برنامه بدنسازی

موزیک بدنسازی

کلیپ بدنسازی

معرفی کارخانه بدنسازی

آموزش مربیان

کاتالوگ

مقالات

مشاوره تجهیز باشگاه

اخبار بدنسازی

لیست مربیان بدنسازی

لیست باشگاه بدنسازی

تبلیغات

برنامه بدنسازی

موزیک بدنسازی

کلیپ بدنسازی

معرفی کارخانه بدنسازی

آموزش مربیان

مقالات

اخبار بدنسازی

کاتالوگ

مشاوره تجهیز باشگاه

تبلیغات

لیست باشگاه بدنسازی

لیست مربیان بدنسازی

logo
منو
برنامه بدنسازی

موزیک بدنسازی

کلیپ بدنسازی

معرفی کارخانه بدنسازی

آموزش مربیان

کاتالوگ

مقالات

مشاوره تجهیز باشگاه

اخبار بدنسازی

لیست مربیان بدنسازی

لیست باشگاه بدنسازی

تبلیغات

برنامه بدنسازی

موزیک بدنسازی

کلیپ بدنسازی

معرفی کارخانه بدنسازی

آموزش مربیان

مقالات

اخبار بدنسازی

کاتالوگ

مشاوره تجهیز باشگاه

تبلیغات

لیست باشگاه بدنسازی

لیست مربیان بدنسازی

توصیه هایی در خصوص نوشیدنی های ورزشی

برای رسیدن به حداکثر نتیجه از یک تمرین ورزشی فاکتور های متعددی را باید رعایت نمود و یکی از مباحث مهم و قابل توجه بحث نوشیدنی های ورزشی است که انتخاب نوع نوشیدنی به مواردی همچون رشته ورزشی، زمان تمرین، نوع تمرین (به طور مثال: قدرتی، استقامتی و …) دما و رطوبت محیط تمرین بستگی دارد.

دسته بندی نوشیدنی های ورزشی

نوشیدنی های ورزشی از دیدگاه های متفاوت دسته بندی و از نظر زمان مصرف نیز به ۳ دسته تقسیم می شود:

  • قبل از تمرین:

قبل از تمرین ممکن است که شامل ترکیبات آمفیتامینی، اکسید نیتروژن، کافئین، نیاسین، یوهنبین، برخی از آمینو اسیدها و نوعی کراتین باشد و هدف از مصرف آن نیز انجام تمرین متمرکز و با صلابت است. البته نوشیدنی های حاوی آمفتامین مضر و دوپینگ محسوب می شود.

  • در حین تمرین:

در حین تمرین که شامل املاح، درصد محدودی از مواد قندی و تعدادی آمینواسید و ویتامین و رنگ و اسانس و طعم دهنده ها می باشد و هدف از این نوع مصرف، پایین نگهداشتن تولید اسید لاکتیک و عدم تخریب عضلات و ادامه بهتر تمرین است.

  • بعد از تمرین:

بعد از تمرین نیز مقدار زیادی مواد قندی ،کراتین و تعداد آمینواسید و املاح همراه با ویتامین را شامل می شود که هدف از مصرف آن ریکاوری عضلات می باشد.

نوشیدنی ها از نظر میزان قند

از نظر میزان قند نیز نوشیدنی ها به ۳ دسته تقسیم می شود:
ایزوتونیک: که حاوی آب املاح و ۶ تا ۸ درصد قند است.
هیپوتونیک: که حاوی آب و املاح و قند زیر ۶ درصد است.
هایپرتونیک: که دارای آب و املاح و درصد زیادی قند (۱۵ تا ۳۰ درصد) است.

قابل ذکر است که بهترین ترکیب برای جایگزین نمودن آب و املاح، نوعی ایزوتونیک و هیپوتونیک است. زیرا زود از معده خارج می شود و از طریق روده نیز به خوبی جذب می شود. به طوری که ۳۰ تا ۶۰ دقیقه بعد از مصرف به خون و عضلات منتقل می شود.

نکات قابل توجه

  • از نکات مهمی که در ترکیبات این نوشیدنی ها باید ذکر کرد این است که نوشیدنی قبل از تمرین نباید حاوی قند باشد زیرا موجب تحریک تولید انسولین می شود و کارآیی ورزشکار را در تمرین یا مسابقه بسیار پایین می آورد و به همین دلیل شیرینی مکمل های قبل از تمرین همگی مصنوعی هستند. لذا پیشنهاد می کنیم مکمل های قبل از تمرین را نه به شکل پودر های خوشمزه بلکه به شکل قرصی مصرف کنند.
  • توجه داشته باشید که مصرف مکمل های انرزی زا و پمپ برای رشته های ورزشی غیر از پرورش اندام مضر است.

بررسی مواد ترکیبی داخل نوشیدنی ها

در حال حاضر تحقیقات وسیعی بر روی موادی که در ساخت نوشیدنی های ورزشی ترکیب می شوند به عمل آمده که خصوصیات منحصر به فردی را برای عملکرد تمرینی ورزشکار به ارمغان می آورد تا جایی که از این مواد در ترکیب محصولات مختص به قبل، وسط و آخر تمرین در نظر گرفته اند. مثلا موادی همچون تائورین بتاآلانین،کراتین اتیل استر و آرژنین کتو گلوتارات در ترکیب مکمل های قبل از تمرین موادی همچون اسید آمینه های شاخه ای، لیزین و منیزیم در مکمل های حین تمرین و همچنین موادی همچون انواع کراتین اوروتات، گلوتامین، آمینوهای شاخه ای، گلیسین و… ویتامین های کروه ب و سی و… در ترکیب مکمل های بعد از تمرین در نظر گرفته می شود که در پیشرفت ورزش پرورش اندام نقش مهمی ایفا نموده است.

گفتنی است که در تمرینات حرفه ای رشته های دیگر مصرف کردن نوشیدنی بین تمرین مرسوم نیست تا بدن با تمرین شدید، به حفظ املاح و آب بدن عادت کند ولی در عوض قبل و بعد از تمرین مقادیر معینی نوشیدنی میل می کنند و این در حالی است که همین ترفند برای ورزشکاران پرورش اندام نیز در برخی مقاطع قابل اجرا است.

توصیه کارشناسی

توصیه ۱: تعدادی از دانشمندان مصرف اسفناج و چغندر را به سبب داشتن ترکیبات اکسید نیتروژن برای قبل از تمرین مفید می دانند و میل نمودن شیر و شکلات کم چربی را نیز بعد از تمرین همراه با موز برای ریکاوری تایید نموده اند.

توصیه ۲: مخلوط یک قاشق غذا خوری عسل، چند قطره لیمو ترش تازه، نصف قاشق چایخوری نمک و ۲ لیوان آب ترکیب مناسب برای جایگزین نمودن آب بدن است و بهترین زمان میل کردن این نوشیدنی هر ۲۰ دقیقه به میزان نصف لیوان می باشد بدیهی است که این نوشیدنی هر ۲۰ دقیقه به میزان نصف لیوان می باشد و بدیهی است که این نوشیدنی برای تمرینی به مدت ۹۰ دقیقه کفایت می کند. برای ورزشکاران پرورش اندام پیشنهاد می کنیم پودر داخل کپسول برخی مکمل ها از قبیل گلوتامین، آرژین، بیسی آآ،. اچ ام بی را به مقدار کم به این محلول اضافه کنند گرچه مزه خوبی ندارد ولی ممکن است نتایج خوبی به دست آید البته عده ای با مصرف چنین محلولی ممکن است دچار دل درد یا … شوند ولی امتحانش بد نیست.

توصیه ۳: مصرف شکر قهوه ای همراه با آب میوه و آمینو اسیدها بعد از تمرین بسیار مفید است.

آیا این مقاله مفید بود؟ امتیاز دهید

اولین امتیاز را بدهید
مقالات تصادفی

اگر سوال جدیدی دارید در زیر این مطلب مطرح کنید تا به سوال و جواب ها اضافه شود.

یک پاسخ

  1. مخلوط یک قاشق غذا خوری عسل ، چند قطره لیمو ترش تازه، نصف قاشق چایخوری نمک و ۲ لیوان آب
    عالیه …………………..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درج آگهی بدنسازی