برنامه بدنسازی

موزیک بدنسازی

کلیپ بدنسازی

معرفی کارخانه بدنسازی

آموزش مربیان

کاتالوگ

مقالات

مشاوره تجهیز باشگاه

اخبار بدنسازی

لیست مربیان بدنسازی

لیست باشگاه بدنسازی

تبلیغات

برنامه بدنسازی

موزیک بدنسازی

کلیپ بدنسازی

معرفی کارخانه بدنسازی

آموزش مربیان

مقالات

اخبار بدنسازی

کاتالوگ

مشاوره تجهیز باشگاه

تبلیغات

لیست باشگاه بدنسازی

لیست مربیان بدنسازی

logo
منو
برنامه بدنسازی

موزیک بدنسازی

کلیپ بدنسازی

معرفی کارخانه بدنسازی

آموزش مربیان

کاتالوگ

مقالات

مشاوره تجهیز باشگاه

اخبار بدنسازی

لیست مربیان بدنسازی

لیست باشگاه بدنسازی

تبلیغات

برنامه بدنسازی

موزیک بدنسازی

کلیپ بدنسازی

معرفی کارخانه بدنسازی

آموزش مربیان

مقالات

اخبار بدنسازی

کاتالوگ

مشاوره تجهیز باشگاه

تبلیغات

لیست باشگاه بدنسازی

لیست مربیان بدنسازی

نکات مهم در رابطه با پایان رژیم های تغذیه و تمرین

پایان رژیم های تغذیه

همیشه رسم بر آن بوده است که همگان در مورد نحوه شروع رژیم جهت افزایش حجم عضلانی یا دوران تفکیک صحبت می کنند و کمتر کسی به پایان آن می اندیشد. منظور از رژیم مجموعه تمرینات ورزشی، غذایی، دارویی و مکملی می باشد.

خیلی از افرادی که وارد دوران حجم می شوند فقط به این فکر می کنند که در دوران حجم چه بخورند چقدر پروتئین مصرف کنند چقدر کربوهیدرات و چقدر ویتامین چه دارویی مصرف کنند و چه مکمل هایی مصرف کنند با این اوصاف در دوران حجم، تمرینهای خود را نیز شدت می بخشند و مرتبا در جلسات تمرین حاضر می شوند و نمی گذارند بین تمرینات وقفه ایجاد گردد و خوب نتیجه آن را نیز می گیرند.

اما وقتی که دوران حجم آنها تمام شده و به اصطلاح وارد دوران استراحت می شوند همه چیز را به اشتباه قطع می کنند. آیا دوران استراحت واقعا به معنای استراحت کامل است؟ مسلما پاسخ این سٔوال منفی است دوران استراحت به معنای این نیست که رژیم غذایی نداشته باشید و مکمل مصرف نکنید بلکه به معنای این است که از تمرین شدید پرهیز شود و در واقع از شدت تمرین استراحت داشته باشید نه از کل تمرین اگر در باشگاهها با افراد مختلف صحبت نمایید خیلی از آنها به شما خواهند گفت که مثلا در دوران حجم قبلی که بوده ام ۸ کیلو یا ۱۰ کیلو اضافه وزن و حجم داشته ام اما پس از قطع دوره همه را از دست داده ام.

این مسئله بسیار شایع است و نشانگر ضعف علمی آن شخص می باشد که نمی تواند میزان حجم یا وزن کسب شده را حفظ نماید. در این حالت شخص که مثلا ۱۰-۹ کیلو را از دست داده است.

خوب اکنون برای او چه چیزی مانده؟ هیچ چیز به جز عوارض جانبی آن داروها و دور ریختن پول ناشی از هزینه مکمل ها، غذاها، داروها و تلف کردن وقت صرف شده برای دوران حجم.

اصول استراحت پس از دوره

 دوستان توجه نمایید که وقتی شما دوران حجم را تمام کنید و وارد استراحت می شوید نباید تعداد جلسات تمرینی شما به زیر ۴ جلسه در هفته کاهش یابد. نباید برنامه غذایی و مصرف مکمل ها و پروتئین را کنار بگذارید. شما در دوران بعد از حجم حداقل به ۱/۵ تا ۲ گرم پروتئین به ازای هر کیلو گرم وزن بدن نیاز دارید. مثلا اگر شما در پایان دوره حجم ۹۰ کیلو گرم وزن دارید در دوران استراحت برای حفظ توده عضلانی خود به حداقل ۱۸۰-۱۵۰ گرم پروتئین در طول روز نیاز دارید که این میزان باید توسط مکمل ها و غذای طبیعی تامین گردد.

افت حجم پس از دوره

اگر شما در دوران حجم خود از داروهای استروییدی آنابولیک استفاده نموده اید و ناگهان آنها را در پایان حجم قطع کرده اید پس باید منتظر افت شدید در قدرت حجم عضلانی و وزن خود باشید.
یکی دیگر از علل افت شدید پس از دوره های استروییدی افزایش میزان کورتیزول خون است که در اثر دوره های استروییدی ایجاد می گردد. لذا باید در پایان دوره استروییدی به فکر مهار این کورتیزول اضافی باشیم و گرنه دچار تخریب فیبرهای عضلانی خواهیم شد.

رژیم های تغذیه پس از مسابقه

 نکته مهم دیگر برای ورزشکارانی است که تازه مسابقه را پشت سر گذاشته اند و می خواهند به رژیم عادی قبل از مسابقه باز گردند. اینها نیز باید خیلی مراقب باشند چرا که در دوران رژیم مسابقه مصرف خیلی مواد مثل کربوهیدرات، چربی، آب و نمک و … محدود شده است لذا بدن برای مدتی به این نوع رژیم عادت می کند.

مثلا به علت قطع سدیم بدن عادت می کند که کلیه ها را وارد کند تا میزان NA بیشتری جذب کنند حال اگر یکباره درژیم غذایی را کنار بگذارید دچار افزایش شدید در حجم خون و فشار خون خواهید شد و این مسئله باعث می شود تا بدن شما اولا سریعا افزایش وزن شدیدی بیابد که باعث می شود تا بدن شما اولا سریعا افزایش وزن شدیدی بیابد که باعث فشار مستقیم روی عملکرد قلب می شود.

دوم این که به علت افزایش فشار خون بعدا فشار شدید به سیستم قلب و عروقی وراد می آید حتی ممکن است در موارد شدید باعث سکته مغزی گردد.

سوم این که تجمع شدید آب را به صورت احتباس در اندام ها – مخصوصا پاها – داریم و باعث  می شود پاهای شما ورم کند و وقتی آنها را با انگشت فشار می دهید جای انگشتان شما روی پا بماند. همچین قطع ناگهانی رژیم غذایی مسابقه و برگشت سریع به حالت عادی باعث می شود تا دستگاه گوارش نیز متحمل فشار زیاد شود و این مسئله خود را به صورت یبوست یا اسهال نشان خواهد داد و گاهی باعث عدم تحریک حاد روده و گاهاً انسداد روده ها می شود که خیلی خطرناک است و نهایتا می تواند باعث جراحی شود.

پس همانطور که آهسته آهسته رژیم می گیرید و وارد رژیم های تغذیه مسابقه می شوید به همان ترتیب هم باید آهسته آهسته رژیم را قطع کنید و به حالت عادی برگرید. در این زمینه شروع مصرف چربی ها نمک و آب باید خیلی آهسته و محدود باشد تا از عوارضی که در بالا گفته شد جلوگیری به عمل آید.

آیا این مقاله مفید بود؟ امتیاز دهید

اولین امتیاز را بدهید
مقالات تصادفی

اگر سوال جدیدی دارید در زیر این مطلب مطرح کنید تا به سوال و جواب ها اضافه شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درج آگهی بدنسازی