فهرست مطالب

آیا استرس خوب است؟

در این مقاله سعی مان بر این بوده که به گرد آوری توصیه های برگزیده متخصصین تغذیه و تمرینی بپردازیم تا به سئوالات بیشمارتان در این زمینه ها بهترین پاسخ ها را داده باشیم.

  • افزاینده های انرژی

همه ما نیازمند کمی افزایش انرژی بعد از انجام تمرین های شدتی هستیم. هیچ کس خواهان کاهش انرژی آن هم قبل از اتمام برنامه تمرینی اش در باشگاه نیست. اما در این زمینه باید خیلی مراقبت باشید. ممکن است بر روی افزاینده هایی شبیه قرص های کافئین در این زمینه تکیه کنید. این مسئله باعث می شود تنها به یک آجر دیوار ضربه بزنید و باقی اوقات بیرون از باشگاه را به ریکاوری بپردازید. نوشیدن یک فنجان قهوه در این جور موارد موثرتر است. اگر چه ممکن است کمی سخت به نظر بیاید اما هر چه باشد باعث می شود تا از مصرف داروها و مکمل ها به دور بمانید. همچنین لازم است استراحت کافی و غذای مناسب داشته باشید تا سوخت لازم به جهت انجام تمرین هایتان مهیا کنید. سعی کنید به صورت طبیعی انرژی تان را بالا نگه دارید تا یک برنده باشید.

  • شناخت انواع فیبر

قابل حل: این نوع فیبر در آب حل می شود و یک شکل ژل مانند پیدا میکند. این نوع از فیبر در میوه ها، سبزیجات، انواع لوبیا و جو دوسر پیدا می شود. به کاهش میزان کلسترول کمک می کند البته وقتی به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی در کنار مواد غذایی فاقد چربی های اشباع شده مصرف شود.
غیر قابل حل: این نوع فیبر در آب حل نمی شود، اما در عوض به جذب آن می پردازد و به این شکل از بدن عبور می کند. در میوه ها، سبزیجات، غلات و سبوس گندم. این فیبر به تسریع عبور غذا از سیستم هاضمه کمک می کند. اما توجه کنید که مصرف آن باید به میزان مناسب و از روی قاعده باشد.

  • اولویت تمرینی

حتما به عنوان یک بدنساز باید توجه داشته باشید که در چه زمانی، به چه تمرینی بپردازید. وقتی در شروع یک برنامه تمرینی بالاترین میزان انرژی را دارید، ابتدا بر ضعیف ترین بخش های بدنتان کار کنید. این مسئله به شما اجازه میدهد که با شدت بیشتری کار کنید. بنابراین می توانید به سختی به ناحیه مورد نظر ضربه بزنید.

  • استرس برای شما خوب است

اکثر افراد فکر می کنند استرس چیز بدی است. اما کشف شده که وجود استرس اندک در زندگی در واقع برایتان خوب است. استرس لحظه ای می تواند منجر به افزایش سیستم ایمنی و توسعه میزان توانایی تان در چالش های زندگی شود. اما اگر در معرض یک استرس بلند مدت قرار بگیرید  ممکن است کم کم از شرا یطی نظیر کم خونی، افسردگی، چاقی، عصبانیت، بیماری قلبی و سایر ناراحتی ها رنج ببرید. خوشبختانه، تمرین از روی اصول منجر به کاهش استرس و ترشح هورمون های احساس خوب می شود. سعی کنید میزان استرستان را در سطح پایین حفظ کنید و آن را با پروژه هایی تعویض کنید که منجر به پیشرفت مثبت تان در باشگاه می شوند.

  • سخت تمرین کنید اما نه خیلی سخت

خنده به میزان مناسب  در روز مورد خوبی به جهت فرونشاندن استرس و سلامت قلبتان است. توصیه بهترین متخصصین برای داشتن یک قلب سالم، تمرین، تغذیه مناسب  و خنده، چندین بار در روز است. به واسطه خنده با بیماری ها بجنگید و شرایط تمرینی تان را در یک سطح مناسب حفظ کنید.

  • از عضلات شکم تان غافل نشوید

اگر تمرین های مربوط به عضلات شکم یک جزء ثابت در برنامه تمرینی تان نیستید، این تمرین ها را چند روز در هفته به برنامه تمرینی تان بیفزایید. ناحیه عضلات شکمی بسیار حساس است. بنابراین روی آنها به آرامی کار کنید. خانه عضلات شکم جایگاه سیستم عصبی است. بنابراین روی آنها به آرامی کار کنید. فشار بیش از اندازه بر این ناحیه می تواند فیزیک تان را در وضعیت فشار قرار دهد و فرآیند رشد را متوقف کند. هیچ بدنسازی خواهان این اتفاق نیست. سعی کنید از یک میزان تکرار مناسب به جهت انجام این تمرین ها استفاده کنید . ۱۵ الی ۵۰ تکرار در هر ست مناسب است. در این شرایط متوجه خواهید شد که این تمرین ها به شکل بهتری برایتان کار می کنند.

  • یک روز را به تقلب اختصاص دهید

بسیاری از بدنسازان فکر می کنند تقلب فیزیک آنها را نابود می کند. داشتن یک روز به جهت تقلب در واقع مانع از از افت متابولیسم است. داشتن یک رژیم کم کالری سبب افت لپتین (یک هورمون کالری سوز) و لیپاز (آنزیمی که کمک به نابودی چربی ها می کند) می شود. رژیم بلند مدت همچنین سبب افزایش افت هورمون (۱- IGF) می شود. به جهت جلوگیری از موارد فوق در طی دوران رژیم سعی کنید مصرف کربوهیدرات تان را برای یک روز در هفته مضاعف کنید. این مسئله منجر به افزایش متابولیسم و برگرداندن سطح هورمون ها به میزان طبیعی می شود. با این کار به حفظ حجم عضلانی تان کمک می کنید و به سوزاندن چربی هایتان ادامه می دهید.

  • بیشترین منفعت را از میوه ها و سبزیجات ببرید

بسیاری از بهترین منابع ویتامینی میوه های تازه، سبزیجات و آب میوه ها هستند. اما آنها باید بلافاصله بعد از خرید مصرف شوند تا که بهترین منافع را به واسطه مصرف شان نصیب خود کنید. بسیاری از مواد غذایی طی نگهداری بلند مدت مواد غذایی از بین می روند. برای مثال آب پرتقال ۱۰۰ درصد میزان ویتامین C  خود را از دست می دهد. به ویژه اگر در بلتد مدت در یخچال یا فریزر نگهداری شود. با در معرض حرارت، نور و هوا قرار دادن نیز می توانید فقدان ویتامین ها را در هر چیز از کاهو گرفته تا میوه جات تسریع کنید. تاریخ های انقضاء را  بر برچسب های راهنما چک کنید و سعی کنید آنها را در همان یکی دوهفته اول نزدیک به تاریخ تولید مصرف کنید. میوه ها و سبزیجات را خوب بشویید، اما آنها  را در هفته خرید کنید تا به صورت مکرر از مواد غذایی تازه بهره مند شوید.

  • خیلی هم عاشق باربیکیو نباشید

حاصل طبخ غذا روی باربیکیو ممکن است یک غذای بسیار خوشمزه باشد، اما همچنان توجه داشته باشید که این غذا برایتان بسیار بد است. دمای بالا و تولیدات ثانویه حاصل از چکیدن چربی بر زغال ها می تواند منجر به سرطان زا بودن غذاهای مربوطه شود. اما باربیکیو  خیلی هم بد نیست. تنها کافی است تغییرات ساده ای در شیوه پخت غذای تان ایجاد کنید. غذای تان را نیمسوز نکنید. این مسئله منجر به افزایش خطر می شود. اگر ماهی یا جوجه تان را نیم سوز کرده اید، حتماً پوست سیاه را گرفته و دور بیندازید. زمان پخت روی گریل را طولانی نکنید. به انتخاب مواد غذایی بپردازید که سریع پخته می شوند یا که قبل از کباب کردن آنها را در مایکروفر نیم پز کنید.

آیا این مقاله مفید بود؟ امتیاز دهید

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در pinterest
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در email
آخرین مقالات
پاسخ به پر تکرار ترین سوالات شما

1- چطور یک برنامه بدنسازی یا فیتنس دریافت کنم؟

برنامه بدنسازی، تغذیه و مکمل برای هر فرد با شرایط بدنی او، قد، وزن و سابقه ورزشی اش متفاوت است باید یک مربی با در نظر گرفتن تمامی این شرایط برای شما برنامه طراحی کند.

دریافت برنامه آنلاین

2- چطور برای مربیگری بدنسازی و فیتنس اقدام کنم؟ 

برای مربی شدن نیاز است شما آموزش های اولیه را طی کنید سپس با آماده کردن مدارک و شرایط ثبت نام  جهت شرکت در کلاس های آن اقدام نمایید. بیشتر بخوانید…

3- برای چربی سوزی و کاهش وزن بهترین روش ها کدام است؟

بهترین، جدیدترین و کارآمد ترین روش آموزش، نکات ورزشی و تغذیه مناسب با هدف شماست به طوری که تغذیه ورودی خود را کنترول و تمرینات متناسب با توانایی بدنی خود را دنبال کنید.

4- چطور بفهمم چه مکمل و تغذیه ای برای من مفید است؟

افراد متخصصی که در مورد مکمل و تغذیه دوره دیده اند بهترین مرجع راهنمایی شما جهت تغذیه مناسب و مکمل متناسب هستند. 

سوالات متداول مصرف مکمل ها

5- چطور در خانه، بدنسازی و فیتنس کار کنم؟

وقتی شما یک برنامه راهنما برای تمرین در منزل داشته باشید می توانید با حداقل وسایل ورزشی و حتی با استفاده از لوازم منزل مناسب با زمان و توانایی بدن خود را تمرین بدهید.

اگر سوال جدیدی دارید در زیر این مطلب مطرح کنید تا به سوال و جواب ها اضافه شود.

ارسال دیدگاه