرد افراد را افزایش داده بود. این مطالعات همچنین نشان می دهد بیشترین اثر کافئین بر روی افرادی است که به مدت طولانی و در یک زمان مشخص ورزش می کنند.

در بسیاری از این مطالعات، هر جا که عملکرد به وسیله مصرف کافئین و یا قهوه افزایش می یابد، همزمان کاهش محسوسی نیز در احساس خستگی مشاهده می شود. مطالعات دیگری نیز وجود دارد که نشان دهنده اثرات مثبت نوشیدن قهوه و یا مصرف کافئین قبل از ورزش های پر تحرک است.

این اثرات شامل افزایش عملکرد در هنگام دویدن مسافت زیاد و همچنین حفظ نیروی بی هوازی در ورزش دوچرخه سواری به وسیله مصرف کافئین به میزان ۲۵۰ میلی گرم و یا نوشیدن قهوه حاوی کافئین است.
در مورد ورزش دوچرخه سواری مطالعاتی انجام شده که نشان می دهد حتی میزان ۵ میلی گرم کافئین عملکرد افراد را به مقدار زیادی بالا می برد.

اثرات مثبت کافئین، همچنین در مورد شنا نیز به اثبات رسیده است. این آزمایشات نشان می دهد که در شنای ۲۲۱۰۰متر عملکرد افراد با مصرف ۲۵۰میلی گرم کافئین افزایش می یابد.

برخی از محققین نیز دریافتند که حتی مقدار ناچیزی کافئین به ورزشکاران اجازه می دهد تمرینات خود را تقریباً تا ۳ برابر افزایش دهنده. محققان اثر کافئین را در دوچرخه سواری آزمایش کرده و به این نتیجه رسیدند که کافئین در هنگام رکاب زدن به دوچرخه سوار نیرو می بخشد. اما یافته های جدیدی از سوی محققین سوئیسی وجود دارد که حاکی ازآن است که مصرف میزان دو فنجان قهوه در فرد سالم باعث کاهش جریان خون به قلب بعد از ورزش می شود.

این نتایج در نشریه تخصصی دانشگاه قلب شناسی آمریکا منتشر شده، این تحقیقات همچنین نشان می دهد که این اثرات وقتی که افراد در ارتفاع زیاد قرار دارند بیشتر می شوند. شاید به شما در مورد کافئین هشدار داده شده است. اگر کافئین واقعا برای شما مضر است چرا در تمام مکمل های ترموژنیک که برای چربی سوزی مورد استفاده قرار می گیرد کافئین وجود دارد؟ دلیل آن این است که این مکمل ها افدرین ندارد و به جای آن از کافئین در آنها استفاده می شود.

خواص قهوه

ما همواره به دنبال مکمل هایی هستیم که انرژی مازاد و مورد نیاز بدن ما را تامین کند. آیا بهتر نیست این انرژی را از طریق درست کردن و نوشیدن یک فنجان قهوه در هر صبح به دست آوریم؟
این نکته کاملاً درست است که قهوه گاهی به عنوان مکمل های (کاهش وزن، ویتامین ها و حتی مقداری کلسیم) پیشنهاد می شود و بخصوص برای خانم هایی که ورزش می کنند بسیار مناسب است. قهوه می تواند به شما کمک کند تا وزن خود را کنترل و انرژی تان را افزایش دهید. همچنین برخی از فرآورده های آن نیز می تواند به تناسب اندام کمک کند.

به عنوان مثال نوعی قهوه به نام جاوافیت که غنی شده از کلسیم بوده می تواند نیازهای روزانه بدن به کلسیم را برطرف کند.
قهوه جاوافیت کامل یا جاوافیت قلب، حاوی ویتامین های مورد نیاز بدن است.

خاصیت آنتی اکسیدنی قهوه

هنوز متقاعد نشده اید که قهوه برای شما بد نیست؟
طبق نتایج یک بررسی، قهوه خاصیت آنتی اکسیدان زیادی دارد، بنابراین یک دلیل خوب دیگر برای نوشیدن قهوه این است که این ماده، منبع غنی ای از آنتی اکسیدان است و واقعا ماده نیرومندی است و تنها یک فنجان آن قبل از تمرین کافیست.

آیا این مقاله مفید بود؟ امتیاز دهید

اولین امتیاز را بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در pinterest
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در email
آخرین مقالات
پاسخ به پر تکرار ترین سوالات شما

1- چطور یک برنامه بدنسازی یا فیتنس دریافت کنم؟

برنامه بدنسازی، تغذیه و مکمل برای هر فرد با شرایط بدنی او، قد، وزن و سابقه ورزشی اش متفاوت است باید یک مربی با در نظر گرفتن تمامی این شرایط برای شما برنامه طراحی کند.

دریافت برنامه آنلاین

2- چطور برای مربیگری بدنسازی و فیتنس اقدام کنم؟ 

برای مربی شدن نیاز است شما آموزش های اولیه را طی کنید سپس با آماده کردن مدارک و شرایط ثبت نام  جهت شرکت در کلاس های آن اقدام نمایید. بیشتر بخوانید…

3- برای چربی سوزی و کاهش وزن بهترین روش ها کدام است؟

بهترین، جدیدترین و کارآمد ترین روش آموزش، نکات ورزشی و تغذیه مناسب با هدف شماست به طوری که تغذیه ورودی خود را کنترول و تمرینات متناسب با توانایی بدنی خود را دنبال کنید.

4- چطور بفهمم چه مکمل و تغذیه ای برای من مفید است؟

افراد متخصصی که در مورد مکمل و تغذیه دوره دیده اند بهترین مرجع راهنمایی شما جهت تغذیه مناسب و مکمل متناسب هستند. 

سوالات متداول مصرف مکمل ها

5- چطور در خانه، بدنسازی و فیتنس کار کنم؟

وقتی شما یک برنامه راهنما برای تمرین در منزل داشته باشید می توانید با حداقل وسایل ورزشی و حتی با استفاده از لوازم منزل مناسب با زمان و توانایی بدن خود را تمرین بدهید.

اگر سوال جدیدی دارید در زیر این مطلب مطرح کنید تا به سوال و جواب ها اضافه شود.

ارسال دیدگاه

2 دیدگاه در “آیا مصرف قهوه پیش از تمرین مناسب است؟

ارسال دیدگاه