برنامه بدنسازی

موزیک بدنسازی

کلیپ بدنسازی

معرفی کارخانه بدنسازی

آموزش مربیان

کاتالوگ

مقالات

مشاوره تجهیز باشگاه

اخبار بدنسازی

لیست مربیان بدنسازی

لیست باشگاه بدنسازی

تبلیغات

برنامه بدنسازی

موزیک بدنسازی

کلیپ بدنسازی

معرفی کارخانه بدنسازی

آموزش مربیان

مقالات

اخبار بدنسازی

کاتالوگ

مشاوره تجهیز باشگاه

تبلیغات

لیست باشگاه بدنسازی

لیست مربیان بدنسازی

logo
منو
برنامه بدنسازی

موزیک بدنسازی

کلیپ بدنسازی

معرفی کارخانه بدنسازی

آموزش مربیان

کاتالوگ

مقالات

مشاوره تجهیز باشگاه

اخبار بدنسازی

لیست مربیان بدنسازی

لیست باشگاه بدنسازی

تبلیغات

برنامه بدنسازی

موزیک بدنسازی

کلیپ بدنسازی

معرفی کارخانه بدنسازی

آموزش مربیان

مقالات

اخبار بدنسازی

کاتالوگ

مشاوره تجهیز باشگاه

تبلیغات

لیست باشگاه بدنسازی

لیست مربیان بدنسازی

آیا مصرف قهوه پیش از تمرین مناسب است؟

بررسی کافئین موجود در قهوه

کافئین نوعی ماده طبیعی موجود در برگ درختان، آجیل و دانه بسیاری از گیاهان است. همچنین مقادیر زیادی در (چای، شکلات، برخی نوشیدنی ها و مشروبات غیر الکلی) وجود دارد و مصرف آن قبل از تمرین مناسب است. من افرادی را می شناسم که قبل از تمرین همیشه یک یا دو فنجان قهوه مصرف می کنند.

چرا انقدر بحث و جدل بر روی نوشیدن قهوه قبل از تمرین و ورزش وجود دارد؟

سازمان استرالیایی تیم های ورزشی دریافته اند که کافئین به عنوان یک منبع انرژی، بسیار بیشتر از کربوهیدرات، باعث حجیم شدن عضلات می شود. کافئین به عنوان راهی برای ذخیره انرژی مازاد در بدن در طول مسابقات توسط ورزشکاران مصرف می شود و یک فنجان قهوه کافی است تا تمام اثرات مفید آن جذب شود.

یافته های دیگری وجود دارد که نشان می دهد مصرف کافئین پیش از تمرین، بسیار مناسب است و اثرات آن به عنوان یک محرک انرژی زا در تمرینات شناخته شده است.

ممکن است این سئوال پیش آید که پس چرا از کافئین به عنوان یک ماده ممنوعه در لیست کمیته ملی المپیک نام برده شده است؟
بله، درست است. شما نمی توانید قبل از مسابقه حتی یک ماده خنده آور مصرف کنید و این فقط قوانین مسابقه است.

بررسی ها در مورد کافئین

در مقاله ای که اخیرا از طرف یکی از سازمان های بین المللی غذایی انتشار یافته آمده است که کافئینی که در یک فنجان قهوه یافت می شود تقریباً معادل ۱۵۰ گرم است که قادر است به مقدار زیادی احساس خستگی را کاهش داده و باعث تقویت فعالیت های بدنی شود.
جدیدترین مطالعات جمع آوری شده در سال ۲۰۰۴ توسط یکی از نشریه های تخصصی، شامل ۳۹مقاله انتشار یافته در مورد افرادی است که به مدت کم فعالیت بدنی داشته اند و تبدیل شده بودند به افرادی که مدت زیاد و به مقدار ورزش می کرده اند و همچنین کسانی که به طور مداوم و منظم فعالیت بدنی داشته اند.

در همه این بررسی ها کافئین به میزان ۴۴/۱۲درصد عملکرد افراد را افزایش داده بود. این مطالعات همچنین نشان می دهد بیشترین اثر کافئین بر روی افرادی است که به مدت طولانی و در یک زمان مشخص ورزش می کنند.

در بسیاری از این مطالعات، هر جا که عملکرد به وسیله مصرف کافئین و یا قهوه افزایش می یابد، همزمان کاهش محسوسی نیز در احساس خستگی مشاهده می شود. مطالعات دیگری نیز وجود دارد که نشان دهنده اثرات مثبت نوشیدن قهوه و یا مصرف کافئین قبل از ورزش های پر تحرک است.

این اثرات شامل افزایش عملکرد در هنگام دویدن مسافت زیاد و همچنین حفظ نیروی بی هوازی در ورزش دوچرخه سواری به وسیله مصرف کافئین به میزان ۲۵۰ میلی گرم و یا نوشیدن قهوه حاوی کافئین است.
در مورد ورزش دوچرخه سواری مطالعاتی انجام شده که نشان می دهد حتی میزان ۵ میلی گرم کافئین عملکرد افراد را به مقدار زیادی بالا می برد.

اثرات مثبت کافئین، همچنین در مورد شنا نیز به اثبات رسیده است. این آزمایشات نشان می دهد که در شنای ۲۲۱۰۰متر عملکرد افراد با مصرف ۲۵۰میلی گرم کافئین افزایش می یابد.

برخی از محققین نیز دریافتند که حتی مقدار ناچیزی کافئین به ورزشکاران اجازه می دهد تمرینات خود را تقریباً تا ۳ برابر افزایش دهنده. محققان اثر کافئین را در دوچرخه سواری آزمایش کرده و به این نتیجه رسیدند که کافئین در هنگام رکاب زدن به دوچرخه سوار نیرو می بخشد. اما یافته های جدیدی از سوی محققین سوئیسی وجود دارد که حاکی ازآن است که مصرف میزان دو فنجان قهوه در فرد سالم باعث کاهش جریان خون به قلب بعد از ورزش می شود.

این نتایج در نشریه تخصصی دانشگاه قلب شناسی آمریکا منتشر شده، این تحقیقات همچنین نشان می دهد که این اثرات وقتی که افراد در ارتفاع زیاد قرار دارند بیشتر می شوند. شاید به شما در مورد کافئین هشدار داده شده است. اگر کافئین واقعا برای شما مضر است چرا در تمام مکمل های ترموژنیک که برای چربی سوزی مورد استفاده قرار می گیرد کافئین وجود دارد؟ دلیل آن این است که این مکمل ها افدرین ندارد و به جای آن از کافئین در آنها استفاده می شود.

خواص قهوه

ما همواره به دنبال مکمل هایی هستیم که انرژی مازاد و مورد نیاز بدن ما را تامین کند. آیا بهتر نیست این انرژی را از طریق درست کردن و نوشیدن یک فنجان قهوه در هر صبح به دست آوریم؟
این نکته کاملاً درست است که قهوه گاهی به عنوان مکمل های (کاهش وزن، ویتامین ها و حتی مقداری کلسیم) پیشنهاد می شود و بخصوص برای خانم هایی که ورزش می کنند بسیار مناسب است. قهوه می تواند به شما کمک کند تا وزن خود را کنترل و انرژی تان را افزایش دهید. همچنین برخی از فرآورده های آن نیز می تواند به تناسب اندام کمک کند.

به عنوان مثال نوعی قهوه به نام جاوافیت که غنی شده از کلسیم بوده می تواند نیازهای روزانه بدن به کلسیم را برطرف کند.
قهوه جاوافیت کامل یا جاوافیت قلب، حاوی ویتامین های مورد نیاز بدن است.

خاصیت آنتی اکسیدنی قهوه

هنوز متقاعد نشده اید که قهوه برای شما بد نیست؟
طبق نتایج یک بررسی، قهوه خاصیت آنتی اکسیدان زیادی دارد، بنابراین یک دلیل خوب دیگر برای نوشیدن قهوه این است که این ماده، منبع غنی ای از آنتی اکسیدان است و واقعا ماده نیرومندی است و تنها یک فنجان آن قبل از تمرین کافیست.

آیا این مقاله مفید بود؟ امتیاز دهید

اولین امتیاز را بدهید
مقالات تصادفی

اگر سوال جدیدی دارید در زیر این مطلب مطرح کنید تا به سوال و جواب ها اضافه شود.

2 پاسخ

  1. دوست عزیز اصلا نمیشه و با عقل سلیم جور در نمیاد که ما بخوایم قهوه و چای رو دو نوشیدنی شبیه به هم فرض کنیم چای مقایسه کنیم درصد کافئین موجود در چایی حدودا ۲۰ هست اما تو هر فنجان قهوه حدود ۱۵۰و بماند میزان انتی اکسیدان های مفید و ضد سرطان موجود در قهوه و…باقی خواص اون که چای اونها رو دارا نیست.
    با تشکر از نویسنده از بابت مقاله مفیدتون

  2. سلام
    مقاله بسیار کاربردی و خوبی بود
    احتمالا مصرف چای هم مثل قهوه همین اثرات مثبت رو میگذاره چون چای و قهوه از لحاظ کافئین و آنتی اکسیدان ها و … نوشیدنی های شبیه به هم هستند هر چند که تفاوت هایی هم دارند
    سایت خیلی خوبی هم دارید
    موفق باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درج آگهی بدنسازی