مسمومیت در پی مصرف ویتامینها

مسمومیت در پی مصرف ویتامینها

ویتامینها تنها در صورتیکه در دوزهای بیش از حد مجاز مصرف شوند می توانند باعث مسمومیت شوند .
آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

برخی کارشناسان تغذیه در مورد مصرف ویتامینها به شکل مکمل هشدار می دهند که ممکن است باعث بروز مسمومیت هایی در افراد شود. آیا این مسئله صحت دارد؟

ویتامینها تنها در صورتی که در دوزهای بیش از حد مجاز مصرف شوند می توانند باعث مسمومیت شوند. ما همواره توصیه کرده ایم از مکملهای مولتی ویتامین مینرال در دوزهای مجاز استفاده کنید برای اینکه هرگونه احتمال کمبود ویتامین یا مینرالی خاص در بدن را از بین ببرید، ولی همزمان در مصرف هیچ ماده ای نباید زیاد روی کنید.

اما توصیه ما به مصرف ویتامینها ۲ دلیل اصلی دارد:

  1. بر اساس سایز بدن و نیازهای بدن یک بدنساز، اغلب بدنسازان نیاز به مقدار بیشتری از مواد مغذی نسبت به افراد عادی دارند.
  2. بسیاری از بدنسازان از رنج محدودی از مواد غذایی استفاده می کنند، و به این معنی است که احتمال بروز کمبود برخی مواد در بدن افزایش می یابد.

بعنوان مثال فیبر و منیزیم نمونه هایی از موادی هستند که اغلب بدنسازان نسبت به آن کمبود دارند. در ادامه تعدادی از قوانینی که کمک می کند تا در رنج مناسب مصرف ویتامین باقی بمانید را برایتان ذکر می کنیم:

همواره دقت کنید ادرار شما رنگ زرد روشن باشد. رنگ زرد پررنگ می تواند به معنی احتمال وجود مقدار بیش از حد ویتامینهای B  باشد، که معمولاً در اثر وجود مقدار بیش از اندازه برخی دیگر از ویتامینها هم بروز می کند از جمله ویتامین c.

در صورت استفاده از مکملهای ب کمپلکس از انواعی استفاده کنید که حدود ۵۰ میلی گرم از انواع مختلف ویتامین ب و ۵۰  میکروگرم ب-۱۲ در اختیارتان قرار دهد.
از مولتی ویتامینهایی استفاده کنید که در آنها بتاکاروتن بعنوان پیش ساز ویتامین A  استفاده شده. یک مولتی ویتامین خوب باید ۵۰۰۰ واحد بتاکاروتن را در اختیارتان بگذارد.
-کل کلسیم مصرفی روزانه خود را بین ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ میلی گرم حفظ کنید. مصرف بیش از این مقدار هیچ سودی نخواهد داشت، بنابراین مصرف بیش از این توصیه نمی شود. اغلب مولتی ویتامینها و مینرالها حاوی کمتر از ۲۰۰ میلی گرم کلسیم هستند، بنابراین اگر از لبنیات کافی استفاده نمی کنید لازم است حدود ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ میلی گرم کلسیم به شکل مجزا مصرف کنید .منیزیم یکی از مینرالهای فراموش شده است، که بدون آن امکان متابولیزه شدن و مصرف صحیح از کلسیم در بدن وجود نخواهد داشت. عضلات به مقدار زیادی منیزیم نیاز دارند برای عملکرد آنزیمها و تثبیت ATP، که کمک می کند به انتقال انرژی بین سلول ها، به دنبال مولتی ویتامینهایی باشید که در هر حداقل شامل ۱۰۰میلی گرم منیزیم باشد، ولی بهتر است ۴۰۰ میلی گرم هم به شکل مجزا مصرف کنید.

به دنبال مولتی ویتامین و مینرالی باشد که در هر وعده شامل بیش از ۱۰۰ میکروگرم سلنیوم و کرومیوم باشد. اگر اینطور باشد، به احتمال زیاد ویتامینها و مینرالهای دیگر هم در مقادیر مناسب در محصول مورد نظر وجود دارد.

به اشتراک بگذارید:
داغترین مطالب سایت
تاثیر بدنسازی و پرورش اندام در رشد قد
تاثیر بدنسازی و پرورش اندام در...
 
۷۷۹دیدگاه
مکمل ارژنین
آشنایی با مکمل ال-آرژنین و سوا...
 
۷۵۳دیدگاه
برنامه بدنسازی
مشاوره و دریافت آنلاین برنامه ...
 
۵۶۸دیدگاه
نوجوانان ، بدنسازی، تهدیدها وفرصتها
نوجوانان – بدنسازی، تهدی...
 
۵۱۱دیدگاه
روش دریافت کارت مربیگری بدنسازی
روش دریافت کارت مربیگری بدنساز...
 
۴۲۵دیدگاه
سوال جواب های متداول و رایج در بدنسازی و فیتنس
سوال جواب های متداول و رایج در...
 
۳۸۵دیدگاه

ارسال دیدگاه

1 دیدگاه در “مسمومیت در پی مصرف ویتامینها

  1. Avatar

ارسال دیدگاه