برنامه بدنسازی

موزیک بدنسازی

کلیپ بدنسازی

معرفی کارخانه بدنسازی

آموزش مربیان

کاتالوگ

مقالات

مشاوره تجهیز باشگاه

اخبار بدنسازی

لیست مربیان بدنسازی

لیست باشگاه بدنسازی

تبلیغات

برنامه بدنسازی

موزیک بدنسازی

کلیپ بدنسازی

معرفی کارخانه بدنسازی

آموزش مربیان

مقالات

اخبار بدنسازی

کاتالوگ

مشاوره تجهیز باشگاه

تبلیغات

لیست باشگاه بدنسازی

لیست مربیان بدنسازی

logo
منو
برنامه بدنسازی

موزیک بدنسازی

کلیپ بدنسازی

معرفی کارخانه بدنسازی

آموزش مربیان

کاتالوگ

مقالات

مشاوره تجهیز باشگاه

اخبار بدنسازی

لیست مربیان بدنسازی

لیست باشگاه بدنسازی

تبلیغات

برنامه بدنسازی

موزیک بدنسازی

کلیپ بدنسازی

معرفی کارخانه بدنسازی

آموزش مربیان

مقالات

اخبار بدنسازی

کاتالوگ

مشاوره تجهیز باشگاه

تبلیغات

لیست باشگاه بدنسازی

لیست مربیان بدنسازی

گوشت قرمز و سرطان ؟ باور نکنید

گوشت قرمز

۴ مورد از شایعات تغذیه ای که ارتباط زیادی با رژیم های بدنسازی دارد را با سنگ محک علم می سنجیم.

  • رژیم پر پروتئین برای کلیه ها مضر است

سال ۱۹۸۳ محققان برای اولین بار به این کشف رسیدند که مصرف پروتئین بیشتر میزان GFR را افزایش می دهد. GFR را به عنوان مقدار خونی که کلیه ها در هر دقیقه فیلتر می کنند می دانند. براساس این یافته ها خیلی از محققان به این باور رسیدند که بالاتر بودن GFR کلیه ها را تحت استرس بیشتری قرار می دهد.

حقیقت علمی: نزدیک به ۲ دهه قبل محققان هلندی یافتند در حالی که یک وعده غذایی سرشار از پروتئین باعث افزایش GFR شد اما اثر جانبی روی عملکرد کلی کلیه ها نداشت. در حقیقت تحقیقات منتشر شده ای که نشان دهد مصرف مقدار فراوان پروتئین منجر به لطمه های کلیه ای می شود در حد صفر است.

خط پایان: به عنوان یک بدنساز مسابقه ای قانون مصرف روزانه ۲/۲گرم پروتئین به ازای هر کیلو وزن بدن را هدف قرار دهید. البته وزن هدف باشد. به عنوان مثال اگر وزن فعلی تان ۹۰کیلوگرم است و می خواهید که به وزن ۸۰ برسید پس باید روزانه حدود ۱۸۰گرم پروتئین در رژیم دریافت کنید از طرفی اگر ۶۵ کیلو هستید و می خواهید که به وزن ۸۰ برسید باید روزانه ۱۸۰ گرم پروتئین بخورید چون وزن هدف ۸۰ کیلو است.

  • سیب زمینی شیرین بهتر از سیب زمینی سفید است

از آنجا که اکثر مردم مدل بسیار پردازش شده ای از سیب زمینی سفید را مصرف می کنند، مصرف این ریشه سبزیجات با چاقی مرتبط بوده و باعث افزایش احتمال دیابت شده است. در حالی که سیب زمینی شیرین که معمولاً به صورت غیر پردازش شده و ساده خورده می شود غنی از مواد غذایی است و همچنین ضریب گلیسمیک پائین تری نسبت به مدل سفید خود دارد.

حقیقت علمی: سیب زمینی سفید و سیب زمینی شیرین تفاوت های تغذیه ای متممی با هم دارند. در نتیجه هیچ کدام به دیگری برتری ندارد. به عنوان مثال سیب زمینی شیرین فیبر و ویتامین A بیشتری دارد در حالی که سیب زمینی سفید از لحاظ مینرال های ضروری غنی تر است مثل آهن، منیزیم و پتاسیم. در مورد ضریب گلیسمیک، سیب زمینی شیرین درجه پائین تری دارد اما سیب زمینی سفید پخته شده معمولاً بدون پنیر، کره یا سس خورده نمی شود.
این اضافات همگی چربی زیادی دارند و ضریب گلیسیمک وعده غذایی را کم می کنند.

خط پایان: فرمی که سیب زمینی را استفاده می کنید اهمیت دارد مثلاً این که آب پز یا سرخ شده باشد خیلی مهمتر از نوع سیب زمینی است.

  • گوشت قرمز باعث سرطان می شود

در سال ۱۹۸۶ تحقیق دانشمندان ژاپنی به این کشف رسید که موش ها مصرف ترکیبی به نام heterocyclic amines  باعث پیشروی سرطان می شود و از آن به بعد بعضی تحقیقات روی جمعیت های بیشتر اشاره کردند بین گوشت قرمز و سرطان ارتباط قدرتمندی وجود دارد.

حقیقت علمی: هیچ تحقیقی تا به حال ارتباط مستقیمی بین مصرف گوشت قرمز و سرطان را پیدا نکرده است. در مورد تحقیقات روی مردم باید گفت که آنها با قطعی شدن بسیار فاصله دارند. چرا که آنها برای تحقیقات خود روی عادات غذایی مردم و مشکلات سلامتی شان تکیه کردند.

خط پایان: نیازی نیست که کباب کردن را فراموش کنید. عاشقان گوشت که نگران خطرات کباب کردن گوشت هستند نیازی نیست که از خوردن برگرها و استیک واهمه ای داشته باشند، آنها فقط باید بخش های سوخته شده گوشت را که بیش از اندازه حرارت دیده اند جدا کنند و از خوردن شان امتناع کنند.

  • نمک باعث فشار خون بالا می شود باید از مصرف آن امتناع شود

در سال ۱۹۴۰ محققان دانشگاهی به نام دکتروالتر کمپنر برای استفاده از محدودیت نمک مصرفی برای درمان افراد دارای فشار خون بالا شهرت پیدا کرد. بعدها تحقیقات تایید کردند که کاهش مصرف نمک می تواند به کاهش فشار خون کمک کند.

حقیقت علمی: تحقیقات علمی بسیار زیادی وجود دارند که تایید می کند افراد دارای فشار خون طبیعی احتیاجی به محدود کردن مصرف سدیم ندارند. حالا اگر شما در حال حاضر به فشار خون بالا مبتلا هستید، ممکن است به نمک حساس باشید. در نتیجه کاهش دادن مصرف نمک می تواند موثر باشد. طی ۲۰ سال گذشته به خوبی شناخته شده که افراد با فشار خون بالا که نمی خواهند مصرف نمک خود را محدود کنند می توانند به راحتی غذاهای حاوی پتاسیم بیشتری مصرف کنند. چون بالانس بین سدیم و پتاسیم است که اهمیت دارد. در حقیقت دانشمندان دانشگاه Duke تعیین کردند که مصرف اندک پتاسیم همان تاثیر را روی فشار خون دارد که مصرف زاید نمک دارد. یک فرد عادی روزی ۳۱۰۰ میلی گرم پتاسیم دریافت می کند که ۱۶۰۰میلی گرم کمتر از حد توصیه شده اش است.

خط پایان: سعی کنید رژیم سرشار از پتاسیمی داشته باشید که می توان با شدت میوه های متنوع سبزیجات و حبوبات آنها را تامین کرد. به عنوان مثال اسفناج، بروکلی، موز، سیب زمینی سفید و اکثر انواع لوبیا هر کدام حاوی بیش از ۴۰۰ میلی گرم پتاسیم در هر وعده هستند.

آیا این مقاله مفید بود؟ امتیاز دهید

اولین امتیاز را بدهید
مقالات تصادفی

اگر سوال جدیدی دارید در زیر این مطلب مطرح کنید تا به سوال و جواب ها اضافه شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درج آگهی بدنسازی