فهرست مطالب

برخی کارشناسان تغذیه در مورد مصرف ویتامینها به شکل مکمل هشدار می دهند که ممکن است باعث بروز مسمومیت هایی در افراد شود. آیا این مسئله صحت دارد؟

ویتامینها تنها در صورتی که در دوزهای بیش از حد مجاز مصرف شوند می توانند باعث مسمومیت شوند. ما همواره توصیه کرده ایم از مکملهای مولتی ویتامین مینرال در دوزهای مجاز استفاده کنید برای اینکه هرگونه احتمال کمبود ویتامین یا مینرالی خاص در بدن را از بین ببرید، ولی همزمان در مصرف هیچ ماده ای نباید زیاد روی کنید.

اما توصیه ما به مصرف ویتامینها ۲ دلیل اصلی دارد:

  1. بر اساس سایز بدن و نیازهای بدن یک بدنساز، اغلب بدنسازان نیاز به مقدار بیشتری از مواد مغذی نسبت به افراد عادی دارند.
  2. بسیاری از بدنسازان از رنج محدودی از مواد غذایی استفاده می کنند، و به این معنی است که احتمال بروز کمبود برخی مواد در بدن افزایش می یابد.

بعنوان مثال فیبر و منیزیم نمونه هایی از موادی هستند که اغلب بدنسازان نسبت به آن کمبود دارند. در ادامه تعدادی از قوانینی که کمک می کند تا در رنج مناسب مصرف ویتامین باقی بمانید را برایتان ذکر می کنیم:

همواره دقت کنید ادرار شما رنگ زرد روشن باشد. رنگ زرد پررنگ می تواند به معنی احتمال وجود مقدار بیش از حد ویتامینهای B  باشد، که معمولاً در اثر وجود مقدار بیش از اندازه برخی دیگر از ویتامینها هم بروز می کند از جمله ویتامین c.

در صورت استفاده از مکملهای ب کمپلکس از انواعی استفاده کنید که حدود ۵۰ میلی گرم از انواع مختلف ویتامین ب و ۵۰  میکروگرم ب-۱۲ در اختیارتان قرار دهد.
از مولتی ویتامینهایی استفاده کنید که در آنها بتاکاروتن بعنوان پیش ساز ویتامین A  استفاده شده. یک مولتی ویتامین خوب باید ۵۰۰۰ واحد بتاکاروتن را در اختیارتان بگذارد.
-کل کلسیم مصرفی روزانه خود را بین ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ میلی گرم حفظ کنید. مصرف بیش از این مقدار هیچ سودی نخواهد داشت، بنابراین مصرف بیش از این توصیه نمی شود. اغلب مولتی ویتامینها و مینرالها حاوی کمتر از ۲۰۰ میلی گرم کلسیم هستند، بنابراین اگر از لبنیات کافی استفاده نمی کنید لازم است حدود ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ میلی گرم کلسیم به شکل مجزا مصرف کنید .منیزیم یکی از مینرالهای فراموش شده است، که بدون آن امکان متابولیزه شدن و مصرف صحیح از کلسیم در بدن وجود نخواهد داشت. عضلات به مقدار زیادی منیزیم نیاز دارند برای عملکرد آنزیمها و تثبیت ATP، که کمک می کند به انتقال انرژی بین سلول ها، به دنبال مولتی ویتامینهایی باشید که در هر حداقل شامل ۱۰۰میلی گرم منیزیم باشد، ولی بهتر است ۴۰۰ میلی گرم هم به شکل مجزا مصرف کنید.

به دنبال مولتی ویتامین و مینرالی باشد که در هر وعده شامل بیش از ۱۰۰ میکروگرم سلنیوم و کرومیوم باشد. اگر اینطور باشد، به احتمال زیاد ویتامینها و مینرالهای دیگر هم در مقادیر مناسب در محصول مورد نظر وجود دارد.

آیا این مقاله مفید بود؟ امتیاز دهید

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در pinterest
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در email
آخرین مقالات
پاسخ به پر تکرار ترین سوالات شما

1- چطور یک برنامه بدنسازی یا فیتنس دریافت کنم؟

برنامه بدنسازی، تغذیه و مکمل برای هر فرد با شرایط بدنی او، قد، وزن و سابقه ورزشی اش متفاوت است باید یک مربی با در نظر گرفتن تمامی این شرایط برای شما برنامه طراحی کند.

دریافت برنامه آنلاین

2- چطور برای مربیگری بدنسازی و فیتنس اقدام کنم؟ 

برای مربی شدن نیاز است شما آموزش های اولیه را طی کنید سپس با آماده کردن مدارک و شرایط ثبت نام  جهت شرکت در کلاس های آن اقدام نمایید. بیشتر بخوانید…

3- برای چربی سوزی و کاهش وزن بهترین روش ها کدام است؟

بهترین، جدیدترین و کارآمد ترین روش آموزش، نکات ورزشی و تغذیه مناسب با هدف شماست به طوری که تغذیه ورودی خود را کنترول و تمرینات متناسب با توانایی بدنی خود را دنبال کنید.

4- چطور بفهمم چه مکمل و تغذیه ای برای من مفید است؟

افراد متخصصی که در مورد مکمل و تغذیه دوره دیده اند بهترین مرجع راهنمایی شما جهت تغذیه مناسب و مکمل متناسب هستند. 

سوالات متداول مصرف مکمل ها

5- چطور در خانه، بدنسازی و فیتنس کار کنم؟

وقتی شما یک برنامه راهنما برای تمرین در منزل داشته باشید می توانید با حداقل وسایل ورزشی و حتی با استفاده از لوازم منزل مناسب با زمان و توانایی بدن خود را تمرین بدهید.

اگر سوال جدیدی دارید در زیر این مطلب مطرح کنید تا به سوال و جواب ها اضافه شود.

ارسال دیدگاه

1 دیدگاه در “مسمومیت در پی مصرف ویتامینها

ارسال دیدگاه